Vad menar du?Är inte dom känslomässiga banden till en individ starkare?
Det viktigaste är att ha ett sexliv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du?Är inte dom känslomässiga banden till en individ starkare?
Det viktigaste är att ha ett sexliv?
Vad menar du?
Nej, jag menar inte att känslorna är svagare utan att insatsen är mindre. Eller för att tala klarspråk: mitt sexliv står och faller inte med en person.
Jag tolkar ditt inlägg som om sexlivet är prio ett
Jag måste få spåna lite här.Det kan jag hålla med om. Men argumentet är intressant, om en icke-monogam relation skulle innebära att mindre står på spel, innebär det inte då per definition att känslorna för personen är svagare? För om känslorna för personen var lika starka så skulle det väl vara orelevant om man hade andra älskare eller inte, förlusten av personen borde vara lika stor?
Jag måste få spåna lite här.
Jag är lite osäker på hur starka känslor förhåller sig till själva relationen, så att säga. Jag menar, starka känslor mellan två personer är inte alls samma sak som att de två personerna har en bra relation med varandra. Jag vet inte, men själva känslointensiteten säger mig väldigt lite om hurdan relationen är.
Jag tycker tex att vi ofta ser här på buke i relationstrådar hur någon uttrycker oerhört starka känslor för sin partner, men där i princip allt som kan forma en bra relation verkar saknas för övrigt.
Ja, jag snurrar väl lite och vet inte riktigt vart jag vill komma. Men jag tänker nog att den där känslointensiteten som en väldigt exkluderande hållning i förhållandet skulle kunna bidra till att upprätthålla, bara verkar vara bra på det viset att man får känslointensitet. I stort sett inte på något annat vis?
Nej, jag menar att känslorna inte påverkas så men sex blir en hög insats i en monogam relation.Jag tolkar ditt inlägg som om sexlivet är prio ett
Flummar vidare lite på detta: Är inte det i så fall någons slags binge-beteende? Att man vill ha just den grejen och bara den grejen tills man kräks på det? Du har en "drug of choice" och vill maxa den medan jag tar allt som bjuds och maxar allt, om du fattar liknelsen.Om exklusiviteten leder till känslointensitet så vill jag absolut ha den.
Generellt verkar det ju i alla fall inte funka så. Det finns ju uppenbarligen exklusiva förhållanden som är både känslointensiva och småtråkiga och rentav direkt värdelösa och destruktiva. (Detsamma gäller säkert för icke-exklusiva förhållanden, för all del.)Om exklusiviteten leder till känslointensitet så vill jag absolut ha den. Av den enkla anledningarna att fördelarna med öppet förhållande inte är tillräckligt lockande för mig.
Flummar vidare lite på detta: Är inte det i så fall någons slags binge-beteende? Att man vill ha just den grejen och bara den grejen tills man kräks på det? Du har en "drug of choice" och vill maxa den medan jag tar allt som bjuds och maxar allt, om du fattar liknelsen.![]()
Vi har kanske har helt olika syn på sexNej, jag menar att känslorna inte påverkas så men sex blir en hög insats i en monogam relation.
På köpet?Vi har kanske har helt olika syn på sex
Jag ser inte sex som en insats, jag ser sex som något jag får på köpet i en relation
Det problematiska jag ser med exklusiva förhållanden, handlar egentligen inte om sex med andra eller inte överhuvudtaget. Mitt problem är att man inleder en relation med att begränsa varandra. Det rimmar väldigt illa för mig.
Efter att vi kom in på toppar och dalar känner jag att jag förstår monogami-tänket bättre än jag någonsin har gjort. Jag tror att vi som sagt jagar kickar på olika sätt men resultatet (summan av toppar och dalar) blir nog ungefär detsamma.Haha, jag fattar absolutSå kan det absolut vara! I de förhållanden som jag har haft har jag dock aldrig "kräkts på det" efter en tid, eller ens tröttnat. Mitt första förhållande var 4 år och jag var fortfarande dökär när han dumpade mig som en blixt från klar himmel. Mitt andra var 2,5 år och samma sak där. Min tredje relation var ju aningens komplicerad i och med hans sjukdomstillstånd. Jag var fortfarande väldigt kär när vi gjorde slut, och jag ville inte ge upp tanken på oss. Jag hängde kvar i tanken på att lappa ihop vårt förhållande i 6 månader efter vårt uppbrott, tills jag tillslut började känna mig väldigt avvisad av honom och Mr Psykos-förälskelse dök upp
![]()
Jag har heller aldrig varit otrogen eller ens lockats av det. Gud vad dötrist jag låterMen faktum är att det här med att "tröttna" i ett förhållande har hittills inte drabbat mig. Klart man har haft toppar och dalar, men jag har aldrig velat byta ut det haft haft mot något annat. Men det har bevisligen mina pojkvänner velat
![]()
![]()
![]()
Själv skaffar jag sex och sitter inte och väntar på att det ska komma till mig. Jag ser sex som något jag kan få utan att vara i en tvåsamhet och därför blir en monogam tvåsamhet sexuellt begränsande.Vi har kanske har helt olika syn på sex
Jag ser inte sex som en insats, jag ser sex som något jag får på köpet i en relation
Råder?På köpet?
