Sv: Gud finns!!!
Jag är ingen vetenskapsteoretiker, men är inte det helt enkelt ett exempel på Poppers kritik mot positivismen? Vetenskapen kan aldrig bevisa vad som inte finns, bara vad som finns?
Och om man tror på vetenskapen men inte känner till det så verkar man mest dåligt påläst, det känns som en grundbult, särskilt för naturvetenskapen.
KL eller så
Alltså, vad som alltid fascinerar mig i de här diskussionerna är att många alltid hävdar att det inte är oförenligt med vetenskapen att tro på Gud, eftersom man inte lyckats bevisa att det inte finns nån. Men det finns ju många saker som man inte bevisat men som ändå anses tokigt? Jag menar, det finns ju ingenting som ens tyder på att det finns, eller behöver finnas, en gud. Precis som att det inte finns nånting som tyder på att det finns, eller behöver finnas, en enorm grön snigel som styr världen. Det KAN vara så, men vad finns det för anledning till att gå runt och tro det?
Jag är ingen vetenskapsteoretiker, men är inte det helt enkelt ett exempel på Poppers kritik mot positivismen? Vetenskapen kan aldrig bevisa vad som inte finns, bara vad som finns?
Och om man tror på vetenskapen men inte känner till det så verkar man mest dåligt påläst, det känns som en grundbult, särskilt för naturvetenskapen.