Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

KL eller så

Alltså, vad som alltid fascinerar mig i de här diskussionerna är att många alltid hävdar att det inte är oförenligt med vetenskapen att tro på Gud, eftersom man inte lyckats bevisa att det inte finns nån. Men det finns ju många saker som man inte bevisat men som ändå anses tokigt? Jag menar, det finns ju ingenting som ens tyder på att det finns, eller behöver finnas, en gud. Precis som att det inte finns nånting som tyder på att det finns, eller behöver finnas, en enorm grön snigel som styr världen. Det KAN vara så, men vad finns det för anledning till att gå runt och tro det?

Jag är ingen vetenskapsteoretiker, men är inte det helt enkelt ett exempel på Poppers kritik mot positivismen? Vetenskapen kan aldrig bevisa vad som inte finns, bara vad som finns?

Och om man tror på vetenskapen men inte känner till det så verkar man mest dåligt påläst, det känns som en grundbult, särskilt för naturvetenskapen.

Om jag börjar tala om min osynliga orm som sitter på min axel och ger mig tips och råd och som alltid är med mig och som kan läsa folks tankar så tror folk att jag är totalt tokig. Om jag däremot säger att jag tror på Gud och blir vägledd av Gud, Jesus och den helige Ande så är det bara helt okej och helt rimligt?

Hade vi haft en lång tradition av att tro på en tipsande osynlig orm på axeln, så hade det varit helt ok!

Nej verkligen inte! Hur kan du tolka det så? :confused:

Jag tvivlar inte, funderar inte på huruvida det skulle kunna finnas en gud. Jag är totalt övertygad om att det är nonsens.

Agnostikern funderar på om dett finns en gud eller inte.
Ateisten vet att det inte finns någon gud.

Den troende tror att gud skapade människan.
Ateisten vet att människan skapade gud.

Jag är kanske förvirrad.
Tycke just nu att jag fick klart för mig att en agnostiker varken tror eller inte,
Och en ateist inte tror.
Då du skrev att du inte var emot, tolkade jag det som att du varken tror eller inte.

Jag är ingen vetenskapsteoretiker, men är inte det helt enkelt ett exempel på Poppers kritik mot positivismen? Vetenskapen kan aldrig bevisa vad som inte finns, bara vad som finns?

Och om man tror på vetenskapen men inte känner till det så verkar man mest dåligt påläst, det känns som en grundbult, särskilt för naturvetenskapen.

Och hur går det då ihop med gudstro?
Om man inte tror på det man inte kan bevisa inom vetenskapen och samtidigt tro på en Gud som inte går att bevisa?
Känns ju väldigt motsägelsefullt?

För mig som varande agnostiker, är ateistens förnekelse om gud lika mycket en åsikt grundad i okunskap, som den religiösas övertygelse om sin gud är. Det finns inget bevis för endera.

Du talar specifikt om gnostiska (starka) ateister vilket sannolikt utgör en liten minoritet av alla ateister. För att täcka samtliga ateister är svaret på frågan "tror du på Gud?" mycket mer relevant än "vet du om det finns en gud?". Att gnostisk ateism bygger på okunskap ser jag f.ö som helt taget ur intet. De mest eminenta och pålästa ateisterna brukar vara just det såvitt jag vet.

Och hur går det då ihop med gudstro?
Om man inte tror på det man inte kan bevisa inom vetenskapen och samtidigt tro på en Gud som inte går att bevisa?
Känns ju väldigt motsägelsefullt?

Nej, saken är väl att vetenskapen bara kan bevisa sånt som finns, inte att saker inte finns. "Det finns inga svarta svanar" är således ingen vettig tes, eftersom den inte är falsifierbar, du kan aldrig hundra procent säkert bevisa det. Däremot "Det finns svarta svanar" är en vettig tes, eftersom du kan falsifiera den genom att efterfråga bevis på svarta svanar. Om inga sådana kan bevisas är tesen falsk.

Det är alltså inte så att man inte tror på det man inte kan bevisa, utan att man inte tror på sånt man inte kan motbevisa.

Det finns ju en massa saker som finns, fast vetenskapen inte hunnit bevisa dem än - det innebär inte att de inte finns, bara att vi inte hunnit dit än. Tur det, annars skulle ju vetenskapen sluta, om vi redan visste allt som finns att veta! :D

Att vetenskapen inte vet allt betyder naturligtvis inte att den inte vet nånting, men det finns fortfarande mer att lära.

Hela grejen med gud, som jag ser det, är ju att det är just en trosfråga. det går inte att leda gud i bevis, antingen tror man eller också inte. Ungefär som att antingen tycker man om jordgubbar eller också inte, du kan inte bevisa för någon annan att jordgubbar är gott, och därigenom få dem att gilla det. Det innebär ju inte att man inte både kan tycka om jordgubbar och tro på vetenskapen.

Oavsett om man tror att Bibeln är sagor eller mer verklighetstrogna så berättar de berättelser om hur man såg på världen då. Bibeln är intressent just pga alla metaforer men det gör den oxå svårtolkad.

Du ser Bibeln som en indikation på att var och en är Gud, bara man själv ser sig som en. Och visst är det helt ok om man gör som du och gör goda saker. Däremot finns det de som tror att de är Gud och inte alls har goda avsikter. Då blir det skrämmande. Därför många har svårt för ordet Gud och att det är förmer.

För mig är Gud något som finns bland oss hela tiden. Inre/yttre. Samtidigt tror man på Gud är det även lätt att tro på ondska. Motpolerna. Finns i alla religioner, även buddismen.

Jag vet inte riktigt vad du menar faktiskt, det är inte jag som argumenterar såhär utan andra. Senast igår tror jag det var så tittade jag på en dokumentär på SVT om scientists som anser det vara förenligt med vetenskapen att tro på gud - med motiveringen att det inte finns bevis för att gud inte finns.

Om de känner till nån Popper eller inte kan inte jag svara på.

Det som kan vara provocerande med att folk tror på Gud är att tron inte är förnuftig - oavsett om den går att falsifiera eller ej.

Om man tror att man själv är Gud, så har man ett ytterst ansvar att förvalta det.
Det blir totalt livsfarligt om man missbrukar det!
Jag tror likaväl som att jag är Gud, kan jag vara djävulen.
Gud=godhet. Djävulen=ondska

Nej, men det finns väl otroligt mycket i livet som inte är förnuftigt? I betydelsen logiskt bevisbart, då. Det är inte förnuftigt att älska, det är inte förnuftigt att tycka något är vackert, det är inte förnuftigt att tycka något är gott, det är inte förnuftigt att tycka att nånting är roligt. Vad ledsamt livet skulle vara om det bara fick innehålla logiskt förnuftiga saker. Världen består ju inte enbart av naturvetenskap.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.....
Hur är det förenligt med Big Bang?
Eller att Gud skapade Adam och Eva....
Hur är det förenligt med evulonsteorin?

Snabbspolning ;)?! Eftersom de som skrev Bibeln inte hade samma kunskap då som vi har nu så måste de kunna på nått sätt förklara födelsen av människan. Sen att det tog liiite längre tid än sju dagar (eller hur det var) att skapa jorden och på en kafferast människan. Tänker att på nått sätt var det logiskt för dem. Då. Men idag är det nog rätt få som är bokstavstroende.

Mycket vi inte vet så mycket Om egentligen. Big Bang är intressant. Vad var det som skapade det? Har läst på lite men tycker det är oklart ändå. Men den som lever får se.

Fast är man bokstavstroende om man tror på skapelsen?
Det trodde jag var en grundpelare i den kristna läran?
Även om man inte tror på skapelsen som exempel, men ändå på Gud som ett högre väsen, vad har Gud då för roll?
Har Bibeln någon mening i en sådan tro?
Vidareutveckla! :)

Vetenskap är också väldigt intressant att diskutera.
Vissa saker vet man ju inte, utan tror att det kan vara på ett visst vis.
Men det är oftast ändå mer logiskt än att Gud finns.
Iaf tycker jag det!

Jag har inte läst hela tråden utan bara ungefär halva.

Jag har den övertygelsen att vi är "evighetsbarn", vi härstammar från den stora livsanden - Gud. Därför kan vi till skillnad mot djuren tänka på oss själva liksom utifrån, fundera på då och framtid och grubbla över livets mysterier och mycket annat som jag har svårt att tro att något djur gör. Därför ser vi ut mot evigheten och undrar om någon finns där som är som oss och helst större och mäktigare... Gud har lagt ned ett behov av honom/henne (jag tror att Gud är varken hon eller han) i våra gener. Man kan säga att Bibeln handlar om människans sökande efter en relation till denna den störste Guden och om dennas försök att bygga relationer med människorna och rädda henne från ondskan genom att låta sin son Jesus drabbas av den för att sedan uppstå. Bibeln handlar om människor som är som människor är som människor alltid har varit -kapabla till både kärlek och vänskap som hat och egoism. Det svårbegripliga i gamla testamentet är inte bara ordspråk och uråldrig kultur utan också judarnas krångliga regler och ritualer som beskrivs i moseböckerna, profetsior om krig och sånt som ägt rum för länge sedan mm. Det är inte så konstigt att det är rätt svårt att förstå för oss som har en annan kultur och lever i en modern tid. Därför skulle jag råda dig att böja med 1 Mosebok och sedan läsa Rut, Ester, Job, Psaltaren, Ordspråksboken, Predikaren, Höga visan, Daniel och Jona. Men läs gärna Nya testamentet samtidig, liksom omvart. Det brukar jag göra. Men till skillnad mot en del andra kristna så plockar jag inte verser här o var utan läser en hela kapitel eller sammanhang.

De sista hundra åren har människan skaffat sig mångdubbelt mer kunskap än förr men man har inte direkt löst världsproblemen bara för det, och värst av allt är att man tillverkat vapen som kan förgöra allt liv på jorden. Kunskap leder alltså inte till respekt för livet. Jag tror det beror på att enbart kunskap inte förändrar människornas hjärtan. Men jag menar att Jesus kan göra det om vi ger honom chansen. Jag tror verkligen inte att de under som beskrivs inte skulle ha gått till så som det står, utan att han hade Guds helande kraft så att han faktiskt kunde hela lama, blinda, spetälska och uppväcka döda. Jag har mött några som blivit helade av honom i Oslo och det var inte fejk! Viktigast är om vi bjuder in honom i våra hjärtan, inte en gång utan varje dag, så blir vi sakta men säkert mer och mer lika honom. Man förändras till det bättre inifrån. Då känner du att du är ett Guds barn, ett av Jesu små syskon.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.....
Hur är det förenligt med Big Bang?
Eller att Gud skapade Adam och Eva....
Hur är det förenligt med evulonsteorin?

Svar:Precis som universum är större än vad vi kan förstå så är Gud också det. Ska citera 1 Mosebok 1:1. (Bibel 2000). Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. Gud sade: Ljus bli till, och det blev till. Gud såg att ljuset var gott och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

Jag tror att många har svårt att förstå att Gud skapar utan fysiska händer, redskap och sånt. Gud är ande - icke materiell men ändå full av energi, kraft och intelligens. Gudsvind... står det och en vind är ju inte heller materiell.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar