Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har redan sett den, därav mitt senaste inlägg till dig!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Har du?

Var tvungen att gå tillbaka för att se vad du skrivit tidigare i tråden och då efterlyste du bilder...

Kan komma med ett försenat svar även om jag tycker att frågan är helt orelevant (misstänker att det är ett dåligt försök att dumförklara en). Hästen var inte verkad på 6 veckor när hon lämnades bort 6 + 8 v = 14 v = ca 3 mån = för lång intervall.

Om du hade läst på lite om bockhov hade du sett att detta fenomen kan orsakas av många olika faktorer, min häst har inte heller en helt utvecklad bockhov utan mer en tendens till bockhov.

Här har ni en bild på hur det ser ut idag.
Skit dålig bild blev det men har baratillgång till paint på jobbet då blir det såhär...
stor_2409.jpg

Den är på denna bild mkt hög i trakten på h.f
den bild jag såg var den precis tvärtom. här justeras det snabbt.
kan du fota en närbild i profil?

Senast ändrad:

axel skrev:
Det är detta som är ett av problemen.
Att ni inte är ense.Får olika svar från alla.
Kritiserar bara för sakens skull.
Revirpinkande!:devil: machokultur.

Bejaka den kvinnliga sidan i dig. Som OL:o

God natt på Dig

Jag bejakar den sidan hela tiden.
Jag går t ex. i förkläde hela dagarna.

Jag ser det inte som ett problem att vara oense med en kollega.
Snarare som en möjlighet till utveckling.

Vet inte vilken bild du syftar på men min häst var det inte på den i så fall...

Så här såg det ut från början

stor_2106.jpg

Detta är nästan exakt ett år sedan

stor_2108.jpg

Som sagt samma hov på alla tre!:banana:

axel skrev:
Den är på denna bild mkt hög i trakten på h.f
den bild jag såg var den precis tvärtom. här justeras det snabbt.
kan du fota en närbild i profil?

Bara av nyfikenhet; den häst jag såg på hovslagarskolan jag skrev om tidigare hade utan vidare dubbelt så hög trakt. Såg för:devil: ut. Så jag ställer frågan igen (fler hovslagare får gärna svara) är det någonsin okej? Och som sagt, inte blev det bättre efteråt heller med denna häst då tån kapades ordentligt så hoven började anta format konservburk.

Toffel skrev:
Bara av nyfikenhet; den häst jag såg på hovslagarskolan jag skrev om tidigare hade utan vidare dubbelt så hög trakt. Såg för:devil: ut. Så jag ställer frågan igen (fler hovslagare får gärna svara) är det någonsin okej? Och som sagt, inte blev det bättre efteråt heller med denna häst då tån kapades ordentligt så hoven började anta format konservburk.

Nej det är aldrig ok.
Det är inte ok åt det andra hållet heller med slaktade trakter.
Frågan är bara vad du såg.
Det du ville se eller hur det verkligen såg ut.

År den högre i trakten på insidan? o isådana fall varför?

Det är ung 1 år mellan de senaste bilderna.

Trakten har blivit högre idag än den var i feb. förra året. Anledningarna är ett par, bla för att den sköt i höjden då hon var borta, sen var det ett tag sen hon verkades på den senaste bilden dessutom har vi kanske insett lite att det kanske är bäst att inte bråka med den för mycket, hon har endå sett ut så väldigt länge och en större förändring som man hoppades på i början inte infann sig, bla för att broblemet inte sitter i hoven kanse...?
Nu focuseras mest på att hoven ska fungera och itne bli ett stumt block som den var tidigare!

Varför tror du att den var stum?

Återigen, om en häst är helt bekväm med sina hovar och har varit så i långt över ett år, är det då fel, talar inte hästen efter så lång tid om ifall den inte är bekväm? Och borde inte dom felaktiga belastningar på senor och leder som du och alla andra hovslagare pratar om visa sej vid det här laget om det skadar hästen?

Och du, vore trevligt om du inte är så feg som vissa andra här och kan svara på en relevant fråga; har du sett en/flera strasserverkade hästar med bakåtbrutna tåaxlar?
Jag har 3 hästar verkade enligt denna metoden och ingen av dom har bakåtbrutna tåaxlar, och sulorna är hårda och fina.. (Vad nu det kan komma sej eftersom SHP: slaktar hovarna varje gång de verkas):angel:

Men snälla, det fanns ingen tvekan på att detta hade klassats som ren vanvård om jag fotat och lagt upp en bild på den hoven här. Det såg så hemskt ut att jag bara ville gå därifrån..

Förresten, om du tittar på den sista bilden Cecely la in nyss, (nedersta bilden där hästen är barfota) så om man tittar på den vänstra hoven så är den jämförbar med hovarna på mina hästar. Självklart svårt att säga med bara en bild som jämförelse, men då jag sett ganska många foton av mina hästars hovar så kan jag säga att det liknar denna. Så då blir frågan, anser du att hovarna på Cecelys häst är slaktade?

Med så hög trakt kan inte hovmekanismen funka som den ska.

jag håller med dig angående "tuppandet här"
Inte en enda fråga får ett vettigt seriöst svar.

Det bästa för bilden av hovslagare är ju om man vänligt och sakligt kunde svara på inlägg.:idea:

Om folk får välja på två varor och inte har så stora kunskaper så tar man ju den med trevligaste försäljaren...:angel:
För den sakens skull behöver man ju inte vara smörig, och komma med påhittade manipulativa påståenden. Man kan väl visa sig vänlig och kompetent ???:)

Den enda som gör bra reklam för Hovisar här är Nummer 1. PL brukar vara vettig också.

Hovis! jag vidhåller mitt svar
"A change of attitude" hos hovslagare är nog det bästa för hästhälsan...:devil:

Den enda anledningen att jag svara här - är att ingen annan gör det.

Så Axel...
Ja Strålens utseende liksom hovens form är ärftligt betingat.

De som jag tycker har bäst hovar är Nordisar. Bra hornkvalitet och stora rejäla strålar. relativt runda om de skos med en takhöjd passande till dess hovben -kronben-kotben.
De sämsta fötterna har jag sett på islandshästar deras traktvägg är ibland bara ett par millimeter tjock, däremot har de en stor stråle som ibland ser ut som en trampdyna, vilket får mig att fundera på om det r relativt mjukt på Island.

Evolutionen gör ju att hästarnas hovar anpassat sig till det underlag de rör sig på. Araber har små (med raka hovväggar)torra hårda hovar lämpliga för deras ibland steniga terräng. Shettisar har samma form och är ofta stenhårda att verka (gruvhästar)

Fullblod som har en bakgrund med mer sumpiga marker ha ren helt annan lutning på sin vägg då de behöver en större stödytan mot ett mjukare underlag. Med ett mjukare underlag i tidens begynnelse så är ockå fullblodets hov mjukare.
Ingen vill ha fullblosfötter
De växer för lite och är alldeles för mjuka

Travare har också torra hårda fötter. Mycket smalare än halblodets.
Därför ser grundformen annorlunda ut på en travsko, en galoppsko, och en ridhästsko.

Kolla hos Hådéns.

En oskodd hov på en unghäst ser också annorlunda ut, och kommer att i viss mån förändras när den skos. Strålen blir lite mindre - den bär ju mindre. Men hur mycket hoven förändras beror på hovslagern men också på intervallet den skos på.

Och vilka bilder menar du visar på tendens till Bockhov?

Äh men lägg av.

Läs på återkom sen...

till hovis:bump: alla hästar vill kanske inte ha dom så små ,men om man följer den kanten så kanske dom blir små ,men då vill hästen ha de så. så har jag lärt mig från en barfota hovslagare och så gör hon som har lösdriften och hennes ena häst går med små hovar och har ett steg som är helt otroligt när hon springer i hagen och rids det är ett halvblod . men jag är ny på denna frånt så jag kan bara säga hur min shettis har blivit av det,:banana: :love: :bump: bara mitt fullblod kvar men där kommer en barfota hovslagare snart till henne me.

Cecely skrev:
Vet inte vilken bild du syftar på men min häst var det inte på den i så fall...

Så här såg det ut från början

stor_2106.jpg

Detta är nästan exakt ett år sedan

stor_2108.jpg

Som sagt samma hov på alla tre!:banana:
Är den skodda hoven en bockhov?
Varför tror du att den hade blödningar i Lamellranden o oxå "uttänjningar" där?

1. ja

2. ingen aning

Cecely skrev:
1. ja

2. ingen aning
På svar 1. fel
Återigen, DU bör läsa om hovåkommor å dess symtom!
Du har nog en aning´, men tyvärr lyssnat på OL

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 322
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 735
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18