Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att kolla upp vad en sprillans ny bil (Volvo 245) kostade 1977, 40 000 kr. Det är idag ungefär 200 000 kr. Mycket pengar, men en V90 kostar typ 800 000 idag, så det är ju inte så konstigt att det upplevs som att allt är så himla mycket dyrare idag.
Min högsta dröm är att äga en gård. Jag har fått inse att det kommer aldrig någonsin hända. Ekonomin finns helt enkelt inte. Ska jag köpa ett hus för 2 miljoner så behöver jag ha ungefär 500 000 i kontanter. 400 000 till kontantinsats, lagfart och pantbrev, ytterligare 100 000 för oförutsedda utgifter. Detta är då ett billigt hus. Mycket billigt hus.
En gård som är halvvettig får man räkna med det tredubbla minst, och om man bara bortser från att jag aldrig kommer kunna spara ihop de pengarna som behövs till kontantinsatsen så kommer jag aldrig i helvete ha råd att betala den räntan som blir för det lånet. Så min absolut högsta dröm här i
Vi gör så här.
Jag kommer att vara i Knivsta kring den 13 juni för då kommer sotaren för brandskyddskontroll. Jag är upptagen med det hela eftermiddagen.
Föreslå tider som ni kan runtomkring då så sätter vi ihop något.
Jag kan köra flera gånger om vi blir många.
Det tar ungefär 2 timmar och ni får stå för fika.
Det finns kaffebryggare och microvågsugn.
@Inte_Ung Du har bra poänger. Jag håller med. Det går, speciellt om man är två.
@SiZo Har du bestämt dig att det är omöjligt så är det ju det. Men jag anser inte det, vi har ju lyckats till exempel. Köpte för 5 år sen.
Renovera kan man faktiskt lära sig mycket om. Och kanske får man offra en hel del bekvämlighet på vägen. Meka bilar likaså. Verktyg kan köpas helt okej saker begagnat. Och kompromissa.
Vi kompromissa med mycket innan vi köpte.
Huset är helt beboligt men inte vackert invändigt. Man får fundera på sina krav. Vitvarorna är gamla.
Jag kommer att låta hård nu.
Men ärlighetens namn är låter ni inte beredda att offra tillräckligt mycket under vägen, och kan ni inte omlokalisera er tillräckligt för att klara den prisbild ni kan klara inom några år är ju det ett problem.
Vi köpte gård när vi var 32, och jag har knappast varit så välbetalda hela livet. Möjligen att det är något svårare att komma upp i lön nu än förr. Inte maken heller även om han klättrat till vad vi tycker är det nu. Jag har en bit över 30 i grundlön men jobbar skift vilket ger mer pengar.
Vi har klarat oss med en traktor från 1965 under denna tiden. Kör gamla Volvos och bor i ett beboligt hus med inte så vacker inredning. Verktyg köptes in gradvis. Gör det mesta själva. Har sommarvatten i "stallet" och släpar dunk över gårdsplan hela vintern.
Vi bodde vad en del skulle kalla sunkigt ett antal år. Golvet lutade som fasen på sina ställen, och det var kallt i duschhörnet. Toaletten på annat ställe i huset var nog den minsta jag sett. Köket trångt osv.
Edit: Gården ligger 1h från Uppsala, drygt 1h från Stockholm. När jag jobbade i sthlm var det kollektivtrafik dit som gällde och det tog längre tid.
Men visst, jag har bara 3ha och köpte dyrare än du säger dig klara nu, men du behöver ju höja vad du klarar närmaste åren som sagt.
@Inte_Ung Off topic, om du ska till Knivsta en annan gång borde vi dra ihop en Uppsala-träff. Väldigt länge sedan sist. Om jag inte dyker upp ändå i Knivsta om jag inte jobbar, men jag har ju redan "löst gårdsbiten".