Gud finns!!!

Sv: Gud finns!!!

Att använda bibeln som handbok om hur man lever funkar ju bara så länge man inte läser den!!! Enligt denna "handbok" så ska man döda sina barn om dom är olydiga, döda brudar som ej är oskuld när dom gifter sig, inte äta skaldjur och inte använda kläder med blandade tyger, döda homosexuella..osv. Jättebra handbok?

Som jag tidigare skrev: BILDER och METAFORER och något om att vara frisk och klok nog att förstå det...

Att använda bibeln som handbok om hur man lever funkar ju bara så länge man inte läser den!!! Enligt denna "handbok" så ska man döda sina barn om dom är olydiga, döda brudar som ej är oskuld när dom gifter sig, inte äta skaldjur och inte använda kläder med blandade tyger, döda homosexuella..osv. Jättebra handbok?

Nej, nej, nej
Det är så jag tolkat den tidigare och tyckt det varit skräp.
Tänk om detta bara är ordspråk från den tiden?
Ett sätt att tala i metaforer som vi idag inte kan förstå?
Eller så kan vi det om vi VILL.
Det kanske inte betydde "döda" i den mening som vi tror?

Jag lät min dotter gå i kyrkans barntimmar för att jag anser att det är viktigt att få en helhetssyn på livet.
Men min dotter, 4 år gammal, konstaterade frankt när fröknarna läste skapelseberättelsen att det minsann inte var Gud som skapade jorden, det var big Bang.
Vad svarar man på det?
Hon är fortfarande lika klok och accepterar att människor har olika trosinriktningar och att man ibland tycker olika.
Jag tror inte på Gud, men kan inte säga att jag är ateist heller.

Att big bang var Gud?;)

Nä, jag tror inte man behöver svara så mycket, din dotter verkar vara smart nog att bilda sig en egen uppfattning.

Nej, nej, nej
Det är så jag tolkat den tidigare och tyckt det varit skräp.
Tänk om detta bara är ordspråk från den tiden?
Ett sätt att tala i metaforer som vi idag inte kan förstå?
Eller så kan vi det om vi VILL.
Det kanske inte betydde "döda" i den mening som vi tror?

Du är fantastisk som orkar ta diskussionen med de som inte vill förstå. Är helt med i vad du skriver och det är så logiskt att vem som helst borde fatta vad du menar.
Problemet är väl att har man stängt sitt sinne och inte har förmågan att öppna det för andras tankesätt och bara vill se avarter av allt så går det ju inte att förklara hur man resonerar eller ens föra en diskussion.
Just ämnet religon verkar vara just en sådan fråga där många rutat in sig och bestämt sig för hur det ligger till.

Förresten, kul att du är Gud, det är jag med!;)

kl

Är icke troende och har inga större bakgrundsfakta. Men kan man inte tänka som så att när Bibeln skrevs så var det en helt annan världsbild, folk hade helt andra normer och lagar... att det är lite som en historiebok?
Homosexuella dödades säkerligen tex (och görs väl än idag i vissa länder?), och det var "så det var" på den tiden, så det blir lite som att läsa en historiebok.
Blandad med lite sägner och fabler (där jesus går på vatten tex).

Det farliga blir när människor följer och tolkar bibeln rakt av: att så här ska jag leva. Men om man tog de bra bitarna och insåg att resten är historia och sägner, ja då skulle det vara en annan femma.

Min mamma är troende, men aldrig prackat på mig sin tro. Jag har fått välja helt själv. Jag sjöng i kyrkokör som liten men slutade när jag ar runt 10. Jag är inte konfirmerad och är inte med i svenska kyrkan. Och det har hon inte sagt ett knyst om.
Jag frågar henne inte om hennes tro, och hur hon tolkar bibeln. Jag tror det mycket handlar om det sociala. Kyrkan som samlingspunkt och träffa likasinnade, en lugn plats där de kan prata och koppla av.
Mamma skulle aldrig acceptera att kvinnor stenades eller homosexuella dödades, jag tror faktiskt att hon är en av dom som insett att man inte ska tolka bibeln rakt av som det står.

Oj är vi redan inne på stängda sinnen?! Det brukar dröja längre.

Jag tycker inte att folk som tror är dumma, stängda eller korkade.

Jag förstår bara inte hur man kan tro. Varför kan jag däremot greppa, folk behöver förklaringar där det inte alltid finns.

Oj är vi redan inne på stängda sinnen?! Det brukar dröja längre.

Jag tycker inte att folk som tror är dumma, stängda eller korkade.

Jag förstår bara inte hur man kan tro. Varför kan jag däremot greppa, folk behöver förklaringar där det inte alltid finns.

När jag talar om stängda sinnen så pratar jag om de som inte ens kan läsa vad tråden handlar om utan fort som attan hojtar 'det finns ingen Guuud!' utan att ens försöka förstå vad det är Ts vill säga.

Det är ungefär så som även jag ser på saken.
Jag är därför agnostiker.
Vilken religion det handlar om är för mig irrelevant.
Godheten däremot är mycket relevant.

Jag ser inget behov av att tro på någon högre makt för att själv vara en bra person, en god människa.

det går alldeles utmärkt ändå.

Uppriktigt sagt har jag svårt att begripa hur en intelligent utbildad människa kan tro på gud. Slutar all logik och allt kritiskt tänkande när det kommer till religion?

Vet inte om svaret var riktat till mig eller rent generellt.
Men jag tror alltså inte på någon högre makt.
Det är ju liksom det som är det logiska, att man inte ska tro på någon annan än sig själv!

Lånar min egen knapp

Jag som jobbar med invandrare ser att många av dem är starkt troende. De behöver religionen för att orka med allt elände de sett och gått igenom.

Religionen blir någon form av extramamma som finns där och skyddar. Tron kommer som svar på ett behovet av trygghet och skydd.

Jag vet att det är så. Det är även oftast orsaken till att vanliga svenska som inte är krigsskadade osv behöver gå i kyrkan/tro på gud.
Pga att de behöver tryggheten.
MEN...tänk om alla förstod att man kan bli den tryggheten själv.
Om man är sin egen trygghet och litar på sig själv, så behövs ju inte gud?

kl

Är icke troende och har inga större bakgrundsfakta. Men kan man inte tänka som så att när Bibeln skrevs så var det en helt annan världsbild, folk hade helt andra normer och lagar... att det är lite som en historiebok?
Homosexuella dödades säkerligen tex (och görs väl än idag i vissa länder?), och det var "så det var" på den tiden, så det blir lite som att läsa en historiebok.

Det farliga blir när människor följer och tolkar bibeln rakt av: att så här ska jag leva. Men om man tog de bra bitarna och insåg att resten är historia och sägner, ja då skulle det vara en annan femma.

Min mamma är troende, men aldrig prackat på mig sin tro. Jag har fått välja helt själv. Jag sjöng i kyrkokör som liten men slutade när jag ar runt 10. Jag är inte konfirmerad och är inte med i svenska kyrkan. Och det har hon inte sagt ett knyst om.
Jag frågar henne inte om hennes tro, och hur hon tolkar bibeln. Jag tror det mycket handlar om det sociala. Kyrkan som samlingspunkt och träffa likasinnade, en lugn plats där de kan prata och koppla av.
Mamma skulle aldrig acceptera att kvinnor stenades eller homosexuella dödades, jag tror faktiskt att hon är en av dom som insett att man inte ska tolka bibeln rakt av som det står.

Precis det jag talar om.

Håller med :)

Ger man godhet så får och sprider man godhet. Ringarna på vattnet...

Vi har alla "gud" i oss. Egentligen handlar det om att finna sin integritet, sitt oberoende till andra människor, vem man är och därmed står man ganska stadigt..

Ibland när man känner sig liten och behöver man tröst kanske det är lättare att be till gud, kanske för att det är lättare att prata med en utomstående gud än med sig själv?

Jag rabblar fortfarande godnattbön med mina tonårsbarn ibland, sitter på deras sängkant. Det jag ger är kärlek och en känsla av att dom är trygga i sina varma sängar. Vi varken tror eller inte tror på gud, men vi vet att vi älskar varandra och att vi tar hand om varandra. Det är viktigt.

kl

Det finns ju inga rätt eller fel.
Du har absolut en poäng i att världsbilden såg annorlunda ut.
Men jag vill dra det lite längre och säga att Bibeln skrevs som en vägvisning.
Inte överhuvudtaget som den bok som kyrkan använder.
Jag tror att man kan tolka varje text till något gott om man vill.
Om jag utgår från att Bibeln skrevs för att göra mig lycklig, likaväl som att jag går och köper "konsten att vara snäll" i bokhandeln, så kommer jag att kunna se det goda i varje text. Jag behöver då inte plocka ut valda delar.
För mig blir det konstigt när en troende väljer att tro på en del.
Om det är guds bok och man tror på hans ord, så kan man väl inte bortse från det som inte passar en själv?
Jag kritiserar alltså inte din mamma nu, utan hela kristendomen.
Men det kanske du förstod :)

Jag tycker det du säger låter som grovt tillyxad buddhism. Alltså är du på god väg mot att bli en upplyst människa! :)

Håller med :)

Ger man godhet så får och sprider man godhet. Ringarna på vattnet...

Vi har alla "gud" i oss. Egentligen handlar det om att finna sin integritet, sitt oberoende till andra människor, vem man är och därmed står man ganska stadigt..

Ibland när man känner sig liten och behöver man tröst kanske det är lättare att be till gud, kanske för att det är lättare att prata med en utomstående gud än med sig själv?

Jag rabblar fortfarande godnattbön med mina tonårsbarn ibland, sitter på deras sängkant. Det jag ger är kärlek och en känsla av att dom är trygga i sina varma sängar. Vi varken tror eller inte tror på gud, men vi vet att vi älskar varandra och att vi tar hand om varandra. Det är viktigt.

Vet du vad?
Jag har läst, minns bara inte var :banghead:
Att man skiljer på jag och mig.
Exemplet som togs upp var en elefant (mig) och en elefantskötare (jag)
Skötaren bestämmer över elefanten.
Den kan få elefanten att göra vad som helst....ända tills elefanten inte vill mer.
Då har skötaren inte en chans.
Jag kan alltså bestämma över mig tills mig inte vill mer.
Jag kan tala om för mig att inte dricka vin för det är inte bra för mig.
Men när mig bestämt sig för att den vill ha vin, så kan jag inte göra något.
(Bara ett exempel, jag har alltså inte problem med alkohol )

Detta fick mig att spinna vidare. Om man skiljer på jag och mig, så kanske det är lättare att finna tryggheten i sig själv? Att jag kan tänka förnuftigt och ge mig den trygghet som mig behöver? Sedan kan mig ta över och springa iväg i tanken och tänka saker som inte alls är bra = ångest?
Men så länge som jag klarar av att skilja på jag och mig, så är jag trygg.

Låter lite flummigt kanske, men för mig blev det lättare att förstå hur man kan arbeta med sig själv för att hitta den tryggheten. Jag är trygg i mig själv, men jag är inte fullkomlig :)

Istället för att lita på Gud.....

Menar inte att du inte ska ge dina barn det som du känner att de/ni behöver!
Det var bara en tanke kring det här med att känna sig trygg......

Senast ändrad:

Jag tycker det du säger låter som grovt tillyxad buddhism. Alltså är du på god väg mot att bli en upplyst människa! :)

Ha,ha :)
Buddismen är den enda religon som jag under alla år fått en känsla av att den är "god".
Jag vill inte kategorisera mig själv, eftersom jag inte är troende.
Tror Buddister inte på högre väsen?

Om man skiljer på jag och mig, så kanske det är lättare att finna tryggheten i sig själv? Att jag kan tänka förnuftigt och ge mig den trygghet som mig behöver? Sedan kan mig ta över och springa iväg i tanken och tänka saker som inte alls är bra = ångest?
Men så länge som jag klarar av att skilja på jag och mig, så är jag trygg.

Now you're talking baby :)

Inom mig finns ett oälskat oförstått jag som barn. Denna känsla tar över ibland, känner mig helt värdelös och fel, men jag har lärt mig att den vuxna jag kan ta hand om detta barn inom mig.

Jag kan själv till viss mån ge mig den kärlek och förståelse jag inte fick som barn. Detta barn kan poppa upp i många olika situationer (kan utlösas av en doft, en människa jag känner igen på negativt sätt även om det är en främling, saker som tidigare gått snett , en blick eller beteende från annan, osv) men mitt 42 -åriga vuxna jag kan oftast lugna och vyssja den lilla till ro. Det gör jag genom att ta en stund med mig själv inne i huvudet och pratar med mig, frågar hur jag mår, hur jag känner mig och vad som kan ha utlöst detta.

Flum eller inte, det fungerar 8 av 10 gånger för mig :)

Ha,ha :)
Buddismen är den enda religon som jag under alla år fått en känsla av att den är "god".
Jag vill inte kategorisera mig själv, eftersom jag inte är troende.
Tror Buddister inte på högre väsen?

Buddhismen är förvisso en världsreligion, med många varianter. men den definierar sig själv mer som filosofi, och den handlar om insikt och upplysning < att vara arahant. Det innebär strävan efter att vara/bli upplyst och att föra den insikten vidare genom uppmuntran till egen insikt. Inte om dyrkan på något vis.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: hastflicka
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 509
Senast: Imna
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 137
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar