Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

De flesta unga välskötta unghästarna har runda fina fötter.
Att man kan påstå att många Alternativ verkade hästar har ovala hovar, kan jag göra med grund av vad jag sett på många bilder här o hänvisning till en del Hemsidor och har inget med mat att göra.
Så länge man "backar" Tån på utsidan och sänker Trakten helt o hållet, Finns det inte en chans att få/behålla en Hov som är rund.

Jag tror att det handlar om en missuppfattning:confused:
Om man läser Ideaals inlägg om S o K´s version av hur Traktstöden ska vara i förhållande till Trakt o Hovvägg,är det lätt att tro följande:
Trakten o Hovväggen därifrån kanske inte ska vara så låg.
Då kan man följdaktligen verka Traktstöden och Strålen behöver kanske inte röras alls.

Förresten heter det kanske Hörnstöd?
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*lånar axels knapp för ett sista tjat*

Finns det verkligen INGEN annan än SO som har någon som helst åsikt om skoning vid hovbroskförbening? (Se inlägg 85 + 109) Om jag inte får några svar den här gången heller lovar jag att pallra mig iväg med svansen mellan benen och starta en ny tråd, men ni verkar ju vara ett så härligt debattglatt gäng, så jag hade hoppats på mycket från er. ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

MissInterpreted skrev:
*lånar axels knapp för ett sista tjat*

Finns det verkligen INGEN annan än SO som har någon som helst åsikt om skoning vid hovbroskförbening? (Se inlägg 85 + 109) Om jag inte får några svar den här gången heller lovar jag att pallra mig iväg med svansen mellan benen och starta en ny tråd, men ni verkar ju vara ett så härligt debattglatt gäng, så jag hade hoppats på mycket från er. ;)

Hovbroskförbening betyder väl att hovbrosket har förbenats permanent och därmed har hoven tappat sin naturliga hovmekanism då brosk är mjukare än ben.

Hur det uppkommer kan väl enklast förklaras med att antingen har ena sidan av hovbrosket eller båda siodorna utsatts för större påfrestning än vad hovbroset klarar av. Det kan vara ridrelaterat utifrån för hård ansträngning eller ensidig ridning på ofta för hårt underlag. Kan även uppkomma utifrån felaktig långvarig belastning och då oftast mer påtagligt på den merbelastade sidan likväl uppkomma genom felaktig utfodring som unghäst.Sedan finns det några som påstår att det är ärftligt men det tror jag inte på till fullo.

Har man då ett eller två hovbrosk som är friska så bidrar dom till största del till en maximal fungerande hovmekanism vilket är bra. Har man däremot ett eller två förbenade hovbrost så hämmar dom hovmekanismen och försöker man då mekaniskt eller verkningsmässigt återskapa en fullgod hovmekanism så föreligger en stor risk med avsprängningar i det förbenade hovbrosket vilket är en mkt smärtsam process för hästen.

Hovbroskförbening anser jag som den näst tråkigaste hovsjukdomen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tack för svar! Hästen gick på ridskola i 6 år och är dessutom (ganska lindrigt) inåttåad på vänster fram, och det kan ju ha bidragit till att hovbroskförbeningen uppkom. Själv har jag hört att det finns två typer av hovbroskförbening, varav den ena ärftlig. Den ärftliga typen skall dock finnas mera på "arbetshästsidan" och jag har själv varit med om ett nordsvenskt sto med hovbroskförbening som fick två avkommor i följd med samma åkomma. Den ena så allvarligt att han fick tas bort som ettåring, vilket ju torde tyda på någon sorts ärftlighet då han inte utsatts för någon som helst sorts arbete och inte heller hunnit bli tung.

Jag är med såpass långt tror jag, men min ursprungliga fråga handlade mer om hur jag bäst hanterar det nu? Just nu går ju hästen med vanliga skor + sula och visar ingen hälta. Betyder det (som vissa anser) att han "klarar av" det, eller är det så att jag äventyrar hans framtida hälsa? (Dvs att han kanske sakta blir sämre och när jag väl märker något är det försent?)

Som sagt gick han på PG i många år (i förebyggande syfte) och funkade bra på det. De är ju rejält dyra i längden, men om det är det han behöver ska han få det. Samtidigt känns det ju inte helt nödvändigt att slänga pengar i sjön, om det går lika bra utan eller finns andra bättre och billigare alternativ. Eftersom "flappsko" nämnts vill jag gärna veta mer om vilken funktion den har, men jag är alltså i nuläget förvirrad; Är det flappsko, ringsko, PG-sko eller vanlig sko med sula som gäller?

Som med allt annat i hästvärlden finns det ju inga lösningar det råder fullständig konsensus om, det är jag medveten om, men jag skulle vilja höra vad som talar för eller emot olika teorier/metoder/skor.

Om det hjälper bedömningen så är han enligt röntgen kraftigt förbenad på insidan VF, lindrigt på utsidan och lindrigt både utsida och insida HF. Kan ju också passa på att tillägga att jag INTE ser barfotagång som ett alternativ för honom (eftersom det nu diskuteras barfota här).

Förlåt, det där blev visst en redig harang, men jag hoppas att jag har lyckats förklara vad jag är ute efter!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Och bara för att jag är så nyfiken av mig, vilken är den tråkigaste? *cliffhanger*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Hovbroskförbening betyder väl att hovbrosket har förbenats permanent och därmed har hoven tappat sin naturliga hovmekanism då brosk är mjukare än ben.

Har man då ett eller två hovbrosk som är friska så bidrar dom till största del till en maximal fungerande hovmekanism vilket är bra. Har man däremot ett eller två förbenade hovbrost så hämmar dom hovmekanismen och försöker man då mekaniskt eller verkningsmässigt återskapa en fullgod hovmekanism så föreligger en stor risk med avsprängningar i det förbenade hovbrosket vilket är en mkt smärtsam process för hästen.
Men om man vill ha en fungerande hovmekanism varför skor man ofta med PG? Är inte PG det bästa beslaget att i stället fixera hoven?

/
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Som jag har fattat det så skor man med PG (och tillika ringsko) just för att hämma hovmekanismen, eftersom man inte vill belasta det förbenade hovbrosket. Samtidigt hjälper själva gummisulan på PG:n till som en yttre stötdämpare, för att i möjligaste mån "ersätta" den förlorade stötdämpningen i hovmekanismen.

Kan det stämma?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

MissInterpreted skrev:
Som jag har fattat det så skor man med PG (och tillika ringsko) just för att hämma hovmekanismen, eftersom man inte vill belasta det förbenade hovbrosket. Samtidigt hjälper själva gummisulan på PG:n till som en yttre stötdämpare, för att i möjligaste mån "ersätta" den förlorade stötdämpningen i hovmekanismen.

Kan det stämma?

Det kan stämma, det jag ser som viktigt är att mekaniskt skapa ett så stötdämpande beslag som möjligt samtidigt som det (tyvärr) bör hämma hovmekanismen utan att för den skull ge upphov till trång hov. Val av beslag är helt beroende av vilken typ av arbete den skall enligt ryttarens önskemål kunna ev. prestera samt ryttarens kunskap om att arbete på hårda underlag inte kommer att främja hästens hälsa.

Flappskon är enligt min erfarenhet en av dom skor som främjar hovmekanismen och gärna används på "trånghovar".

Nöjer man sig nu med att endast ha den som sällskapshäst (gående i hage) samt ngn gång ta en "truddelutt" i skogen på mjukt slätt underlag så skulle jag nog förespråka att den fick vara barfota*chock*

Dock så måste den då vara verkad i balans.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

He, he, antar att du chockade en och annan nu! Men jag har provat att ha djuret barfota (han är nu halvskodd) och han blir väldigt öm i fötterna även om han går på mjukt underlag och bara i hage. Han blir tom ömfotad om han får gå utan sula, så det vill jag inte utsätta honom för. (Vet inte om det beror på hovbroskförbeningen dock, han kanske bara är en allmänt ömfotad typ.)

Just nu håller jag på att försiktigt rida igång honom igen, efter att han har gått ganska sparsamt ett par år, så meningen är att han ska ridas fullt ut så småningom. (Ja, jag satsar alltså inte på Grand Prix, men nog kommer jag att träna och rida ordentliga pass, han kommer inte att vara bara promenadhäst.) Jag rider dock bara på mjuka underlag (lite skritt på asfalt går ju inte alltid att undvika, men jag försöker så gott det går) och alla hopp-ambitioner skrotades så fort jag fick reda på diagnosen.

Om jag tolkat saken rätt känns det alltså som att PG skulle vara det bästa alternativet? För jag vill väl inte främja hovmekanismen (med flappsko)? *lätt förvirrad fortfarande*

Fler bud? Någon annan som också vill ge sig in i debatten? ;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Det kan stämma, det jag ser som viktigt är att mekaniskt skapa ett så stötdämpande beslag som möjligt samtidigt som det (tyvärr) bör hämma hovmekanismen utan att för den skull ge upphov till trång hov. Val av beslag är helt beroende av vilken typ av arbete den skall enligt ryttarens önskemål kunna ev. prestera samt ryttarens kunskap om att arbete på hårda underlag inte kommer att främja hästens hälsa.

Flappskon är enligt min erfarenhet en av dom skor som främjar hovmekanismen och gärna används på "trånghovar".

Nöjer man sig nu med att endast ha den som sällskapshäst (gående i hage) samt ngn gång ta en "truddelutt" i skogen på mjukt slätt underlag så skulle jag nog förespråka att den fick vara barfota*chock*

Dock så måste den då vara verkad i balans.

Kul att vara helt oense med en hovis för en gångs skull.
Jag tycker att du talar mot dig själv när du å ena sidan vill hämma hovmekanismen å andra sidan låta en häst med hovbroskförbening gå barfota.

Hur bär man sig åt för att få ett PG beslag att låsa hovmekanismen?
Jag brukar få lov att byta plåt mellan varje skoning för att trakternas rörelser ätit sig genom plåten.
Håde´n själv menade att hans PG sko var det beslag som kom närmast barfota.

Jag har aldrig sett eller hör talas om avsprängning av förbenat hovbrosk. Däremot så förekommer det som komplikation ibland mikroskopiska frakturer sk. hårfina sprickor som kan ställa till besvär eller helt döma ut en häst.

Det är inte hela hoven som förbenats. Hovmekanismen fungerar fortfarande, låser man nedre delen av hoven så finns risken att rörelsen ökar i övre delen av hoven och på ett negativt sätt påverkar hovbrosken.

En hov med förbenat hovbrosk kan pga broskets försämrade flexibillitet få problem med att den övre delen av hovbroskvingen ligger och gnider mot kronledens ligament och skapar en smärtsam irritation i området. Detta hjälps bra av den sk. flappskon då den tar upp en del av de lågfrekventa stötarna mot marken.

PG hjälper av samma anledning men den är dyrare och på vissa individer ser man ökade problem orsakade av att PG skon har alldeles för mycket grepp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

MissInterpreted skrev:
Flappen låter ju onekligen intressant i så fall. Jag har sett en bild, men har svårt att utifrån denna förstå hur den fungerar. Den ser ut som en slags formgjuten sula, men är den gjord av något stötdämpande material? Är den svår att sko med? Dyr? (Menar inget exakt pris, utan mer i förhållande till hur den slits och så)

Någon annan som har åsikter att tillägga? Ni verkar ju vara på bettet i andra diskussioner... ;)

Jag är mycket intresserad av att höra era åsikter om vilket som är att föredra - förebyggande skoning med någon sorts sjukbeslag eller sjukbeslag när hästen "visar att den behöver det".

(Får väl tillägga att jag bara dristade mig till att slänga mig in i tråden för att den specificerade "samt hovproblem i allmänhet", men om ni inte tycker att detta hör hemma här kan jag självklart starta en ny!)

Flappen är en gummisula som fästs vid hoven med hjälp av en tåsko i järn eller aluminium. Traktdelen är rejält tjock och tanken är att den ska vara stötdämpande utan att bromsa för mycket som t.ex PG skon.

En skoning med flappskor är betydligt billigare än PG
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Nöter inte gummit på Trakten?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
Nöter inte gummit på Trakten?

Jo visst gör det.
Trakten nöts mot gummit och gummit nöts mot trakten.
Så vid omskoning så är det mer att verka i tån.
Men det är ingen överdriven nötning som ställer till problem.
Beslaget används mycket som träningsbeslag inom travet då det håller hovarna i bra skick mellan tävlingsskoningarna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Mumin_79 skrev:
Varför är det inte fler hovslagare som går fortutbildning?



Jag kan bara svara för mig.
förutom den alltid närvarande tidsbristen.
Jag gick blockkurs 1 och tyckte den höll så låg nivå att jag kände mig grundlurad på pengarna den kostade.

Jag ska gå resten av blocken när jag känner att mitt humör kan ta att bli lurad en gång till.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Jag kan bara svara för mig.
förutom den alltid närvarande tidsbristen.
Jag gick blockkurs 1 och tyckte den höll så låg nivå att jag kände mig grundlurad på pengarna den kostade.

Jag ska gå resten av blocken när jag känner att mitt humör kan ta att bli lurad en gång till.
Detta är värt att ta upp på erat Årsmöte
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Oj! Det var av just den här anledningen som jag gärna ville ha lite debatt om hovbroskförbeningen och vad man ska göra åt den... Jag har liksom fått så många olika bud under årens lopp att jag numer inte vet varken ut eller in.

I min gamla lärobok står bara "Sedan veterinären undersökt hästen behandlas den eventuellt med sjukbeslag. Syftet är att kompensera hovens sämre stötdämpande förmåga och att underlätta överrullningen. PG-beslag, tvärtåat eller tåriktat, är av tradition det beslag man väljer." ("Hovvård och hovbeslag"; L-E Magnusson) Men eftersom detta i sig inte säjer hur jag ska göra (varför "eventuellt" t.ex.?) och boken dessutom är gammal (skriven 1980, även om min upplaga är från -95) så känns det inte som att denna information hjälper något vidare värst.

Tack för att ni engagerar er!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Det här med hovslagarföreningen är intressant.

Jag anmälde en ansluten hovslagare till ordföranden för ca 5 år sedan och då upplevde jag att man höll denna hovslagare hårt om ryggen, hade jag klagomål skulle jag ta detta med hovslagaren i fråga. Hovisen ifråga ansåg sig inte göra något fel så det var därför jag ringde föreningen, i hopp om att få stöd, men icke.
Som sagt är det ju några år sedan så jag hoppas det blivit bättre.

Eftersom jag är ansvarig för min hästs hovvård så bytte jag hovslagare, som kunde bekräfta de fel jag befarade, h*n är dock inte ansluten till föreningen.

Nu har jag min häst barfota och det går jättebra. Jag tränar varierat ungefär 5 dagar i veckan och de enda uppehåll jag har haft pga fötterna är 6 v med hovböld i samband med avskoning sommar 2004 och förra vintern 1 v när marken var glashal och stenhård. Jag rider alltså barfota, använder inte bootsen i någon större utsträckning.

Jag hoppas hovslagarföreningen och andra engagerade kan få ut information om hovvård till hästägare för jag ser så ofantligt många felskodda hästar i min närhet och helt ovetande ägare, de ruskar på huvudet och säger att de inte kan någonting om hovar så man lämnar det helt upp till hovslagaren. Eftersom vi som hästägare är ansvariga så är det så VIKTIGT att man har kunskaper om det här. Säger som jag fick lära mig på ridskolan; inga hovar, ingen häst, det är så sant.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Det går inte att "anmäla" en hovslagare till SHF.
SHF är en förening för utexaminerade godkända hovslagare det är ingen myndighet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hej Pg beslaget är från början uppfunnet för denna åkomma.

Jag talade med en hovslagare som varit mycket utomlands och bla. inspirirets från Tyskland om Hovbroskförening.
Han föreslår ett medel som man fyller ut sulan med. Det blir som en sula underifrån. kan tänka mig att den då avlastar hovväggen och därmed hörnstöden.



När har den där Nummer 1 tävlat färdigt undrar jag???

Kan nån fylla i här....HOHO
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp