Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Till Er alla här.

1. Jag skulle jättegärna lägga in alla möjliga bilder både på skodda oskodda samt allt möjligt övrigt utifrån vad ni frågar om såvida det inte skall vara så FÖRBANNAT KRÅNGLIGT. Detta är ett av få forum där man inte kan hämta bilder direkt från sin data och ladda ner dom här. Ska det verkligen vara så svårt för Bukefalos att lägga till den enkla tjänsten???

2. Min Ide va att ev öppna en ny tråd där alla som har ngt att tipsa föreningen om utifrån vad ni här delger och vilka problem ni upplever att ni har i Ert område fast då i komprimerad form. Sedan hade jag tänkt att vidarebefodra det till SHF:s Styrelse. Föreningen har snart sitt årsmöte och är man skitsnabb skulle man kunna lämna in det som en motion.

Utifrån vad jag förstår så föreligger det jätteproblem ute i landet och jag har själv under en längre tid tjatat om att föreningen MÅSTE gå ut med mer information. Vi hade tidigare en möjlighet att informera genom vårat forum men det har snart varit stängt i ett år!!! Det går inte så där jättefort i vissa fall och vad vore bättre än ett massivt påtryck från Er hästägare som har problemen runt hörnet?

3. Föreningen har beslutat att man skall starta ett "etniskt" råd som (om jag förstår det rätt) även skall kunna anlitas för opartisk bedömning av utbildad hovis arbete så vida kunden nu inte är nöjd.

Det är helt oacceptabelt att här läsa att vissa i tron om att ingen ser det jobb dom har utfört "slarvar" och som kollega så vill man gärna inte ställas inför uppgiften att bedömma det jobb som utförts,särskilt inte när man inte vet under vilka förutsättningar detta jobb utfördes. Bättre då med en "etiskt råd" dit kunden kan vända sig till samt att vetskapen om att detta råd finns gör förmodligen att vissa som tydligen slarvar förmodligen kommer att sluta med det då det kommer komma till föreningens kännedom.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hästar med ägare jublar!:banana: :love: :bump: :banana:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag tror det är ett etiskt råd och inte ett etniskt råd de beslutat om. ;)

Det låter jättebra, tråkigt när det släpps igenom färska hovslagare som tyvärr gör dåliga jobb. Det sänker kåren om det är för lätt att passera nålsögat. Hårdare krav på de som examineras!:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tack!

Blev faktiskt lite orolig att min uppfattning av dig som en av de mest seriösa hovslagare jag "mött" var något snevriden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Detta låter bra!

Och en stor anledning till att jag sökt andra alternativ till tradionell hovvård är just pga att det allt för ofta brustit i kunskap och utförande av verkning och skoning då jag anlitade hovslagare. Jag ser ju också att det finns riktigt duktiga men dessa är allt för få tyvärr. Fattar inte varför det är så stor skillnad på hovslagarna i vårt land?

Hoppas att dom hovslagare som är duktiga blir fler. Jag har träffat EN som jag tyckte skodde riktigt bra. Hade alla verkat och skott som honom så hade nog många problem med dagens hästar iaf minskat en hel del...

Men som sagt, fram för mer info bland hovslagare och så klart även bland hästägare. Det är ju vi som har yttersta ansvaret och det vore verkligen på tiden om fler förstod vikten av en riktigt bra hovvård, hur denna ska vara och att det är så viktigt att hålla sej inom tidsramen och inte låta hovarna "rusa iväg" mellan hovslagarens besök.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SKITBRA!!!!

Men bilda hellre ett etiskt råd - än ett ett etniskt (kan bli problem)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Susan skrev:
SKITBRA!!!!

Men bilda hellre ett etiskt råd - än ett ett etniskt (kan bli problem)


Slant lite där:(
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Lita på att det blir någon slags uppföljning!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*knapplån*

Hur ser ni på överflödigt material i sulan, överväxta hörnstöd som "smetas ut" över sulan?
När sulan blir förtjockad och oflexibel har jag hört från flera håll att detta kan "krossa" sulläderhuden.

Sant eller falskt?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag är en mästare på att slinta, helt oläsligt ibland :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*KL*

Var inne på en amerikansk AANHCP sida.
Bilderna där visar på en helt annan form på hoven än de svenska som jag har sett.

Hoven var där RUND.
Inte jätteavlång.
Kan svenskarna ha haft svårt med översättningen?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tez1 skrev:
*knapplån*

Hur ser ni på överflödigt material i sulan, överväxta hörnstöd som "smetas ut" över sulan?
När sulan blir förtjockad och oflexibel har jag hört från flera håll att detta kan "krossa" sulläderhuden.

Sant eller falskt?

/T

Så här säger Strasser och Kells om hörnstöden:

The function of the bars is to stop excessive lateral movement of the walls during high-impact situations. Since the sole draws flat on weightbearing, it is necessary to know the correct distance from the bar to the weightbearing wall in order to allow the bars to function properly, but without interfering with hoof mechanism when their function is not needed (lesser impacts). The bars must be kept at this level. This is especially important for horses on hard ground.

The heels don't need support from the bars, they are supported by the bulbs.If the bars are not trimmed properly, but rather are left on the same level as the wall, then no hoof mechanism can take place.

When most people look at the solar surface of a horse's foot, they fail to realize that, when the hoof bears weight, the sole will draw downward-outward as a result of the walls spreading apart. This means that if the bars are left at the level of the wall when one looks at the foot, they will stand like pillars in a cathedral, will prevent the hoof from expanding on weightbearing, and will cause painful bruising in the area of the navicular bone, which is the source of pain in "navicular syndrome".

Correctly-trimmed bars are weightbearing only on full expansion of the hoof capsule, such as cantering on hard ground or landing from a jump. Otherwise, they act as traction devices on softer ground. The bar should protrude slightly above the level of the sole, but never reach the level of the wall, since otherwise the solar vault in this region cannot draw flat, and hoof mechanism is impaired.

Källa:The Horses hoof 2006 http://www.thehorseshoof.com/
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

:D

Du är ju kul...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vad jag vet så är det vårt mål också men vi skyndar inte på processen utan låter det ta tid för att inte störa hästen och undvika ömmande och stora påfrestningar på leder genom allt för radikala förändringar i rörelsemönstret.
Vi har inga "mått" som ska åtgärdas direkt utan vi håller efter och försöker forma efter hästens villkor/individuella behov.

Min häst har runda och fina hovar men han är 3 och har alltid varit barfota. En hov som blivit deformerad under en längre tid tar tid att rehabilitera eller vad man nu vill kalla det.

Så jag förstår inte riktigt vad ni menar med avlånga. Det är lätt att kasta pajjer på något man inte är insatt i :confused:

MuMin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Lånar knapp..

Idag har jag varit med en bekant till en av till hovslagarskolorna. Ville ha svart på vitt hur det faktiskt ser ut med hovvården bland hovslagare och på en hovslagarskola kan man väl förvänta sej den bästa?

Hur som helst så kan jag lätt säga att jag inte är på mitt gladaste humör nu.. Dom hovar jag såg och hur dom såg ut efter att hovslagarinstruktören verkat dessa gav mej rysningar. Enkelt förklarat såg dessa hovar inte ett dugg bättre ut efter denna verkning och skoning där än de sk vanvårdsfallen i Strassers böcker. Det var mkt sorligt att se och jag tyckte så synd om hästarna. En av dessa hade mkt höga trakter och framben som stuprör och inte blev det bättre efteråt.

Så nu undrar jag hur det kan framstå som att hovvården minsann är så bra, när man på det stället där dom om någonstans ska veta vad dom gör, får se enligt vad jag tycker var just vanvådsfall? Det var så hemskt men även om jag inte direkt blev glatt överraskad så var det ändå värt resan för nu vet jag som sagt hur verkligheten ser ut.

Och det är bara att beklaga att det var så tragisk. Men vad beror det då på? Får det gå till så här? En häst kom dit med hovar lika höga fram som bak, ca: 10 cm och dessa togs ner till kanske 8 cm. NÄR kan det vara försvarbart att låta hovbenet luta så fruktansvärt mkt? Hästen hade också en gigantisk spricka på framsidan av hoven som gjorde att hoven närmare golvet såg ut som klövar.

Jag har sett hemska sprickor försvinna direkt i takt med att nytt horn växt ner efter att hästen strasserverkats. Det var en fantastisk syn för man har ju sett detta "knep och knåp" av hovslagare förr för att få bukt med sprickor utan resultat..

Vad jag vill med detta inlägg är inte att smutskasta någon enskild person. Vill inte heller påstå att det är så överallt, har som sagt sett en hovslagare som skodde riktigt bra. Men borde inte standarden och kunskapen vara bättre där våra hovslagare utbildas?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

jag har riktigt svårt att tänka mig en häst som har både 10 cm tå och trakt. Hade den bockhov runt om???

Jag ser många förfasa sig över höga trakter här på forumet.
I de län jag varit i har probelemet snarare varit det motsatta.

Och då menar jag hög /låg i förhållande till tåaxlar.

Bristande kompetens hos en del hovslagare är ett problem.
Men ute på fältet så har jag så gott som aldrig sett de höga trakter som det pratas om.
Motsatsen däremot finns det hur många exempel på som hellst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag är inte förvånad över trakthöjden. Jag känner till en häst som i princip ser ut så. Den har inte bockhov vare sig fram eller bak. Den går på "platåskor" helt enklet och tack vara ägarens okunskap(eller brist på intresse).

Kanske kan vara lokalt betingat men i min närhet så slås jag mest av hovar med för höga trakter snarare än för låga. Hm tror inte jag sett någon med för låga IRL ens.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Toffel skrev:
Lånar knapp..

Idag har jag varit med en bekant till en av till hovslagarskolorna. Ville ha svart på vitt hur det faktiskt ser ut med hovvården bland hovslagare och på en hovslagarskola kan man väl förvänta sej den bästa?

Hur som helst så kan jag lätt säga att jag inte är på mitt gladaste humör nu.. Dom hovar jag såg och hur dom såg ut efter att hovslagarinstruktören verkat dessa gav mej rysningar. Enkelt förklarat såg dessa hovar inte ett dugg bättre ut efter denna verkning och skoning där än de sk vanvårdsfallen i Strassers böcker. Det var mkt sorligt att se och jag tyckte så synd om hästarna. En av dessa hade mkt höga trakter och framben som stuprör och inte blev det bättre efteråt.

Så nu undrar jag hur det kan framstå som att hovvården minsann är så bra, när man på det stället där dom om någonstans ska veta vad dom gör, får se enligt vad jag tycker var just vanvådsfall? Det var så hemskt men även om jag inte direkt blev glatt överraskad så var det ändå värt resan för nu vet jag som sagt hur verkligheten ser ut.

Och det är bara att beklaga att det var så tragisk. Men vad beror det då på? Får det gå till så här? En häst kom dit med hovar lika höga fram som bak, ca: 10 cm och dessa togs ner till kanske 8 cm. NÄR kan det vara försvarbart att låta hovbenet luta så fruktansvärt mkt? Hästen hade också en gigantisk spricka på framsidan av hoven som gjorde att hoven närmare golvet såg ut som klövar.

Jag har sett hemska sprickor försvinna direkt i takt med att nytt horn växt ner efter att hästen strasserverkats. Det var en fantastisk syn för man har ju sett detta "knep och knåp" av hovslagare förr för att få bukt med sprickor utan resultat..

Vad jag vill med detta inlägg är inte att smutskasta någon enskild person. Vill inte heller påstå att det är så överallt, har som sagt sett en hovslagare som skodde riktigt bra. Men borde inte standarden och kunskapen vara bättre där våra hovslagare utbildas?

Va kul att du besökt en Hovskagarskola och fått se hur dom arbetade.

Du måste väl haft en hel massa frågor,tips och ideer och utifrån alla dom frågor som du där ställde, kan du inte här förklara och skiva hur och vad dom svarade dig så vi får höra deras "verklighet" oxå??
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag är ingen expert på hovvård, men det låter ju som om hästen som kom in hade väldigt fel vinklar och (på gränsen till?) vanvårdade hovar. Och då kan man ju inte bara "kapa av" allt på en gång. Kan det inte vara så att de helt enkelt påbörjade en gradvis förändring? Sa de ingenting om varför de gjorde som de gjorde? Det är ju svårt att utföra underverk sådär i en hast och det kan väl inte vara hovslagarskolans fel att hästen såg ut som den gjorde när den kom in? (Eller var den stamkund?)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Normarlt menar man att man skall gå försiktigt fram när det gället att få ordning på felaktiga hovar. Det är framförallt en rörelse/sekt som är känd för att inte ta ngn sån hänsyn.
PL
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp