Gnäll-ekonomitråd

Hyra en gård då eller hus på landet med mark till kan det vara ett alternativ:)?

Så gjorde jag i flera år innan jag hittade gården jag bor i idag.
Det hade varit en möjlighet om det inte hade varit så attans dyrt att vi då istället aldrig skulle kunna spara pengar. Ett rum kostar liksom 5000 när man hyr privat. Ett hus i dessa trakter brukar gå på 15 000+. Det är kallhyra.

Gård lär vara ännu dyrare. Det fungerar helt enkelt inte.
 
Då så ser man till att lära sig det.
Själv är bäste dräng, särskilt när man har en gård.
Fast har man noll verktyg, ingen erfarenhet och ingenstans att hållas så finns ändå risken att det blir dyrare att göra så.

Sen så har jag helt enkelt inte koordinationen för det. Mina händer lyder inte alltid. Så nej. Det funkar liksom inte.
 
Jag kan nog tänka att djuren är det där som är problemet. Dels måste man förhålla sig till deras välfärd och dels måste man förhålla sig till det åtagande man gjort mot myndigheter.

Att plötsligt bli sjuk eller ångestfylld och inte klara av det är otänkbart. Det är verkligen 24/7 och en livsstil som inte klarar av just sjuk eller ångestfylld.
Jag har krupit runt och klarat av djuren.
Det som jag har tyckt varit svårast är att hålla igång tekniken.
Vatten, staket, avlopp, uppvärmning o.s.v.
När oljepannan stannar vid minus 20 ute är det litet besvärligt.
 
Jag har på sätt o vis gått den långa vägen till mina boenden, inget hus har varit sunkigt men alla har haft någon form av reno behov och av den anledningen passat min kassa.
Började med villa i en stockholmsförort, sålde med duktig vinst,köpte ett mindre hus och flyttade sen tillbaka till skaraborg, för köp av gård 1 och utökade med gård 2 för att sen inse att jag inte orkar ,med allt gårdsarbete utan att bo närmare någon jag kan låna tex traktor av.
Skadade mig o sålde mina hästar o köpte ett hus med stooor tomt, tack vare att arv efter min pappa ( bet halva skånehuset) så kunde jag köpa skånehuset som även det är ett reno objekt.
Här börjar det ta sig nu snart 2 år senare, men jag duschar fortfarande i källaren,hoppas det inte är så senare i höst.

Vilket även betyder att en del av dom tidsenliga väldigt mintgröna badrumsmöblerna har börjat skruvas loss :D och nu är det bara handfatet som ska flytta ut ur det rummet, inväntar vvs:aren så jag sen kan sätta väggar o nya badrumsmöbler årsmodell 2021 i vitt o grått :banana:
 
Fast har man noll verktyg, ingen erfarenhet och ingenstans att hållas så finns ändå risken att det blir dyrare att göra så.
Inte i längden.
När man kan så kan man ju så det blir en investering.
Det finns GDS-hallar att hyra in sig i per timme.
Sen så har jag helt enkelt inte koordinationen för det. Mina händer lyder inte alltid. Så nej. Det funkar liksom inte.
Om jag inte hade varit händig och uppfinningsrik så hade jag aldrig vare sig kunnat skaffa eller driva min gård.
Det hade varit helt omöjligt.

Nu så har vi två gårdar och det bygger på att min sambo kan laga allt.
Och då menar jag precis allt
 
Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att kolla upp vad en sprillans ny bil (Volvo 245) kostade 1977, 40 000 kr. Det är idag ungefär 200 000 kr. Mycket pengar, men en V90 kostar typ 800 000 idag, så det är ju inte så konstigt att det upplevs som att allt är så himla mycket dyrare idag.

Min högsta dröm är att äga en gård. Jag har fått inse att det kommer aldrig någonsin hända. Ekonomin finns helt enkelt inte. Ska jag köpa ett hus för 2 miljoner så behöver jag ha ungefär 500 000 i kontanter. 400 000 till kontantinsats, lagfart och pantbrev, ytterligare 100 000 för oförutsedda utgifter. Detta är då ett billigt hus. Mycket billigt hus.

En gård som är halvvettig får man räkna med det tredubbla minst, och om man bara bortser från att jag aldrig kommer kunna spara ihop de pengarna som behövs till kontantinsatsen så kommer jag aldrig i helvete ha råd att betala den räntan som blir för det lånet. Så min absolut högsta dröm här i livet är bara att parkera, ställa av och sälja till skroten.

Men. Hade lönerna följt samma utveckling som priset på bilar så hade det varit PLÄTTLÄTT. Och jag stör mig så jävla dant på att livet är orättvist till tusen. Även med ett billigt hus på två miljoner så finns risken att vi inte skulle klara av kostnaden en tuff vinter.

Min mor köpte sitt första hus för 600 000, då behövde man dessutom bara en kontantinsats på 10% istället för nuvarande 15%. Hade priserna varit samma nu så hade vi kunnat köpa hus nästa vecka, utan problem.

Förlåt, men jag behövde bara gnälla över detta. Jag vill bara vara ifred i ett hus på landet och typ vara självförsörjande på kött och de flesta råvaror.

Visst har jag kompisar i samma generation som har lyckats köpa hus, absolut. Skillnaden där är att de har föräldrar som i många fall hjälper till med både kontantinsatsen OCH som borgensman vid själva banklånet. Att få äga sitt boende kommer bli en större klassfråga än det har varit innan.

Visst, flyttar jag norrut så blir det billigare, men det vill jag verkligen inte. Om något så vill jag söderut. Och sambon har bara jobb i typ stockholm, Göteborg och Malmö.
Jämför du en 245 med en V90? Är väl lite äpplen och päron över det. Men ändå; genomsnittslönerna har ökat 7-10 ggr sedan 1977. Om 40 tkr motsvarar 200 tkr idag så har alltså lönerna utvecklats bättre än den förändringen.
Nu vet jag inte när din mor köpte hus för 600 tkr men var det på 70-talet så var ju räntorna 10-15%. Räntorna de senaste åren har legat på kanske 2-3% så det har gått att betala 5ggr mer för samma hus utan ökad räntekostnad.
 
Jag vill ha tvättmaskin och torktumlare tex. Finns det inte så behöver det köpas in. Kyl/frys och diskmaskin har vi redan som är vårat så där klarar vi oss så länge
Min erfarenhet är att vitvaror är ett av de minsta problemen.
Rören dit och plats att ställa en tvättmaskin på är det större problemet.
Det kostar lätt dubbla maskinen att få till det.
 
Inte i längden.
När man kan så kan man ju så det blir en investering.
Det finns GDS-hallar att hyra in sig i per timme.

Om jag inte hade varit händig och uppfinningsrik så hade jag aldrig vare sig kunnat skaffa eller driva min gård.
Det hade varit helt omöjligt.

Nu så har vi två gårdar och det bygger på att min sambo kan laga allt.
Och då menar jag precis allt
Och då är vi tillbaka på trådstarten :)
 
Vet inte om du säljer in din gård så bra 😅
Ser framför mig halvrisiga byggnader med typ grejer överallt och rostiga bilar på tomten 😂
Du får väl komma och titta.
Det är oerhört bekvämt, för det har jag fått till på 30 år, men många skulle nog inte gilla bristen på estetik.
Det är redigt slitet med nya vitvaror i.

Men stallet är fint, det är ju viktigaste huset ju.
 
I min värld är torp små stugor som tillhörde större hemman/gårdar. De hade sällan mer mark än vad som kunde försörja familjen.
Syftningen är alltså på enheten; litet hus + lite mark. Med betoning på lite.
Precis. Som vårt lilla torp på knappt 70 kvm och med 2,3 hektar mark till... :) Det tillhörde en gång i tiden en större gård som ligger en bit bort.
 
Det hade varit en möjlighet om det inte hade varit så attans dyrt att vi då istället aldrig skulle kunna spara pengar. Ett rum kostar liksom 5000 när man hyr privat. Ett hus i dessa trakter brukar gå på 15 000+. Det är kallhyra.

Gård lär vara ännu dyrare. Det fungerar helt enkelt inte.
I Uppsala? Nej, nej, bara att slå in en sökning på blocket bostad, maxhyra 3600 i detta fall och då finns det 10 rum att välja på centralt, bara sådär. https://bostad.blocket.se/p2/sv/fin...00&page=2&pageSize=20&searchAreas=Uppsala_län
 
Man kan offra sig på att flytta till Heby kommun.
Östervåla.
Grenadjärgatan 2 B
3 134 kr

31 m2
https://hebygardar.se/ledigt/lagenhet
Problemet med det är att man bara flyttar kostnaden. Då behöver vi lägga mer pengar på förflyttning istället så i slutändan blir det liksom inte billigare än vad vi bor nu. Annars har jag inget emot var sig Heby eller almunge. Tittar runt rimbo också. Runt Enköping och västerås. Kan vi hitta en gård med två boningshus så kan vi slå ihop oss med några vänner, men de har lite högre krav på läget och vill att det är runt rimbo.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 126
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Cavallo
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 367
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp