Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Vad är det du inte får ihop?

Jag ser inte riktigt hur vetenskapen och gud skulle vara omöjliga att kombinera. Det blir lite som att fråga någon hur de samtidigt kan tro på att 1+1=2 och att Bachs musik är vacker. Det är olika saker. Vetenskap är vad vi människor vet om världen - att vi vet något om världen säger väl varken bu eller bä om huruvida det kan finnas en gud?

Att det ska finnas en högre makt som styr över människan och skeenden - det känns väldigt märkligt att kombinera med en upplyst människas tankegods.

Men är det logiskt för dig är det väl bra. Jag säger bara att just jag inte kan begripa det.

Och jag tycker att kenneth beskrev det hela väldigt bra och tydligt O_o Vad är det som behöver läsas på? Vad är ateism för dig?

För mig som varande agnostiker, är ateistens förnekelse om gud lika mycket en åsikt grundad i okunskap, som den religiösas övertygelse om sin gud är. Det finns inget bevis för endera.

Men man behöver ju inte tro att gud styr för att tro på gud, människan har ju en fri vilja. Om gud skulle styra människan så skulle det ju innebära att vi inte har någon fri vilja, och såvitt jag vet är det en rätt fundamental del av kristendomen, att människan har en fri vilja att välja mellan ont och gott.

Logik är inte subjektivt, som jag ser det. Antingen är något logiskt, eller så är det inte det.

En agnostiker säger alltså varken bu eller bä, men en ateist tar tydligt avstånd?
Är det summan av kardemumman?

Men man behöver ju inte tro att gud styr för att tro på gud, människan har ju en fri vilja. Om gud skulle styra människan så skulle det ju innebära att vi inte har någon fri vilja, och såvitt jag vet är det en rätt fundamental del av kristendomen, att människan har en fri vilja att välja mellan ont och gott.

Logik är inte subjektivt, som jag ser det. Antingen är något logiskt, eller så är det inte det.

Alltså - jag är inte så himlans insatt i det religiösa tankegodset.:D

Mest småskolans morgonböner och psalmsång. Och det som jag varit med om på begravningar, bröllop och någon musikgudtjänst jag bevistat för musikens skull.

Men "allsmäktige fader" är ju ett välkänt begrepp, t.ex.

Bortsett från dt är ju - som jag ser det - en gud ett väsen som är högre än oss, som har en plan med oss och som är större än vi.

Det är för mig totalt obegripligt att man kan tro på sånt ...nonsens.

Jag vet också en biskop som säger sig vara troende "utifall att". Om gud skulle existera vore det dumt att inte tro på henom...

En agnostiker säger alltså varken bu eller bä, men en ateist tar tydligt avstånd?

När det gäller tro, otro, uppfattning finns det alltid nyanser. Det enda vi vet - är att vi inte vet är väl en klassiker i sammanhanget. Men grovt tillyxat så kan man säga så, ja.

KL eller så

Alltså, vad som alltid fascinerar mig i de här diskussionerna är att många alltid hävdar att det inte är oförenligt med vetenskapen att tro på Gud, eftersom man inte lyckats bevisa att det inte finns nån. Men det finns ju många saker som man inte bevisat men som ändå anses tokigt? Jag menar, det finns ju ingenting som ens tyder på att det finns, eller behöver finnas, en gud. Precis som att det inte finns nånting som tyder på att det finns, eller behöver finnas, en enorm grön snigel som styr världen. Det KAN vara så, men vad finns det för anledning till att gå runt och tro det?

Om jag börjar tala om min osynliga orm som sitter på min axel och ger mig tips och råd och som alltid är med mig och som kan läsa folks tankar så tror folk att jag är totalt tokig. Om jag däremot säger att jag tror på Gud och blir vägledd av Gud, Jesus och den helige Ande så är det bara helt okej och helt rimligt?

Svarar..

för mig är det en icke-fråga.

Jag är inte emot. Eftersom jag är övertygad om att det inte finns något sådant. Precis som jag inte heller tror på näcken eller skogsrået.

Jag kan inte vara emot något eller ta avstånd från något som inte existerar.

KL eller så

Alltså, vad som alltid fascinerar mig i de här diskussionerna är att många alltid hävdar att det inte är oförenligt med vetenskapen att tro på Gud, eftersom man inte lyckats bevisa att det inte finns nån. Men det finns ju många saker som man inte bevisat men som ändå anses tokigt? Jag menar, det finns ju ingenting som ens tyder på att det finns, eller behöver finnas, en gud. Precis som att det inte finns nånting som tyder på att det finns, eller behöver finnas, en enorm grön snigel som styr världen. Det KAN vara så, men vad finns det för anledning till att gå runt och tro det?

Om jag börjar tala om min osynliga orm som sitter på min axel och ger mig tips och råd och som alltid är med mig och som kan läsa folks tankar så tror folk att jag är totalt tokig. Om jag däremot säger att jag tror på Gud och blir vägledd av Gud, Jesus och den helige Ande så är det bara helt okej och helt rimligt?

Visst är det lustigt?

Men om vi ska kategorisera, så är du agnostiker???

Nej verkligen inte! Hur kan du tolka det så? :confused:

Jag tvivlar inte, funderar inte på huruvida det skulle kunna finnas en gud. Jag är totalt övertygad om att det är nonsens.

Agnostikern funderar på om dett finns en gud eller inte.
Ateisten vet att det inte finns någon gud.

Den troende tror att gud skapade människan.
Ateisten vet att människan skapade gud.

KL eller så

Vi brukar inte vara ense, men det här formulerade du bara så bra!

Någon filosofisk människa jag glömt namnet på har sagt;
Antingen är vi ensamma i universum, eller så är vi det inte.
Båda alternativen är lika skrämmande.

Frågan om tro eller inte tro är ju ingen liten skitsak att fundera över, den är djupt existentiell och man kan nästan bli katatonisk för mindre.

Alltså - jag är inte så himlans insatt i det religiösa tankegodset.:D

Mest småskolans morgonböner och psalmsång. Och det som jag varit med om på begravningar, bröllop och någon musikgudtjänst jag bevistat för musikens skull.

Men "allsmäktige fader" är ju ett välkänt begrepp, t.ex.

Bortsett från dt är ju - som jag ser det - en gud ett väsen som är högre än oss, som har en plan med oss och som är större än vi.

Det är för mig totalt obegripligt att man kan tro på sånt ...nonsens.

Ja, så kan man ju tro om man tror på gud. Men det behöver man absolut inte göra. Det blir lite som att säga att "jag förstår inte hur man kan tycka om ridning, för då ska man ju hålla på och knoppa varje dag och linda benen innan man ska rida, det verkar ju rent nonsens". Alla som tror på gud har inte den bilden du beskriver, alla som rider knoppar och lindar inte varje dag.

Att gud är allsmäktig betyder ju inte alls att han nödvändigtvis utövar den makten hela tiden. Jag har ju makten att slänga min dator i väggen om jag vill, t ex, men det innebär ju inte att jag gör det.

Likadant att gud måste ha en plan med oss - varför det? Visst kan man tro det om man vill, men det är ju inget måste. "Planen" kan ju lika gärna vara att låta oss leva vårt liv som vi själva väljer att göra det.

Att gud är ett högre väsen som är större än oss - ja, det ligger ju i själva gudsbegreppet. Att säga att det är ologiskt att tro på gud för det är nonsens att det finns ett högre väsen blir tautologiskt, som att säga att jag tror inte på gud för att jag tror inte på gud.

Jag ser fortfarande inte vad det har med naturvetenskapen att göra? Även om du inte tror på gud, så är det väl inte mer ologiskt att andra gör det än att grannen älskar sin fru även om du inte gör det?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar