Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

För att återgå till att vara seriös - jodå jag tror de allra flesta förstår. Men alla har inte styrkan att vara goda utan att väga det mot det onda. Därför lutar man sig mot och i en massa argument. Jag tycker du har en sjysst inställning, men jag köper inte gudadyrkan eller kopplingar till villkor för godheten.

Inte jag heller. Hoppas inte jag framstått så?
Att jag har en gudadyrkan och tycker att godhet ska villkoras?
Det är helt tvärtom vad jag tycker nämligen :)

Jag tror på Gud ibland och ibland inte. Vet inte riktigt varför det skiftar så egentligen. Jag tror dock inte att jag är Gud såsom du kommit fram till. Och jag skiljer godhet från Gud. Godhet är Godhet och vi kan alla vara goda utan att tro på Gud, känner jag.

Sedan finns det skillnader på goda människor och goda människor. De som tror att de är goda och de som faktiskt är det. För mig är godhet så oerhört mycket mer än att ge bort en parkeringsbiljett eller le mot andra. Det där se jag mer som sunt förnuft. Jag tror jag tänker att riktig godhet ger inget tillbaka eller kan till och med ge negativt tillbaka till personen som ger det.

När jag tror på Gud så tror jag att det ä en han, inte en hon, konstigt nog. Jag tror inte han sitter på något moln och gluttar ner på oss utan jag tror han finns överallt där vi alla är, han är alltså inte någon överordnad utan en "medmänniska" mitt ibland oss.

Nej jag vet inte, jag kan inte förklara något känner jag.

Jag tror på Gud ibland och ibland inte. Vet inte riktigt varför det skiftar så egentligen. Jag tror dock inte att jag är Gud såsom du kommit fram till. Och jag skiljer godhet från Gud. Godhet är Godhet och vi kan alla vara goda utan att tro på Gud, känner jag.

Sedan finns det skillnader på goda människor och goda människor. De som tror att de är goda och de som faktiskt är det. För mig är godhet så oerhört mycket mer än att ge bort en parkeringsbiljett eller le mot andra. Det där se jag mer som sunt förnuft. Jag tror jag tänker att riktig godhet ger inget tillbaka eller kan till och med ge negativt tillbaka till personen som ger det.

När jag tror på Gud så tror jag att det ä en han, inte en hon, konstigt nog. Jag tror inte han sitter på något moln och gluttar ner på oss utan jag tror han finns överallt där vi alla är, han är alltså inte någon överordnad utan en "medmänniska" mitt ibland oss.

Nej jag vet inte, jag kan inte förklara något känner jag.

Jag förstår vad du menar. Jag tror också att det är stor skillnad på de som verkligen är goda och de som tror sig vara goda.
Men jag tror Parkeringsbiljetten och leenden kan visst vara riktig godhet.
Det beror ju på varför man gör något.
Man kan ju göra något bara för att sträcka på sig och tycka att ha,ha vad jag är god eller le fast man inte menar det. Då är det ju inte på riktigt.
Men om man gör det enbart för att man har en önskan att glädja någon annan. Då tycker jag att det är på riktigt.

kl

Läste lite i början när tråden startades och har därför inte läst något senare i tråden. Kände bara att jag ville kommentera i den för att jag skulle vilja tro på någon högre makt, bara som ett hjälp i mörkret, så att säga. Tänker på någon som skrev här om att många i andra religioner (och kristendomen förstås) har sin tro att följa för att det hjälper dem igenom vardagen i misär eller andra svåra stunder. Det skulle verkligen vara så skönt att ha den tryggheten och inte en massa frågetecken om livet och vad det innebär etc.

Men kan du inte skaffa dig den tryggheten i dig själv istället?
Om du nu inte tror, men gärna hade velat känna tryggheten?
Tryggheten hos Gud ligger väl troligtvis i att någon annan ska hjälpa en om man får problem, eller iaf att någon annan ska hjälpa en att hitta styrkan för att kunna hjälpa sig själv? Om man vet att man kan hjälpa sig själv utan någon annans hjälp, så tror jag att man känner en stor trygghet :)

Jag förstår vad du menar. Jag tror också att det är stor skillnad på de som verkligen är goda och de som tror sig vara goda.
Men jag tror Parkeringsbiljetten och leenden kan visst vara riktig godhet.
Det beror ju på varför man gör något.
Man kan ju göra något bara för att sträcka på sig och tycka att ha,ha vad jag är god eller le fast man inte menar det. Då är det ju inte på riktigt.
Men om man gör det enbart för att man har en önskan att glädja någon annan. Då tycker jag att det är på riktigt.

Jo, precis så tycker jag :) Men det märks ju oftast på så många andra saker också, huruvida det var riktig godhet eller något man bara gör för att själv känna sig jäkligt bra. :) En god människa gör också saker som kräver lite mer av dem, medan en person som mest vill bli betraktad som god bara gör saker som är superlätta att göra.

Jag tänker alltid på filmen "Pay it forward" som ju handlar om hur en pojke tänker få världen godare, när man pratar om godhet. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar