Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Är det någon annan som har liknande tankar?

Som man är mot andra, likadant blir man bemött. Är jag på gott humör smittar det omgivningen, liksom att ett leende är ytterst smittsamt. Jag har hur många exempel som helst och det spelar ingen roll om motparten går på två eller fyra ben, eller vilken nationalitet den har, det bara funkar. :)

Då jag nästan alltid är glad och kan busa till det så gör omgivningen likadant, speciellt djur, har någon mer än jag testat att göra morgonjympa i en koflock? Det tar bara några sekunder så har man skuttande kossor runt sig som vill vara med och ha skoj. :p

Inte i en koflock, men dock utanför hagen ;)
Jättekul att få med sig flocken i lite tjurrusningar :)

Har lekt kurragömma med grisar :)
De tycker sånt är jättekul.
Vilka vältränade grisar vi hade hahha

Det är ungefär så som även jag ser på saken.
Jag är därför agnostiker.
Vilken religion det handlar om är för mig irrelevant.
Godheten däremot är mycket relevant.

Exakt! Då är jag också agnostiker, för jag bryr mig nada om vilken religion, språk eller hudfärg folk är ifrån bara dom vet hut mot mig och varann, vilket dom flesta faktiskt gör. Jag har vänner (tro´t eller ej) från andra länder också och dom ser likadant på saken, liksom en av mina allra bästa vänner som är kyrkoherde och trots att jag inte är troende i ordets rätta bemärkelse så har vi kul ihop och bollar en hel del ideer med varann och har så alltid gjort.:)

Agnostiker hävdar att man inte kan vare sig bekräfta eller förneka. Om man förnekar, bekräftar man.
Det handlar inte om mått av intresse, för det kan man ha enormt av även som agnostiker.

Att studsa runt mitt inne i en koflock i en storbox är en härlig känsla, jag må väl vara lite knäpp men där känner jag mig trygg iom. att jag vet att ingen kommer att springa ner mig eller hoppa på mig. :)

(Hur jag VET att ingen kommer att mosa mig vet jag inte, det är bara en känsla dom utstrålar.)

Som sagt, kärleken till andra är universiell.

Har lekt kurragömma med grisar :)
De tycker sånt är jättekul.
Vilka vältränade grisar vi hade hahha

Grisar är skitroliga, jag hade en stor galt inneboende på förra stället som bodde ihop med hästarna och han var som en stor hund och sov i nån av boxarna tillsammans med hästarna och gick med dom i hagen och bökade och jäklar vad han kunde rejsa när hästarna blev busiga, men dom väntade alltid in honom så han inte skulle bli så långt efter. :D

KL

Att godheten finns det vet jag med stor visshet. Men varför blanda in högre makt eller någon gud i det hela??

Nej, nej, nej
Det är så jag tolkat den tidigare och tyckt det varit skräp.
Tänk om detta bara är ordspråk från den tiden?
Ett sätt att tala i metaforer som vi idag inte kan förstå?
Eller så kan vi det om vi VILL.
Det kanske inte betydde "döda" i den mening som vi tror?
Om det är så att det är i nutid svårtolkade metaforer, där t ex döda inte betyder ta livet av, vad är det som gör just bibeln så bra? Om det är så komplicerat att förstå den är det väl enklare att välja en annan bok som är lättare att ta till sig? Det torde vara lättare att sätta sig in och begripa t ex en samtida vetenskaplig bok om etik än att tolka underliga historiska metaforer på måfå. (Eller vad tusan betyder det att vi kan förstå metaforerna i bibeln "om vi vill"?)

Läser man in sig på etik som ämne kan man dessutom läsa om flera olika perspektiv och synsätt och väga dem mot varandra. Istället för att lägga möda på att fundera över vad brinnande buskar och delade hav kan ha för symbolisk/metaforisk betydelse.

Agnostiker hävdar att man inte kan vare sig bekräfta eller förneka. Om man förnekar, bekräftar man.
Det handlar inte om mått av intresse, för det kan man ha enormt av även som agnostiker.

Men om man som inte tror på gud och skapelsen, utan på evelution och vetenskap, men ändå tror att Bibeln är sann, fast inte i den bemärkelse som kyrkan framställt den på.
Är man Agnostiker då?

Om det är så att det är i nutid svårtolkade metaforer, där t ex döda inte betyder ta livet av, vad är det som gör just bibeln så bra? Om det är så komplicerat att förstå den är det väl enklare att välja en annan bok som är lättare att ta till sig? Det torde vara lättare att sätta sig in och begripa t ex en samtida vetenskaplig bok om etik än att tolka underliga historiska metaforer på måfå. (Eller vad tusan betyder det att vi kan förstå metaforerna i bibeln "om vi vill"?)

Läser man in sig på etik som ämne kan man dessutom läsa om flera olika perspektiv och synsätt och väga dem mot varandra. Istället för att lägga möda på att fundera över vad brinnande buskar och delade hav kan ha för symbolisk/metaforisk betydelse.

Man behöver absolut inte läsa Bibeln!
Det finns många andra böcker, om man ens behöver en bok....
Men eftersom det finns så många människor som faktiskt tror på Bibeln, på det sätt som kyrkan bestämt att man ska tro,
Så tycker jag att det är fantastiskt intressant att läsa den och förstå att den kanske inte ens var skriven på det sätt som en hel värld tror.....

KL

Att godheten finns det vet jag med stor visshet. Men varför blanda in högre makt eller någon gud i det hela??

Det handlar inte om någon gud eller högre makt......
Det handlar bara om dig själv.
Anledningen till att jag benämner mig själv som Gud, är för att jag tror att det är vad som var meningen från början med Bibeln. Gud = Att vara.
Jag är.
Allt handlar om mig.
Men sedan har kyrkan snott boken för att använda den i maktsyfte.
Och gjort om gud till ett högre väsen.
Gud för mig är alltså inte kyrklig, inte någon högre makt, ingenting annat än ett ord på "att vara"

Precis :) Och som du skrev att bibeln är en slags handbok, det är många som tolkar den så också, dvs som allegorier. Jag kan tycka vissa bibelverser är väldigt vackra rent litterärt, som Höga Visan och ordspråken t ex. Men sen har vi ju förstås saker som lever kvar från flera tusen år tillbaka, som att stena otrogna, att kvinnor är mannens egendom och allt det där mysiga. Det är inga allegorier någonstans, utan ett rent skriftligt fossil som jag inte begriper finns kvar.

Fast det handlar fortfarande bara om hur man tolkar den texten.

Bibeln läses ju redan på flera olika sätt. Hela världen läser inte bibeln och av dem som gör det så tolkas den olika (enligt olika kyrkor och individuellt).

Men ok, jag kan förstå fascinationen av den ur perspektivet att det onekligen är en sjukt populär bok. Lite som att Lady Gaga kan vara intressant utan att jag gillar musiken hon gör. Jag förstår dock inte motivet till att söka en personlig tolkning i budskapen. Att jag tycker att Lady Gaga är intressant som populärkultur gör inte att jag sitter med hennes låtar och försöker tolka dem på ett sätt som ska passa mig och min situation. Inte om inte musiken tilltalar mig.

Så vad är det i bibeln som tilltalar dig? Är det ingenting mer än att det är ett väldigt populärt verk?

Intressant att läsa dina tankar. Jag tänker likadant just i att var och en skapar sitt eget liv och styrkan finns i alla människor. (det gäller bara att hitta den och lita på den). Jag kallar mig ateist. Vi tänker väldigt lika just om detta, vi bara kallar det olika saker. Riktigt intressant.

Men sedan har kyrkan snott boken för att använda den i maktsyfte.
Och gjort om gud till ett högre väsen.

Kyrkan var bara ett maktinstrument den också för att hålla hjonen på mattan så godsägaren-greven-krigsherren skulle ha hjon som inte tänkte själva.

Intressant att läsa dina tankar. Jag tänker likadant just i att var och en skapar sitt eget liv och styrkan finns i alla människor. (det gäller bara att hitta den och lita på den). Jag kallar mig ateist. Vi tänker väldigt lika just om detta, vi bara kallar det olika saker. Riktigt intressant.

Man är sin egen lyckas smed......

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar