Alltså det är strukturen och inte praktiken jag kritiserar. Det som är förkastligt med monogami är inte att folk bara ligger med en partner (praktiken) utan hur de
tänker kring att de gör det. Jag ser tusen problem med att motivera monogami med Kärlek som du gör
@Singoalla och jag tror att du skulle kunna leva på samma sätt som du gör men ändra sättet du förstår det på.
@Mabuse ser man över det senaste halvåret så skulle man kunna säga att jag och min sambo har ett monogamt förhållande. Det är det jag menar med skillnaden mellan praktik och inramning/förståelsen av den. Om du och din partner inte har monogami som villkor för relationen och inte kopplar ihop den med kärleken er emellan så har den väl snarare "vuxit fram" som praktik än något annat. Gällande skillnaden mellan att låta något växa fram eller inte syftar jag på den här explicita överenskommelsen om begränsningar som många gör när de ingår i partnerrelationer.
Min funderingar kring min särkönade relation gäller inte (bara) att visa upp normalitet utan också vad det gör med mig att arrangera mitt privata liv i en särkönad tvåsamhet. Både praktiskt och politiskt. Hade jag varit mindre romantiskt lagd och mer radikal så hade jag kunnat välja bort män ur mitt liv. Jag ser många fördelar med att leva lesbiskt och solidaritet är också en faktor.