Som jag ser det är skillnaden mellan en relation som är unik för att den har vuxit fram så eller för att man anstränger sig för att göra den unik. Men det är väl för att jag finner monogami ansträngande.
Folks sexuella praktik lägger jag mig inte, det är hur de ser på den och formulerar den som är intressant och viktigt. Att koppla ihop kärlek med monogami är kanske moraliskt förkastligt? Tvåsamhetsnormen är väldigt destruktiv, den får ju folk att må dåligt på en triljard olika sätt.
Jag som är en ickeheterosexuell, feministisk kvinna som lever med en man har absolut funderingar över moralen i det. Det är inte alls okomplicerat för mig.
Jag är med på att det finns de som mår dåligt av tvåsamhetsnormen. Men därifrån till att man av hänsyn till andra inte borde vara monogam? Eller heterosexuell, eller vit, eller man, eller icke-handikappad, eller på något sätt med sitt liv förstärka normer som kan vara destruktiva för andra i vissa fall - för det borde ju vara den logiska slutledningen. Som vit kvinna borde jag strikt taget inte existera, för genom att jag finns förstärker jag vithetsnormen i det svenska samhället som definitivt gör skada i många fall.
Att skilja mellan vad som växer fram och vad som är skapat tycker jag är rätt problematiskt, hur kan något växa fram mellan människor helt utan deras inverkan? Så skillnaden mellan det organiskt framvuxna, där det inte finns någon agency, och det skapade, som människor byggt upp, torde vara flytande, minst sagt.
Jag lever i en monogam relation, och vi har aldrig bestämt att här ska vi vara monogama. Och i takt med alltmer sammanflätat liv och ökat gemensamt ansvar iom barn, så ser jag inte hur det skulle finnas tid för någon av oss att odla nära sexuella relationer på annat håll. Är det då skapad eller framvuxen monogami?
Vi har gift oss, och det är ju tvivelsutan en medveten, vald handling, som gör vår relation unik. Men om det var så superansträngande vet jag inte? Som de flesta andra tyckte jag mest det var roligt och glädjande att gifta mig, inte ansträngande.
Varför skulle det vara ansträngande att upprätthålla en unik relation? Mycket av det som gör den unik, t ex att dela bostad och semesterplaner, är ju inte precis en ansträngning. Knappast monogamin heller, det som verkligen vore väldigt ansträngande skulle vara att försöka få till det med någon annan. Hur ens träffa nån? Hur hitta tid att lära känna varandra och få ihop det?