Du råder inte mer än så över din sexualitet, liksom?
Efter att vi kom in på toppar och dalar känner jag att jag förstår monogami-tänket bättre än jag någonsin har gjort. Jag tror att vi som sagt jagar kickar på olika sätt men resultatet (summan av toppar och dalar) blir nog ungefär detsamma.
För min del är den här "träffas första gången" en "drog" jag gillar skarpt (periodvis), dvs att flirta och ragga på nya bekantskaper. Det spelar också en stor roll i att jag väljer bort monogama relationer.
I praktiken kan det säkert bli exakt likadant, men för mig blir ingången i det hela helt avgörande. Samtidigt som det säkert ser ut som hårklyverier för alla som inte är som jag i just det avseendet.Fast där tänker jag annorlunda. Det handlar inte om att jag säger till någon att "du får inte ligga med någon annan". För all del, han är en fri människa och får ligga med precis vem han vill. Men vill han ha en kärleksrelation med mig så måste jag vara tydlig med vad jag behöver i en relation för att må bra. Jag måste söka efter det som jag vill ha i mitt liv. När det kommer till kärleksrelationer så är det exklusivitet. Vill han inte ha en exklusiv relation med mig så bör vi inte ha en relation med varandra, det skulle vara destruktivt för oss båda eftersom vi vill olika saker. Däremot vet jag att det finns män som också söker exklusivitet i sin framtida kärleksrelation för att det är precis vad dom söker och vill ha i livet, och då är det ju mycket bättre att vi träffar varandra. Den dagen någon av oss vill någonting annat, exempelvis ha frihet att inleda relationer med andra, så kan vi avsluta vår relation.
Utöver det så tror jag att mycket i livet handlar om att man måste prioritera mellan olika saker och helt enkelt välja vad som betyder mest för än om man vill få lite större utdelning långsiktigt. Jag vill exempelvis äta godis varje dag, men jag vill inte få de negativa konsekvenserna av det. Alltså väljer jag en hälsosam kost för att det gör mig välmående och frisk. Visst, godis är gott men utdelningen utan den blir större. Jag upplever inte att det begränsar mig direkt påtagligt. Jag kan helt enkelt inte få båda utan måste välja. Om en vän ber mig hålla en hemlighet så visst kan det ses som en uppoffring, men vår relation kan bli starkare av det därför känns det inte som en uppoffring. Jag måste välja, jag kan inte berätta vännens hemlighet för folk och samtidigt behålla vår speciella relation. Även här tänker jag att man får välja vad som betyder mest, för att få större utdelning i slutändan.
Ja, taffliga exempel men jag hoppas du förstår hur jag tänker.
Det låter trist. Maktlöst. Din sexualitet helt i andra personers händer, liksom.Nä, jag "råder" inte
På köpet?
Du råder inte mer än så över din sexualitet, liksom?
Jag måste få spåna lite här.
Jag är lite osäker på hur starka känslor förhåller sig till själva relationen, så att säga. Jag menar, starka känslor mellan två personer är inte alls samma sak som att de två personerna har en bra relation med varandra. Jag vet inte, men själva känslointensiteten säger mig väldigt lite om hurdan relationen är.
Jag tycker tex att vi ofta ser här på buke i relationstrådar hur någon uttrycker oerhört starka känslor för sin partner, men där i princip allt som kan forma en bra relation verkar saknas för övrigt.
Ja, jag snurrar väl lite och vet inte riktigt vart jag vill komma. Men jag tänker nog att den där känslointensiteten som en väldigt exkluderande hållning i förhållandet skulle kunna bidra till att upprätthålla, bara verkar vara bra på det viset att man får känslointensitet. I stort sett inte på något annat vis?
Det låter trist. Maktlöst. Din sexualitet helt i andra personers händer, liksom.
(Givetvis bestämmer ingen till 100% vem hen har sex med, den andra måste ju vara med på det.)