Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!
Lupin skrev:
Låter bra tycker jag. Bättre att de fångas upp tidigt. Det är ju inte barnens fel eller ansvar utan föräldrarna och tyvärr är det nog allt för många föräldrar som antingen inte har nån vettig kunskap i kosthållning eller så kanske de skiter i det? Att låta sitt barn bli fet är likställt med barnmisshandel i mina ögon.
Jag kan hålla med dig till viss del där, det finns nog alltför många föräldrar som helt enkelt inte bryr sig. Men då brukar det oftast synas på dom själva också..
Jag har två barn, en son på sitt 14:e år och dottern blir strax 9.
Sonen har alltid varit grov, absolut inte tjock, men det har liksom synts på honom att han har grov benstomme. Han har nästan sett muskelkraftig ut fast han naturligtvis inte varit det. Idag går han i sjuan och är jättesmal. Byxorna vi köpte tidigt i höstas hänger på honom.
Dottern har sedan 4-årsåldern (faktiskt
) varit överviktig. Hon är någonstans mellan 135-140 cm lång och hon väger 47 kg. Det är helt enkelt för mycket. Men hon har aldrig varit klumpig, hon är väldigt rörlig trots övervikten.
Hon har simmat sedan hon var 5, började rida som 3-åring, cyklar eller går till och från skolan. I två år i rad har hon sommartid nästan bott på studsmattan. (ja, vi köpte den för att den ger motion)
Tror du att det märks då? Nej, för jag är övertygad om att det är genetiskt när det gäller henne. Hon brås på sin pappas sida, där finns det en del övervikt.
Vi äter viktväktarmat och har gjort i ca ett halvår, vi anser att det är bra mat för alla och gör ingen stor sak av det. Dessutom äter dom ju vanlig mat i skolan. Vi dricker vatten till maten och håller oss till godis på lördagar.
Angående viktväktarmaten så har sonen (som absolut INTE behöver gå ner i vikt) gått ner några kilo, men dottern står likförbannat kvar.
Jag tror att det här kan slå helt fel, för jag är övertygad om att det finns mycket genetiskt i det här.