Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag säger inte att jag ska sko någon av mina hästar men säg om jag skulle vilja göra det. Hur får man tag i en bra hovslagare?

Häromkring där jag bor vet jag att det är mycket glest med bra hovslagare. Så hur gör man? Är det någon garanti när hovisen är utbildad att han/hon skor korrekt? När man tittar runt på olika trådar här på forumet så verkar det inte så.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Kontakta hovslgarföreningen, och be att få en lista över dem som gått fortsättningskursen på SLU.

Du kan också ringa din klinik och fråga, de brukar ha koll på både bu och bä....

MVH SUS
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Susan skrev:
Kontakta hovslgarföreningen, och be att få en lista över dem som gått fortsättningskursen på SLU.

Du kan också ringa din klinik och fråga, de brukar ha koll på både bu och bä....

MVH SUS

Om vi tar Västragötalandsregionen som exempel så finns där 3 hovslagare som genomfört fortbildningsblocken (delar av eller hela?), enligt hovslagarföreningens hemsida.

Med tanke på att Västra Götalandregionen har så mycket hästar så lär nog dessa tre vara ganska uppbokade.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Pinge skrev:
Bild051.jpg

Jag orkade bara halvvägs sen tog jag en fika...[/QUOTE]
:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Enligt jordbruksverkets hemsida så finns det 47 000 hästar i Västra Götalandsregionen. Enligt flera hovisar här så hände något ganska revulotionerande med sättet att sko för några år sedan; svensk standardskoning. Ett antal nyutbildade hovisar skor enligt svensk standardskoning (förhoppingsvis) och de 3 hovisar som genomfört fortbildningsblocken. Hur många hovisar är det då som skor enligt svensk standardskoning i Västra Götalandsregionen och hur många av de 47 000 hästarna blir skodda enligt den nyare och bättre metoden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det vore väldigt intressant att få se en bild på hur svensk standardskoning skiljer sig från de s.k. gammelskodda hästarna.

Som flera andra påpekat så vore det också intressant att få se en barfotaverkad hov av hovslagare. Ni verkar ju hästar för barfotagång ofta säger ni ju. Det är väl bara att plåta någon av dom då?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Nu blev jag verkligen avundsjuk! Låter fantastiskt det du berättar. Som någon annan sa hoppas du har en massa bilder att dela med dej av här sedan!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tycker att för våra framtida hästars skull, bör se över utbildningen/fortbildningen av hovslagare. Kanske var 10:e år iallafall.

Detta med att folk söker andra vägar eller avarter, skulle inte uppstå om alla häst ägare var nöjda med sina(en viss felmarginal ).

Kan tydligt se att många kunder är missnöjda med vissa och att det ligger mkt tycke o smak hos hovisarna, därav de olika svaren man kan få.

Om man läser innantill så är inte fortbildningen särskilt utbredd.
En del gör också pauser i sitt yrke.
En del skor sporadiskt.

Sen har vi de som blir blasé eller inte har det rätta virket/ögat och aldrig blir en skicklig hantverkare.

Attiydsproblem finns också.Jag förstår om man "ruttnar" på vissa kunder, men att förklara och lägga in vetenskapliga bevis är det enda
rätta. Att inte sänka sig så lågt o gå in på personangrepp eller förlöjliga den alternativa sidan(som bara DE vinner på).

Sakligheten o en ödmjukhet kommer man långt med.
Tyvärr måste hovisen också kunna behandla hästägaren lika mkt som dess häst(månne det vara Modersinstinkten).

Så länge det är brist på bra hovisar, blir det ingen konkurrens på att kunna utföra ett fint hantverke.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Flappen låter ju onekligen intressant i så fall. Jag har sett en bild, men har svårt att utifrån denna förstå hur den fungerar. Den ser ut som en slags formgjuten sula, men är den gjord av något stötdämpande material? Är den svår att sko med? Dyr? (Menar inget exakt pris, utan mer i förhållande till hur den slits och så)

Någon annan som har åsikter att tillägga? Ni verkar ju vara på bettet i andra diskussioner... ;)

Jag är mycket intresserad av att höra era åsikter om vilket som är att föredra - förebyggande skoning med någon sorts sjukbeslag eller sjukbeslag när hästen "visar att den behöver det".

(Får väl tillägga att jag bara dristade mig till att slänga mig in i tråden för att den specificerade "samt hovproblem i allmänhet", men om ni inte tycker att detta hör hemma här kan jag självklart starta en ny!)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

P.S Tack för svar, naturligtvis! :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Tycker att för våra framtida hästars skull, bör se över utbildningen/fortbildningen av hovslagare. Kanske var 10:e år iallafall.

Detta med att folk söker andra vägar eller avarter, skulle inte uppstå om alla häst ägare var nöjda med sina(en viss felmarginal ).


Det här är så viktigt att det tåls att lyftas fram.
För det finns en anledning till att folk har börjat titta på barfotametoderna. Frågan är bara om majoriteten hovslagare vill ta det till sig.

Efterlyser fortfarande bild på bra skodda hovar och nu också tillägg av bra barfotaverkade hovar av hovslagare. Jag undrade förut om det var någon skillnad på hur man barfotaverkade en hov som hovslagare jmf med P. Ramey. Vad jag såg fick jag inget svar.

Hovis har inte heller berättat om sin idé (vad jag sett) han hade på dåvarande diskussion, men det verkade vara roligare att kasta strasserpajer. ;)

Är så trött att barfota vs skodd diskussionen är precis likadan som svensk politik. Man berättar mest hur dåliga alla andra är men kommer aldrig själv med egna bra exempel. Om man tjatar tillräckligt mycket så kan man få 1 ex framskakat, men inte mycket mer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

3.. vilket lyx vi har 1 fortutbildad som inte tar emot nya kunder.

1 sm placerad som hyllas och gjort ett flertal slarvjobb här i stan som slutat i katastrof (för höga hovar som slutat i kotledsinflammationer och rekomendation av sänkning av veterinärer i mantorp)

1 outbildad som skurit ett flertal hästar för djupt varav den jag träffar veckoligen ömmat i tre månader och blivit behandlad ett flertal tillfällen.
Han har verkat som hovslagare i 20 år så man tycker att han borde kunna sitt :crazy:

Sedan har vi faktiskt en hovslagare som sammarbetar med oss barfotaverkare.Hon är openminded och hjälper oss med råd och ris o ros :love:



Jag efterlyser defentift en titt på arbetet som utförs av hovslagare idag. Det finns bra hovslagare men tyvärr är de uppbokade och som hästägare är det inte många som faktiskt har kunskapen om hur en bra skodd häst ska se ut. Så mer kunskap till hästägare som kan analysera hovslagares jobb efterlyses också. Man har rätt att ställa frågor och får svar på dessa.
I Slutändan är det MIN häst och jag köper en tjänst precis som när jag går och klipper håret ska det vara snyggt, välgjort och ta den tid det behövs.

Varför är det inte fler hovslagare som går fortutbildning?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

:bow: :bow: :bow:

En till sak som borde lyftas fram istället för barfota eller inte är hovformen!

En korekt hovform anpassad till häst ser man allt för sällan!
Det problemet anser jag är större än om hästen går skodd eller inte.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hur ska en korrekt hov se ut?

Det måsta vara ganska individuellt.
Olika faktorer spelar in på hur hoven formas.

Vilken typ, arv o miljö, benställning, övervikt, ev. sjukdom, hur o var den brukas, foder, hur ofta den verkas. Listan kan göras lång
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Häst individ + Balans = Hovform
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Det vore väldigt intressant att få se en bild på hur svensk standardskoning skiljer sig från de s.k. gammelskodda hästarna.

Som flera andra påpekat så vore det också intressant att få se en barfotaverkad hov av hovslagare. Ni verkar ju hästar för barfotagång ofta säger ni ju. Det är väl bara att plåta någon av dom då?


Jag har letat som en dåre efter mina hovbilder som jag og inför en artikel hittade dem inte, men har inte gett upp än :D

Nr 1 la ut bilder på väldigt bra verkade barfotafötter i förra tråden
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hur vanligt är det med Bockhov på ett framben?
Har bara sett det på ngn bakhov, för 100 år sen.

Har fått för mig att det mer beror på om hästen "hänger" i knäna, vilket då kan uppfattas som Bockhov.
Har Cecily ngn bild på hoven i dåligt skick? Skulle gärna se en bild från sidan med hela benet.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag får inte ihop det:confused: .
Om ditt Varmblod blivit verkad av OL ett år och du lånar ut den 2 mån(8-9V) och hästen får tillbaka sin "Bockhov", en mindre Hålvägg samt Röta(i Strålen el. Lamellranden?) på den tiden.
Du har skrivit tidigare att den verkades på det intervallet, o nästa stund att den som lånade hästen inte verkade tillräckligt ofta!?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp