För min egen del tror jag absolut att relation B blir på bekostnad av relation A. Jag läste en artikel om förälskelse i höstas som beskrev vad som hände i hjärnan och kroppen när man blev förälskad. Enligt den artikeln var det tydligen inte möjligt att vara förälskad i två personer samtidigt, på grund av vilka ämnen och signaler som sändes ut i kroppen vi förälskelse. Det finns säkert forskning som säger någonting annat, som alltid, men om jag tar det till mig själv så kan det nog stämma. I höstas var jag kär i en man som jag ville spendera resten av livet tillsammans med. Vi hade en lång historia tillsammans och jag älskade honom djupt, vilket jag fortfarande på vissa sätt gör. Det var mitt ex och det var under den perioden som vi fortfarande hade en ide om att vi skulle kunna lappa ihop vår relation. Jag kunde dagdrömma om hur vårt bröllop skulle kunna vara. Hur livet skulle bli när vi äntligen hittade tillbaka till varandra. Men det dök upp en annan man som jag blev förälskad i. Ack så förälskad. All min vakna tid gick ut på att tänka på honom, sitta och vänta på att mobilen skulle lysa upp av hans SMS, hjärtat slog hårt när jag var nära honom och knäna skakade. Från att ha drömt om att gifta mig med mitt ex, så brydde jag mig knappt om att han hörde av sig längre. Hur tusan kunde det svänga så snabbt? Men den här förälskelsen gjorde mig helt berusad, jag blev inte nykter igen på flera månader.
Hade jag varit tillsammans med någon då, i ett öppet förhållande, så hade min förälskelse absolut gått ut över min partner. Hen hade fått vänta. Jag hade hört av mig mer sällan. Jag hade exkluderat hen från vad som hände. På grund av min berusning. Det sårade mitt ex, så jag vill inte ens veta hur det hade sårat min partner.
För egen del så tror jag helt enkelt att jag känner för mycket, och för stort när jag blir kär för att det ska finnas utrymme för fler personer i mitt känslomässiga spann. De blir på bekostnad av varandra i så fall. Men här är det ju stora individuella skillnader. Hur mycket ens känsloregister klarar av, hur mycket man känner, vad man känner osv.