ildiko
Trådstartare
Det är intressant i förhållande till rubriken på denna tråd och i förhållande till att hälsa och livslängd har paralleller. Jag måste också tillägga att det är fint för hunden att få blir gamla och visa, efter en viss ålder så händer det nya saker på den fronten är min erfarenhet....de hinner igenom mer om de lever länge (och såklart är vitala upp i åldern).Fast hur intressant är det egentligen? För de flesta av oss är det bara en eller någon ras som öht är intressant. Att det finns raser som är sjuka och kortlivade är inget nytt och jag skulle aldrig någonsin köpa eller rekommendera någon att köpa en sådan ras eller blandras av sådana raser. Dessa drar ner denna medellivslängden för hela renrasgruppen rejält.
Jämför istället per rasgrupp med blandraser av raser från liknande rasgrupp.
Den finns det oerhört mycket mer intressanta aspekter än medellivslängd. Jag har hellre en hund som har de egenskaper jag önskar som lever ett aktivt och bra liv i 10 år än en hund som saknar en eller flera av dessa egenskaper men överlever i 15 år.
Du måste inte välja mellan en hund som är aktiv upp till 10 eller som saknar livskvalitet men lever när hen är 15.
Förstår inte varför du skapar en motsättning som normalt inte behöver finnas där!