Singoalla
Trådstartare
Det går ju också att tänka sig att det där exklusiva så att säga är bra för relationen - på så vis att vi kommer tätare samman - samtidigt som det inte är särskilt bra för personerna på ett individuellt plan - tex blir vi sämre på att klara oss utan varandra.
Det kan ju finnas vinning på ett individuellt plan också, tänker jag. Vi blir definitivt sämre på att klara oss utan varandra, däremot kan ju vissa bördor bli enklare att bära tillsammans än om man hade burit dom själv. Förluster, sorger, trauman mm. som man kanske bara delar med någon man är rätt sammansvetsad med?
Jag tänker nog på de flesta exempel på exklusivitet som jag kan komma på, som på ett slags frestelser. Man är frestad av den där exklusiva närheten, men det är inte bra för en egentligen i det långa loppet.
Å ena sidan.
Å andra sidan är alla relationer unika och exklusiva i en mening. Kanske är det bättre för oss att se och värdesätta det istället för att söka den där frestande exklusiviteten?
Kan det vara som med godis? Även om det inte är bra för oss i det långa loppet, så kan vi inte motstå frestelsen ändå. Den tröstar oss (comfort eating), den ingår i en social norm, sockret gör oss beroende. Vi väljer festelsen för att det är enklare, ger vinning på flera plan och vi anser inte att livet utan det är tillräckligt lockande.
Dålig jämförelse, men du förstår vilka halmstrån jag greppar efter