@Inte_Ung Du har bra poänger. Jag håller med. Det går, speciellt om man är två.
@SiZo Har du bestämt dig att det är omöjligt så är det ju det. Men jag anser inte det, vi har ju lyckats till exempel. Köpte för 5 år sen.
Renovera kan man faktiskt lära sig mycket om. Och kanske får man offra en hel del bekvämlighet på vägen. Meka bilar likaså. Verktyg kan köpas helt okej saker begagnat. Och kompromissa.
Vi kompromissa med mycket innan vi köpte.
Huset är helt beboligt men inte vackert invändigt. Man får fundera på sina krav. Vitvarorna är gamla.
Jag kommer att låta hård nu.
Men ärlighetens namn är låter ni inte beredda att offra tillräckligt mycket under vägen, och kan ni inte omlokalisera er tillräckligt för att klara den prisbild ni kan klara inom några år är ju det ett problem.
Vi köpte gård när vi var 32, och jag har knappast varit så välbetalda hela livet. Möjligen att det är något svårare att komma upp i lön nu än förr. Inte maken heller även om han klättrat till vad vi tycker är det nu. Jag har en bit över 30 i grundlön men jobbar skift vilket ger mer pengar.
Vi har klarat oss med en traktor från 1965 under denna tiden. Kör gamla Volvos och bor i ett beboligt hus med inte så vacker inredning. Verktyg köptes in gradvis. Gör det mesta själva. Har sommarvatten i "stallet" och släpar dunk över gårdsplan hela vintern.
Vi bodde vad en del skulle kalla sunkigt ett antal år. Golvet lutade som fasen på sina ställen, och det var kallt i duschhörnet. Toaletten på annat ställe i huset var nog den minsta jag sett. Köket trångt osv.
Edit: Gården ligger 1h från Uppsala, drygt 1h från Stockholm. När jag jobbade i sthlm var det kollektivtrafik dit som gällde och det tog längre tid.
Men visst, jag har bara 3ha och köpte dyrare än du säger dig klara nu, men du behöver ju höja vad du klarar närmaste åren som sagt.
@Inte_Ung Off topic, om du ska till Knivsta en annan gång borde vi dra ihop en Uppsala-träff. Väldigt länge sedan sist. Om jag inte dyker upp ändå i Knivsta om jag inte jobbar, men jag har ju redan "löst gårdsbiten".