Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5
Ideaal skrev:
Äntligen ett vettigt inlägg, tack för det!!!! Tror du att det är röta? Jag har faktiskt inte sett det innan jag såg kortet, allting blev visst väldigt tydligt på kortet. Vad skulle du göra åt det? Strålen växer mycket på hästen. Det är ju en frieser så han ska ju ha bred och stor stråle men den är lite svår att hålla i shack, den får ju inte gå nedanför väggen.
Om konkaviteten ska synas måste man nog ta ett kort snett bakifrån med hoven upplyft så att säga men det gjorde jag inte. Ett kort från sidan på hoven säger inte så mycket pga allt hovskägg (det är fullkomlig omöjligt att hålla undan). En sidbild kan jag fixa i morgon men jag vet inte hur man gör när man lägger in bilder här.
Nä jag vet inte heller hur man lägger in bilder här
,tyvärr jag är totalt pantad när det gäller datorer..
Röta?
Svårt och säga när man inte kan peta med hovkniven ...
Men jag lämnar aldrig sådana små förändringar i en hov,även om de är pytte små sprickor är de en perfekt inkörsport för röt eller bakterieangrepp,och det kan gå fort om det finns en skada i hornet ..
Enda nackdelen med lösdrift är just problem med röta på vissa ställen,jag tror det beror på att det är svårt med att hålla bädden ammoniakfri och att all väta kan bli lite för bra.Samt framförallt att hästarna trampar omkring mkt på samma ställen ..
Annars är det perfekt hovväder nu med snön.
Jag har aldrig haft problem med att strålen blir för hög på barfotahästar..
Nu är jag ingen expert men min första tanke är att tänk om din häst faktiskt vill ha en högre trakt?
Kanske därför strålen måste verkas ner för mkt..trakten vill upp liksom
Tillbaks till småsprickor och förändringar ..jag skär alltid bort dessa små sprickor försiktigt med en gång så blir det inga problem ,med den lilla kroken på hovkniven skär jag försiktigt bort ev småsprickor ,grus eller rötangrepp.
Gör man det försiktigt brukar de inte få ont av det,men det kan ett kort tag se ut som en liten råtta varit där och gnagt lite..
Behandla förebyggande med jod eller virkon s el liknande,faktiskt provade en kompis det där svindyra silvervattnet på sin häst som var svårt angripen av svamp i strålarna( pga tuff antibiotikabeh av borrelia..slog ut magen =hovarna blev angripna fort)och den blev bra.
Men jag tycker jod funkar utmärkt på det flesta hästar (dock ej om det är svamp,då är virkon bättre,för att veta måste man ta prov och det gör ju få..man får chansa.),anv rätt starkt jod men utspätt,tar man det i en liten spruta så kan man lägga en fin sträng precis i lamellranden om den nu visar tecken på angrepp.
Har ett stall där flera olika jobbar,där finns skodda och oskodda hästar,hagarna är rena snuskhärden och enda sättet att förhindra rötangrepp är att ligga ett steg före,de hästägare jag har där får behandla sina hästar i förebyggande syfte och de hästar jag skor tvättar jag rena i hoven innan jag spikar på nån sko..sen dess inga problem alls.
Hagen är smittkällan där och de har inga alternativ..hagen går ej plöjas upp ,bara stubbar och skit överallt.
Rengöring av hovarna då och då där i förebyggande syfte är ett måste.
Så fort hästar går inom staket får vi räkna med att hovarna kan råka ut för "skit",hur friska hovarna än är i grunden.
Men det är klart att bra hovvård och välbalanserad hov är a och o.
Men det är ingen garanti för att man slipper problem helt och hållet,välskötta hovar kan oxå råka ut för aggressiv röta.
Spec om tarmfloran blir störd tex vid antibiotikabeh eller snabba foderbyten,eller stress..
Stress förekommer även bland lösdrifthästar..ibland sätter folk ihop hästar i flock som kanske inte alls trivs ihop.
Eller har hästar i lösdrifter som är dåligt utformade vid utfodringsplats och ligghall,vilket gör att vissa hästar kommer i kläm.