Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Är det även barnmisshandel om barnet är underviktigt vilket ganska många barn är i dag?
Det är absolut barnmisshandel att medvetet svälta sitt barn. I Sverige dör inget barn av svält och kommer det ett barn till BVC med undervikt kan du ge dig på att man tar reda på orsaken. Föräldrar med matvägrande barn gör allt som går för att lyckas peta i sina barn mat. Varför gör inte föräldrar med barn det som har tvärtom problemet?
Är det barmisshandel om barnet har fel på ämnesomsätningen?
Nej det är det inte, eftersom det då är medicinskt fel och kan rättas till. Hur många av alla tjocka barn har fel på ämnesomsättningen tror du?
Ni bara pratar om att äta för mycket, det är ungefär halva sanningen om svår övervikt.
Jaha...och vad är den andra sanningen då? För lite motion. Eftersom barn ochså växer så borde ju ett barn som även sitter stilla mycket och äter normalt (och äter normalt med godis, dricker normalt med söta drycker, normalt med snabbmat etc.) inte ha övervikt alls.
gulan
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Jane_Done skrev:
Var går gränsen för barn? Riktigt små barn kan vi kontrollera vad de äter men sen lever vi ju inte isolerade.

Barn får smaka annat på dagis, på kalas, hos morfar. De allra flesta av oss får smak på sött och fett och inte minst ser vi en himla massa reklam för mat. Vi ser också mat och snask så fort vi går ut. Barn lär sig också vad kompisarna äter. Det är socialt att äta. Hur många av oss har försökt nobba tårta på ett kalas och blivit bombarderade med argument för att vi ska ta?

Blir sen barnen ytterligare lite större kan de själva gå och handla.

Jag håller egentligen med om att föräldrarna har ett stort ansvar men det finns en anledning till att fetman brer ut sig och den finns i hela samhället. Det går inte att enbart lägga ansvaret på individen. Portioner är större, fettinnehållet är större och naturlig aktivitet försvinner. Det är ett samhällsproblem! /.../
Slutligen till hur man ska handskas med ett överviktigt barn. Jag menar att föräldern kan få kritik OAVSETT vad den gör.

Påtala det för barnet för att försöka skapa en förståelse och lära barnet vad som ska ätas eller inte kan kritiseras för att barnet skuldbeläggs.

/.../
Och de föräldrar som inte kan handskas med sina egna ätvanor? Vad ska vi göra med dom? Skjuta dom? Förklara dom olämpliga som föräldrar och sterilisera?

Amen. :bow:

Det är givetvis bekvämt att lägga skulden/ansvaret på de enskilda föräldrarna. Att barngrupperna är större på dagis, klasserna är stora i skolan och att reklamen/idealen bokstavligt talat finns i varje hems vardagsrum och det faktum att onyttig mat är billigare än nyttig bidrar till ett växande midjemått på hela befolkningen.

Eftersom jag tillbringat en hel del tid i USA så har jag med egna ögon sett hur övervikten också slår mot de lägre samhällsklasserna. Läskedrycker, chips och annat "snacks" är billigare än frukt. Hamburgare på Mc Donalds betydligt billigare än en sallad på något snobbigare ställe osv.

I Sverige är det än så länge lika dyrt att äta på Mc Donalds som på någon annan lunchrestaurang (av inte så exklusivt slag förstås) men vad gäller frukt och grönsaker så är de dyra.

Jag vill inte skylla barnens övervikt på bara matkostnader, bara föräldrarnas vanor eller bara reklamen eller det schizofrena i idealet där smalisar äter risifrutti till mellanmål. Precis som Jane skriver så är samhällsutvecklingen sådan att vi lever ett alltmer bekvämt liv och många faktorer påverkar.

BMI-mätning kanske kan hjälpa vissa föräldrar att inse allvaret om barnet har för höga värden, men jag undrar... ? Jag tror att övervikt (om de så gäller det egna barnet eller en själv) är en sådan känslig fråga att det är lätt att drabbas av förnekelse.

Sedan har vi säkert olika anlag för att bli tjocka eller smala, men som ansvarstagande vuxen så tycker jag att man skall ta hänsyn till det. En som lätt lägger på sig får vara försiktigare än den som inte gör det. Orättvist, men en realitet att förhålla sig till.

Kat nämnde något om den psykiska ohälsan också. Visst är den OCKSÅ ett galopperande samhällsproblem. En effekt av det dåliga psyket ser vi hos just överviktiga eller hos anorektiker. Det är med andra ord många gånger ett symptom på psyk. ohälsa som man nu försöker stävja.

Att ge alla barn bättre förutsättningar från start vore förstås ett lovvärt initiativ, men det verkar som om det inte finns pengar att arbeta förebyggande, bara att betala när skadan redan är skedd.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Min faster som jobbar med barndiabetes sa när vi diskuterade barns matvanor, att det i en undersökning visat sig att det är en STOR andel av de som är feta (vet inte om hon använde det ordet eller heller hur grav fetma det handlade om) som små barn (3-4 år), som är det även som vuxna.

Innan hade man tydligen trott att många växte ifrån det, men fler än man trott behöll alltså övervikten upp i vuxenlivet. Det här var en studie om diabetes, vilket var en av de sjukdomar de här barnen drabbades av.

Jag tror också att majoriteten av överviktiga barn blir det pga föräldrarnas kost- och motionsvanor, men att samhället i stort självklart också spelar roll.
De vanor och rutiner man som förälder gett sina barn de första åren, INNAN de blir så gamla att de kan handla själva, tror jag har väldigt stor betydelse. Även om man en period, typ i tonåren, kanske inte lever så hälsosamt, tror jag att man sedan går tillbaka till den livsstilen man blev uppväxt på. Så är det i alla fall för mig och många jag känner.

