Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Jag protesterar...och jag är inte överviktig alls. Ligger nog snarare åt andra hållet...liksom mina barn...vilket gör att jag har en aning om hur det känns att bli utpekad. Dessutom tror jag att det värsta man kan göra är att sätta för stor fokus på mat och vikt, då blir det en fixering och kan förvärra problemet.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Man får gärna väga o mäta mig om man även frågar alla föräldrar om deras alkohol, tobak och motionsvanor.

Jag som jobbar m tonåringar ser att även smala ungar äter helt jäkla pissfel - massor av godis o chips och dricker litervis m cola.
Socker är lika illa som fett - om inte värre för ett växande barn.
Du blir inte smart av socker.....bara hög
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men nu talar inte jag om att väga och mäta föräldrarna, utan om att man väger och mäter barnen.
Jag minns som barn att det var oerhört kränkande.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men ska det vara okej att vara tjock då? Det är faktiskt farligt att vara fet, och gränsen är hårfin mellan tjock och fet. Man fortsätter väldigt lätt att öka i vikt bara..

Och nu menar jag inte att väga 5 kg för mycket och inte gå i dom allra minsta storlekarna, bara för att det ska SE snyggt ut. Utan barn och ungdomar som börjar väga så pass mycket att det påverkar deras hälsa. För mig är det inte okej att låta sin barn få en sämre hälsa, om det går att förhindra på något vis.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

En sådan insats på fel ställe kan göra att problemet ökar. Det psykiska påverkar i allra högsta grad vilken föda man intar och framförallt i vilken mängd. I SYNNERHET när man är ung.

Vikten är dessutom ett mindre problem för en aktiv kropp. Det finns många smala stillasittande personer som har betydligt sämre hälsa och blodvärden än tjockare aktiva.

Ut med datorn och mer fysisk aktivitet i skolan är en betydligt bättre lösning än foderstatskontroll.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Det som jag försökte att meddela var att det inte var tiden utan kunskapen som saknades.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Både och, tror jag.
Folk orkar inte efter sina jobb. Inte ta konflikter heller.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men vad var det du tyckte var krankande med att matas och vagas? ALLA barn fick ju gora samma sak, sa ingen var ju speciellt utpekad. Om man sedan efterat satt och snackade om hur lang man var och hur mycket man vagde sa ar det ledsamt om nagon kande sej utanfor eller onormal.

Visst ar denna smal-hysteri inte ett dugg halsosam...men arligt, det ar bra att vi inte accepterar fetma som helt ok. Fetma ar riktigt farligt och ingenting som vi ska propagera for.

Jag tyvker att det ar vettigt att man mater barnen och tar hand om de fall som man borde ha ett extra oga pa. Sedan om det kommer att funka i verkligheten ar en annan femma, men tanken var ju bra.

Att mata och vaga foraldrarna tycker jag ocksa ar en bra ide....jag tror faktiskt att manga foraldrar behover en aha-upplevelse ibland. Dessutom kan det vara en morot for vissa att ga ner i vikt for att man maste matas och vagas pa BVC.
Men visst ar det lite val formyndarstuk pa det hela...men det ar en bra i de i alla fall.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Inte_Ung skrev:
Men hur kommer det sig att du är överviktig då?
Stoppar du i dig annat än vad du stoppar i dina barn?

Som jag skrev så gick jag upp i vikt efter mitt första barn och även efter de andra två. Nä jag stoppar inte i mig onyttigheter mer än att vi äter lite extra gott på fred el lördag!!!! Jag rör på mig mkt (har inget körkort och bor på landet så många prommenader inget Mc Donalds eller pizzerior i veckorna jag tar mig ju inte dit!:p Har inte fel på ämnesosättningen och har ett hjärta starkt som en elitidrottare trots 15kg för mkt!!! så jag antar att det är genetiskt :confused: var inte minsta överviktig innan min första graviditet.....
Nu hör inte detta till tråden men jag ville svara på frågan jag fick ställd till mig.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*kl*

Jag har reflekterat över en sak som kanske inte tillför den här diskussionen så mycket.

Både bland vuxna och vuxnas syn på barn har gränserna för vad som anses normalviktigt (smal), mullig och fetma förskjutits. BMI vill man absolut inte tro på "för jag har så grov benstomme, så det kan inte stämma på mig". Det som många anser som mulligt, är egentligen fetma, men man vill inte inse det. Den som anses smal kan egentligen vara överviktig.

Det är så många oerhört "stora" barn idag, så många kraftigt överviktiga och feta tonåringar, något är det ju som är fel. Alla har inte fel på ämnesomsättningen. Det går ju inte att blunda för att barn och ungdomars genomsnittliga vikt skenar iväg år för år statisktiskt sett. Jag tycker det är bra att man håller koll på barns vikt och fångar upp dom tidigt om dom är i farozonen, men det måste göras i samarbete med föräldrarna. Det går ju inte att begära att barnen ska gå ner i vikt (alternativt undvika att bli överviktiga), om inte föräldrarna ändrar livsstil.

Tycker även att det är viktigt att såna här saker genomförs på ett sätt som inte är kränkande för barnen, det får inte bli någon vikt och matfixering av det hela från barnens sida (finns ju sjuåringar med anorexi som är den andra sidan av myntet).
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Du har så rätt så! Och vg skillnaden i vikt mellan normal och grov benstomme så skiljer det på sin höjd MAX 2-3 kg på en vuxen! Så det kan ju folk sluta skylla på tycker jag... Och det är ytterst få som faktiskt har fel på sin ämnesomsättning.

Att skylla på genetiken är i mina öron bara ett sätt att slippa ta ansvar för sin vikt. Man framställer sig som ett offer och man behöver därmed inte göra något åt situationen. 9 av 10 (om inte fler!) äter sig till sin övervikt.

Som vuxen har man ett val, man bestämmer själv vad man tuggar i sig. Barn har inte det valet! De äter det som sätts fram av föräldrarna. Det är bara föräldrarna som bestämmer om bebisen ska få smaka läsk/saft/kakor/godis etc regelbundet eller inte. Ingen annan. Vänjs barnet vid skitmat så är det klart det vill ha skitmat! Men det är fortfarande föräldrarnas ansvar och fel. Inte barnets. Men hur ofta hör man inte att "jamen h*n vill ju ha det själv". Jaha, och varför vill h*n det då? Jo, för att föräldrarna har gett honom/henne vanan!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Kat skrev:
Någonting jag tänker på när det gäller sådant här, är att även små grytor har öron.

Själv minns jag ingenting från kontroller på BVC och i skolan än just dessa vikttest och de efterföljande diskussionerna.
Jag kände mig alltid missmodig och kränkt under och efter sådana besök.


Håller med. Första gången jag insåg att jag var onormal var när jag var fyra år och läkaren sa jag hade kalaskula....inte så roligt. O sen fortsatte det med ångest varje gång det var dags för den årliga vägningen....Fick alltid höra att jag skulle äta mindre godis o kakor (vilket vi aldrig hade hemma...) o när jag idag ser mig själv som liten/tonåring är jag möjligtvis lite rund, men inte mer....tack tack.

Ta upp med föräldrarna om barnet är i farozonen, inte framför barnet.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

ramonarunds skrev:
Men vad var det du tyckte var krankande med att matas och vagas? ALLA barn fick ju gora samma sak, sa ingen var ju speciellt utpekad. Om man sedan efterat satt och snackade om hur lang man var och hur mycket man vagde sa ar det ledsamt om nagon kande sej utanfor eller onormal.

"Man satt" inte och gjorde detta, det sades samtidigt oftast. I vilket fall, så kände den här rultan alltid obehag av detta. Ett obehag som fortfarande sitter i.

Skulle inte vilja vara med om det i vuxen ålder heller, ska ärligt medges.

På den tiden jag var dum nog att äta p-piller, så tvärvägrade jag varenda gång de skulle ha upp mig på vågen, till de stackars tanternas förtret.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

anhe skrev:
*kl*

Jag har reflekterat över en sak som kanske inte tillför den här diskussionen så mycket.

Både bland vuxna och vuxnas syn på barn har gränserna för vad som anses normalviktigt (smal), mullig och fetma förskjutits. BMI vill man absolut inte tro på "för jag har så grov benstomme, så det kan inte stämma på mig". Det som många anser som mulligt, är egentligen fetma, men man vill inte inse det. Den som anses smal kan egentligen vara överviktig.

Tänk!
Jag tycker det är precis tvärtom! :eek:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Mitra skrev:
:eek: :eek:

Ett rultet barn behöver INTE vara tjock som vuxen. Utan detta är ju att tigga om att få ätstörningar på små barn.

Skulle inte kunna hålla med mera!! :bow: :bow:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men en fyraåring är väl i gemen inte särskilt vältränad.

Hmm håller inte med....min 3-årige son som aldrig sitter still o likadan var min lillebror, är tunn som jag vet inte vad men håller ändå vikten på över medel likaså sin längd. Och tro mig det är inte fett som väger utan endast muskler, han har maffiga lårmuskler ungen alltså :devil: och går lätt en promenad på 4 km i rask takt!

Själv vägde jag 18 vid 2 års ålder, min lillebror vägde detta vid 6 år!
Men jag slutade gå upp mer när jag lärde mig gå och var pinnsmal vid 5 års ålder istället!

I min familj åt vi lördagsgodis och 7 personer fick dela på en dricka på söndagarna vid middag. Inte ofta kex o bullar o sånt och alltid hemlagad mat, men ändå inte denna fibermani som finns idag. Vi åt hembakat vitt bröd i massor och mjölk med oboy både morgon o kväll ( men har å andra sidan sett det innehåller mindre socker än både juice o yoghur så..)

Dagens problem är faktiskt att barn rör på sig för lite!! Inför daglig morgonuppvärmning eller ngt iställer för denna BMI mätning:mad:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Är det även barnmisshandel om barnet är underviktigt vilket ganska många barn är i dag?

Är det barmisshandel om barnet har fel på ämnesomsätningen?

Ni bara pratar om att äta för mycket, det är ungefär halva sanningen om svår övervikt.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Lupin skrev:
Låter bra tycker jag. Bättre att de fångas upp tidigt. Det är ju inte barnens fel eller ansvar utan föräldrarna och tyvärr är det nog allt för många föräldrar som antingen inte har nån vettig kunskap i kosthållning eller så kanske de skiter i det? Att låta sitt barn bli fet är likställt med barnmisshandel i mina ögon.

Jag kan hålla med dig till viss del där, det finns nog alltför många föräldrar som helt enkelt inte bryr sig. Men då brukar det oftast synas på dom själva också..

Jag har två barn, en son på sitt 14:e år och dottern blir strax 9.
Sonen har alltid varit grov, absolut inte tjock, men det har liksom synts på honom att han har grov benstomme. Han har nästan sett muskelkraftig ut fast han naturligtvis inte varit det. Idag går han i sjuan och är jättesmal. Byxorna vi köpte tidigt i höstas hänger på honom.

Dottern har sedan 4-årsåldern (faktiskt :crazy: ) varit överviktig. Hon är någonstans mellan 135-140 cm lång och hon väger 47 kg. Det är helt enkelt för mycket. Men hon har aldrig varit klumpig, hon är väldigt rörlig trots övervikten.
Hon har simmat sedan hon var 5, började rida som 3-åring, cyklar eller går till och från skolan. I två år i rad har hon sommartid nästan bott på studsmattan. (ja, vi köpte den för att den ger motion)
Tror du att det märks då? Nej, för jag är övertygad om att det är genetiskt när det gäller henne. Hon brås på sin pappas sida, där finns det en del övervikt.
Vi äter viktväktarmat och har gjort i ca ett halvår, vi anser att det är bra mat för alla och gör ingen stor sak av det. Dessutom äter dom ju vanlig mat i skolan. Vi dricker vatten till maten och håller oss till godis på lördagar.
Angående viktväktarmaten så har sonen (som absolut INTE behöver gå ner i vikt) gått ner några kilo, men dottern står likförbannat kvar.
Jag tror att det här kan slå helt fel, för jag är övertygad om att det finns mycket genetiskt i det här.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Luff skrev:
Man får gärna väga o mäta mig om man även frågar alla föräldrar om deras alkohol, tobak och motionsvanor.

Jag som jobbar m tonåringar ser att även smala ungar äter helt jäkla pissfel - massor av godis o chips och dricker litervis m cola.
Socker är lika illa som fett - om inte värre för ett växande barn.
Du blir inte smart av socker.....bara hög


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :p
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Va???!!!

Har jag skrivit det citatet??? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 840
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 111
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp