Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Jaså, beror kanske på vad man har för umgänge. Men "alla" i min omgivning "tror" inte riktigt på BMI eller att man är överviktig när man är till synes lite mullig.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Jag kan förstå din reflektion. Jag har själv funderat en del över storleken på barnen av idag, men då på ett annat sätt.

Jag tror att vi är på väg in i ett nytt skede, eller vad jag ska kalla det. Vi blir helt enkelt större! OBS! Jag säger INTE att det är ok att barnen blir FETA men ta tex det här med längd och fotstl.

Mina barn är oerhört stora. Mycket större än vad jag var i deras ålder! Grabben är 168 och har stl 43 i skor. Tjejen är 135-140 och har stl 37 i skor. Hon kan ju snart ha mina dojjor och då går hon i tvåan.

Förstår du mitt tänk?

Det svenska folket har ju gått från att ha varit nästan dvärgar till där vi står idag. Vi kanske "bara" är inne i en ny utvecklingsfas?? :confused:

Men som sagt, jag tycker också att föräldrar har ett stort ansvar gentemot sina barn. Och precis som någon skrev så borde denna kontroll gälla även smala barn. Jag har en kompis som har en dotter som jämt är svart under ögonen. Jag har fått för mig att det är näringsbrist. Jag vet att det snålas med maten, framförallt grönsaker och frukt är "onödigt", något som i vår familj är en självklarhet. Barnen frågar efter grönsaker om det någon gång saknas.

Kosten är väl lika viktig för alla??!! :confused:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Dom borde istället se till att föräldrarna skriver upp hur mycket och vad barnen äter och hur mycke de är ute och leker eller sitter vid tv/datorn. Jag är ganska säker på att problemet ligger där.

I alla fall om jag jämför med hur mycket jag var ute när jag var liten och hur många ungar man ser är ute och leker nu.

Min sambo var jätte spinkig när han var liten, sen så växten han massor på bredden, vägrade bada utan t-shirt osv då var han runt 12, sen växte han på längden också så det blev "normalt".
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Lupin skrev:
Du har så rätt så! Och vg skillnaden i vikt mellan normal och grov benstomme så skiljer det på sin höjd MAX 2-3 kg på en vuxen! Så det kan ju folk sluta skylla på tycker jag... Och det är ytterst få som faktiskt har fel på sin ämnesomsättning.

Att skylla på genetiken är i mina öron bara ett sätt att slippa ta ansvar för sin vikt. Man framställer sig som ett offer och man behöver därmed inte göra något åt situationen. 9 av 10 (om inte fler!) äter sig till sin övervikt.

Som vuxen har man ett val, man bestämmer själv vad man tuggar i sig. Barn har inte det valet! De äter det som sätts fram av föräldrarna. Det är bara föräldrarna som bestämmer om bebisen ska få smaka läsk/saft/kakor/godis etc regelbundet eller inte. Ingen annan. Vänjs barnet vid skitmat så är det klart det vill ha skitmat! Men det är fortfarande föräldrarnas ansvar och fel. Inte barnets. Men hur ofta hör man inte att "jamen h*n vill ju ha det själv". Jaha, och varför vill h*n det då? Jo, för att föräldrarna har gett honom/henne vanan!


Kan bara hålla med! Jag tycker det är fruktansvärt med svårt överviktiga barn. Det är verkligen barnmisshandel. Skräckscenariot skulle väl vara att det blir som i USA där det knappt finns några normalviktiga längre. Man lider med de stackars feta barnen.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

anhe skrev:
Jaså, beror kanske på vad man har för umgänge. Men "alla" i min omgivning "tror" inte riktigt på BMI eller att man är överviktig när man är till synes lite mullig.

Jag är så trött på all viktfixering. Det skulle aldrig falla mig in att räkna ut mitt BMI.
Psykisk ohälsa är värre än fysisk. Tycker jag. (även om det är relativt förstås)
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Lupin skrev:
Du har så rätt så! Och vg skillnaden i vikt mellan normal och grov benstomme så skiljer det på sin höjd MAX 2-3 kg på en vuxen! Så det kan ju folk sluta skylla på tycker jag... Och det är ytterst få som faktiskt har fel på sin ämnesomsättning.

Att skylla på genetiken är i mina öron bara ett sätt att slippa ta ansvar för sin vikt. Man framställer sig som ett offer och man behöver därmed inte göra något åt situationen. 9 av 10 (om inte fler!) äter sig till sin övervikt.

Som vuxen har man ett val, man bestämmer själv vad man tuggar i sig. Barn har inte det valet! De äter det som sätts fram av föräldrarna. Det är bara föräldrarna som bestämmer om bebisen ska få smaka läsk/saft/kakor/godis etc regelbundet eller inte. Ingen annan. Vänjs barnet vid skitmat så är det klart det vill ha skitmat! Men det är fortfarande föräldrarnas ansvar och fel. Inte barnets. Men hur ofta hör man inte att "jamen h*n vill ju ha det själv". Jaha, och varför vill h*n det då? Jo, för att föräldrarna har gett honom/henne vanan!

Du har så otroligt rätt!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Lupin skrev:
Du har så rätt så! Och vg skillnaden i vikt mellan normal och grov benstomme så skiljer det på sin höjd MAX 2-3 kg på en vuxen! Så det kan ju folk sluta skylla på tycker jag... Och det är ytterst få som faktiskt har fel på sin ämnesomsättning.

Att skylla på genetiken är i mina öron bara ett sätt att slippa ta ansvar för sin vikt. Man framställer sig som ett offer och man behöver därmed inte göra något åt situationen. 9 av 10 (om inte fler!) äter sig till sin övervikt.

Som vuxen har man ett val, man bestämmer själv vad man tuggar i sig. Barn har inte det valet! De äter det som sätts fram av föräldrarna. Det är bara föräldrarna som bestämmer om bebisen ska få smaka läsk/saft/kakor/godis etc regelbundet eller inte. Ingen annan. Vänjs barnet vid skitmat så är det klart det vill ha skitmat! Men det är fortfarande föräldrarnas ansvar och fel. Inte barnets. Men hur ofta hör man inte att "jamen h*n vill ju ha det själv". Jaha, och varför vill h*n det då? Jo, för att föräldrarna har gett honom/henne vanan!

Var går gränsen för barn? Riktigt små barn kan vi kontrollera vad de äter men sen lever vi ju inte isolerade.

Barn får smaka annat på dagis, på kalas, hos morfar. De allra flesta av oss får smak på sött och fett och inte minst ser vi en himla massa reklam för mat. Vi ser också mat och snask så fort vi går ut. Barn lär sig också vad kompisarna äter. Det är socialt att äta. Hur många av oss har försökt nobba tårta på ett kalas och blivit bombarderade med argument för att vi ska ta?

Blir sen barnen ytterligare lite större kan de själva gå och handla.

Jag håller egentligen med om att föräldrarna har ett stort ansvar men det finns en anledning till att fetman brer ut sig och den finns i hela samhället. Det går inte att enbart lägga ansvaret på individen. Portioner är större, fettinnehållet är större och naturlig aktivitet försvinner. Det är ett samhällsproblem! (Någon som sett Supersize me? New york-borna rör på sig, texasborna gör det inte, de åker bil. Stor skillnad!)

Slutligen till hur man ska handskas med ett överviktigt barn. Jag menar att föräldern kan få kritik OAVSETT vad den gör.

Påtala det för barnet för att försöka skapa en förståelse och lära barnet vad som ska ätas eller inte kan kritiseras för att barnet skuldbeläggs.

Inte göra något så kan man alltid kritiseras för att inte ha tagit tag i frågan. Anklagande barn till förälder:
- Varför gjorde ni inget?
- Vi ville inte göra dig ledsen.
- Men jag är ledsen över att jag var tjock som barn och nu sitter jag här med ett högt BMI.

