Sv: Gud finns!!!
Bibeln läses ju redan på flera olika sätt. Hela världen läser inte bibeln och av dem som gör det så tolkas den olika (enligt olika kyrkor och individuellt).
Men ok, jag kan förstå fascinationen av den ur perspektivet att det onekligen är en sjukt populär bok. Lite som att Lady Gaga kan vara intressant utan att jag gillar musiken hon gör. Jag förstår dock inte motivet till att söka en personlig tolkning i budskapen. Att jag tycker att Lady Gaga är intressant som populärkultur gör inte att jag sitter med hennes låtar och försöker tolka dem på ett sätt som ska passa mig och min situation. Inte om inte musiken tilltalar mig.
Så vad är det i bibeln som tilltalar dig? Är det ingenting mer än att det är ett väldigt populärt verk?
Jag förstår din liknelse med Lady Gaga
Bibeln är ju en bok som fascinerat människor i så många år.
En del har ifrågasatt den, en del har dyrkat den, en del har dödats pga den.
Jag skulle nog vilja påstå att den tillsammans med kristendomen är ett av våra största mysterier. Inte hur Egypterna kunde bygga pyramider eller hur Romarna kunde ha kloaksysten långt innan "vi" uppfann det.
Utan hur kan människor idag på 2000 talet fortfarande tro på något sådant som Gud och Bibeln? Mycket intressant tycker jag.
Det vanligaste är väl att man antingen tror eller inte tror.
Det är liksom lite svårt att tro lite. Antingen finns gud eller inte.
Sedan finns det ju de som inte vet vad de tror. Men det är en annan sak.
Jag känner att jag har hittat ett tredje alternativ.
Jag tror fortfarande inte på Gud i den bemärkelsen.
Men när jag insåg vad Guds namn betyder, så var det som ett uppvaknande.
Om allt hela tiden har handlat om "att vara" så blir ju allt logiskt.
Och det blir väldigt intressant. Att läsa bibeln utifrån det perspektivet, blir ju att läsa en helt ny bok. Fast det är ändå samma bok som är roten till att en hel värld (västvärld) tillber en högre makt!
Jo, en sak till. Det är ofta viktigt för oss människor att förstå. För mig är det mycket viktigt.
Inte bara i denna frågan, utan i mer eller mindre allt.
Så känslan av att jag förstår är nog det som driver mig i detta.