Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Svar:Precis som universum är större än vad vi kan förstå så är Gud också det. Ska citera 1 Mosebok 1:1. (Bibel 2000). Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. Gud sade: Ljus bli till, och det blev till. Gud såg att ljuset var gott och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

Jag tror att många har svårt att förstå att Gud skapar utan fysiska händer, redskap och sånt. Gud är ande - icke materiell men ändå full av energi, kraft och intelligens. Gudsvind... står det och en vind är ju inte heller materiell.

Utifrån det som du skriver, så tolkar jag det som att du tror på skapelse?
Tror du även på Big Bang?
Det är nämligen denna ekvation som jag inte få ihop.
Jag tror inte på skapelsen, men andra får gärna tro på det som gör dem lyckliga.
Men om man tror på både och, så förstår jag inte ?
......eller menar du att Gud skapade big Bang?

Senast ändrad:

Nej, men det finns väl otroligt mycket i livet som inte är förnuftigt? I betydelsen logiskt bevisbart, då. Det är inte förnuftigt att älska, det är inte förnuftigt att tycka något är vackert, det är inte förnuftigt att tycka något är gott, det är inte förnuftigt att tycka att nånting är roligt. Vad ledsamt livet skulle vara om det bara fick innehålla logiskt förnuftiga saker. Världen består ju inte enbart av naturvetenskap.

Nu flög du iväg lite känns det som. Det jag menar är att en troende kan tycka sin tro är förnuftig men samtidigt känna att en tro på t.ex osynliga flygande spaghettimonster inte är det. Hos en ateist kan det leda till frustration då båda teorierna är lika dåligt understödda av bevis. Att då se en tro som rimligare än de andra är inte förnuftigt. Det är vad jag tror kan provocera men jag kan ju inte svara för kollektivet världens ateister liksom. Vad det gäller att älska eller tycka någonting är vackert så tycker jag att det finns logiska bevis för att det är förnuftigt.

Hos en ateist kan det leda till frustration då båda teorierna är lika dåligt understödda av bevis. Att då se en tro som rimligare än de andra är inte förnuftigt.
Precis!

De bevisen är ju inte mer förnuftiga än tron på gud, om du med logiska bevis menar nån sorts biologisk förklaring. Men det finns inga logiska bevis för varför jag skulle bli kär i just min man och inte hans kollega, eller varför jag gillar gula ärtor men inte gröna. Allt går inte att bevisa logiskt.

När det gäller gud vs osynliga flygande spaghettimonster, så finns det ju lite mer tänkt och sagt om den förre, och lite mer historik. Jag ser inte varför man skulle behöva tro på allt för att man tror på gud.

Fast är man bokstavstroende om man tror på skapelsen?
Det trodde jag var en grundpelare i den kristna läran?
Även om man inte tror på skapelsen som exempel, men ändå på Gud som ett högre väsen, vad har Gud då för roll?
Har Bibeln någon mening i en sådan tro?
Vidareutveckla! :)

Om man tror att skapelsen gick till bokstavligen så som det står i Bibeln, så ja, då är man bokstavstroende. Det finns ju dessutom två skapelseberättelser i bibeln, där skapelsen går till på olika sätt (olika ordning hur saker händer, olika urtillstånd), så bokstavstroende på det sätt du menar får ju problem även om de bara håller sig till bibeln.

Man kan ju också se bibelns skapelseberättelse som ett sätt för människan med sitt begränsade förstånd att förstå hur det gick till när världen kom till. Och nu vet vi lite mer, och kan göra en bättre beskrivning. Gud kan ju ha legat bakom världens skapelse utan att det behöver ha gått till exakt så som det står i bibeln.

Det finns ju en massa annat i bibeln om hur man bör leva, och en del trösterik och intressant läsning. Många får ju uppenbart hjälp på olika sätt av att läsa i bibeln, och på så sätt kan ju bibeln vara meningsfull läsning.

Ja, jag tror att Gud mycket väl kan ha funnits före Big Bang och skapat denna urexplotion! Säker kan jag inte vara men för mig mig har det inte så stor betydelse som för dig. Gud är närvarande såväl i macrokosmos som i microkosmos, det är min övertygelse. Och medans våran tidslinje är rak så är Guds rund... tid är ett jordiskt begrepp.

Jag tycker dina funderingar är intressanta.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.....
Hur är det förenligt med Big Bang?
Eller att Gud skapade Adam och Eva....
Hur är det förenligt med evulonsteorin?

Det är inte förenligt om man är bokstavstroende, men de flesta svenska kristna verkar inte ha några problem.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.....
Hur är det förenligt med Big Bang?
Eller att Gud skapade Adam och Eva....
Hur är det förenligt med evulonsteorin?
Jag håller med Skjöldur. Om det nu är så att hälften av oss människor vet att universum kommer ur en stor explosion (Big Bang) och nu är det också så att den andra hälften vet att gud skapade universum. Det blir ju då en självklarhet att gud använde sig av big bang för att skapa universum.

Hur kan det liksom inte vara det självklara svaret? Varför är det antingen eller?

Det betyder att om du är god, så sprider sig godheten.
Tänk om alla strävade efter att vara goda, då skulle vi ju få leva i ett paradis som det står i Bibeln.
Det är ju hur enkelt som helst!!!
Vad är en god människa då?

Jag gillar liknelsen med vem man vill ha som ledare för ett land.
Det finns tre kandidater, vem hade du valt som ledare?

Kandidat A
Kandidat A anlitar astrologer innan han tar viktiga beslut. Han är gift, men han alltid två älskarinnor. Han kedjeröker och dricker 8-10 st martinis under en dag.

Kandidat B
Kandidat B har blivit sparkad som politiker två gånger. Han sover alltid till tolv-tiden mitt på dagen, han brukar droger såsom opium ibland och han dricker en kvarting konjak varje kväll innan han somnar.

Kandidat C
Kandidat C är vegetarian, röker inte, dricker sällan. Han har inga konstiga affärer för sig och han är en dekorerad och hyllad krigsveteran.

Vem väljer du?

Kandidat A är Franklin D. Roosevelt
Kandidat B är Winston Churchill
Kandidat C är Adolf Hitler

Vad är det som gör en människa god och vad är det som gör en människa ond?

Innan jag läste svaren så tänkte jag faktiskt att inget av det är godhet eller ondska. Godhet för mig är när man strävar efter att bara en god medmänniska.
Sedan om man kedjeröker, är vegetarian, ligger runt, whatever spelar mindre roll. Men skada inte din medmänniska. Gör något för den istället :)

Om man tror att skapelsen gick till bokstavligen så som det står i Bibeln, så ja, då är man bokstavstroende. Det finns ju dessutom två skapelseberättelser i bibeln, där skapelsen går till på olika sätt (olika ordning hur saker händer, olika urtillstånd), så bokstavstroende på det sätt du menar får ju problem även om de bara håller sig till bibeln.

Man kan ju också se bibelns skapelseberättelse som ett sätt för människan med sitt begränsade förstånd att förstå hur det gick till när världen kom till. Och nu vet vi lite mer, och kan göra en bättre beskrivning. Gud kan ju ha legat bakom världens skapelse utan att det behöver ha gått till exakt så som det står i bibeln.

Det finns ju en massa annat i bibeln om hur man bör leva, och en del trösterik och intressant läsning. Många får ju uppenbart hjälp på olika sätt av att läsa i bibeln, och på så sätt kan ju bibeln vara meningsfull läsning.

Men om man tror att Gud skapade livet (jorden, djur, människor, osv)
Men inte exakt så som det står i Bibeln, så tror man ju ändå på skapelsen.
Även om man inte är bokstavstroende. Tror man att Gud låg bakom Big Bang, då förstår jag.......intessant.

Det är inte förenligt om man är bokstavstroende, men de flesta svenska kristna verkar inte ha några problem.

Jag börjar förstå.....
De flesta kristna som jag stött på använder klassiska fraser som att Gud är så stor, så vi kan inte förstå allt.
Ett annat sätt att säga att Guds vägar äro outgrundade.
Vilket i sin tur bara är ett sätt att slippa svara anser jag.
Det är verkligen intressant att diskutera med människor som är genuina i sin tro.

Jag har ju min egen "tro" ang Gud och Bibeln.
Men jag tycker att det är så intressant att höra andras tankar.
Nu har jag sett andra sätt att se skapelsen på.
Som den nyfikna person som jag är, så vill jag ha mer :)
Hur ser ni på döden?

Senast ändrad:

Jag blir så trött på människor som tror att dom är någonting alldeles speciellt i det fantastiska universum vi lever i. Vi är små, obetydliga invånare på denna lilla planet som ligger i utkanten i vår vintergata. Vi är så obetydliga och vi kommer snart att vara borta. Vår tid på jorden kommer att vara en fis i universum. Att vara så full av tro om att vi på något sätt skulle vara skapelsens krona är så idiotiskt. Religiösa brukar även hävda att dom är ödmjuka inför detta faktum. Det är precis tvärtom, att tro att man är överlägsen allt och alla är motsatsen. Vi lever, vi dör. Gör det bästa av det och var inte så girig att man vill ha mer efter livet! Njut av vad du har, this is it!