Och de föräldrar som inte kan handskas med sina egna ätvanor? Vad ska vi göra med dom? Skjuta dom? Förklara dom olämpliga som föräldrar och sterilisera?
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*KL*
Självklart är det inte bara kosten som brister vid övervikt, utan motionen med, dessutom så är det inte bara feta personer som ska tänka på vad man äter, o hur mycket man rör sig, utan det är precis lika viktigt för alla, äter man fel o inte rör sig täpps blodådrorna igen lika mycket på en smal som på en tjock.

Men eftersom övervikt är en indikator på att du äter för mycket/fel i förhållande till hur mycket du rör dig så är det väldigt lätt att fånga upp de här personerna o hjälpa dem, om mer resurser tillsätts.

Förövrigt håller jag med alla som förespråkar att barn (o vuxna) måste röra sig betydligt mer på dagarna.

Väldigt många är oroliga för att barnen ska utveckla anorexi, men de allra flesta anorektiker har aldrig haft ett grams övervikt, utan är normalviktiga innan de utvecklar anorexin, men de som är feta kan självklart ha andra former av ätstörningar.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Ser ingen mening med att fettkontrollera normalviktiga barn :cool:
Hjälp de barn, som är feta och låt de normala vara.
Det måste ju de på BVC kunna avgöra med blotta ögat vilka som är feta och därmed i behov av hjälp :confused:.
Bättre att de barn som faktiskt ÄR feta får de resurser och den hjälp som finns, än att en stor del av resurserna ska "slösas" på normalviktiga barn...
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Inte_Ung skrev:
Men hur kommer det sig att du är överviktig då?
Stoppar du i dig annat än vad du stoppar i dina barn?

Här kan jag svara på varför jag har en del viktproblem efter barnafödslar..
Min ämnesomsättning blev extremt låg och min sköldkörtel lade av under graviditet nr 1. Trots att jag äter Levaxin sedan 14 år tillbaka, inte äter godis/chips/feta såser mm så är jag överviktig. Inte jättemycket, men ändå.
Rör MYCKET på mig varje dag, äter små nyttiga mål mat 2 ggr/dag, har bra kondis och är muskelmässigt stark. Trots detta, så är jag likt förbaskat inte "snärt", utan har en del fett över mage och rumpa.
Kul att bli betraktad som oansvarig förälder som "säkert ger sina barn fet färdigmat, godis och andra onyttigheter", bara för att jag själv pga sjukdom är lite rultig :mad: :cool:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Inte riktat till dig personligen, utan en allmän fundering: Vad definierar ni som mager, smal, normal, mullig, tjock, fet? Jag tycker att det verkar skilja enormt, o varför säger man att någon som är fet, är lite mullig/rund, när det enligt mig är en helt annan storlek? Är det för att vara snäll? jag menar, är man fet så vet man om det, då spelar det väl ingen roll att någon annan försöker "linda in" det sas.

Men det kanske beror på att jag inte ser ordet fet som ett skällsord (det kan missbrukas som det, ja) utan bara som en ren beskrivning?
:confused:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Hmmmm...

jag tycker det verkar bättre att kolla alla barn/föräldrar - annars känner de överviktiga sig ännu mer utpekade tror jag. Dessutom behövs nog en kontrollgrupp.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men där är ju en verklig och mätbar orsak.
Men alla andra då?
Har de också en sköldkörtel som är underproducerande?
I så fall så går det ju att mäta samt tillsätta Levaxin.
Och det bör man ju göra i de fallen för hälsans skull.

De flesta överviktiga som jag känner har dock ätit sig till det själva.
Jag skulle också bli smällfet på den diet som de sätter i sig - även om jag skulle röra ordentligt på mig.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Lupin skrev:
Precis! Det är skilnad på rultiga/mulliga barn och fetma! Lite mullighet växer barn ifrån men fetma är både handikappande och faktiskt även dödligt. Ett barn med fetma har inte lika lång förväntad livslängd. Ska man bara skita i dem och låta dem lida?

Barnfetma = barnmisshandel!!!

Var ska jag anmäla mina föräldrar? Hur lång preskriptionstid har barnmisshandel? Ska jag kanske för enkelhetens skull bara skjuta dem båda två? Dödstraff är ju populärt nuförtiden.

Jag har inget att skylla på, jag ahr bara ätit levaxin i två år men varit överviktig sen lågstadiet. Tack för att ni öppnade mina ögon. Allt är ju mina föräldrars fel!!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Nowis skrev:
varför säger man att någon som är fet, är lite mullig/rund, när det enligt mig är en helt annan storlek? Är det för att vara snäll? jag menar, är man fet så vet man om det, då spelar det väl ingen roll att någon annan försöker "linda in" det sas.

För att vi - som du sa - inte har samma uppfattning om var gränserna går.
En person som är fet för dig, kan vara mullig eller lagom för mig.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*knapp*

Allvarligt, var är problemet?
Ska det vara så svårt att ställa sig framför spegeln och erkänna sig själv överdimensionerad?...eller sina barn??

Jämför man ett klassfoto på 12-15åringar från 1985 mot ett från 2005. Vad kan man se? Att ungarna blivit allmänt längre och mer välväxta? Nej.
Man kan se att de överviktiga börjar närma sig en majoritet, de mulliga ligger tätt intill och de normalviktiga och smala är två ungefär lika stora grupper.
1985 fanns det kanske en eller två som vägde för mycket i en klass. Få som led av "tonårshull" som förväntas växa bort.

Det verkar svårt för föräldrar att inse och erkänna att deras ungar är mulliga eller rent av feta och OM de anser att ungarna har mycket hull för dagen så är det alltid pga ngn orsak som inte har med fel livsstil att göra....eftersom fel livsstil är enkom förälderns fel.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men hur tycker du då att sådana som jag ska bete oss för att hjälpa våra barn? Vi som faktiskt har barn av "olika sorter" och som faktiskt försöker göra något åt det. Men det är ingenting som fungerar?

Jag försöker inte att skylla ifrån mig på någonting när jag säger att jag tror att det beror på gener. Hur förklarar du annars skillnaden mellan båda mina barn? Den skillnaden är ingenting som kommit just nu bara för att han är i tonåren. Den skillnaden har alltid varit.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Det är väl väldigt bra att du försöker, då kommer du åtminstone lyckats begränsa problemet. Men finns inget medicinskt fel så är det ju plus och minus som gäller, äter man mer än man gör av med så går man ju upp i vikt/håller sig överviktig. Vilken ämnesomsättning man har kan ju variera från individ till individ. Det är kanske inte så lätt när man har fler barn att begränsa intaget för en?
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Vissa kan äta mer och andra kan äta mindre.
Så orättvist är livet.
Mina större barn måste förhålla sig helt olika till mat.
Den ena måsta alltid hålla igen och den andra se till att äta tillräckligt energitätt.
Olika vanor som måste tränas in individuellt.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Fröken sverige 1959
http://www.imdb.com/gallery/mptv/1070/2324_0150.jpg?path=pgallery&path_key=Ekberg, Anita&seq=9

Tror ni Annika Duckmark kommer upp i hennes viktklass.

Jag har en gammal siffra i huvudet att fröken sverige har gått ner 10-15 kg OCH blivit 5-10 cm längre i snitt sen 50-talet.
dom första fröknarna drog 40-42 i storlek nu 36-38.....

Men visst - fortsätt ni att tro att det är mer tolererat idag att vara mullig.......
och betänk att en normalviktig tonåring idag tycker att den är tjock - fråga så får du se.
Är du nöjd m din vikt????? och se vad dom svarar....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 840
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 111
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp