Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Cecely skrev:
Har du?

Var tvungen att gå tillbaka för att se vad du skrivit tidigare i tråden och då efterlyste du bilder...

Kan komma med ett försenat svar även om jag tycker att frågan är helt orelevant (misstänker att det är ett dåligt försök att dumförklara en). Hästen var inte verkad på 6 veckor när hon lämnades bort 6 + 8 v = 14 v = ca 3 mån = för lång intervall.

Om du hade läst på lite om bockhov hade du sett att detta fenomen kan orsakas av många olika faktorer, min häst har inte heller en helt utvecklad bockhov utan mer en tendens till bockhov.

Här har ni en bild på hur det ser ut idag.
Skit dålig bild blev det men har baratillgång till paint på jobbet då blir det såhär...
stor_2409.jpg
På gamla bilder och även denna avlastar hästen det ben med hoven som växer iväg i trakten..är det bara jag som ser detta?

Som vanligt är jag nyfiken på den riktiga orsaken till problemet och inte bara symtomen(hoven som växer iväg fel..)

Vad gör hästen, rids den?
Hur funkar den då?är den verkligen bekväm med arbete om den avlastar benet så här på bilderna?
(Och nej jag tror inte att det är en slump att det aktuella benet står som det gör på bilderna..;) )

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
På svar 1. fel
Återigen, DU bör läsa om hovåkommor å dess symtom!
Du har nog en aning´, men tyvärr lyssnat på OL

Ja ja.

Tror du denna åkomma uppkom när jag träffade OL?

Innan OL kom in i bilden hade jag ute 2 olika hovslagare och 2 olika ET som konstaterade samma sak. Den högra hade en tendens till bockhov.

Jag vet mycket väl vad bockhov är, frågan är om du vet vad du snackar om?

Jag diskuterar gärna min hästs problem här men inte gärna med sånna som dig som inte är intresserade av att upplysa mig med vettig info, skitsnack tar bara onödig tid som kan läggas på bättre saker. Så återkom gärna med nått vettigt så kanske jag svarar dig vettigt...

Ja det ursprungliga problemet hade jag med bra velat veta.

Imorgon kommer en kvinna och ska fota min polle med värmekamera, då hoppas jag få mer svar.

Det tråkiga är att det finns så många orsaker så man vet inte ens var man ska börja gissa...

Hästen är inte riktigt tillfreds, hennes rygg är ett stort problem och kotor som lägger sig fel i ländryggen är ett återkommande problem. Muskelspännignar finns över hela hästen (också väldigt jobbigt för det finns ingen punkt att peka på).

Dock har det blivit något bättre nu när hon sattes igång. Hon tränas ca 4 gånger i veckan, ridning, longering och tömkörning.

Satt och tittade på andra kort och det är alltid den hon avlastar. Det är även den som åker bak när hon äter.

Senast ändrad av en moderator:

MissInterpreted skrev:
Flappen låter ju onekligen intressant i så fall. Jag har sett en bild, men har svårt att utifrån denna förstå hur den fungerar. Den ser ut som en slags formgjuten sula, men är den gjord av något stötdämpande material? Är den svår att sko med? Dyr? (Menar inget exakt pris, utan mer i förhållande till hur den slits och så)

Någon annan som har åsikter att tillägga? Ni verkar ju vara på bettet i andra diskussioner... ;)

Jag hade flapskor fram på min fullblodsmärr i ca 3års tid. Inte av samma anledning som du, utan för att hon trampade av sig vanliga skor jämnt och ständigt. Som bonus märkte vi att benet där hon hade en liiten tendens till bockhov blev avsevärt bättre (bättre genomtramp med flap?)
Det blir inte dyrare än att ha vanliga skor, min kombination var flap + galoppskor. Sommartid fungerade de i ungefär 2 skoperioder, vintertid i tre.
Det finns olika typer av flap, dels den mjuka, dels den styvare, och styv vinterflap med brodd. Den mjukare är lättare att göra rent under, men nackdelen är att det kan trycka för mkt på trakterna om det inte är en lätt häst.
Att det blev galoppskor (travskor funkar också) är för att ridskor är aningen för tunga för hennes fullblodsfötter.
Nu är hon skodd med galoppskor runt om, fördelen med det är att de är fasade invändigt, så snowgrips behövs inte.

En hältutredning?
:)

Ja jag var ju påväg till en men kom inte dit av andra orsaker.

Men det är lite därför jag ska fota henne för då har jag kanske lite mer att gå på när jag drar vidare till klinik.

Har även rådfrågat 2 olika veterinärer hur jag ska göra men båda sa att jag skulle avakta till jag har mer att gå på.

Ideaal skrev:
Menar du att du trots allt hovskägg skulle ha nytta av en sidbild på hoven och benet?

Jag ska ta bilder och lägga in på en framhov som inte är nyverkad (på bilden här är det en bakhov).

I "vinterlurvtider" är det svårt att se benaxlar;) ,men vad jag ville se var hur hoven såg ut under skägget..hur hovväggen ser ut från sidan sett och hur tålängden är.

Som du själv säger hovskägget döljer en hel del..

På min gamle shettis jag hade så såg man faktiskt inte hovarna alls under hovskägget när han var nyverkad..så långt lurv hade han.:D

Man kan tejpa upp skägget för sidovy,inte vackert men man ser lite hur hovväggen ser ut.

Lilla Skutt skrev:
I "vinterlurvtider" är det svårt att se benaxlar;) ,men vad jag ville se var hur hoven såg ut under skägget..hur hovväggen ser ut från sidan sett och hur tålängden är.

Som du själv säger hovskägget döljer en hel del..

På min gamle shettis jag hade så såg man faktiskt inte hovarna alls under hovskägget när han var nyverkad..så långt lurv hade han.:D

Man kan tejpa upp skägget för sidovy,inte vackert men man ser lite hur hovväggen ser ut.

Jag ska göra ett försök att få undan hovskägget så att man i alla fall kan se hoven från sidan.

Hur gör du själva när du verkar exempelvis frieser, nordsvenskar och liknande med mycket hovsskägg? Har du några tips kanske?

Jag kan säga att jag har lurat många gånger på hur jag ska kunna se om han har en rak tåaxel men än så länge inte lyckats. Hovskägget lägger sig liksom i en stor jättelock precis över kronranden.

Cecely skrev:

Imorgon kommer en kvinna och ska fota min polle med värmekamera, då hoppas jag få mer svar.

Det tråkiga är att det finns så många orsaker så man vet inte ens var man ska börja gissa...

Hästen är inte riktigt tillfreds, hennes rygg är ett stort problem och kotor som lägger sig fel i ländryggen är ett återkommande problem. Muskelspännignar finns över hela hästen (också väldigt jobbigt för det finns ingen punkt att peka på).

Dock har det blivit något bättre nu när hon sattes igång. Hon tränas ca 4 gånger i veckan, ridning, longering och tömkörning.

Satt och tittade på andra kort och det är alltid den hon avlastar. Det är även den som åker bak när hon äter.
Jag hoppas att du hittar vad som spökar.
Är kissing spines uteslutet?
Din hästs symtom liknar så himla mkt en kunds häst som jag alltid har med mig i minnet,en underbar häst som gjorde allt för sin matte tills det inte gick längre.Han hade ruskigt lika symtom som din,men jag skall inte spekulera.

Jag önskar dig verkligen lycka till och att du äntligen hittar grundfelet.
Det är inte kul när hästarna är skruttiga.

Jag ska själv åka och röntga en liten unghäst nästa vecka som halkat omkull i hagen för ett tag sen:crazy: ,(under en av sina Rallykallesvängar över stock och sten..ibland är han snabbare i hjärnan än i kroppen den busen ....suck)

Som en kompis sa för ett tag sen .."fan det var mkt enklare när man var tio år och inget begrep,nu är det så mkt man oroar sig över..sadlar och tänder och hovar ,leder och muskler...." :D

Ja verkligen! Det var mycket bättre för! Man rusade i skogen barbacka och hade så fruktansvärt roligt!

Jag har med funderat på om det inte är kising spines, det hoppas jag kunna se imorgon!

Vad var det för fel på den hästen som hade samma symtom?

Cecely skrev:

Varför då inte ta in den på klinik,slå en bild på hoven samt ultraljuda senorna. Jag är ganska säker på att det sitter en gammal kronisk skada i senapparaturen som ovanpå allt dragit hovbenet ur sitt läge.

Värme kamera är långt i från ngt att lita på då det endast visar ökad aktivitet just för stunden.

Va med om en treåring som jag svor på va bakhalt i hb knä och den fotade man tre ggr med två veckors mellanrum utan att ngt syntes i hb knä.Så därför påstod man att det omöjligt kunnde finnas ngn skada där.

två månader senare så va hästägaren klok nog att ta in den på klinik och inte heller vid högt böjprov avslöjade den mer än en markering. Röntgen visade heller inga anmärkningar men Vet. va envis och sövde hästen för att genom titthåls operation kontrolera knät. Hela knäskålens hovbrosk va fullständigt puleriserat med obotliga skador och hästen är numera fölmärr då all typ av arbete va fullständigt otänkbart utifrån skadans status.

Denna skada va så gammal och kronisk så all ökad aktivitet som startar efter ett trauma hade avtagit, därav "ljög" värmekameran.

Det har oxå förekommit att hästar legat fast natten före dom fotograferats med värmekamera och man har upptäckt enorma stora skador.

Värmekamera är väl bra som ett kompliment men inget jag skulle lita på.

Toffel skrev:
Bara av nyfikenhet; den häst jag såg på hovslagarskolan jag skrev om tidigare hade utan vidare dubbelt så hög trakt. Såg för:devil: ut. Så jag ställer frågan igen (fler hovslagare får gärna svara) är det någonsin okej? Och som sagt, inte blev det bättre efteråt heller med denna häst då tån kapades ordentligt så hoven började anta format konservburk.

Jag ställer oxå frågan igen, vad svarade dom dig på Hovslagar skolan utifrån dina frågor????

Susan skrev:
jag håller med dig angående "tuppandet här"
Inte en enda fråga får ett vettigt seriöst svar.

Det bästa för bilden av hovslagare är ju om man vänligt och sakligt kunde svara på inlägg.:idea:

Om folk får välja på två varor och inte har så stora kunskaper så tar man ju den med trevligaste försäljaren...:angel:
För den sakens skull behöver man ju inte vara smörig, och komma med påhittade manipulativa påståenden. Man kan väl visa sig vänlig och kompetent ???:)

Den enda som gör bra reklam för Hovisar här är Nummer 1. PL brukar vara vettig också.

Hovis! jag vidhåller mitt svar
"A change of attitude" hos hovslagare är nog det bästa för hästhälsan...:devil:

Den enda anledningen att jag svara här - är att ingen annan gör det.

Så Axel...
Ja Strålens utseende liksom hovens form är ärftligt betingat.

De som jag tycker har bäst hovar är Nordisar. Bra hornkvalitet och stora rejäla strålar. relativt runda om de skos med en takhöjd passande till dess hovben -kronben-kotben.
De sämsta fötterna har jag sett på islandshästar deras traktvägg är ibland bara ett par millimeter tjock, däremot har de en stor stråle som ibland ser ut som en trampdyna, vilket får mig att fundera på om det r relativt mjukt på Island.

Evolutionen gör ju att hästarnas hovar anpassat sig till det underlag de rör sig på. Araber har små (med raka hovväggar)torra hårda hovar lämpliga för deras ibland steniga terräng. Shettisar har samma form och är ofta stenhårda att verka (gruvhästar)

Fullblod som har en bakgrund med mer sumpiga marker ha ren helt annan lutning på sin vägg då de behöver en större stödytan mot ett mjukare underlag. Med ett mjukare underlag i tidens begynnelse så är ockå fullblodets hov mjukare.
Ingen vill ha fullblosfötter
De växer för lite och är alldeles för mjuka

Travare har också torra hårda fötter. Mycket smalare än halblodets.
Därför ser grundformen annorlunda ut på en travsko, en galoppsko, och en ridhästsko.

Kolla hos Hådéns.

En oskodd hov på en unghäst ser också annorlunda ut, och kommer att i viss mån förändras när den skos. Strålen blir lite mindre - den bär ju mindre. Men hur mycket hoven förändras beror på hovslagern men också på intervallet den skos på.

Är det inte lite farligt att "generaliser" så som du gör i dina vettiga svar eller svarar du så som den frågande vill höra som svar för att bli nöjd???

Visst Nummer Ett gör det jättebra och kanske är det bättre att återge allt här med bilder då endast text verkar lite för "svårtolkat" .

Är det helt omöjligt att man quotar det inlägg man svarar på istället för att bara kasta iväg ngt???

Det ser många gånger lite väl rörigt ut och många har nog svårt att förstå utifrån vilket påstående/fråga vissa svarar på då grundfrågan till svaret aldrig visas. Det här är liksom inte som att prata i telefon.

Tack!!

hovis skrev:
Till Er alla här.

1. Jag skulle jättegärna lägga in alla möjliga bilder både på skodda oskodda samt allt möjligt övrigt utifrån vad ni frågar om såvida det inte skall vara så FÖRBANNAT KRÅNGLIGT. Detta är ett av få forum där man inte kan hämta bilder direkt från sin data och ladda ner dom här. Ska det verkligen vara så svårt för Bukefalos att lägga till den enkla tjänsten???

2. Min Ide va att ev öppna en ny tråd där alla som har ngt att tipsa föreningen om utifrån vad ni här delger och vilka problem ni upplever att ni har i Ert område fast då i komprimerad form. Sedan hade jag tänkt att vidarebefodra det till SHF:s Styrelse. Föreningen har snart sitt årsmöte och är man skitsnabb skulle man kunna lämna in det som en motion.

Utifrån vad jag förstår så föreligger det jätteproblem ute i landet och jag har själv under en längre tid tjatat om att föreningen MÅSTE gå ut med mer information. Vi hade tidigare en möjlighet att informera genom vårat forum men det har snart varit stängt i ett år!!! Det går inte så där jättefort i vissa fall och vad vore bättre än ett massivt påtryck från Er hästägare som har problemen runt hörnet?

3. Föreningen har beslutat att man skall starta ett "etniskt" råd som (om jag förstår det rätt) även skall kunna anlitas för opartisk bedömning av utbildad hovis arbete så vida kunden nu inte är nöjd.

Det är helt oacceptabelt att här läsa att vissa i tron om att ingen ser det jobb dom har utfört "slarvar" och som kollega så vill man gärna inte ställas inför uppgiften att bedömma det jobb som utförts,särskilt inte när man inte vet under vilka förutsättningar detta jobb utfördes. Bättre då med en "etiskt råd" dit kunden kan vända sig till samt att vetskapen om att detta råd finns gör förmodligen att vissa som tydligen slarvar förmodligen kommer att sluta med det då det kommer komma till föreningens kännedom.

1. håller helt med hovis.

2. En motion till ett årsmöte måste innehålla någonting att besluta om.

2. En medlem i föreningen har fått uppdraget att ordna material som skulle gå ut som info till hästägare, dock så har denna inte fullföljt uppdraget alls.

3. det etiska rådet kommer formodligen bara handha frågor som gäller medlemmar i föreingen.

Mvh Stuv

hovis skrev:
Är det inte lite farligt att "generaliser" så som du gör i dina vettiga svar eller svarar du så som den frågande vill höra som svar för att bli nöjd???

Visst Nummer Ett gör det jättebra och kanske är det bättre att återge allt här med bilder då endast text verkar lite för "svårtolkat" .

Jag tycker inte att jag har tilläcklig kunskap när jag svarar, eftersom jag inte är vare sig aktiv eller särskilt uppdaterad, och kanske också är tjejjigt ödmjuk:o

Det brukar jag inleda mina svar med. Nu i ngt förkortad form - jag svarar - eftersom ingen annan gör det...
Nu sist skrev jag tom. "Den enda anledningen att jag svarar - är att ingen annan gör det"

Jag tycker inte att det är jag som skall svara på frågorna. Jag ber också om hjälp att fylla i.:idea:

Text är svårtolkad - javisst, ännu svårare om den inte finns..:angel:

Hur gör du vid hovbroskförbening, jag ser att du skrivit barfota men vilket beslag använder du om hästen ännu inte är halt?

PL?

PINGE?

VDB?

LILLA SKUTT?

SO, vad föreslår du om hsäten har för stor hov för Flap, Vet du ngt om den plasten jag skrev om?

rent allmänt Är inte en seriös fråga värd ett seriöst svar????

Senast ändrad:

hovis skrev:
Är det helt omöjligt att man quotar det inlägg man svarar på istället för att bara kasta iväg ngt???

Det ser många gånger lite väl rörigt ut och många har nog svårt att förstå utifrån vilket påstående/fråga vissa svarar på då grundfrågan till svaret aldrig visas. Det här är liksom inte som att prata i telefon.

Tack!!
Sen blir det ännu rörigare när det svaras utifrån Strassersynvinkel ,hovisvinkel eller vildhästvinkel..om man går in för att läsa och inte har koll på vem som är vem och vilken metod den tror på ..:confused:
Kanske man skulle skriva under med tex StrasserToffel,Lilla SkuttHovis,StrasserIdeeal,MassabokstäverEmindy osv så folk vet vad alla utgår i från..tex ur Toffels synvinkel måste ju alla hovar som inte är strasserverkade ha hög trakt:angel: så vad ska man tro liksom..
Rörigt blir det..:o:D

Susan skrev:
Jag tycker inte att jag har tilläcklig kunskap när jag svarar, eftersom jag inte är vare sig aktiv eller särskilt uppdaterad, och kanske också är tjejjigt ödmjuk:o

Det brukar jag inleda mina svar med. Nu i ngt förkortad form - jag svarar - eftersom ingen annan gör det...
Nu sist skrev jag tom. "Den enda anledningen att jag svarar - är att ingen annan gör det"

Jag tycker inte att det är jag som skall svara på frågorna. Jag ber också om hjälp att fylla i.:idea:

Text är svårtolkad - javisst, ännu svårare om den inte finns..:angel:

Hur gör du vid hovbroskförbening, jag ser att du skrivit barfota men vilket beslag använder du om hästen ännu inte är halt?

PL?

PINGE?

VDB?

LILLA SKUTT?

SO, vad föreslår du om hsäten har för stor hov för Flap, Vet du ngt om den plasten jag skrev om?

Sluta be om ursäkt för att du svarar;):p

Sen så är det väl upp till var och en att svara på det man vill och orkar, och jobbar man är det svårt att svara ...och man har ingen skyldighet att svara på nånting,jag kluttar på min fritid nån gång ibland eftersom jag är hästvän.

Susan skrev:

PL?

PINGE?

VDB?

LILLA SKUTT?

Jag har på 15 år bara haft 2 st med konstaterad hovbroskförbening.
Därför tycker jag att min grund är lite svag för att presentera här. Men PG sko har fungerat på den ena (en tung nsv). Den andra, som är en ponny (c) hade vi pg till en början men har efterhand trappat ner lite och nu går den med vanlig sko och ringformade plastsulor.. Till saken hör att båda dessa jobbar ganska lite. Typ tre-fem timmar i veckan på varierande underlag. Ponnyn har jag föreslagit att testa att ha barfota men ägaren vill inte chansa..

Ang stora flapskor så är det bara fantasin som sätter gränser. Flapsulor går utmärkt att tillverka själv i kingsize modell av beg bildäck eller liknande.. Broddningen blir lite knepigt att få till men det finns ju vinterdäck...

Lilla Skutt skrev:
Kanske man skulle skriva under med tex StrasserToffel,Lilla SkuttHovis,StrasserIdeeal,MassabokstäverEmindy osv så folk vet vad alla utgår i från..
Min avatar tycker jag talar lite för sig självt... Hur är det med din?

image.php

:rofl: :rofl: :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 322
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 735
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst