Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Jag förstår fortfarande inte vad det har med godhet att göra. Det finns väl godhet i Bibeln även om man tolkar sig själv som Gud eller Gud som en allsmäktig varelse (t.ex mörda inte). Och du får tolka den hur du vill för min del. Allt jag säger är att Bibeln inte var menad att tolkas på ditt sätt när texterna skrevs.

Va? Du skrev att agnostiker hävdar att "om man förnekar, bekräftar man". Menar du att agnostiker hävdar att ateism skulle bekräfta tron/guds existens?

Ja en agnostiker tar inte ställning. En agnostiker menar om man pekar på något som icke trovärdigt så finns det ju där som ett alternativ för den som vill tro. En agnostiker vill ha grund och saklighet. Det funkar liksom inte med 'tro' utan bara 'vet'. Men som sagt, det finns många varianter av agnosticism, det ligger nära skeptisism och tron gränsar till allt. Jag har en god vän som är religionshistoriker och vi har haft många såna här samtal och det är väl ett ämne som luftar väldigt, för att inte säga bara hypoteser, så att debattera detta ämnet genom att rista ner det i skriftlig form gör debatten svår. Jag tycker det är roligt att diskutera verbalt med någon som kan saker, man lär sig saker hela tiden under samtalets gång. Här blir det uppspikande av åsikter och ifrågasättanden av dessa, det känns inte bekvämt så tja...jag hugger inte mina ord i sten om jag säger så.

Senast ändrad:

[...]
Hoppas jag svarade dig nu! ;)

Jag tror jag förstår, du är nördigt intresserad av bibeln som verk. :D

Jag undrar nog för att jag inte fattar varför just bibeln är så intressant. Min åsikt om och intresse för bibeln är som för Harry Potter-serien: jag ser ju att verken är sjukt poppis men jag förstår det inte för själv tycker jag att de är ointressanta och kassa för det syfte som de flesta läser dem i (Harry Potter för njutning och bibeln för guidning i livet).

Ja jag vet vad agnosticism är. Det jag undrar över är hur ateism skulle kunna betraktas bekräfta tron/guds existens. Om jag säger att jag inte tror på stalltomtar så bekräftar väl inte det stalltomtarnas existens? Alltså hur lyder resonemanget från dessa agnostiker?

Men din teori om varför, stämmer inte.
Jag var mycket säker på min sak innan jag kom att tänka på detta.
Jag är inte på väg mot någon religon från ett annat håll.
Nej, nej :)
Jag har inte börjat tveka, eller så.....snarare fått en aha-upplevelse.
Att min icke tro har befästs mer, vilket jag inte trodde att den kunde göra.

Jag menade inte att du var på väg åt religion från ett annat håll utan frågan om varför just Bibeln. Om någon som inte haft en troende uppväxt hade fått samma funderingar som du, så kanske den personen sökt sig till böcker om teologi, filosofi, etik osv. Bibeln kanske låg närmast till hands för dig med tanke på bakgrunden? Så tänkte jag.

I begreppsvärlden finns de stalltomtar du säger inte finns, för du säger ju det, alltså kan ju jag göra ett val och säga att jomen jag tror att stalltomtar finns, så vips så finns de. Trots att du hävdar deras icke-existens. För jag tror på dem.

Jag är inte provocerad, men förundrad. Jag får inte ihop det.

Förvirrad på en högre nivå.

Vad är det du inte får ihop?

Jag ser inte riktigt hur vetenskapen och gud skulle vara omöjliga att kombinera. Det blir lite som att fråga någon hur de samtidigt kan tro på att 1+1=2 och att Bachs musik är vacker. Det är olika saker. Vetenskap är vad vi människor vet om världen - att vi vet något om världen säger väl varken bu eller bä om huruvida det kan finnas en gud?

:confused:

Jag har väldigt svårt att förstå dig i den här diskussionen. Kanske för att jag sällan diskuterar religiösa spörsmål. Det enda jag ville ha var mer detaljer kring detta:
Agnostiker hävdar att man inte kan vare sig bekräfta eller förneka. Om man förnekar, bekräftar man.

Dvs menar du att agnostiker tänker sig att ateism bekräftar tro? Eller guds faktiska existens? Hur tänker man sig att detta då fungerar?

Utgår det från att idén om en gud är dess existens? Och att formulera guden i tanke eller ord då gör att den kommer till existens (som idé)?

Absolut! Jag uppfattade det som att du tyckte att världsbilden var allt annat än "god" på den tiden och därför kunde detta inte skrivas om.
Men jag har ju uppenbarligen missförstått dig :)

Utgår det från att idén om en gud är dess existens? Och att formulera guden i tanke eller ord då gör att den kommer till existens (som idé)?

Så ungefär ja! Man skulle också kunna säga att ateism är en åsikt, men agnosticism kräver mer än bara den.

Ateism är ingen åsikt! Ateism är när man godtar att det inte finns bevis för guds existens och därmed så är sannolikheten att han finns väldigt liten. Alla människor är ateister till den religion som dom själva inte tror på.

Måste klargöra att jag INTE läst Bibeln utifrån mitt nya perspektiv, utan det är något som jag är på gång att göra . Jag sitter inte på en massa svar på varje bibeltext som finns, men hoppas att jag kommer att finna det. Alltså som jag skrivit tidigare att jag vill se om min teori stämmer hela vägen. Jag kan absolut inte på rak arm svara dig på det bibelcitatet. Men det tåls verkligen att tänka på. Ett exempel på hur jag tänker är " ta din säng och gå" Jesus botade nog inte Lasarus, men hjälpte honom på något vis. Han kanske inte ens var lam i vår bemärkelse. Utan hade någon svårighet, problem som Jesus hjälpte honom med.
OM Jesus ens fanns. Han kan mycket lika väl vara en fiktiv person som ett exempel på hur man "ska vara"

Ateism är ingen åsikt! Ateism är när man godtar att det inte finns bevis för guds existens och därmed så är sannolikheten att han finns väldigt liten. Alla människor är ateister till den religion som dom själva inte tror på.

Jag tror du behöver läsa på lite. :crazy:

KL

Jag förstår hur du tänker och vissa delar av Bibeln försöker ju bara visa hur man som människa ska finna sin lycka. Sen är den ju fylld med massa dolda sanningar.
Ordspråksboken är rätt kul även fast det var ett tag sen jag läste i den.
Det här citatet tycker jag är rätt kul, står ungefär så här; " varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt egna, hycklare, ta bort bjälken så du kan se klart och hjälpa din broder" ungefär som " döm och du blir själv dömd". :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV