Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

stuv skrev:
Hej, får man va med? Bra!

Hovbrosken pressas utåt av kronbenet när det sjunker ner i belastningsfasen "mekaniskt" om ni fårstår hur jag menar, alltså kronbenet och hovbrosken har kontakt med varandra i belastningsfasen.

Alltså så vidgas hoven vid kronranden även om inte strålen har markkontakt.

Den största "finessen" med flapskon är väl att den inte låser hoven distalt-proximalt, ena hovhalvan kan "tryckas upp" vid tex tramp på ett ojämt underlag eller oplan isätttning av hoven, nästan som barfota fast med slitskydd.

Eller?

Mvh Stuv

Du har helt rätt med flappen.
Jag tänkte inte i dom banorna.

Menar du att jag missuppfattat att hoven vidgas sämre i övre delen när kronbenet inte får mottryck från marken. Eller rättare sagt att hela hoven vidgas sämre när strålen inte "hittar" marken? Jag menar att när trycket kommer från två håll så ökar ju den mekaniska påverkan inifrån och ut i hoven?
Fast det är fan så svårt det här. Ffa att klä det hela i ord som man själv och andra fattar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hej So.

De stora "flapparna" du nämmner, är de för 8 eller 10 mm skor?
Har nämligen ett "fall för flapsko" på G.

(Har haft lite svårt att få tag i rejäla grejer)

Mvh stuv

SO Hovslagare skrev:
Menar du att jag missuppfattat att hoven vidgas sämre i övre delen när kronbenet inte får mottryck från marken.

Svar: vet ej...:confused: Däremot så vet jag att hovbrosken pressas utåt "mekaniskt " av kronbenet.

Förmodligen blir hovvidgningen bättre generellt, med stöd för strålen.

Mvh Stuv

stuv skrev:
Hej So.

De stora "flapparna" du nämmner, är de för 8 eller 10 mm skor?
Har nämligen ett "fall för flapsko" på G.

(Har haft lite svårt att få tag i rejäla grejer)

Mvh stuv

Jag har använt dom till 8 mm skor
Jag kan kolla i morn hur det funkar med 10 mm

hej.
ja, de används förmodligen av väldigt många hovslagare, mycket bra produkter.

Mvh Stuv

Självklart får du vara med - du skall vara med - du hjälper till göra denna tråden trevlig :)

Inser nu att plasten kanske kom på tal efttersom jag tycker det blir "guck" med sulor

BOYS!

1. Hur Gör ni med rötan i lamllranden vis sulor. Min häst har vid rak tåaxel en mycket djup hov, efter de dubbla kilsulorna så hade jag problem länge

2. Distalt betyder nedåt, men vad betyder proximalt? ( aproximatly betyder ungefär men det har jag ju ingen hjälp av här :D )

3. SO. Nada betyder inget men TE ?

Det som tilltalar mig med flapen är ju att man kan titat in och hålla rent

4. Är flapen ett sjukbeslag? Om inte så kan man ju slå på den bara för att den är bra och tillåter individuell trakt.... muppemupp.
-Äh den blir som en Merca med delad bakaxel????

Eller?

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag använder flapp om jag måste sko mina, helst. Jag upplever INTE att det blir "rötigt" alls och ja, det är lätt att hålla rent. Sjukbeslag? Nä, det vill jag inte påstå men visst kan det vara ett sådant vid vissa åkommor. Funkade ypperligt på ett halvblod jag hade tidigare vars sulor var mycket tunna. Bra hållbarhet!

Susan skrev:
Självklart får du vara med - du skall vara med - du hjälper till göra denna tråden trevlig :)

Inser nu att plasten kanske kom på tal efttersom jag tycker det blir "guck" med sulor

BOYS!

1. Hur Gör ni med rötan i lamllranden vis sulor. Min häst har vid rak tåaxel en mycket djup hov, efter de dubbla kilsulorna så hade jag problem länge

2. Distalt betyder nedåt, men vad betyder proximalt? ( aproximatly betyder ungefär men det har jag ju ingen hjälp av här :D )

3. SO. Nada betyder inget men TE ?

Det som tilltalar mig med flapen är ju att man kan titat in och hålla rent

4. Är flapen ett sjukbeslag? Om inte så kan man ju slå på den bara för att den är bra och tillåter individuell trakt.... muppemupp.
-Äh den blir som en Merca med delad bakaxel????

Eller?

1. Vid sulor. Solepack
Behövs dock inte med flapp.

2. Distalt/proximalt uppåt/neråt

3. Se ovan

4. Hmm vad är ett sjukbeslag?? Det beror väl på vad man använder det till. Flappen är bra som träningsbeslag till travare bl a.
En del av mina kunder har flapp som "normalsko"

Tack för svar :bow:, anatomi, spanska och skolektion :D

Buke är bra :bump:
4 igen; Om man tänker PG beslaget så är ju det ett sjukbeslag som har vissa fördelar, men också nackdelar.
Trots att Håden varit min chef så skuell jag väl säga att det kanske blev en viss överförskriving med hans serietillverkning.

Ett sådant beslag som PG kan enligt Wattle ibland göra mer skada än nytta (be mig inte redogöra - för det kan jag inte)

det var så jag menade - finns det kontraindikationer på flapen????

SUSIBUS

SO Hovslagare skrev:
1. Vid sulor. Solepack
Behövs dock inte med flapp.

2. Distalt/proximalt uppåt/neråt

3. Se ovan

4. Hmm vad är ett sjukbeslag?? Det beror väl på vad man använder det till. Flappen är bra som träningsbeslag till travare bl a.
En del av mina kunder har flapp som "normalsko"

Distalt/proximalt Givetvis Neråt/uppåt.

kontraindikationer.
KW Vinterflapp: vissa individer kan reagera negativt på alldeles för mycket grepp. sammanlagt nio brodd per hov. Annars så har jag inte sett några nackdelar jmf med vanlig skoning... iofs så blir det dyrare men det är marginellt då dom brukar hålla två-tre skoningar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet tyvärr inte vad solepack är?
Nåt desinfektioenmedel?
Eller high tech tjärdrev?
Gissar att det finns både på B och H men att jag missat dess existens...

SUS

Eftersom du nu frågade - och jag anser att en seriös fråga är värd ett seriöst svar...

hovis skrev:
Är det inte lite farligt att "generaliser" så som du gör i dina vettiga svar eller svarar du så som den frågande vill höra som svar för att bli nöjd???

Visst Nummer Ett gör det jättebra och kanske är det bättre att återge allt här med bilder då endast text verkar lite för "svårtolkat" .

Här kryllar det ju av tvetydigheter. det är inte helt lätt att förstå vad du öht taget menar med sista meningen.

Appropå bilder

Så om någon mot förmodan vill lägga ut bilder och tycker att det är för krångligt så kan man skick dem och bildtext till mig så fixar jag

Susan skrev:
Jag vet tyvärr inte vad solepack är?
Nåt desinfektioenmedel?
Eller high tech tjärdrev?
Gissar att det finns både på B och H men att jag missat dess existens...

SUS

Jäpp.
High tech tjärdrev med desinficerande smäck i.
Det formligen stinker tjära även efter 8 veckor under en sula.
Finns både på H och B. Det finns att köpa som små kuddar (dyrt)
eller i hink (inte så dyrt) cirka 1300-1400 för en hink som räcker ett år.

SO Hovslagare skrev:
Jäpp.
High tech tjärdrev med desinficerande smäck i.
Det formligen stinker tjära även efter 8 veckor under en sula.
Finns både på H och B. Det finns att köpa som små kuddar (dyrt)
eller i hink (inte så dyrt) cirka 1300-1400 för en hink som räcker ett år.

Vore trevligt att även få lite fakta om vad dessa produkter inehåller förutom "smäck". Är det kemikalier eller naturliga råvaror.

Jag ställer nu inte denna fråga för min egen skull utan för många andra här som kanske undrar.

Det skulle se lite mer seriöst ut om du även kunde delge lite innehållsdeklarationer oxå. Själv skulle jag gärna vilja veta vad smäck är då det är ngt helt nytt för mig.

stuv skrev:
Den största "finessen" med flapskon är väl att den inte låser hoven distalt-proximalt,

Mvh Stuv

Jag kan lat,med,dist osv men hur menar du distal/proximal låsning?

Nu skall givetvis stuv få svara själv men är inte det att trakterna kan fjädra individuellt? :confused:

vdb skrev:
Jag kan lat,med,dist osv men hur menar du distal/proximal låsning?
Det är väl den axiella hovmekanismen (uppåt nedåt) som inte hämmas av en flapsko på samma sätt som en vanlig järnsko gör. Ballar och trakter "fjädrar" individuellt sas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 322
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 735
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024