Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Det går inte att "anmäla" en hovslagare till SHF.
SHF är en förening för utexaminerade godkända hovslagare det är ingen myndighet.

Vart ska man vända sig då, om man anser att hästen blivit utsatt för något felaktigt av hovslagaren?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

alla hästar ser ungefär ut så som din bild som står på min lösdrift . hon som har lösdriften har utbildning på barfota hovars behandlingar

min shettis hade höga trakter och dom va som dassa lock det tog ca 2 timar att få dom som dom skulle ,och nu är det en helt ny ponny på framhovarna ,vi har inte hunnit bak än men kan tänka mig vad ponnyn gör då :love: innan halkade hon och sprang inte i hagen när vi släppte ut henne sprang hon och lekte i hagen , jag har bara haft henne nån vecka men hon är som en annan ponny .

hästar sliter ju på hovarna som dom vill ha dom, om man kollar vid kronranden så går där en kant som går rakt ner ,så vill hästen ha sin hov , så det är bara att försöka att sträva efter den fast hovarna blir små som på en ponny om man nu har ett halvblod .

jag har alltid haft skor på mina hästar men nu tävlar jag inte mer ,och fått sätt hur hennes hästar rör på sig så jag ska testa på mitt fullblod me nu . man kan alltid testa det skadar ju inte men hon rids ju inte nu för jag är gravid så man får passa på att prova sig fram då och se om hon tycker det är ok , har gått utan skor sen jag flyttade henne till lösdriften , och har inga problem än så länge:love: :love: :p :banana:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Vad lätt det lät, :)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Lycka till med dina hästar:) . Kanske kan du redan mycket om hovar, passa annars på och lär dig så mycket som möjligt för att få en så bra övergång det bara går. Om du skulle få en häst som visar ömhet, se till att hästen går på ett underlag som den klarar av utan att ha ont.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

lolouice skrev:
jag undrar var strålen har tagit vägen?
Jag vet absolut ingenting om hovar eller barfotametoder. Eller lite vet jag väl men jag undrar ändå om det ska se ut så eller inte?

:bump:

Hej! Hästen har varit verkad på samma sätt i ett och ett halvt år och aldrig varit öm på något underlag. Så min slutsats är att han är OK
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jane_Done skrev:
Vart ska man vända sig då, om man anser att hästen blivit utsatt för något felaktigt av hovslagaren?


Om man anser att hästen blivit utsatt för en behandling som strider mot djurskyddslagen så skall man vända sig till djurskyddsmyndigheten eller länsveterinären.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

"jag undrar var strålen har tagit vägen?"

Strålen är den gråa trekanten i mitten;)
Sorry kunde inte låta bli att retas:D

Hur tycker du själv att det bör se ut då?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*KL*
Tittade på Ideaals hovbild.
Den har inga Strålfåror, def. ingen Mittstrålfåra.

Är det rätt att verka Sulan så mkt så att de "försvinner"?
Även Strålen måste ha verkats hårt.?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

kimsan skrev:
hästar sliter ju på hovarna som dom vill ha dom, om man kollar vid kronranden så går där en kant som går rakt ner ,så vill hästen ha sin hov , så det är bara att försöka att sträva efter den fast hovarna blir små som på en ponny om man nu har ett halvblod.

Intressant, vilken avbarfotametoderna har lärt dig att alla halvblod vill ha ponnyhovar???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Lycka till med dina hästar:) Om du skulle få en häst som visar ömhet, se till att hästen går på ett underlag som den klarar av utan att ha ont.

Eller oxå kan man undvika att hästen får ömhet och kan gå på alla underlag. ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
*KL*
Tittade på Ideaals hovbild.
Den har inga Strålfåror, def. ingen Mittstrålfåra.

Är det rätt att verka Sulan så mkt så att de "försvinner"?
Även Strålen måste ha verkats hårt.?

Jodå strålfåror har han. Titta igen:crazy: Han har aldrig haft några mittstrålfåror, inte innan han strasserverkades första gången heller:o . Hans strålar ser mer ut som trekantiga plattor även när de inte är nyverkade. Hans strålar skiljer sig mycket från hur strålarna t.ex. ser ut på ett halvblod. De har ju en tydlig mittstrålfåra. Jag ska se om jag inte kan få hjälp en gång till och lägga in en hov på honom som inte är nyverkad.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
Även Strålen måste ha verkats hårt.?

Eftersom trakterna verkats ned såå hårt att hästens naturliga stråle är det första som belastas i isättningsfasen vilket är helt onaturligt för ALLA hästar och ger smärta i kötthovens bakre ligament, elastiska putan samt trålbenet och dess ligament så har man här i ett förtvivlat försök skära ner strålen så mkt det går för att därigenom försöka häva den smärta som denna obalanserade verkningen har inneburit för hästen.

Därav ser strålen helt utplattad ut vilket jag brukar kalla för att den ser ut som om man kört över den med ett strykjärn.

Klokare och mer korrekt utförd verkning skulle ha varit att verka trakterna utifrån strålens höjd så att hästen tar upp belastningen primärt i trakten för att sedan i belastningsfasen även få secundät understöd från strålen.

I det fallet så skulle man ha uppnått ett naturligt maximalt understöd över hela hoven med ett maximalt fördelat upptag.

Fråga mig inte varför detta skall vara så svårt att förstå men jag tror det beror på den berömda plastskivan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Intressant att se skillnaden mellan strasser och många andra barfotametoder då det inte ser ut att vara någon mustangrundning av yttre hovväggen.

Skulle vara spännande att se bilden lite från vinkel också så man får djupet i bilden och ser då mer hur strålen egentligen är verkad. Nu ser den väldigt platt ut. Hela hoven ser ovanligt platt ut.
Jag undrar också varför man inte eftersträvar ett utseende som är mer normalt för en stråle.

Bra om du skulle kunna lägga upp en äldre bild också. :bump:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Eftersom trakterna verkats ned såå hårt att hästens naturliga stråle är det första som belastas i isättningsfasen vilket är helt onaturligt för ALLA hästar och ger smärta i kötthovens bakre ligament, elastiska putan samt trålbenet och dess ligament så har man här i ett förtvivlat försök skära ner strålen så mkt det går för att därigenom försöka häva den smärta som denna obalanserade verkningen har inneburit för hästen.

Därav ser strålen helt utplattad ut vilket jag brukar kalla för att den ser ut som om man kört över den med ett strykjärn.

Klokare och mer korrekt utförd verkning skulle ha varit att verka trakterna utifrån strålens höjd så att hästen tar upp belastningen primärt i trakten för att sedan i belastningsfasen även få secundät understöd från strålen.

I det fallet så skulle man ha uppnått ett naturligt maximalt understöd över hela hoven med ett maximalt fördelat upptag.

Fråga mig inte varför detta skall vara så svårt att förstå men jag tror det beror på den berömda plastskivan.

Ursäkta mig käre kollega... Har du fått dilerium?
När i (ursäkta ordvalet) hlvete började vi verka hovar utifrån höjden på strålen??? Att en utbildad hovis aldrig skulle slakta en hov på detta vis är givet. Men för den skull så är det väl inte höjden på strålen som avgör hur du verkar hoven?
Att verka hoven till korrekt tåaxel, återställa ev. snedslitningar korta tån och snygga till miljön i hoven brukar räcka för mig.:confused:

Hårda ord men det tål du:devil:

En hov verkad till korrekta tåaxlar kan aldrig få denna belastning över strålen i trakten.
En strasserverkad hov är bakåt bruten i tåaxeln och kan därför överbelasta strålen/trakten böjsenor på detta vis
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Zora skrev:
Intressant att se skillnaden mellan strasser och många andra barfotametoder då det inte ser ut att vara någon mustangrundning av yttre hovväggen.

Skulle vara spännande att se bilden lite från vinkel också så man får djupet i bilden och ser då mer hur strålen egentligen är verkad. Nu ser den väldigt platt ut. Hela hoven ser ovanligt platt ut.
Jag undrar också varför man inte eftersträvar ett utseende som är mer normalt för en stråle.

Bra om du skulle kunna lägga upp en äldre bild också. :bump:

Om du kollar inlägg 60 i denna tråd så ser du hoven lite mer från sidan. Observera att jag inte är SHP:are utan ägare till hästen så jag kan nog inte svara på alla frågor. Bara de som rör sig om hur hästen rör sig och så vidare....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Är det skillnad på Strålutséende på olika raser?
Jag har en granne som har en Frieser. Måste titta på dens Strålar.

Den är dock skodd, fastän den är en "skogis."
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
Är det skillnad på Strålutséende på olika raser?
Jag har en granne som har en Frieser. Måste titta på dens Strålar.

Den är dock skodd, fastän den är en "skogis."

Jag tror att det blir skillnad när hästen är skodd. Min häst har aldrig varit skodd och han har ju liksom alltid använt sin stråle genom att han gått barfota. En häst som är skodd brukar ju sällan nå ner till marken med sin stråle annat än vid kraftigare belastning och därför blir inte strålen lika välutvecklad, tror jag. Så om du vill jämföra så får du nog göra det med en frieser som är oskodd.

Jag tror också att det är så att mjukhovshästen, som friesern är, har en annan typ av hov överhuvudtaget. Hårdhovshästar som t.e.x araben har en hov som är mer upprät, smalare och den är mer utvecklad för att klara hårda slitande underlag och har därför ett hårdare horn. Mjukhovshästen har en bredare, plattare hov för att så att säga få mer stöd och för att kunna ta sig fram i marker som är våtare och mjukare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag tror därför att det är fel att tänka att dessa två ytterligheter ska ha samma hovform. Till hårdhovshästarna hör väl de flesta fullblod och kanske också en del halvblod. Observera att detta är bara amatörmässiga gissningar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
En hov verkad till korrekta tåaxlar kan aldrig få denna belastning över strålen i trakten.
En strasserverkad hov är bakåt bruten i tåaxeln och kan därför överbelasta strålen/trakten böjsenor på detta vis

Det va ju precis det jag skrev.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp