Ringde vc idag och de tror jag fått en inflammation i huden orsakad av att jag brönt mig i början av sommaren. Och den här inflammationen triggas igång igen och igen av solen. Blev rekommenderad att smörja med hydrokortison en gång på kvällen.
Köper deras teori! MEN, för två år sen fick jag prickar i ansiktet som jag då tog min kortisonkräm på, vilket hjälpte till viss del, men den är stark (klass 3). Läste sen på nätet att det var big NO NO och när jag slutade fick jag rosacean from hell!
Alltså inte bara röda kinder utan plitor, krustor och svullnad i halva ansiktet. Kunde knappt visa mig ute. Ett helvete som satt i en månad innan det mattades av och sen var jag lite röd på områdena i ett halvår.
Sen dess har jag sagt att ALDRIG mer kortison i ansiktet. Dock var det ju helt fel salva att använda. Och de på vc försäkrade mig om att oddsen för att det skulle bli så igen av svag kortison var låga.
Vågar man testa? Kanske kan ta ett tunt tunt laget på en fläck och se reaktionen....
Det är jättestor skillnad på hydrokortison och kortison grad III så jag tror inte du behöver vara orolig för samma reaktion igen