Oj, vad du har missuppfattat mig!
Jag är INTE troende. Jag är så icke troende som man kan bli!
Men jag tycker att religon är intressant.
Jag söker inte. Jag är mycket trygg i mig själv och behöver inte tro på något utöver mig själv. Inte att jag själv är ett högre väsen.
Utan att tro på mig själv som människa.
Jag tror att om man ger kärlek, så får man kärlek.
Men för att kunna ge andra, så måste du först ge dig själv kärlek.
Tråden startade med att jag hittat ett nytt sätt att se texterna i Bibeln på.
Sedan har en del troende svarat i tråden och jag tycker att det är intressant att diskutera med dem. Jag hade troligtvis tyckt att det var intressant att diskutera med dig med, men du har bestämt dig för en sak och är inte öppen för diskussion. Så tolkar jag dig. Jag hoppas ändå att du sprider glädje runt dig i ditt verkliga liv och att du får tillbaka.

Jag är en källa av glädje, möjligheter och kärlek. Dock så är jag inte perfekt. Ett fel jag har är att jag har svårt för vidskepelse för jag har sett vilken skada det gör. Vidskepelse fördummar människor och det är synd för vi behöver alla resurser vi kan hitta för att lösa våra globala världsproblem.

Hur ser ni på döden?

Som en dator som släcker ner. När jag dör är Hier borta, punkt och slut.
Som man säger på kristna begravningar: "Av jord är du kommen, jord skall du åter vara". Väldigt vackert och applicerbart även för oss ateister!

Haja vad jobbigt att ha kvar sitt själsmedvetande när man är död. Livet är hårt nog som det är och det finns en anledning till att det heter "den sista vilan". När jag är död vill jag vara borta och inte behöva stå ut med mig själv en minut till :p

När jag går på begravningar säger jag alltid "sov gott" när jag går runt kistan och säger farväl. Ett sätt att ringakta döden kanske, men för mig passar det bra.

Jag har ju min egen "tro" ang Gud och Bibeln.
Men jag tycker att det är så intressant att höra andras tankar.
Nu har jag sett andra sätt att se skapelsen på.
Som den nyfikna person som jag är, så vill jag ha mer :)
Hur ser ni på döden?

Som jag ser det så kan döden vara både en fiende och en vän. Allt liv som spirar och växer har en begränsad livslängd, det vet ju alla. Då någon av mina gamla på sjukhemmet dör så är det nästan aldrig för tidigt. Kroppen är slut och själen mätt på upplevelser. Men då en ung kille kör ihjäl sig bara för att han inte ens fattat att han är dödlig utan kör fort och slarvigt - då är döden en tragedi! Och då dom som är yngre än 75 eller så får dödliga sjukdomar... Det är nog alla överens om. Frågan är vad som händer med själen sedan... en viktig fråga för alla religioner. Bibeln ger två svar - antingen ska vi sova till den yttersta dagen då vi väcks upp för att dömas efter våra livsgärningar. Då kommer de renhjärtade att gå till honom men övriga kommer inte att stå ut med hans ljus utan gå bort. Och på andra ställen står det att Guds barn kommer direkt till honom och lovsjunger honom i himlen... Det finns dom som varit döda en lång stund men kommit tillbaks och som berättar om en underbar värd där folk inte bara lovsjunger utan barn leker, folk arbetar och det finns djur också.

De flesta kristna som jag stött på använder klassiska fraser som att Gud är så stor, så vi kan inte förstå allt.
Ett annat sätt att säga att Guds vägar äro outgrundade.
Vilket i sin tur bara är ett sätt att slippa svara anser jag.

Fast nej, det ligger ju i själva idén om gud att guds vägar är outgrundliga. Om vi kunde förstå gud till 100%, så skulle det innebära att gud var på samma plan som vi människor, och då faller hela idén.

Jag menar, vi kan ju inte till 100% förstå exakt hur en häst tänker och varför den gör som den gör alla gånger, varför skulle vi då kunna förstå Gud? Idén med Gud är väl ändå förhoppningsvis att han är lite större och mer komplicerad än en häst. Eller en människa. Om Gud är på samma nivå som oss, så är det ju inte mycket till Gud.

När det gäller döden så tänker jag mig att livet är slut när man dör. Judar tror inte heller på livet efter detta, såvitt jag vet, så gudstro innebär inte med nödvändighet att man måste tro på evigt liv. Vi har ju fått ett liv, jag kan tycka att det nästan är lite girigt att vilja ha ännu mer, att man vill ha evigt liv. Ett vanligt människoliv borde vara tillräckligt.

Senast ändrad:

Jag är en källa av glädje, möjligheter och kärlek. Dock så är jag inte perfekt. Ett fel jag har är att jag har svårt för vidskepelse för jag har sett vilken skada det gör. Vidskepelse fördummar människor och det är synd för vi behöver alla resurser vi kan hitta för att lösa våra globala världsproblem.

Varför är det ett "fel" du gör?
Vem har sagt att man är en bättre människa för att man tror på sånt?
Jag är iaf glad att du är en källa av glädje.
Du gjorde mig lite orolig ett tag :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar