Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
axel skrev:
NU NI
Axel har tänkt till!
När de mer extrema barfotamänniskorna anser att en vildhästs hov är det optimala.
.
.
Jag tänker ibland oxå
...
Mustanger är små överlevare..
Tidvis när betet är dåligt kan de vara ordentligt magra,om vi sett såna här skulle vi anmält ägaren för vanvård direkt..mustangerna är små och lätta i typen,tror knappast det finns nån mustang med övervikt.. nåt som är vanligt bland våra välgödda och avmaskade hästar.
Vissa av våra tamhästar får fri tillgång på foder anpassat till högmjölkande kor..
Mustanger har inga valacker i flocken,stona har föl för det mesta.
Mustanger käkar inget kraftfoder,har inga ryttare på ryggen..
Mustanger har bara en sak i skallen att överleva och föröka sig.
De behöver inte ha en exteriör som är lämplig för ridning,en viss färg eller gångart.
De behöver "bara" vara lättfödda,kvicktänkta och fertila.
Så fort man börjar avla på en viss typ eller färg kommer vissa bieffekter som aldrig skulle funka i mustangernas värld.
Att förneka att tamhästars hovar inte genetiskt försämrats i fångenskap och selektiv avel är bullshit,självklart kan man genom olika saker förbättra hovarnas status,men jag är säker på att vissa hästar rent genetiskt är försvagade i hovarna.
Spec om man jämför med mustangerna,naturen avlar alltid bäst fram överlevare,mustanger med missbildningar eller ömma hovar käkas upp av rovdjuren och sprider inte sina dåliga gener vidare.
Så även om vi skall lära mkt av mustanger så måste vi även se och lära olikheterna,för de är rätt många.
Vissa hästar kan gå barfota,men inte alla,vi människor har genom vår avel mixtrat med generna rejält,både storleksmässigt och exteriört,och fort går det .
Om man ser bara till olika raser så finns det ju mkt tal om "den gamla typen" osv, kanske bara tjugo år bakåt i tiden eller även kortare för vissa raser..och ändå kan vissa barfotaförespråkare påstå att vår avel inte hunnit påverka hästens hovar genetiskt..
Det tycker jag är lite underligt,men jag kanske tänker för mkt