Funderingar kring sexuell & känslomässig exklusivitet

Det går ju också att tänka sig att det där exklusiva så att säga är bra för relationen - på så vis att vi kommer tätare samman - samtidigt som det inte är särskilt bra för personerna på ett individuellt plan - tex blir vi sämre på att klara oss utan varandra.

Det kan ju finnas vinning på ett individuellt plan också, tänker jag. Vi blir definitivt sämre på att klara oss utan varandra, däremot kan ju vissa bördor bli enklare att bära tillsammans än om man hade burit dom själv. Förluster, sorger, trauman mm. som man kanske bara delar med någon man är rätt sammansvetsad med?

Jag tänker nog på de flesta exempel på exklusivitet som jag kan komma på, som på ett slags frestelser. Man är frestad av den där exklusiva närheten, men det är inte bra för en egentligen i det långa loppet.

Å ena sidan.

Å andra sidan är alla relationer unika och exklusiva i en mening. Kanske är det bättre för oss att se och värdesätta det istället för att söka den där frestande exklusiviteten?

Kan det vara som med godis? Även om det inte är bra för oss i det långa loppet, så kan vi inte motstå frestelsen ändå. Den tröstar oss (comfort eating), den ingår i en social norm, sockret gör oss beroende. Vi väljer festelsen för att det är enklare, ger vinning på flera plan och vi anser inte att livet utan det är tillräckligt lockande.

Dålig jämförelse, men du förstår vilka halmstrån jag greppar efter :D

Det är det jag funderar på ibland. Om jag inte ens kan hitta någon som jag vill ligga med när jag är singel, allmänt kåt och faktiskt aktivt letar i perioder.. så är ju oddsen att jag skulle vilja ligga med någon utanför ett förhållande ganska liten.
Eller tvärtom - om det är sällsynt att du klickar med folk så ska du inte låta chanserna förspillas?

"Obalans" i att den ena är mer utåtriktad än den andre kan absolut bli en grej. Det gäller att man släpper de känslorna totalt och helt låter bli att jämföra sina relationer. Skulle säga att det handlar mer om avundsjuka och missunnsamhet än svartsjuka.

Eller tvärtom - om det är sällsynt att du klickar med folk så ska du inte låta chanserna förspillas?

"Obalans" i att den ena är mer utåtriktad än den andre kan absolut bli en grej. Det gäller att man släpper de känslorna totalt och helt låter bli att jämföra sina relationer. Skulle säga att det handlar mer om avundsjuka och missunnsamhet än svartsjuka.

Jag tänker att det kan handla om känsla av uteslutning också. Jag läste någonstans om att bli avvisad eller exkluderad är bland det svåraste för en människa. Att vi har enklare att ta kritik, kränkningar och konflikter än att bli uteslutna ur en social grupp. Att det är därför utfrysning och mobbing ofta går under skinnet på människor på ett helt annat sätt. Det är också därför vi upplever en sådan tillfredställelse av att följa normer, för att vi blir uppskattade och erkända av den sociala gruppen.

Jag tänker, om jag och min partner nu är en sådan social "grupp" som vi har bildat tillsammans, så borde kanske exkluderingen i relationen med andra spela en roll. Att hen då och då exkluderar mig från hens samliv med andra, och att det i sig kan skapa en känsla av utanförskap eller avvisning.

Nu spekulerar jag helt fritt här.

Jag tänker, om jag och min partner nu är en sådan social "grupp" som vi har bildat tillsammans, så borde kanske exkluderingen i relationen med andra spela en roll. Att hen då och då exkluderar mig från hens samliv med andra, och att det i sig kan skapa en känsla av utanförskap eller avvisning.
Visst men då är det mycket tvåsamhetsnormen som spelar in och gör att just kärlek och sex skapar sådana starka känslor som tas på allvar. Om t ex min sambo skulle känna sig sviken för att jag spelade ett visst brädspel med någon annan så skulle ju de allra flesta tycka att sambon är vuxen och får skärpa sig. Vi kan spela brädspel en annan dag när hen inte är upptagen med att jobba, typ.

Visst men då är det mycket tvåsamhetsnormen som spelar in och gör att just kärlek och sex skapar sådana starka känslor som tas på allvar. Om t ex min sambo skulle känna sig sviken för att jag spelade ett visst brädspel med någon annan så skulle ju de allra flesta tycka att sambon är vuxen och får skärpa sig. Vi kan spela brädspel en annan dag när hen inte är upptagen med att jobba, typ.

Jo, det förstår jag. Dom här argumenten, både mina och dina, kan ju egentligen appliceras på vilken typ av relation som helst. Vi är exempelvis tre kollegor som umgås mycket, om jag skulle gå på AW med person A utan att bjuda med person B så skulle hen förmodligen känna sig exkluderad. Det är ju egentligen inget konstigt i att jag och person A vill ta en AW tillsammans, men genom de relationer som vi byggt upp i vår grupp så skulle det innbära att person B skulle känna sig exkluderad och säkert fundera på varför hen inte blev medbjuden. Jag tror att det är många väldigt mänskliga faktorer som spelar in här. Rädslor som vi människor har, att inte bli omtyckta eller att bli uteslutna.

De gånger jag har varit svartsjuk i mitt liv så har det egentligen handlat om rädsla. När jag och mitt ex hade gjort slut så hade vi fortfarande en tanke om att reparera vår relation igen, så fort vi hade fått återhämta oss från en svår tid vi haft och kommit på benen igen. Under denna period dök hans exflickvän upp i vår sociala grupp igen. Hon är vacker, rolig, lättsam och smart. Allt jag önskar att jag var just då, men inte kunde då jag var i depression. Det sved i själen när jag såg dem umgås. Inte för att jag inte ville se honom lycklig, jag ville inget hellre än att se honom lycklig. Å inte heller för att jag hyste någon form av förakt mot henne, tvärtom var hon fantastisk på alla sätt. Men jag var livrädd att deras relation skulle leda till att jag skulle förlora honom. Att han skulle välja henne i stället för mig och att jag inte skulle få ha honom i mitt liv längre. Jag tänker att det skulle kunna bli samma i en öppen relation, att rädslan för att förlora den man älskar till någon annan skulle tära på än. Särskilt om denne skulle utveckla kärleksrelationer med andra. Självklart är det egoistiskt att vilja behålla den man älskar för sig själv, men jag tänker också att det kanske är högst mänskligt?

Jo, det förstår jag. Dom här argumenten, både mina och dina, kan ju egentligen appliceras på vilken typ av relation som helst. Vi är exempelvis tre kollegor som umgås mycket, om jag skulle gå på AW med person A utan att bjuda med person B så skulle hen förmodligen känna sig exkluderad. Det är ju egentligen inget konstigt i att jag och person A vill ta en AW tillsammans, men genom de relationer som vi byggt upp i vår grupp så skulle det innbära att person B skulle känna sig exkluderad och säkert fundera på varför hen inte blev medbjuden. Jag tror att det är många väldigt mänskliga faktorer som spelar in här. Rädslor som vi människor har, att inte bli omtyckta eller att bli uteslutna.

De gånger jag har varit svartsjuk i mitt liv så har det egentligen handlat om rädsla. När jag och mitt ex hade gjort slut så hade vi fortfarande en tanke om att reparera vår relation igen, så fort vi hade fått återhämta oss från en svår tid vi haft och kommit på benen igen. Under denna period dök hans exflickvän upp i vår sociala grupp igen. Hon är vacker, rolig, lättsam och smart. Allt jag önskar att jag var just då, men inte kunde då jag var i depression. Det sved i själen när jag såg dem umgås. Inte för att jag inte ville se honom lycklig, jag ville inget hellre än att se honom lycklig. Å inte heller för att jag hyste någon form av förakt mot henne, tvärtom var hon fantastisk på alla sätt. Men jag var livrädd att deras relation skulle leda till att jag skulle förlora honom. Att han skulle välja henne i stället för mig och att jag inte skulle få ha honom i mitt liv längre. Jag tänker att det skulle kunna bli samma i en öppen relation, att rädslan för att förlora den man älskar till någon annan skulle tära på än. Särskilt om denne skulle utveckla kärleksrelationer med andra. Självklart är det egoistiskt att vilja behålla den man älskar för sig själv, men jag tänker också att det kanske är högst mänskligt?
Jag förstår vad du menar, men jag tänker att den där rädslan att förlora sin partner för att denna hittar nya relationer är kopplad till normen tvåsamhet. Personligen tror jag att i en öppen relation så innebär ju inte att relation B uppstår till bekostnad av relation A.

För egen del något som talar mot en öppen relation än de jag redan nämnt tidigare i tråden är lite det du skriver om här, att känna sig exkluderad. Att min partner väljer att vara med någon annan i högre utsträckning så att vi och vår relation får, i mitt tycke, för lite tid. Vilket inte är enbart öppna relationers problem, utan detta problem förekommer även i helt monogama relationer där en av parterna prioriterar relationen lägre i relation till andra intressen än vad båda är bekväma med. Men jag tänker för egen del att detta skulle kunna vara ett potentiellt hinder för mig i en öppen relation.

Exklusivitet kan naturligtvis - och i rätt många olika former - ge olika slags mervärde. Tänk tex på föreningar eller gemenskaper som man kan kvala in i genom specifika egenskaper, och sedan känna sig exklusivt utvalda och förenade med varandra i gemenskapen.

Korruption fungerar också så. Du och jag delar hemligheten om vår gemensamma mer eller mindre olagliga verksamhet, och det gör oss beroende varandra och skapar tätare och starkare band.

Det du beskriver kan jag också känna, jag fattar vilken sorts närhet du menar. Men jag är av en lång rad skäl tveksam till om längtan efter sådan exklusivitet egentligen är en så himla bra drivkraft, eller som "princip" för relationer.
Alltså jag förstår den där drivkraften, att just VI delar en hemlighet eller förståelse eller vad det nu kan vara, men precis som du skriver är jag ytterst tveksam till den eller det. Just för att avarterna är så hemska, t ex mobbing bygger ju på den principen vi delar något gemensamt mot någon annan stackare som vi kan mobba, hur många av oss har inte befunnit sig i den konstellationen på t ex skolgården eller på en dysfunktionell arbetsplats. Antingen som den mobbade eller som mobbare.
Men egentligen det jag ogillar mest med att vara exklusiv med någon (fånigt ord) är mitt beroende av denna personen. Om personen ifråga skulle svika mitt förtroende så skulle ju jag stå där med lång näsa ensam. Det har hänt mig några få gånger i livet och jag blev så himla sårbar i de relationerna och insåg att jag absolut inte ville leva mitt liv så. Jag kan ju inte och vill inte, leva mitt liv där jag måste förlita mig på att en enda person stagar upp mig om något händer, utan jag vill verkligen sprida mina gracer så att säga. Jag tycker så mycket bättre om att leva så, har jag märkt. Därför skulle jag absolut kunna ha flera kärleksrelationer parallellt, tror jag.

Jag tänker att det kan handla om känsla av uteslutning också. Jag läste någonstans om att bli avvisad eller exkluderad är bland det svåraste för en människa. Att vi har enklare att ta kritik, kränkningar och konflikter än att bli uteslutna ur en social grupp. Att det är därför utfrysning och mobbing ofta går under skinnet på människor på ett helt annat sätt. Det är också därför vi upplever en sådan tillfredställelse av att följa normer, för att vi blir uppskattade och erkända av den sociala gruppen.

Nu spekulerar jag helt fritt här.
Jag tror också att inkludering och exkludering har något med det att göra.

Alltså jag förstår den där drivkraften, att just VI delar en hemlighet eller förståelse eller vad det nu kan vara, men precis som du skriver är jag ytterst tveksam till den eller det. Just för att avarterna är så hemska, t ex mobbing bygger ju på den principen vi delar något gemensamt mot någon annan stackare som vi kan mobba, hur många av oss har inte befunnit sig i den konstellationen på t ex skolgården eller på en dysfunktionell arbetsplats. Antingen som den mobbade eller som mobbare.
Men egentligen det jag ogillar mest med att vara exklusiv med någon (fånigt ord) är mitt beroende av denna personen. Om personen ifråga skulle svika mitt förtroende så skulle ju jag stå där med lång näsa ensam. Det har hänt mig några få gånger i livet och jag blev så himla sårbar i de relationerna och insåg att jag absolut inte ville leva mitt liv så. Jag kan ju inte och vill inte, leva mitt liv där jag måste förlita mig på att en enda person stagar upp mig om något händer, utan jag vill verkligen sprida mina gracer så att säga. Jag tycker så mycket bättre om att leva så, har jag märkt. Därför skulle jag absolut kunna ha flera kärleksrelationer parallellt, tror jag.

Jag tänker på två saker här, det första är att allt inkluderande resulterar i någon form av exkluderande. Vissa är mina vänner, andra är det inte. Vissa arbetar på min arbetsplats, andra gör det inte. Vissa ligger jag med, andra ligger jag inte med osv. Det finns oerhört negativa konsekvenser av exkluderande exempelvis mobbing, utanförskap och rasism. Men frågan är till vilken grad man kan skippa inkluderingen som människa. En värld utan inkludering skulle innebära en värld utan vänskap och utan kärleksrelationer alls. Vi människor fungerar så att vi söker tillhörighet till en social grupp (läste en jätteintressant bok om det är i somras) och det förutsätter att det finns en social grupp att tillhöra. En inkludering, och ja, en form av exklusivitet i den. Här finns det stora individuella skillnader i hur stort det behovet är, men det är mänskligt och alla har det. Jag anser definitivt att exklusivitet i sociala relationer är eftersträvansvärt, men det betyder inte att jag inte anser att vi människor samtidigt ska anstränga oss för att se till att alla vi har runt oss känner sig sedda, uppskattade och omtyckta. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Det andra jag tänker på är det här med risktagande i livet. Jag personligen är av den åsikten att det som smakar ofta kostar. Eller rättare sagt, riskerar att kosta. Jag har stått med lång näsa efter samtliga av mina tre relationer. Herregud som jag blivit bränd, och sårbar. Men det innebär inte att jag inte vill ha det igen. Jag har blivit sviken av en av mina bästa vänner också, och ärligt talat är det nog det sveket som gör mest ont än idag. Men jag vill ha nya vänner. Ännu närmare relationer. Hur sårbar det än gör mig så vet jag att jag alltid kan resa mig igen. MEN det väljer man ju helt själv hur man vill göra och ingenting är rätt eller fel såklart. Jag är en sån som jagar emotionella toppar i livet, på alla sätt jag kan, och det innebär också några medföljande dalar :D Ett känslomässigt liv i total balans skulle göra mig uttråkad.

Jag förstår vad du menar, men jag tänker att den där rädslan att förlora sin partner för att denna hittar nya relationer är kopplad till normen tvåsamhet. Personligen tror jag att i en öppen relation så innebär ju inte att relation B uppstår till bekostnad av relation A

För min egen del tror jag absolut att relation B blir på bekostnad av relation A. Jag läste en artikel om förälskelse i höstas som beskrev vad som hände i hjärnan och kroppen när man blev förälskad. Enligt den artikeln var det tydligen inte möjligt att vara förälskad i två personer samtidigt, på grund av vilka ämnen och signaler som sändes ut i kroppen vi förälskelse. Det finns säkert forskning som säger någonting annat, som alltid, men om jag tar det till mig själv så kan det nog stämma. I höstas var jag kär i en man som jag ville spendera resten av livet tillsammans med. Vi hade en lång historia tillsammans och jag älskade honom djupt, vilket jag fortfarande på vissa sätt gör. Det var mitt ex och det var under den perioden som vi fortfarande hade en ide om att vi skulle kunna lappa ihop vår relation. Jag kunde dagdrömma om hur vårt bröllop skulle kunna vara. Hur livet skulle bli när vi äntligen hittade tillbaka till varandra. Men det dök upp en annan man som jag blev förälskad i. Ack så förälskad. All min vakna tid gick ut på att tänka på honom, sitta och vänta på att mobilen skulle lysa upp av hans SMS, hjärtat slog hårt när jag var nära honom och knäna skakade. Från att ha drömt om att gifta mig med mitt ex, så brydde jag mig knappt om att han hörde av sig längre. Hur tusan kunde det svänga så snabbt? Men den här förälskelsen gjorde mig helt berusad, jag blev inte nykter igen på flera månader.

Hade jag varit tillsammans med någon då, i ett öppet förhållande, så hade min förälskelse absolut gått ut över min partner. Hen hade fått vänta. Jag hade hört av mig mer sällan. Jag hade exkluderat hen från vad som hände. På grund av min berusning. Det sårade mitt ex, så jag vill inte ens veta hur det hade sårat min partner.

För egen del så tror jag helt enkelt att jag känner för mycket, och för stort när jag blir kär för att det ska finnas utrymme för fler personer i mitt känslomässiga spann. De blir på bekostnad av varandra i så fall. Men här är det ju stora individuella skillnader. Hur mycket ens känsloregister klarar av, hur mycket man känner, vad man känner osv.

Jag tänker att det skulle kunna bli samma i en öppen relation, att rädslan för att förlora den man älskar till någon annan skulle tära på än. Särskilt om denne skulle utveckla kärleksrelationer med andra.
Jag tror faktiskt inte att hur relationen utformas i förhållande till monogami påverkar svartsjuka. Folk är olika såklart och vissa skulle väl vantrivas starkt i det ena eller andra men generellt sett så tror jag inte att huruvida relationen är monogam eller öppen kan minska eller öka risken för svartsjuka. T ex tänker jag spontant tvärtom, att i en icke-monogam relation är rädslan för förlust mindre för det står mindre på spel. Men svartsjuka handlar om annat, otrygghet, jag vet inte. Det kan uppstå under vilka omständigheter som helst.

Jag är en sån som jagar emotionella toppar i livet, på alla sätt jag kan, och det innebär också några medföljande dalar :D Ett känslomässigt liv i total balans skulle göra mig uttråkad.
Intressant, jag är också sådan men vi verkar jaga på väldigt olika vis. :D Att inte låsa mig i en monogam tvåsamhet är (delvis) en strategi för att inte missa "kickar".

Enligt den artikeln var det tydligen inte möjligt att vara förälskad i två personer samtidigt, på grund av vilka ämnen och signaler som sändes ut i kroppen vi förälskelse.
Den där jag-är-helt-bortknollrad-gränsar-till-psykos-förälskelsen? Kanske. Starka kärlekskänslor? Jo, absolut möjligt.

Den där jag-är-helt-bortknollrad-gränsar-till-psykos-förälskelsen? Kanske. Starka kärlekskänslor? Jo, absolut möjligt.

Jag tänkte så också när jag läste det. Ärligt talat så var psykos-förälskelsen inte ens rolig, jag hade till största del ont i magen eller var illamående :yuck: Men vad ska jag säga, jag är en passionerad kvinna :D :banghead:

Tex tänker jag spontant tvärtom, att i en icke-monogam relation är rädslan för förlust mindre för det står mindre på spel.

Det kan jag hålla med om. Men argumentet är intressant, om en icke-monogam relation skulle innebära att mindre står på spel, innebär det inte då per definition att känslorna för personen är svagare? För om känslorna för personen var lika starka så skulle det väl vara orelevant om man hade andra älskare eller inte, förlusten av personen borde vara lika stor?

Intressant, jag är också sådan men vi verkar jaga på väldigt olika vis. :D Att inte låsa mig i en monogam tvåsamhet är (delvis) en strategi för att inte missa "kickar".

Den strategin kan jag köpa fullt ut :p För mig innebär monogami nog fler kickar uppåt och färre nedåt, medan öppna förhållanden skulle innebära en del kickar uppåt men desto fler nedåt. Ren matematik alltså :p

Det kan jag hålla med om. Men argumentet är intressant, om en icke-monogam relation skulle innebära att mindre står på spel, innebär det inte då per definition att känslorna för personen är svagare? För om känslorna för personen var lika starka så skulle det väl vara orelevant om man hade andra älskare eller inte, förlusten av personen borde vara lika stor?
Nej, jag menar inte att känslorna är svagare utan att insatsen är mindre. Eller för att tala klarspråk: mitt sexliv står och faller inte med en person.

Den strategin kan jag köpa fullt ut :p För mig innebär monogami nog fler kickar uppåt och färre nedåt, medan öppna förhållanden skulle innebära en del kickar uppåt men desto fler nedåt. Ren matematik alltså :p
Intressant vinkel! Har nog aldrig tänkt på det på det sättet.

Är inte dom känslomässiga banden till en individ starkare?
Det viktigaste är att ha ett sexliv?
Nej, jag menar inte att känslorna är svagare utan att insatsen är mindre. Eller för att tala klarspråk: mitt sexliv står och faller inte med en person.

Det gör definitivt mitt :arghh: Men så är det när jag dejtar nu med. Jag träffar (äntligen) nån jag gillar och ligger med den, å då är jag fullt upptagen med att ha kontakt med den personen och stämma träffar. Sen när vi inte träffas längre så väntar ytterligare några månaders torka.

Den där tvåsamheten där man hävdar att man bara vill spendera all tid som finns med varandra och aldrig umgås med andra människor utan att partnern är med - har jag aldrig förstått. Liksom, snacka tråkigt efter kort tid. Men det är bara min åsikt.
Det håller jag med om. Jag tror att alla har ett behov av "egentid" med sina egna vänner och på egna villkor. Det behöver inte alls innebära sexuella eller känslomässiga relationer. Jag kopplar inte ihop min kärleksrelation med mina vänskapsrelationer. I min bok är det två helt olika saker.

Det gör definitivt mitt :arghh: Men så är det när jag dejtar nu med. Jag träffar (äntligen) nån jag gillar och ligger med den, å då är jag fullt upptagen med att ha kontakt med den personen och stämma träffar. Sen när vi inte träffas längre så väntar ytterligare några månaders torka.
Du är nog betydligt mer kräsen än vad jag är. :laugh::D

Maxar man topp-möjligheterna hela tiden så finns det alltid en ny topp att sikta mot när man hamnar i en dal.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: cirkus
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 885
Senast: monster1
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 614
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka