Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Men vad är skillnaden?

Man fyller i längd och vikt-kurvor nu. BMI är bara ett annat uttryck för samma sak.

Och avviker ett barn tittar man efter orsaker. Om man uppskattar eller mäter föräldrarnas BMI tycker jag kvittar.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Ok JAG är överviktig blev det efter mitt första barn... Och nu har jag fått tre... Skulle inte vara kul att gå till BVC och tvångsmätas och vägas tillsammans med sitt normalviktiga barn :eek: Men nu slipper jag det för min yngsta fyller ju sju....
Men bara för att jag är överviktig stoppar jag inte i mina ungar en massa onödigt!!!!
Verkar som folk tror att om föräldrarna är överviktiga så äter de osunt och stoppar i sina barn en massa onyttigheter
Finns säkert trådsmala fotomodellsföräldrar som stoppar i sina barn onyttigheter men så tänker inte folk!!!
Barn lär väl precis som vuxna ha olika genetiska anlag eller???

Sedan är det som en läkare en gång sa till mig bättre att vara överviktig och i god kondition än att vara smal och i dålig kondition (innan hon sa de orden frågade hon om jag var elitidrottare !!! då hon sa att jag hade bra hjärtverksamhet, där låg jag på operationsbordet med mina 15kg övervikt (skulle skelopereras) och höll på att dö av skratt!! Har ALDRIG elitidrottat inte ens knappt på hobbynivå.)
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Mitra skrev:
Jag menar att i stället för att väga och mäta föräldrar. (vilket jag tycker är helt meningslöst) :cool:

Så fortsätt som idag att väga och mäta barnen. Och de barn som ligger i farozonen OBS mycket feta ska få hjälp. :)

Det är lätt att föräldrar till normalviktiga/rultiga barn blir maniska och gör skit för barnet bara för att de inte ska bli tjocka. :crazy:

Vet skräckexempel på mammor som ger sina barn minimjölk och utesluter fettet bara för att barnan inte ska ha något valpfläsk någon gång under livet utan vara slanka hela tiden och vet även att många av dessa barn har ätstörningar som äldre. :eek:

Är så lätt att stirra sig blind på ett BMI. Och sen tror jag inte att BMI stämmer på barn eftersom de växer hela tiden och därför ibland väger mer än de ska och i bland mindre.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

jamen vad är viktigast - ditt barn eller du ? Tänk om du nedärver fetma till ditt barn, skulle du då inte vilja att det upptäcktes så att barnet kan hjälpas ? Eller är det bättre att ungen får fetma för att det är kränkande för dig ? Nu pratar vi INTE om matrelaterad fetma utan just ärftlig.

Vem har påstått att tjocka föräldrar stoppas mer skit i sina barn än andra föräldrar - det är ju INTE vad diskussioen handlar om - det är vad Du tar åt dig och det är ju helt åt skogen.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Så fortsätt som idag att väga och mäta barnen. Och de barn som ligger i farozonen OBS mycket feta ska få hjälp.
Mmmmm och lägg allt ansvar på banet. "ät inte godis", "hoppa över kakor, bullar och chips" "inte pizza flera gånger i månaden eller måltider på hamburgerresturangen". Brevid står en överviktig mamma med röda kinder......
Är så lätt att stirra sig blind på ett BMI. Och sen tror jag inte att BMI stämmer på barn eftersom de växer hela tiden och därför ibland väger mer än de ska och i bland mindre.
Jag är övertygad om att personal på BVC ser direkt om ett barn är i "farozonen", och när ett barn har en helt normal vikt.
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Dom allra flestaöverviktiga barn har även överviktiga föräldrar. Det finns tjocka barn med smala föräldrar och syskon.......men dom är väldigt få. I en familj kan något syskon vara tjckt och dom andra inte och tvärtom.......men det är inte heller så vanligt. Jag tror i dom här två sista fallen så går det lätt att hjälpa. I det första fallet så blir det svårare, och det måste i tid uppmärksammas och få föräldrarna att förstå vad det är som håller på att hända.
Barn lär väl precis som vuxna ha olika genetiska anlag eller???
De där genetiska anlagen ger jag inte mycket för. I 98% av alla fall där barn är överviktiga så beror det på vad mamma och pappa stoppar i munnen på barnen.
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Givetvis tänker man på barnen det är ju det disskutionen handlar om!!!
La bara in mina/folks åsikter när de ser ett överviktigt barn tillsammans med resp. tjocka smala föräldrar om hur olika tankesätt
det kan bli

Men jag tycker det är övergrepp att väga mäta räkna föräldrar.

Som jag skrev tidigare så lär man väl redan nu när man ser att ett barn snubblat över den övre gränsen sätta in hjälp/åtgärder!!

Men att väga mäta räkna på föräldrar är det väl ingen vits med vad hjälper det barnet??? och föräldern?? I stället så kan man väl få en allmän kost rådgivning av BVC redan barnets första levnadsår.
Detta får man ju i och för sig redan idag hos tandhygienisten men skulle säkert inte skada om det las på BVC också!!!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Inte_Ung skrev:
Ordentlig mat tar inte längre tid att laga än skräpmat.
Det är bra en fråga om att välja rätt.

Det tar längre tid än att köpa på mcdonalds och lokala pizzerian.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Någonting jag tänker på när det gäller sådant här, är att även små grytor har öron.

Själv minns jag ingenting från kontroller på BVC och i skolan än just dessa vikttest och de efterföljande diskussionerna.
Jag kände mig alltid missmodig och kränkt under och efter sådana besök.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Ja, hade det inte varit bättre att din mamma fått dessa diskussioner med skolsyster?
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

De togs med föräldrarna, men när jag var i anslutning. Jag var inte dummare än att jag förstod. När jag inte hörde det rent ut alltså. Vilket var oftast.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Eftersom ALLA barn ska räknas BMI på finns det ju en risk att även lite rultiga barn hamnar i kategorin "risk för framtida fetma". Och alltså får någon slags stämpel.

Jag tror inte att det kommer göra någon skillnad mot idag. Redan nu så påpekar sköterskorna till de föräldrar som har tjocka barn att så är fallet, men sen är det ändå upp till föräldrarna att göra vad de vill med den informationen.

Jag håller helt med om att det är sjukt med föräldrar som inte ser viktproblem hos sina barn i tid.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Kat skrev:
Det tar längre tid än att köpa på mcdonalds och lokala pizzerian.
Inte alls.
Kokt skinka med frukt på ICA går lika fort.
Eller grillad kyckling med grönsallad.
Sedan så finns det färdig och god dressing med bara 3% fetthalt.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*lånar knapp'

Nu har jag inte barn själv men lite otrevligt nog hörde jag på en föreläsning jag var på förra året att det har visat sig att mkt överviktiga 7 åringarvisade sig ofta även ha ett högt blodtryck som egentligen borde behandlas med mediciner. Tänker man på vad detta kan leda till i framtiden tycker jag att detta är en orsak att börja titta på och försöka hindra detta med barnfetma. Det finns även en stark orsak till varför Typ 2 diabetes, dvs åldersdiabetes även börjar att drabba barn mer och mer. Övervikt pga fel mat mm.

Vad gäller blodtrycket är det väl ändå så att man innan inte har kontrollerat 7 åringars blodtryck men det är en skrämmande utveckling
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Marwinette skrev:
Ok JAG är överviktig blev det efter mitt första barn... Och nu har jag fått tre... Skulle inte vara kul att gå till BVC och tvångsmätas och vägas tillsammans med sitt normalviktiga barn :eek: Men nu slipper jag det för min yngsta fyller ju sju....
Men bara för att jag är överviktig stoppar jag inte i mina ungar en massa onödigt!!!!
Men hur kommer det sig att du är överviktig då?
Stoppar du i dig annat än vad du stoppar i dina barn?
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Inte_Ung skrev:
Inte alls.
Kokt skinka med frukt på ICA går lika fort.
Eller grillad kyckling med grönsallad.
Sedan så finns det färdig och god dressing med bara 3% fetthalt.

Ja, du behöver inte lära mig. Jag är kock vettu...

Men det finns massor av folk som inte kan och framförallt inte ORKAR engagera sig i matlagning i veckorna, som tror att barnen får i sig den näring som de behöver i skolan och på förskolan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Kat skrev:
Vore bättre att ge föräldrar förkortad arbetstid så de hade tid att laga ordentlig mat.

:bow: :bow: :bow: Jaa, mer "riktig" mat åt barnen!
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Mitra skrev:
Precis massor av barn växer i sin kostym när de börjar bli vuxna.
:bump: :bump:


Ännu fler barn växer INTE i kostymen som vuxna utan skaffar ännu större kläder.
Bra förslag. Eftersom föräldrar, och då framförallt överviktiga föräldrar, inte klarar av att hålla sina barn normalviktiga så måste ngt nytt prövas.

Kan tänka mig att de högsta protesterna kommer komma från överviktiga?!
 
Senast ändrad:
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

* lånar min egen knapp*
Jag tycker att det är helt ok att BMI-testa både barn o föräldrar för att fånga upp de i farozonen. BVC har ett såpass stort spann över vad som är normalt att de som bara "vuxit ojämt" nog slinker igenom, dessutom, om föräldrarna vägs o mäts, så har man ju något att jämföra med för de som ligger i gråzonen.

Barnfetma är ett jätteproblem, o när det gäller små barn finns det ingen annan att skylla på än just föräldrarna! Jag tycker att det är superviktigt att hela familjen får hjälp av dietister osv för att komma tillrätta med problemet, jag skulle själv inte ha några problem med att "kränkas" på div olika sätt om det medförde att mina barn skulle må bättre! :smirk:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Det värsta är väl att barnen kränks av det. De förstår tyvärr väldigt tidigt att det inte är okej att vara tjock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 840
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp