Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Jag kan bara svara för mig.
förutom den alltid närvarande tidsbristen.
Jag gick blockkurs 1 och tyckte den höll så låg nivå att jag kände mig grundlurad på pengarna den kostade.

Jag ska gå resten av blocken när jag känner att mitt humör kan ta att bli lurad en gång till.

Fortbildningsblocken kräver ju även att deltagarna är mottagliga för kritisk granskning utifrån vad man tidigare har haft kännedom om och att dagens forsknings resultat endast är menat som att vidareutvecka den enskilde hovisen med ytterligare kunskap.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Min STORA, har breda, hårda, och fina Strålar, fast hon är skodd.
Faktiskt finare än när hon var bar. Hon belastade oxå sina trakter för mkt då.
Var av det själet tvungen att sko henne. Vi har bara grusvägar för att komma till sandvägar eller skog.
Visst ja. Halkan också. Höll på att slita ihjäl mig, när jag fick sanda hela vägen till hagen, ofta. Plus att fröken var/är lite väl yster av sig. Gick omkull i hagen flera ggr. med skador på samma ben hela tiden.
Detta ledde till mer vila o tokigare blev hon och så rullade det på.

Numera kan hon hålla sig på benen,men jag lovar dig att man flyttar sig när hon kommer farandes. Även om hon är Gudomligt snäll, så har hon en räckvidd/ svängradie som en Toyota. Oj då. Spårade ur!:bump:

Jag TROR att nötningen på din hästs strålar är lite för stor, när nu Trakten är så låg.

som underlaget har varit i vinter tror(tjatigt det här) jag att slitaget blir stort.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
Min STORA, har breda, hårda, och fina Strålar, fast hon är skodd.
Faktiskt finare än när hon var bar. Hon belastade oxå sina trakter för mkt då.
Var av det själet tvungen att sko henne. Vi har bara grusvägar för att komma till sandvägar eller skog.
Visst ja. Halkan också. Höll på att slita ihjäl mig, när jag fick sanda hela vägen till hagen, ofta. Plus att fröken var/är lite väl yster av sig. Gick omkull i hagen flera ggr. med skador på samma ben hela tiden.
Detta ledde till mer vila o tokigare blev hon och så rullade det på.

Numera kan hon hålla sig på benen,men jag lovar dig att man flyttar sig när hon kommer farandes. Även om hon är Gudomligt snäll, så har hon en räckvidd/ svängradie som en Toyota. Oj då. Spårade ur!:bump:

Jag TROR att nötningen på din hästs strålar är lite för stor, när nu Trakten är så låg.

som underlaget har varit i vinter tror(tjatigt det här) jag att slitaget blir stort.

Jo det är som sagt möjligt att om trakten kommer upp lite så minskar nötningen på strålen. Den är snön och den tuffa vintern har varit ganska häftig mot hovarna. Om det är pudersnö är det nog inte så farligt men nu det senaste har det ju varit stenhård snö ju:cry:

Ideaal skrev:
Om det är pudersnö är det nog inte så farligt men nu det senaste har det ju varit stenhård snö ju:cry:

Bättre vinter för hästarnas hovar får vi väl leta efter då som jag förstår det hela landet har SNÖ.

Säg mig vad är stenhård snö i förhållande till hur det brukar vara, stenhård frusen barmark med glans is???

Så som du beskriver det så vore väl bomull bäst.

Man ej kan rida annat än på halvdant plogade vägar här.
Snön har blåst till drivbildningar och kyla-tö kyla, och gjort en mkt tjock Skare.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Fortbildningsblocken kräver ju även att deltagarna är mottagliga för kritisk granskning utifrån vad man tidigare har haft kännedom om och att dagens forsknings resultat endast är menat som att vidareutvecka den enskilde hovisen med ytterligare kunskap.

Jag tyckte att Block 1 bara var en dyr repetition av vad jag redan visste. Fanns inte mycket att kritiskt granska där inte.
Vi som inte är utbildade på medeltiden har ju redan läst hovläran på det sätt som redovisas i block 1
Sen är det iofs alltid lika trevligt att höra en skicklig auktoritet som OW föreläsa. Men om det är värt pengarna????

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Det va ju precis det jag skrev.

Nej det var det inte. Du skrev följande:

"Klokare och mer korrekt utförd verkning skulle ha varit att verka trakterna utifrån strålens höjd" Jag får det till att du tycker att strålen skall styra verkningen.

hovis skrev:
Klokare och mer korrekt utförd verkning skulle ha varit att verka trakterna utifrån strålens höjd så att hästen tar upp belastningen primärt i trakten för att sedan i belastningsfasen även få secundät understöd från strålen.

Nej så här skrev jag vilket även i slutändan betyder en rak benaxel så vida man nu inte har en jätte lång tå utan i stället en balanserad hov vilket ger en balanserad benaxel.

Vart vill du komma???

hovis skrev:
Nej så här skrev jag vilket även i slutändan betyder en rak benaxel så vida man nu inte har en jätte lång tå utan i stället en balanserad hov vilket ger en balanserad benaxel.

Vart vill du komma???

Jag vill komma dit att hur man än vrider och vänder på din mening så står där att du vill verka trakten "utifrån strålens höjd"
Jag antar att du vet att detta är fel och jag vill bara göra dig uppmärksam på vad du har skrivit.
Jag vet att du själv är snabb att märka ord från barfotalärjungarna, då är det extra viktigt att inte själv göra sig till en lätt måltavla genom att skriva uppenbara felaktigheter.
För hästarnas bästa skall vi hovslagare utlämna den kunskap vi har på ett korrekt sätt så att vi inte missförstås och ger barfotasekterna fler argument att använda till att få fler hästägare att vanvårda sina hästar.

Hörrni grabbar!

Kan ju bara prata för mig själv, men allvarligt. Det är detta man inte vill höra, tjafs mellan två så pass duktiga hovisar.
Jag är till 100% säker på att Hovis inte verkar efter strålens höjd, och som du också vet om.
Du kunde bara ha gjort Hovis uppmärksam på detta o bett honom formulera om sig.
Detta borde ni ha gjort upp om i enrum.
I en tid som nu när de andra vinner lite mer mark så är det viktigt att ni drar åt samma håll. Eller vad tycker ni?

Kan Hovis vara snäll o svara på mitt tjat. PM Snälla!

axel skrev:
Hörrni grabbar!

Kan ju bara prata för mig själv, men allvarligt. Det är detta man inte vill höra, tjafs mellan två så pass duktiga hovisar.
Jag är till 100% säker på att Hovis inte verkar efter strålens höjd, och som du också vet om.
Du kunde bara ha gjort Hovis uppmärksam på detta o bett honom formulera om sig.
Detta borde ni ha gjort upp om i enrum.
I en tid som nu när de andra vinner lite mer mark så är det viktigt att ni drar åt samma håll. Eller vad tycker ni?

Kan Hovis vara snäll o svara på mitt tjat. PM Snälla!

Själv tycker jag att det kan vara nyttigt att se att vi inte är en superhomogen grupp som låter kårandan tysta allt.
Kan vara bra att se att vi även kan kritisera varandra.
Hovis tål nog betydligt mer än att jag småterrar honom lite;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är detta som är ett av problemen.
Att ni inte är ense.Får olika svar från alla.
Kritiserar bara för sakens skull.
Revirpinkande!:devil: machokultur.

Bejaka den kvinnliga sidan i dig. Som OL:o

God natt på Dig

Senast ändrad:

axel skrev:
Det är detta som är ett av problemen.
Att ni inte är ense.Får olika svar från alla.
Kritiserar bara för sakens skull.
Revirpinkande!:devil: machokultur.

Bejaka den kvinnliga sidan i dig. Som OL:o

God natt på Dig

Bra inlägg!

Dessa två hovslagare beskriver min häst med ord som slaktad hovar och som är i behov av antiinflammatoriskt och smärtstillande, ja listan kan göras lång på hur extremt ont min häst har. De menar att jag ljuger om min hästs tillstånd!!!!! Möjligen kan de med hjälp av deras auktoritet övertyga någon annan här om min hästs belägenhet men mig imponerer de inte på, tvärtom.

De får mig bara att tappa det sista lilla förtroende jag kunde ha haft för hovslagare. Eftersom jag själv vet hur min häst mår och därefter kan bedöma de svar som dessa hovslagare ger så ser jag ju hur fel de har i sina påståenden. Det är bara synd att man inte kan bevisa sanningen.

Tyvärr så är de inte ute efter att ge konstruktiv kritit utan bara ute efter att förgöra och förlöjliga, vilket inte leder till att de lyckas omvända mig utan istället visar det sig en avgrund. Om jag skulle hamna i den situationen att mina hästar skulle behöva skor så har jag ingenstans att vända mig.

Jag tycker bara det är ett bivis på hur lite man egentligen vet om hur hoven fungerar.

Det finns ju egentligen inte bara ett par olika barfotametoder och en universal hovslagarmetod. Det finns nog lika många metoder som det finns utövare.

Det fina hade varit om folk hade kunnat börja sammarbeta lite mer, ta till sig det som låter bra och utveckla sin teknik!

Jodå.
MW på Strömsholm o vikarien U. på ATG.kliniken i södra Sthlm .
De är de bästa jag känner till. Klart att det finns fler. de är mkt seriösa o kunniga plus drar åt samma håll.

titta runt på olika hästar o se om du finner hästar som är fint skodda/verkade och har den gemensamme nämnaren, samma hovis.

Kan vara bra utifall du skulle behöva en.

Senast ändrad:

Cecely skrev:
Jag tycker bara det är ett bivis på hur lite man egentligen vet om hur hoven fungerar.

Det finns ju egentligen inte bara ett par olika barfotametoder och en universal hovslagarmetod. Det finns nog lika många metoder som det finns utövare.

Det fina hade varit om folk hade kunnat börja sammarbeta lite mer, ta till sig det som låter bra och utveckla sin teknik!
Klokt sagt, Cecely!:bow: ...

Du borde läsa på om hovåkommor:devil: o dess symtom.

Senast ändrad:

Ideaal skrev:
Jo det är som sagt möjligt att om trakten kommer upp lite så minskar nötningen på strålen. Den är snön och den tuffa vintern har varit ganska häftig mot hovarna. Om det är pudersnö är det nog inte så farligt men nu det senaste har det ju varit stenhård snö ju:cry:
Men har jag missuppfattat?
Jag trodde din hästs trakter verkats ner av din SHPare?
Menar du att hästen slitit ner trakterna så mkt själv?:confused:

Jag trodde det var gjort av människohand,ser ut så på din hovbild ..samt att även strålen är hårt nerverkad .
Ser inte ut som nåt naturligt slitage..
Synd att du inga bilder visade på hoven från sidan sett ,den bild där vovven är med går inte utläsa nåt vettigt av.

Synd om du har skarsnö,här har varit bästa hovvintern på länge..mkt snö som håller hovarna rena och snygga samt lagom fuktiga,jag e helnöjd med denna vinter ur hovsynpunkt.;)

Allt är ju relativt!:devil:

Föresten ville du ha en bild på min hästs ben?

Lilla Skutt skrev:
Men har jag missuppfattat?
Jag trodde din hästs trakter verkats ner av din SHPare?
Menar du att hästen slitit ner trakterna så mkt själv?:confused:

Jag trodde det var gjort av människohand,ser ut så på din hovbild ..samt att även strålen är hårt nerverkad .
Ser inte ut som nåt naturligt slitage..
Synd att du inga bilder visade på hoven från sidan sett ,den bild där vovven är med går inte utläsa nåt vettigt av.

Synd om du har skarsnö,här har varit bästa hovvintern på länge..mkt snö som håller hovarna rena och snygga samt lagom fuktiga,jag e helnöjd med denna vinter ur hovsynpunkt.;)

På bilden är han nyverkad men inte nerverkad av SHP:aren. Han har i grunden låga trakter och har haft hela tiden. Hela hoven är som jag sa putsad, även strålen. Utgående från de kommentarer jag fått så låter det som om SHP:aren skulle tagit jättemycket men så är det inte utan kanske har hon tagit en millimeter runt om (syns på de flagor av horn som var efter verkningen). Varfär är detta fel när han är oöm? Han har sett likadan ut i ett och ett halvt år och under den tiden så har han gått även på steniga sommarvägar utan att vara det minsta öm.

Menar du att du trots allt hovskägg skulle ha nytta av en sidbild på hoven och benet?

Jag ska ta bilder och lägga in på en framhov som inte är nyverkad (på bilden här är det en bakhov).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 322
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 735
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare