Gnäll-ekonomitråd

Det är inte djuren och trädgården som är problemet.
Det är allt det andra av typen elfel i vattenanläggningen och sådant som man behöver vänja in sig till.
Djuren och trädgården är det minsta problemet.

Nu kommer de där kritiska kommentarerna angående andra som brukar leda till att jag så småningom får en varning för olämpligt beteende.
Därför tycker jag att vi skall vara snälla mot varandra och försöka förstå vad andra försöker förmedla.
Annars så måste jag tyvärr lämna tråden innan jag råkar skriva något olämpligt.
Jag kan nog tänka att djuren är det där som är problemet. Dels måste man förhålla sig till deras välfärd och dels måste man förhålla sig till det åtagande man gjort mot myndigheter.

Att plötsligt bli sjuk eller ångestfylld och inte klara av det är otänkbart. Det är verkligen 24/7 och en livsstil som inte klarar av just sjuk eller ångestfylld.
 
Nähe, vad är ett torp då?
Det är ett litet ställe som horde till en större gård där de som bodde i torpet fick jobba av arrendet och även fick vissa övriga förnödenheter.
Arbetarbostäder med möjlighet till viss självhushållning.
Ett hemman var stort nog att försörja en familj.
 
Jag har inte häst.
200 kr/månad kommer inte göra sån skillnad.

Vi snackar ju att jag antagligen behöver ha 1,5 miljon i kontanter, minst. Jag fattar många bäckar små, men det måste tyvärr större summor till. Ska jag få ihop det så snackar vi att jag behöver spara 35 000/månad. Och det går helt enkelt inte. För då kan vi inte ens betala hyran.

Vi har inga andra lån utöver CSN.
Ett av trixen är att få ihop många bäckar.
Väldigt många.
 
Vad räknar du som beboeligt?
Den definitionen är väldigt olika mellan olika människor har jag upptäckt.
Jag har en känsla av att min sambos och min definition skiljer sig ganska ordentligt på den punkten.

Men jag vill att det ska vara helt golv så man inte trillar ner i grunden, hela väggar och tak. Vatten, el och avlopp. Det måste dessutom finnas antingen bra mobiltäckning eller fiber. Detta för att ena inkomsten faller bort utan det.

Någon form av kamin känner jag är ett måste. Det är något jag verkligen saknar när jag har bott i lägenhet. Framförallt om det är sämre isolerat.

Men ju mindre som finns - desto lägre pris har vi råd med. Jag vill ha tvättmaskin och torktumlare tex. Finns det inte så behöver det köpas in. Kyl/frys och diskmaskin har vi redan som är vårat så där klarar vi oss så länge. Sånt brukar dock gå att få tag på begagnat till hyfsat pris.
 
Jag kan nog tänka att djuren är det där som är problemet. Dels måste man förhålla sig till deras välfärd och dels måste man förhålla sig till det åtagande man gjort mot myndigheter.

Att plötsligt bli sjuk eller ångestfylld och inte klara av det är otänkbart. Det är verkligen 24/7 och en livsstil som inte klarar av just sjuk eller ångestfylld.
Både folk o fä behöver återhämtning + att man i de allra flesta fall måste vara på jobbet så 24/7 stämmer inte. Du får dra ner det där i tid
 
Jag är väldigt tacksam för att ha gjort världens felval av bostad vid klivet från hyresrätt och därmed bostadskarriär mini till som möjliggjorde köp av gård, utan vare sig arv eller minsta kapital från tidigare generationer.

Men det är ändå långt bortom gård intill Stockholm,
 
Du måste ju tänka på miljön
Mindre teknik i bilarna är mer miljövänligt men annars så har inte samhället givit mig den möjligheten att vara miljövänlig och ta kollektivtrafik då det skulle innebära att jag får lägga 15 timmar om dagen på jobb och resa till och från jobbet.
Och då jobbar jag ändå i Göteborgsstad och bor i en grannkommunen till Göteborg.
 
Samhället har ju gjort att det är svårt att ha ett jobb utan en mobil och utan internet är det ju svårt att kunna sköta bankärenden och ännu värre om en behöver söka jobb, går ju att deklarera utan internet iallafall men hur länge till är frågan, bara det att jag inte vet vart jag kan hitta tillexempel NE blankett än just på internet.

Annars så har jag inga fler abonnemang eller prenumeration utöver just abonnemang till telefonen med internet inbakat. Så jag lägger mindre på abonnemang och prenumerationer än vad farmor och farfar gjorde.
Lån så ja det har jag tagit för att kunna studera men inget mer än det.

Just det, kläder har jag inte köpt sedan innan pandemin så det börjar bli dags då tyget börjar bli väl tunt.
Billig mobil och surfa på McDonalds eller bussen.
Jag köpte en mobil att ha som fjärrkontroll till TVn för 600:- spänn.
 
Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att kolla upp vad en sprillans ny bil (Volvo 245) kostade 1977, 40 000 kr. Det är idag ungefär 200 000 kr. Mycket pengar, men en V90 kostar typ 800 000 idag, så det är ju inte så konstigt att det upplevs som att allt är så himla mycket dyrare idag.

Min högsta dröm är att äga en gård. Jag har fått inse att det kommer aldrig någonsin hända. Ekonomin finns helt enkelt inte. Ska jag köpa ett hus för 2 miljoner så behöver jag ha ungefär 500 000 i kontanter. 400 000 till kontantinsats, lagfart och pantbrev, ytterligare 100 000 för oförutsedda utgifter. Detta är då ett billigt hus. Mycket billigt hus.

En gård som är halvvettig får man räkna med det tredubbla minst, och om man bara bortser från att jag aldrig kommer kunna spara ihop de pengarna som behövs till kontantinsatsen så kommer jag aldrig i helvete ha råd att betala den räntan som blir för det lånet. Så min absolut högsta dröm här i livet är bara att parkera, ställa av och sälja till skroten.

Men. Hade lönerna följt samma utveckling som priset på bilar så hade det varit PLÄTTLÄTT. Och jag stör mig så jävla dant på att livet är orättvist till tusen. Även med ett billigt hus på två miljoner så finns risken att vi inte skulle klara av kostnaden en tuff vinter.

Min mor köpte sitt första hus för 600 000, då behövde man dessutom bara en kontantinsats på 10% istället för nuvarande 15%. Hade priserna varit samma nu så hade vi kunnat köpa hus nästa vecka, utan problem.

Förlåt, men jag behövde bara gnälla över detta. Jag vill bara vara ifred i ett hus på landet och typ vara självförsörjande på kött och de flesta råvaror.

Visst har jag kompisar i samma generation som har lyckats köpa hus, absolut. Skillnaden där är att de har föräldrar som i många fall hjälper till med både kontantinsatsen OCH som borgensman vid själva banklånet. Att få äga sitt boende kommer bli en större klassfråga än det har varit innan.

Visst, flyttar jag norrut så blir det billigare, men det vill jag verkligen inte. Om något så vill jag söderut. Och sambon har bara jobb i typ stockholm, Göteborg och Malmö.
Hyra en gård då eller hus på landet med mark till kan det vara ett alternativ:)?

Så gjorde jag i flera år innan jag hittade gården jag bor i idag.
 
Jobbet är ju liksom gården så nu fattar jag inte riktigt. Att driva gård med 10 hektar och djur och inte förstå att det är DET man måste få utkomsten från är ju helt världsfrånvänt.
Jobbar du dygnet runt utan återhämnting? Du sover väl ochså? Många har även ett jobb vid sidan av om man har liten gård Så då stämmer ju inte 24/7
 
Har själv en golf från -94. Fin fin bil! Kan köpa en sådan i månaden, inte dyr alls. Var ju ändå priset det handlade om.
Golf🥰. Min första bil var en golf gti med 2,0 motor från 91 och är otroligt saknad, drog till och med hästtransporten med den på B kort.
Har tittat på några men är antingen sönderrostade och/eller mögel invändigt eller så är dom sönder mekade av unga killar.
 
Utan att säga något som helst om just TS situation så är det ju överlag så att situationer skiljer sig inte bara för att folk har olika ekonomiska förutsättningar utan även personliga. Psykisk hälsa, livssituation, personlighet, sociala förväntningar, kunskap osv. skiljer sig åt. I teorin kan vi alla bli en Steve Jobs men ändå är vi det inte. Så vill bara flika in att det man själv klarar av inte nödvändigtvis är något som alla andra klarar av.
Så är det ju.
Om alla klarade av att leva som jag så hade de haft var sin sunkig gård med bra pendlarläge, 3 gamla sunkiga men välfungerande bilar, 5 hästar samt inte behövt ha en anställning för sin försörjning.
Och så är det ju inte.
 
Det är inte djuren och trädgården som är problemet.
Det är allt det andra av typen elfel i vattenanläggningen och sådant som man behöver vänja in sig till.
Djuren och trädgården är det minsta problemet.

Nu kommer de där kritiska kommentarerna angående andra som brukar leda till att jag så småningom får en varning för olämpligt beteende.
Därför tycker jag att vi skall vara snälla mot varandra och försöka förstå vad andra försöker förmedla.
Annars så måste jag tyvärr lämna tråden innan jag råkar skriva något olämpligt.
Aha! Det är alltså det jag ska lära mig för att slippa bli bannad i tid o otid :nailbiting: :D
 
Så är det ju.
Om alla klarade av att leva som jag så hade de haft var sin sunkig gård med bra pendlarläge, 3 gamla sunkiga men välfungerande bilar, 5 hästar samt inte behövt ha en anställning för sin försörjning.
Och så är det ju inte.
Vet inte om du säljer in din gård så bra 😅
Ser framför mig halvrisiga byggnader med typ grejer överallt och rostiga bilar på tomten 😂
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 126
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
688
Senast: Cavallo
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 367
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp