Gnäll-ekonomitråd

Det handlar om att ta sig dit man vill komma.
Ha hästen hemma för att spara pengar till den önskade gården.
Vi började med villa, en arrenderad plätt mark och två boxar i källaren.
Jag har ingen häst så där har jag redan sparat in så mycket jag kan.
 
Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att kolla upp vad en sprillans ny bil (Volvo 245) kostade 1977, 40 000 kr. Det är idag ungefär 200 000 kr. Mycket pengar, men en V90 kostar typ 800 000 idag, så det är ju inte så konstigt att det upplevs som att allt är så himla mycket dyrare idag.
Tycker jämförelsen med bil haltar, för en ny bil idag motsvarar inte en ny bil 1977. I fråga om teknik, säkerhet och komfort får du ett helt annat fordon idag. Den tekniska utvecklingen måste givetvis kosta. Många tekniska prylar har blivit oerhört mycket billigare om man ser vad vad man får för pengarna idag!
 
Vi har en gård på 11 hektar, med 30 minuter till både Linköping och Norrköping. Mäklaren vägrar släppa en värdering på högre än 2,5 miljoner. Det är nåbart för de allra flesta.
Jo där ikring är det ju så.
Jag har 14 ha 20 min från Arlanda och 25 min från Uppsala, det blir en annan prisbild.
 
Min moral är vit som snö och jag är så laglydig att jag t.o.m. alltid följer alla hastighetsgränser.
Men det brukar komma kritik på min attityd och att alla minsann inte kan göra som jag.
De vill inte åka en sunkig gammal bil eller gå i gamla kläder köpta billigt.
Jaha, var det bara det. Det gick ju bra för den förra generationen att leva lite sunkit och gå i billiga kläder. Å inte köpte man iphone heller eller åkte på sol o vinterresor utomlands. Trots det klarade folket av sitt leverne.
 
De går snart ner i pris vart efter bundna räntor går ut i tiden.

Köpa när räntorna ör höga är en bra strategi.

Absolut och när inflationen stiger så urgröps även lånen. Men det fina i kråksången är att man ska kunna klara av att betala räntorna och amortera på lånet.
 
Det bara är så - praktiska kunskaper kan man enbart lära sig genom praktik. Och det tar minst 10 000 timmar att bli "mästare"...
Jag har nyligen fått uppgradera från att få köra den minsta traktorn till nästa storlek med balgrip.
Min sambo har vuxit upp på den gård som vi bor på, inte i Knivsta utan i Nyköping.
Den gården är långt över vad jag skulle ge mig på ensam.
Det är bra att börja med litet
 
Jag tänker att om du redan konstaterat att drömmen är ouppnåelig så kanske du ska sörja den en stund men sen fundera på vad som är ”good enough”-alternativ som känns möjliga att uppnå och som en lösning ni kommer att trivas med?

För en del är att ha rätt ställe värt att offra alla pengar och slita ihjäl sig på olika sätt. För andra är det viktigare att inte offra så mycket på vägen till målet utan kunna må bra medan livet pågår.

Och det finns ju varianter mellan en hyresrätt lägenhet i storstaden och en stor gård med självhushållmöjlighet inom pendlingsavstånd från storstad.
Men just nu kanske du mest måste få vara arg och besviken över att den första livsdrömmen inte kommer slå in. Sen kanske du kan se något alternativ som ändå känns både görbart och bra för er?
 
Tycker jämförelsen med bil haltar, för en ny bil idag motsvarar inte en ny bil 1977. I fråga om teknik, säkerhet och komfort får du ett helt annat fordon idag. Den tekniska utvecklingen måste givetvis kosta. Många tekniska prylar har blivit oerhört mycket billigare om man ser vad vad man får för pengarna idag!
Jag har letat som en tok efter enkla bilar. Jag vill kunna fixa med bilen själv.
Varför skulle jag vilja ha så mycket teknik i bilen, är ju bara mer som kan gå sönder och svårare att laga själv. Säkerhet håller jag med om. Komfort sevo, ABS och AC ja tack men utöver det nje klarar mig.
 
Men jag har alltså haft egen gård. Jag har skött djur och trädgård varje dag. Året runt.
Det är inte djuren och trädgården som är problemet.
Det är allt det andra av typen elfel i vattenanläggningen och sådant som man behöver vänja in sig till.
Djuren och trädgården är det minsta problemet.

Nu kommer de där kritiska kommentarerna angående andra som brukar leda till att jag så småningom får en varning för olämpligt beteende.
Därför tycker jag att vi skall vara snälla mot varandra och försöka förstå vad andra försöker förmedla.
Annars så måste jag tyvärr lämna tråden innan jag råkar skriva något olämpligt.
 
Jag har letat som en tok efter enkla bilar. Jag vill kunna fixa med bilen själv.
Varför skulle jag vilja ha så mycket teknik i bilen, är ju bara mer som kan gå sönder och svårare att laga själv. Säkerhet håller jag med om. Komfort sevo, ABS och AC ja tack men utöver det nje klarar mig.
Du måste ju tänka på miljön
 
Jag har letat som en tok efter enkla bilar. Jag vill kunna fixa med bilen själv.
Varför skulle jag vilja ha så mycket teknik i bilen, är ju bara mer som kan gå sönder och svårare att laga själv. Säkerhet håller jag med om. Komfort sevo, ABS och AC ja tack men utöver det nje klarar mig.
Har själv en golf från -94. Fin fin bil! Kan köpa en sådan i månaden, inte dyr alls. Var ju ändå priset det handlade om.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 126
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
688
Senast: Cavallo
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 367
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp