Sv: Gud finns!!!
Du har en poäng i det du skriver som jag ska fundera vidare på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon annan som har liknande tankar?
Det är ungefär så som även jag ser på saken.
Jag är därför agnostiker.
Vilken religion det handlar om är för mig irrelevant.
Godheten däremot är mycket relevant.
Har lekt kurragömma med grisar
De tycker sånt är jättekul.
Vilka vältränade grisar vi hade hahha
Om det är så att det är i nutid svårtolkade metaforer, där t ex döda inte betyder ta livet av, vad är det som gör just bibeln så bra? Om det är så komplicerat att förstå den är det väl enklare att välja en annan bok som är lättare att ta till sig? Det torde vara lättare att sätta sig in och begripa t ex en samtida vetenskaplig bok om etik än att tolka underliga historiska metaforer på måfå. (Eller vad tusan betyder det att vi kan förstå metaforerna i bibeln "om vi vill"?)Nej, nej, nej
Det är så jag tolkat den tidigare och tyckt det varit skräp.
Tänk om detta bara är ordspråk från den tiden?
Ett sätt att tala i metaforer som vi idag inte kan förstå?
Eller så kan vi det om vi VILL.
Det kanske inte betydde "döda" i den mening som vi tror?
Om man förnekar, bekräftar man.
Agnostiker hävdar att man inte kan vare sig bekräfta eller förneka. Om man förnekar, bekräftar man.
Det handlar inte om mått av intresse, för det kan man ha enormt av även som agnostiker.
Om det är så att det är i nutid svårtolkade metaforer, där t ex döda inte betyder ta livet av, vad är det som gör just bibeln så bra? Om det är så komplicerat att förstå den är det väl enklare att välja en annan bok som är lättare att ta till sig? Det torde vara lättare att sätta sig in och begripa t ex en samtida vetenskaplig bok om etik än att tolka underliga historiska metaforer på måfå. (Eller vad tusan betyder det att vi kan förstå metaforerna i bibeln "om vi vill"?)
Läser man in sig på etik som ämne kan man dessutom läsa om flera olika perspektiv och synsätt och väga dem mot varandra. Istället för att lägga möda på att fundera över vad brinnande buskar och delade hav kan ha för symbolisk/metaforisk betydelse.
KL
Att godheten finns det vet jag med stor visshet. Men varför blanda in högre makt eller någon gud i det hela??
Precis Och som du skrev att bibeln är en slags handbok, det är många som tolkar den så också, dvs som allegorier. Jag kan tycka vissa bibelverser är väldigt vackra rent litterärt, som Höga Visan och ordspråken t ex. Men sen har vi ju förstås saker som lever kvar från flera tusen år tillbaka, som att stena otrogna, att kvinnor är mannens egendom och allt det där mysiga. Det är inga allegorier någonstans, utan ett rent skriftligt fossil som jag inte begriper finns kvar.
Men sedan har kyrkan snott boken för att använda den i maktsyfte.
Och gjort om gud till ett högre väsen.
Intressant att läsa dina tankar. Jag tänker likadant just i att var och en skapar sitt eget liv och styrkan finns i alla människor. (det gäller bara att hitta den och lita på den). Jag kallar mig ateist. Vi tänker väldigt lika just om detta, vi bara kallar det olika saker. Riktigt intressant.