Tycker att det här är ett bra initiativ, men som någon annan skrev, att det måste göras på ett sätt som inte är kränkande för varken barn eller förälder.



/Jossan, som insett vilket OERHÖRT ansvar man har som förälder :crazy:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Hello Darling! Äntligen kom du, jag saknade dig i den här tråden. Och naturligtvis tar du med det jag bommade, att matvanor naturligtvis också är en klassfråga och har så varit i alla tider. Kroppskontroll likaså, faktum är ju att fetma och övervikt är mer sällsynt med högre inkomst och längre utbildning.

Ett svar på frågan varför, som jag inte har någon källa på just nu, skulle kunna vara att kroppskontroll mycket tidigt präntas in i familjerna.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*kl*

Hörde på radion igår att barn som ammas länge löper mindre risk att bli överviktiga som vuxna än de barn som stoppas i välling i tidig ålder!!!
Mkt intressant!!!! Kanske barnfettman börjar redan där????!!!!!
Jag har ammat mina två sista barn upp till ett års ålder hoppas de får vara smala då :)
Tyvärr så var ju min älsta gosse för tidigt född så han fick "bara" min mjölk de första tre mån sedan orkade jag inte pumpa längre...
Han har aldrig varit tjock snarare åt andra hållet, men tänk om han tjockar på sig som vuxen, va skönt för honom att han kan skylla på mig som mamma då :crazy: :(

Och jag tycker fortfarande inte att barns föräldrar ska fettkontrolleras på BVC!!!! :devil:
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*kl*

Jag blir faktiskt förbannad. Nog sjutton kan man se på barnets kurvor om barnet är överviktig. Inte ska man behöva kolla det med bmi. Om man tittar på mina grabbar så ligger alla över medelkurvan på vikten. Men de ligger oxå över medel på längden. Alla har varit runda hela sitt liv. De är kraftiga i benstomme oxå så bmi är missanvisande på mina barn.

Att man sedan dessutom som förälder ska stå och tala om hur fet man är tycker jag är direkt förnedrande.

Samtidigt tycker jag det är bra att barnfetma uppmärksammas för det är skrämmande. Men det som är mest skrämmande är att allas liv i dag är så stressigt. Jag tror att barnfetma grundar sig att att barnen inte mår bra av all stress. De småäter och tröstäter. De får inte bra mat utan många får snabbmat typ mc donalds för att föräldrarna inte hinner laga mat.

Tittar man tillbaks 15 år så var det inte samma press att båda föräldrarna måste jobba heltid för att klara sig utan 1 förälder kunde jobba deltid eller halvtid.

Tyvärr tror jag att det är hela samhällets struktur som är det största felet. Man kan inte sticka under stolen med att det inte bara är fetma som är problem hos barn. Även stress är ett ganska stort problem. Även för magra barn och bantningshysteri redan i 7-8 års åldern. Ska inte barn få vara barn?

Jag känner barn som redan i 4 års ålder inte åt uppallt på tallriken trots minimala prtioner för att då kunde man bli fet. :eek:

Inte är det normalt att en 5 åring väger 30 kg Men jag anser inte heller att det är normalt att en 5 åring väger 12 kg heller. Alltså normallångt barn.

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kan ha tagit upp något som någon redan tagit upp.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

*kl*
Nu behöver ingen speciell ta åt sig och det här är väl kanske inte riktigt applicerbart på barn....

Skillnaden i denna tråden och samhället i övrigt är ju ingen alls (naturligtvis). Som vanligt säger man att alla andra skyller på kraftig benstomme, men JAG/MINA BARN har FAKTISKT kraftig benstomme. Så det så. Eller fel på ämnesomsättningen, eller någon annan ursäkt.

Kraftig benstomme är inte så stor del av vikten procentuellt sett. Dessutom har de flesta överviktiga inte kraftig benstomme, men naturligtvis ser man grövre ut när man är överviktig. Det går att mäta om man verkligen har kraftig benstomme. Hur många av dom som säger sig ha kraftig benstomme har mätt hur mycket tyngre än normalt den är? Jag vet bara en människa med uppmätt benstomme. Fel på ämnesomsättningen har de flesta INTE.

BMI är väl lika bra som alla andra kurvor, den tar ju hänsyn till längden.

Men för att det inte ska bli något tjafs alls. Varför inte mäta andelen kroppsfett? Det är ju fullt möjligt. Består 30% av kroppen av fett, så grattis, spelar ingen roll hur lång eller hur kraftig benstomme du har, du är ändå för tjock.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Håller med. Mäter man fett% får man ju fram det som är intressant, hur mycket fett man består av. Vikten säger ju egentligen inte särskilt mycket, eftersom vi trots allt är olika.
 
Sv: Fyraåringar ska fettkontrolleras!!!!

Har inte läst alla svar, men jag ville bara skriva vad jag tycker :smirk: .

Jag tycker att det är bra.
De "rultiga" barnen tror jag inte att det kommer att göras något åt utan barn som är tjocka och som har överviktiga föräldrar, är bägge föräldrarna överviktiga är det ju tyvärr större risk för barnen.
Hade de BARA kollat barnen hade jag inte gillat det dock, men när även föräldrarna kollas av så känns det bra tycker jag.
Sen kommer det tyvärr komma nån nitisk bvc-sköterska som tycker att det rultiga barnet minsann måste banta typ, men de flesta tror jag ändå är vettiga i tankarna runt det här, i alla fall de med lite erfarenhet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 840
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 150
Senast: Emtherlia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 111
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp