Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

När det gäller hovbroskförbening måste man vara medveten om att det finns en massa hästar, ffa halvblod, som röntgenmässigt har det enligt de kriterier man brukar använda men som inte har några bekymmer som kan härledas till detta. Skall dessa överhuvudtaget skos med specialbeslag?
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Pinge skrev:
Min avatar tycker jag talar lite för sig självt... Hur är det med din?

image.php

:rofl: :rofl: :rofl:
1-0 till Pinge:o :angel: :rofl:

Lilla Skutt skrev:
Sen blir det ännu rörigare när det svaras utifrån Strassersynvinkel ,hovisvinkel eller vildhästvinkel..om man går in för att läsa och inte har koll på vem som är vem och vilken metod den tror på ..:confused:
Kanske man skulle skriva under med tex StrasserToffel,Lilla SkuttHovis,StrasserIdeeal,MassabokstäverEmindy osv så folk vet vad alla utgår i från..tex ur Toffels synvinkel måste ju alla hovar som inte är strasserverkade ha hög trakt:angel: så vad ska man tro liksom..
Rörigt blir det..:o:D

Tack för att du la in facit för oss som hoppar in under de senare delarna av denna maraton tråd :bow:
Är en rimlig slutsats att Emindy är den enda många bokstäver förespråkarna på tråden?

Nej man har ingen skyldighet att svar på någonting, men det är oartigt om ingen svarar, Axel har ju ställt flera frågor flera ggr.

Anående min ursäktande och avatarer.

Min huvudsakliga sysselsättning är att vara Kottas- WANNABE där har jag mycket mer kunskap änsom Hovis faktiskt. det har hänt mycket sen jag gick min utbidlning.

Senast ändrad:

Nu får man ju skämmas lite, jag har ju faktiskt tillverkat Pg skor av den gamla modellen när jag Jobbade åt Håden. Han uppfanna sin maskin sedan jag slutde där.

Jag får helt enkelt leta upp ett antikt bildäck, och "flappa på"

Ni som skor med olka sulor hur gör ni med lamellrandsrötan som ofta blir värre så fort det blir tätt?

Bra fråga
Jag har en Nordis 22 år.
Helt ohalt på klinik,men han går bara genom kroppen till 100% i ridhus. Det går att rida på sandbanan med det blir sämre.
Ute skrittar jag bara om det inte är väldigt mjukt.

Jag har inte så bra koll på det tekniska. Jag vet inte om det beror på det bättre svikten i blandningen torv/sand för jag upplever att underlagen "svarar" lika bra. Möjligen är det djupare ute, eller????

Hur går processen?
Hur vet jag om den stannar elle r fortsätter.
Är detta till en viss del åldersbetingat. Denna häst är friröntgad som 3 åring på Wången.

Susan skrev:
Text är svårtolkad - javisst, ännu svårare om den inte finns..:angel:

Hur gör du vid hovbroskförbening, jag ser att du skrivit barfota men vilket beslag använder du om hästen ännu inte är halt?

rent allmänt Är inte en seriös fråga värd ett seriöst svar????

Jag tycker jag redan HAR gett ett seriöst svar, läs vad jag skrev en gång till och försök förstå att det beror på så många olika omständigheter som först måste utvärderas.

JAG finner det otroligt oseriöst att komma med ngn generell lösning typ "alla hovbroskförbeningar skall skos med flappskor" eller vad det nu gäller.

Man måste förstå att det alltid,alltid är olika individuella lösningar från individ till individ beroende på historik,trauma,skada samt bruk.

Skulle jag skriva att sko hästen med pg beslag och den som frågat gör det på min inrådan och det går åt helvete av en eller annan orsak, jag då är det ju mitt fel eftersom jag sa att det skulle vara så.

Den dagen vi kan sko hästarna över internet med hjälp av bilder och text, ja då har vi kommit väldigt väldigt långt.

Man kanske även behöver se häster irl samt hur den rör sig och få lite mer ingående förklaringar från hästägaren samt ev. prova lite olika lösningar innan man kommer rätt på det.

Förstår du hur jag menar???

P.S. Detta gäller dock inte barfota hästar utförda av Strasser eller AANCHP då alla där stöps i samma form, så där är det lättare att ge ett generellt svar.

Susan Hur går processen? Hur vet jag om den stannar elle r fortsätter. [/QUOTE skrev:
Det mest tillförlitliga sättet är väl att med jämna mellanrum ta bilder på hovbrosken. Däremellan kan man även dagligen palpera hovbrosken för att känna om dom börjar bli mer eller mindra stumma.

Lilla Skutt skrev:
Sen blir det ännu rörigare när det svaras utifrån Strassersynvinkel ,hovisvinkel

Rörigt blir det..:o:D

Jo tack, jag svarade utifrån "strykjärnsstrålen" med som jag menade en lite modernare Strassersynvinkel men som någon snappt tolkade det som om det va ur hovisvinkel .:confused: :confused: :confused:

P.S. Byt tryne *ASG*

hovis skrev:
Det mest tillförlitliga sättet är väl att med jämna mellanrum ta bilder på hovbrosken. Däremellan kan man även dagligen palpera hovbrosken för att känna om dom börjar bli mer eller mindra stumma.

ja det vore ju onekligen mest seriöst att röntga

Senast ändrad:

hovis skrev:
Jag tycker jag redan HAR gett ett seriöst svar, läs vad jag skrev en gång till och försök förstå att det beror på så många olika omständigheter som först måste utvärderas.

JAG finner det otroligt oseriöst att komma med ngn generell lösning typ "alla hovbroskförbeningar skall skos med flappskor" eller vad det nu gäller.

Man måste förstå att det alltid,alltid är olika individuella lösningar från individ till individ beroende på historik,trauma,skada samt bruk.

Skulle jag skriva att sko hästen med pg beslag och den som frågat gör det på min inrådan och det går åt helvete av en eller annan orsak, jag då är det ju mitt fel eftersom jag sa att det skulle vara så.

Den dagen vi kan sko hästarna över internet med hjälp av bilder och text, ja då har vi kommit väldigt väldigt långt.

Man kanske även behöver se häster irl samt hur den rör sig och få lite mer ingående förklaringar från hästägaren samt ev. prova lite olika lösningar innan man kommer rätt på det.

Förstår du hur jag menar???

P.S. Detta gäller dock inte barfota hästar utförda av Strasser eller AANCHP då alla där stöps i samma form, så där är det lättare att ge ett generellt svar.

Jo jag förstår hur du menar. Jag har noga läst dina svar.

På beskriviningen av den här tråden så står det att mankan ställl seriösa frågor, men de blir ofta obesvarade till förmån för pajkastningen.

Det är det jag menar - inte att någon skall ha patentlösningar.

Jag är mer ute efter "hur tänker du" vid hovbroskförbening. Alltså inte bara du utan samma fråga ställd till andra..

FRÅGOR

Jag är inte särskilt tekniskt lagd utan får lita på min logiska förmåga.
Jag undrar om ngn kan förklara en del tekniska saker för mig

Jag har lärt mig att hovbrosken pressas isär av hovbenets tryck uppifrån och markens tryck underifrån, via strålen?
Är det så?

Varför sker en vidgning av hoven även utan att strålen kommer i kontakt med marken?.

Om då strålen inte tar i backen så borde det uppstå mindre tryck på "elektriska tutan" som den hette på min kurs, och därmed skulle trycket på hovbrosken bli mindre ????????

Om man lägger på PG då; Jag försåt att det dämpar stöten från underlaget är det samma sak som trycket - i meningen den kraft som kommer underifrån?

Då borde det ju vara så att en häst med hovbroskförbening helst inte skall ha tryck underifrån?

Har jag totalmissat nåt?

Hur funkar flapskon? rent tekniskt?

Är det nån som jobbat med sån plast som jag skrev om? Hur funkar den? Varför skulle det vara bra?

Susan skrev:
Varför sker en vidgning av hoven även utan att strålen kommer i kontakt med marken?.

Det har Nummer Ett redan så pedagogist både i bild och text redovisat.

Susan skrev:
SO, vad föreslår du om hsäten har för stor hov för Flap, Vet du ngt om den plasten jag skrev om?

Hmm skaffa mindre häst????

Ja det var ju ett roligt svar,:D
men känns inte som en optimal lösning för mig med just den hästen.
Jag har mindre hästar också...

Susan skrev:
Jag tycker inte att jag har tilläcklig kunskap när jag svarar, eftersom jag inte är vare sig aktiv eller särskilt uppdaterad, och kanske också är tjejjigt ödmjuk:o

Det brukar jag inleda mina svar med. Nu i ngt förkortad form - jag svarar - eftersom ingen annan gör det...
Nu sist skrev jag tom. "Den enda anledningen att jag svarar - är att ingen annan gör det"

Jag tycker inte att det är jag som skall svara på frågorna. Jag ber också om hjälp att fylla i.:idea:

Text är svårtolkad - javisst, ännu svårare om den inte finns..:angel:

Hur gör du vid hovbroskförbening, jag ser att du skrivit barfota men vilket beslag använder du om hästen ännu inte är halt?

PL?

PINGE?

VDB?

LILLA SKUTT?

SO, vad föreslår du om hsäten har för stor hov för Flap, Vet du ngt om den plasten jag skrev om?

Ursäkta jag kunde inte låta bli...
Vad menar du för plast?
Flapp går att tillverka i vilken stl som helst.
Men jag vet inte hur bra det funkar på riktigt tunga hästar.
Jag har skott upp till 5 or med bra resultat.
Jag menar inte att flappen är en universallösning vid hbf
men jag har en del exempel på att den funkat bra.

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
När det gäller hovbroskförbening måste man vara medveten om att det finns en massa hästar, ffa halvblod, som röntgenmässigt har det enligt de kriterier man brukar använda men som inte har några bekymmer som kan härledas till detta. Skall dessa överhuvudtaget skos med specialbeslag?
PL

Bra att du uppmärksammade det PL.
Nej givetvis inte. Det jag pratar om är givetvis hästar med problem som man kan misstänka beror på en konstaterad hovbroskförbening.

Det gör alls ingenting:) ett gott skratt förlänger ju bara livet.

Jag gissar du menar typ Piab/mustad 5 : or. det här är motsvarande (Kerkhart 3. or) och ja han är tung, och det är ju också det som Pl skriver om. Jaghar bara sett flapparna hos Biderman.

Denna hovbroskförbeningupmärksammades i samband med att han blev illa skodd 4 gradigt halt och fick lymfangit.

Jag hade en jeppe ute som ville ha igång hovmekanismen som är så viktig :angel: och högg ned trakten på en gammaleskodd häst (han rörde inte tån :confused: )

jag skodde om honom med dubbla kilsulor och när han kom till klinik 4 dagar senar så var han ohalt. Men vet konstaterade att hovbrosken var ngt förbenade.

Eftersom hästen var/är ohalt och fungerar bra i ridhuset så har jag inte fäst mig så mycket vid det - föränn det kom up på tapeten här.

Jag vet för lite, det behöver ju kanske inte ens ha ett samband att han går bättre i ridhuset, bara en fundrering bland alla andra här.

tack för svar, schyrre byrre som vi säger här. :)

Senast ändrad:

Susan skrev:
Det gör alls ingenting:) ett gott skratt förlänger ju bara livet.

Jag gissar du menar typ Piab/mustad 5 : or. det här är motsvarande (Kerkhart 3. or) och ja han är tung, och det är ju också det som Pl skriver om. Jaghar bara sett flapparna hos Biderman.

Denna hovbroskförbeningupmärksammades i samband med att han blev illa skodd 4 gradigt halt och fick lymfangit.

Jag hade en jeppe ute som ville ha igång hovmekanismen som är så viktig :angel: och högg ned trakten på en gammaleskodd häst (han rörde inte tån :confused: )

jag skodde om honom med dubbla kilsulor och när han kom till klinik 4 dagar senar så var han ohalt. Men vet konstaterade att hovbrosken var ngt förbenade.

Eftersom hästen var/är ohalt och fungerar bra i ridhuset så har jag inte fäst mig så mycket vid det - föränn det kom up på tapeten här.

Jag vet för lite, det behöver ju kanske inte ens ha ett samband att han går bättre i ridhuset, bara en fundrering bland alla andra här.

tack för svar, schyrre byrre som vi säger här. :)

Jag menar KW 5 = Kerkhart 4
Flapp till denna stl finns att köpa på Håden´s
och ibland men ganska sällan på Bidermans

Susan skrev:
FRÅGOR

Jag är inte särskilt tekniskt lagd utan får lita på min logiska förmåga.
Jag undrar om ngn kan förklara en del tekniska saker för mig

1. Jag har lärt mig att hovbrosken pressas isär av hovbenets tryck uppifrån och markens tryck underifrån, via strålen?
Är det så?

2.Varför sker en vidgning av hoven även utan att strålen kommer i kontakt med marken?.

3.Om då strålen inte tar i backen så borde det uppstå mindre tryck på "elektriska tutan" som den hette på min kurs, och därmed skulle trycket på hovbrosken bli mindre ????????

4.Om man lägger på PG då; Jag försåt att det dämpar stöten från underlaget är det samma sak som trycket - i meningen den kraft som kommer underifrån?

5.Då borde det ju vara så att en häst med hovbroskförbening helst inte skall ha tryck underifrån?

6.Har jag totalmissat nåt?

7.Hur funkar flapskon? rent tekniskt?

8.Är det nån som jobbat med sån plast som jag skrev om? Hur funkar den? Varför skulle det vara bra?

OK jag ska försöka.

1. Nej hovbrosken pressas utåt av kronbenets tryck uppifrån oavsett om strålen når marken eller inte.

2. Även om strålen inte når marken så pressas kronbenet ner i hoven
för att det skall få plats vidgas hoven, mest då över ballarna.
Utan strålkontakt är det alltså nästan uteslutande den nedre delen av hoven som vidgas. När du har mottryck från marken så vidgas hela hoven under belastning.

3. Nej eftersom hoven inte vidgas i kronranden utan strålkontakt så blir det mindre plats över mellan kronben och hovbrosk.
Alltså större risk att hovbrosken gnager på kronledens ligament.
När du har mottryck från marken så vidgas hela hoven under belastning.

4.Nej stöten är inte det samma som trycket. I och med att strålen ligger an emot PG plåten så får du ett utmärkt mottryck mellan mark och kronben.

5. Enl. min åsikt så skall den ha mottryck.

6. Vet ej

7. Ungefär som en PG men du får ett ökat men mjukare mottryck från marken.

8. Vilken plast?

Senast ändrad av en moderator:

Hej, får man va med? Bra!

Hovbrosken pressas utåt av kronbenet när det sjunker ner i belastningsfasen "mekaniskt" om ni fårstår hur jag menar, alltså kronbenet och hovbrosken har kontakt med varandra i belastningsfasen.

Alltså så vidgas hoven vid kronranden även om inte strålen har markkontakt.

Den största "finessen" med flapskon är väl att den inte låser hoven distalt-proximalt, ena hovhalvan kan "tryckas upp" vid tex tramp på ett ojämt underlag eller oplan isätttning av hoven, nästan som barfota fast med slitskydd.

Eller?

Mvh Stuv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 322
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 735
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar