Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Som man är mot andra, likadant blir man bemött. Är jag på gott humör smittar det omgivningen, liksom att ett leende är ytterst smittsamt. Jag har hur många exempel som helst och det spelar ingen roll om motparten går på två eller fyra ben, eller vilken nationalitet den har, det bara funkar. :) :p

Det fungerar verkligen!
Jag gav bort en parkeringsbiljett häromdagen med en timma kvar.
Det kostade mig ingenting.
Mannen som fick den blev så glad, så att jag nästan började gråta.
Han tog med sig den lyckliga känslan därifrån, vad vet jag, den kanske varade resten av dagen och hans familj blev glad för att han var glad.
Jag i min tur blev glad för att han var glad och berättade det för min man som blev glad för att jag var glad och naturligtvis spred sig den goda stämningen i vår familj.

Om alla människor gör sitt bästa för att vara goda medmänniskor, så kommer vår jord att bli fantastisk. Det behöver inte handla om mer än ett leende, eller en parkeringsbiljett :)

Kyrkan, Staten, Kapitalet....same, same

:up:

Likadant är det ju i vissa krigiska stammar, dör du på slagfältet så kommer du till en högre plats i nästa liv. Under andra världskriget körde ju bla. Japan med samma indoktrinering av Kamikaze-flygarna, dom trodde ju på fullt allvar att dom skulle upp ett par pinnhål och nog kom dom upp allt, som rök och aska. Skrämmande att man kan indoktrinera fritt tänkande individer till rena zombier utan egen vilja.

Om alla människor gör sitt bästa för att vara goda medmänniskor, så kommer vår jord att bli fantastisk. Det behöver inte handla om mer än ett leende, eller en parkeringsbiljett :)
Jag lånade ut min tratt på Biltemas parkering härom dan samt hjälpte en stel gammal herre att fylla på olja i bilen, tog 5 minuter och som tack för hjälpen bjöd han på kaffe därinne. Det visade sig att vi hade samma erfarenheter av fordon så den fikastunden blev ganska lång. :)

(Biltema har jag fö. döpt till "Centrallagret", dom hejar glatt när jag kommer och vet vad jag heter,,,,,,,) :o

Bibeln läses ju redan på flera olika sätt. Hela världen läser inte bibeln och av dem som gör det så tolkas den olika (enligt olika kyrkor och individuellt).

Men ok, jag kan förstå fascinationen av den ur perspektivet att det onekligen är en sjukt populär bok. Lite som att Lady Gaga kan vara intressant utan att jag gillar musiken hon gör. Jag förstår dock inte motivet till att söka en personlig tolkning i budskapen. Att jag tycker att Lady Gaga är intressant som populärkultur gör inte att jag sitter med hennes låtar och försöker tolka dem på ett sätt som ska passa mig och min situation. Inte om inte musiken tilltalar mig.

Så vad är det i bibeln som tilltalar dig? Är det ingenting mer än att det är ett väldigt populärt verk?

Jag förstår din liknelse med Lady Gaga :)
Bibeln är ju en bok som fascinerat människor i så många år.
En del har ifrågasatt den, en del har dyrkat den, en del har dödats pga den.
Jag skulle nog vilja påstå att den tillsammans med kristendomen är ett av våra största mysterier. Inte hur Egypterna kunde bygga pyramider eller hur Romarna kunde ha kloaksysten långt innan "vi" uppfann det.
Utan hur kan människor idag på 2000 talet fortfarande tro på något sådant som Gud och Bibeln? Mycket intressant tycker jag.
Det vanligaste är väl att man antingen tror eller inte tror.
Det är liksom lite svårt att tro lite. Antingen finns gud eller inte.
Sedan finns det ju de som inte vet vad de tror. Men det är en annan sak.
Jag känner att jag har hittat ett tredje alternativ.
Jag tror fortfarande inte på Gud i den bemärkelsen.
Men när jag insåg vad Guds namn betyder, så var det som ett uppvaknande.
Om allt hela tiden har handlat om "att vara" så blir ju allt logiskt.
Och det blir väldigt intressant. Att läsa bibeln utifrån det perspektivet, blir ju att läsa en helt ny bok. Fast det är ändå samma bok som är roten till att en hel värld (västvärld) tillber en högre makt!

Jo, en sak till. Det är ofta viktigt för oss människor att förstå. För mig är det mycket viktigt.
Inte bara i denna frågan, utan i mer eller mindre allt.
Så känslan av att jag förstår är nog det som driver mig i detta.

Senast ändrad:

Utan hur kan människor idag på 2000 talet fortfarande tro på något sådant som Gud och Bibeln? Mycket intressant tycker jag.

Ja det är intressant. Jag är dock tveksam till om själva innehållet i verket är rätt material att analysera för att utforska den frågan. I alla fall inte enskilt utan snarare borde man undersöka hur innehållet hanteras av läsarna (kyrkorna och individuella kristna).

Alltså det blir som att ställa frågan "hur blev köttbullar en så populär maträtt i Sverige att den till och med knyts ihop med den nationella identiteten?" och sedan undersöka detta genom att hemma i köket laborera fram det köttebullerecept man själv tycker smakar godast. Det svarar helt enkelt inte alls på frågeställningen. Det säger inte mycket om andras upplevelser av köttbullar. Även om man har trevligt där i köket med sina smarriga köttbullar.

Nej, att utforska innehållet för att svara på varför folk tror, funkar nog inte.
Inte så jag menar.
Ibland blir det svårt att förklara och förstå i ren text.
Skulle vilja sitta med dig framför mig istället.
Men så här då.
Jag tycker att det är intressant att läsa bibeln för att se om min teori håller hela vägen. Om att boken egentligen var skriven med ett annat syfte.

Men fortfarande, är det någonting mer med bibeln som tilltalar dig än att den är populär? Eller är det "bara" det?

Vad motiverade dig till att konstruera din teori om tolkning? Vad bygger du din tolkning på?

Den som vill ha ett rättesnöre att gå efter när det gäller godhet och visdom, läs FNs deklaration om mänskliga rättigheter och lev efter det!!

Börja med att läs den själv. Särskilt artikeln om religionsfrihet där det uttryckligen står att alla ska ha frihet att utöva sin religion i det offentliga. Jag vill nämligen minnas att du inte gillar sådant (att bära slöja handlade det specifikt om).

Det handlar inte om någon gud eller högre makt......
Det handlar bara om dig själv.
Anledningen till att jag benämner mig själv som Gud, är för att jag tror att det är vad som var meningen från början med Bibeln. Gud = Att vara.
Jag är.
Allt handlar om mig.
Men sedan har kyrkan snott boken för att använda den i maktsyfte.
Och gjort om gud till ett högre väsen.
Gud för mig är alltså inte kyrklig, inte någon högre makt, ingenting annat än ett ord på "att vara"

Jag måtte vara trög...
Jag begriper fortfarande inte varför du behöver blanda in gud i detta?

Resonemanget håller ju även utan inblandning av gud och bibel.

För det första så vill jag bara säga att jag tycker att du är en sköning Tingeling :)

Sen så påminnder det där med biljetten mig om nåt när man gick på kafé och köpte en kaffe och en ..... som liksom var att man betalade i förväg till nån som kom sen och kanske inte hade råd med en fika, men vad i hela friden heter det?

Kanske för att Tingeling behöver ta avstamp ifrån något som hon känner igen? Om jag inte minns fel så var TS uppvuxen i en troende familj, hon själv anammade tron, ifrågasatte sedan, tog avstånd och nu kanske det är ytterligare en vända för att närma sig från ett annat håll? Gissar bara.

KL
TS: Jag tycker att det låter som en härlig resa! Energi- och insiktsgivande!

Nu har jag fått fundera en stund, men ja, jag tror att det är för att den är "populär" , för att den är ett fenomen, att den trollbinder människor.
Det är nog därför som den intresserar mig.
Jag behöver ingen bok för att vara en god människa.
Jag behöver inte läsa den alls, men jag tycker att det är roligt.

Min tolkning bygger jag på att det i bibleln står att guds namn är Jahve och att det på hebreiska betyder "att vara"
Det har kyrkan tolkat som att "Gud är" men OM det är så som jag tror, så betyder det att "jag är". Om jag är min egen gud, så faller hela kristendomen och därmed blir bibeln logisk. Om bibeln inte tolkas utifrån att "gud är", utan utifrån att "jag är", så ser läget helt annorlunda ut.
Det är där jag står och försöker se om jag kan hitta fler bevis på att min tolkning är "rätt" i den mening att bibeln skrevs för ett helt annat syfte.
Nämligen som en handbok i hur man ska leva för att vara lycklig.

Hoppas jag svarade dig nu! ;)

Den som vill ha ett rättesnöre att gå efter när det gäller godhet och visdom, läs FNs deklaration om mänskliga rättigheter och lev efter det!!

Jag behöver inget rättesnöre att leva efter.
Jag behöver inte läsa bibeln.
Jag vet vad som är rätt och fel ändå.
Men jag tycket att det är intressant.

Varför är du så starkt emot att kritiskt granska Bibeln?
Att vända och vrida på saker och tänka efter?
Varför måste det som står i bibeln tolkas på kyrkans sätt?

Kanske för att Tingeling behöver ta avstamp ifrån något som hon känner igen? Om jag inte minns fel så var TS uppvuxen i en troende familj, hon själv anammade tron, ifrågasatte sedan, tog avstånd och nu kanske det är ytterligare en vända för att närma sig från ett annat håll? Gissar bara.

KL
TS: Jag tycker att det låter som en härlig resa! Energi- och insiktsgivande!

Det är väldigt energi och insiktsgivande! :)

Men din teori om varför, stämmer inte.
Jag var mycket säker på min sak innan jag kom att tänka på detta.
Jag är inte på väg mot någon religon från ett annat håll.
Nej, nej :)
Jag har inte börjat tveka, eller så.....snarare fått en aha-upplevelse.
Att min icke tro har befästs mer, vilket jag inte trodde att den kunde göra.

För det första så vill jag bara säga att jag tycker att du är en sköning Tingeling :)

Sen så påminnder det där med biljetten mig om nåt när man gick på kafé och köpte en kaffe och en ..... som liksom var att man betalade i förväg till nån som kom sen och kanske inte hade råd med en fika, men vad i hela friden heter det?

Vet inte vad det heter...heter det något alltså?
Men det är ju sådana saker vi ska göra!
För att sprida vår godhet :)
Eller om tex tanten framför en i kön i mataffären står och gräver efter mynt i väskan. Betala de stackars kronorna, så hon kan få ta med sig maten hem.
Man kan ge så mycket av sig själv utan att det kostar speciellt mycket.
Det behöver ju inte ens handla om pengar.
Ett leende, en snäll kommentar, hålla upp dörren, hjälpa någon över gatan....gör folk ens det längre?
Ibland kan jag impulsköpa saker som jag ser för att jag vet en person som skulle vilja he en sådan sak. Har gjort det några gånger och folk blir överväldigade. Inte pga saken i sig, utan pga handlingen.
Det är så lätt!

Nu har jag fått fundera en stund, men ja, jag tror att det är för att den är "populär" , för att den är ett fenomen, att den trollbinder människor.

Intressant. Så olika miljöer man kan befinna sig i.

Framförallt eftersom jag inte känner någon - mer än de präster jag är bekant med - som läser bibeln.

Tror att det är fler i Sverige som kan diskutera filmen Titanic än som kan diskutera avsnitt i bibeln.

Jag måtte vara trög...

Ja,ja,ja du har helt rätt!!!
Resonemanget håller ändå, absolut!
Det som jag menar är bara att denna bok som kyrkan styrt folket med i så många år, helt plötsligt har visat sig handla om något helt annat!
Gud finns inte som ett högre väsen. Gud är du!
Sedan kan man ta bort ordet Gud och ersätta hela baletten med att du är din egen lyckas smed.
Men nu står det ju i bibeln ordet gud och därför använder jag det för att visa vad jag tror att allt egentligen handlade om från början.
förstår du?:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar