Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Vore trevligt att även få lite fakta om vad dessa produkter inehåller förutom "smäck". Är det kemikalier eller naturliga råvaror.

Jag ställer nu inte denna fråga för min egen skull utan för många andra här som kanske undrar.

Det skulle se lite mer seriöst ut om du även kunde delge lite innehållsdeklarationer oxå. Själv skulle jag gärna vilja veta vad smäck är då det är ngt helt nytt för mig.

Så trevligt att du frågar åt dom så dom slipper undra.
Solepack innehåller främst trätjära och jod.
Smäck är smäck ett dialektalt utryck som antagligen inte går att förklara för sthlmare:devil:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Finns att köpa på G......gården oxå.

hovis skrev:
Allmän fråga:

Är det flera här som har erfarenheten av att en relativt nyverkad hov på en ettåring utförd av en utbildad hovis ser ut som den på bilden utifrån den länk jag hänvisar till????

Frågan är stäld av ren nyfikenhet.

http://hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=81
Gick in på den här sidan för att titta på hoven och klickade sen vidare på sidan och under hästar-barfotahästar hittade jag en bild på en häst, kände igen den från en tävlingsplats ifrån i somras, den rörde sig ömfotat/ansträngt, kände empati för häste och gick närmare på framridningen för att se hur hovarna såg ut och mycket riktigt, den var barfota med långa "kalle anka" tår och inga trakter, såg den lyckligtvis vid nästa tävling ha skor på sig, och den rörde sig avslappnat och harmoniskt igen, se till individen och vad du vill göra med den, det finns en anledning till varför man började att sko hästarna, bli inte maniska!!!!! mvh Luxus:smirk:

Smäck är universalt :D

När TV gör dekor (husväggar mm). till inspelningar så får den inte se nygjord ut, utan måste SMÄCKAS

Då har jag också en fråga till alla HOVISAR...

Många strasseranhängare är riktigt upprörda över alla höga trakter.

Utifrån min blysamma erfarenhet så var/är den stora svårigheten att få till en tillräckligt hög trakt i förhållande till den distala falangen ( = rak tåaxel i hovben, kronben, kotben)

Sedan undrar jag hur många ev er anser att hovmekanismen är viktigare än den raka tåaxeln numera benämnd lite tjusigare med balans i leder senor osv.

SO rent teknikst varför vill man underlätta överrullningen vid hbf.

Hej.

Förlåt min dåliga förklaring, Susan och pinge har hjälpt till lite.

Det ja menar är att en flappsko inte låser hoven i det "horisontella" planet, utan hovkapseln kan vridas, precis som på en oskodd häst.

Trampar pållen på tex en sten med ena hovhalvan så trycks den delen av hoven uppåt och utjämmnar snedbelastningen. Vid användande av vanlig sko så tas denna rörelsen ut i kronleden i stället.

Mvh Stuv

stuv skrev:
Hej.

Förlåt min dåliga förklaring, Susan och pinge har hjälpt till lite.

Det ja menar är att en flappsko inte låser hoven i det "horisontella" planet, utan hovkapseln kan vridas, precis som på en oskodd häst.

Mvh Stuv

Ja!? Diff-spärr!

Tjosan!

Huvudingridienserna i Soole-Pack är Tjära och Jod/jodopax.
Detta binds samman med potatismjöl.

Själv tycker jag att det är ett höjdarpreparat.

Förr gjorde man ju tjärdrev av tjära och lin.

Hug your horses!
/Mike

Do even hug Mike a little

:D

SUS

Alltså nån har snott min Merca:D

Jag är suddad av suddagumman fastän jag är snäll :confused:

MIKE ,STUV.SO.PINGE.PL

Kan inte ni vara snälla och svara på mitt inlägg 284, med er erfarenhet hur det ser ut i balansen mellan trakt och tå i allmänhet.

Gracias Por favor ! Viele danke! Kiitos! Merci Boucco! Mange takk! Please!

Senast ändrad:

Oj!

Gulligt.......
By the way....... ett litet huskursrecept.
Hålvägg (sån där liten lagom.
Öppnar lite grann längst ner med hovkniven för att se omfattningen.
rensar ur den med en söm (så att det angripna materialet försvinner).
droppar i lite 'trush buster' (rensar strålen) och gojar runt med sömmen.
Drevar igen hålet med lite sole-pack.

Solepacken sitter tills nästa skoning.
På min kunds barfotashettisar sitter solepacken kvar till nästa verkning.

Förhindrar också att skit kommer in i hålet.

Har inte haft ett endfa misslyckande med detta hittills. :)

Enda nackdelen är blåa fingrar........

Hug everyone!!!! (nästan)
/Mike :devil:

Ja, alltså, i mitt, och mästers fall, så avgörs ju trakthöjden utifrån resten av hästen.......
Lagom flummigt va :)
Vi söker ju korrekta axlar på båda hållen,
så trakthöjden blir ju vad den blir, efter bedömning av ben/tåaxel..........

Eller som du skriver........ distala falangen

Vassego..............

/Mike

Va bra. Det skulle jag vetat.

jag ruttnade *fniss* till slut och skar rent så det fick luftas så det kunde läka ned.

Själv använde jag kompresser med jodpax i strålfårsfickor på min medeltid :D

Hugg ingen snäll hovis! ;)
/SUS

Mike skrev:
Ja, alltså, i mitt, och mästers fall, så avgörs ju trakthöjden utifrån resten av hästen.......
Lagom flummigt va :)
Vi söker ju korrekta axlar på båda hållen,
så trakthöjden blir ju vad den blir, efter bedömning av ben/tåaxel..........

Eller som du skriver........ distala falangen

Vassego..............

/Mike

Ja men om du tittar på alla hästar, tycker du alla hovisar lyckas/ alternativt att det lätt låter sig göras på alla hästar (isisar tex)

och när det misslyckas tycker du då att trakten blri för hög i relation til den distala falangen eller för låg i relation till den samma.

Alltså från sidan bakåt eller framåt bruten tåaxel när det inte är rätt.

SUS

Rent generellt så ser det mesta bra ut som är gjort av examinerade hovisar......

När det misslyckas:
Tycker att den oftast blir för låg....... bakåtbrutet då va.....

Detta pga lata 'hovisar'.
Det ärr lättare att dra ner en trakt än en tå, rent arbetsmässigt.......
Oftast sker detta när outexaminerade nissar är i farten.
Vi har en hel flock här nere som inte vet vad dom håller på med, och tyvärr alltför oupplysta kunder.

Fast det förekommer också bland de som är examinerade........ skrämmande men sant.

/Mike

Senast ändrad av en moderator:

Susan skrev:
Smäck är universalt :D

När TV gör dekor (husväggar mm). till inspelningar så får den inte se nygjord ut, utan måste SMÄCKAS

Då har jag också en fråga till alla HOVISAR...

Många strasseranhängare är riktigt upprörda över alla höga trakter.

Utifrån min blysamma erfarenhet så var/är den stora svårigheten att få till en tillräckligt hög trakt i förhållande till den distala falangen ( = rak tåaxel i hovben, kronben, kotben)

Sedan undrar jag hur många ev er anser att hovmekanismen är viktigare än den raka tåaxeln numera benämnd lite tjusigare med balans i leder senor osv.

SO rent teknikst varför vill man underlätta överrullningen vid hbf.

Här har det raderats friskt bland inläggen...Vad har vi gjort denna gång??? Det kan väl inte va elastiska putan som spökar??
Det va i så fall lite väl ehh..frireligöst av buke.

Jag ser alldeles för många med hög lång tå och låg trakt.

Vid raka tåaxlar och i övrigt korrekt verkning så funkar hovmekanismen bra på friska hovar.
Om jag måste välja så tar jag hellre en bakåt bruten än en framåt bruten tåaxel.
Det finns iofs fall där andra saker får överväga och bli viktigare än raka tåaxlar. Vissa hästar kan inte prestera max utan måste ha en lägre trakt för att inte bli rulliga.

Jag tvärtåar vid hbf för flytta fram viktcenrum och avlasta hovens bakre del. Det har alltså i mitt fall inget med överrullningen att göra även om man får den effekten på köpet.

Mike skrev:
Rent generellt så ser det mesta bra ut som är gjort av examinerade hovisar......

När det misslyckas:
Tycker att den oftast blir för låg....... bakåtbrutet då va.....

Detta pga lata 'hovisar'.
Det ärr lättare att dra ner en trakt än en tå, rent arbetsmässigt.......
Oftast sker detta när outexaminerade nissar är i farten.
Vi har en hel flock här nere som inte vet vad dom håller på med, och tyvärr alltför oupplysta kunder.

Fast det förekommer också bland de som är examinerade........ skrämmande men sant.

/Mike

Med verktången så är det lättare att ta trakt än tå.
Men med klubba och klinga så tycker jag nog att det är lika lätt runtom hela hoven.
Här omkring så är det många hovisar som inte fått lära sig att verka med klubba och klinga.
Hur man nu kan bli utexaminerad utan att kunna det.
Resultatet blir ofta bakåtbruten tåaxel.

SO Hovslagare skrev:
Det finns iofs fall där andra saker får överväga och bli viktigare än raka tåaxlar. Vissa hästar kan inte prestera max utan måste ha en lägre trakt för att inte bli rulliga.
.

Ok Tack för svar.
eftrsom du skriver rulliga så antar jag att du menar travare som råkar sluta trava :D

/PELLEPENNAN:angel:

Susan skrev:
Ja Strålens utseende liksom hovens form är ärftligt betingat.

De som jag tycker har bäst hovar är Nordisar. Bra hornkvalitet och stora rejäla strålar. relativt runda om de skos med en takhöjd passande till dess hovben -kronben-kotben.
De sämsta fötterna har jag sett på islandshästar deras traktvägg är ibland bara ett par millimeter tjock, däremot har de en stor stråle som ibland ser ut som en trampdyna, vilket får mig att fundera på om det r relativt mjukt på Island.

Evolutionen gör ju att hästarnas hovar anpassat sig till det underlag de rör sig på. Araber har små (med raka hovväggar)torra hårda hovar lämpliga för deras ibland steniga terräng. Shettisar har samma form och är ofta stenhårda att verka (gruvhästar)

Fullblod som har en bakgrund med mer sumpiga marker ha ren helt annan lutning på sin vägg då de behöver en större stödytan mot ett mjukare underlag. Med ett mjukare underlag i tidens begynnelse så är ockå fullblodets hov mjukare.
Ingen vill ha fullblosfötter
De växer för lite och är alldeles för mjuka

Travare har också torra hårda fötter. Mycket smalare än halblodets.
Därför ser grundformen annorlunda ut på en travsko, en galoppsko, och en ridhästsko.

Kolla hos Hådéns.

En oskodd hov på en unghäst ser också annorlunda ut, och kommer att i viss mån förändras när den skos. Strålen blir lite mindre - den bär ju mindre. Men hur mycket hoven förändras beror på hovslagern men också på intervallet den skos på.
Jag måste reagera lite på ditt inlägg här,det är lite tveksamt att generalisera och påstå att vissa hästar är exakt si eller så i fötterna.
Kan lätt ge fel signaler tycker jag.

Strålar och hovar är dels ärftligt betingat men formas mkt efter den miljö hästarna vistas i,hur hovvården utförs osv.

Jag kan säga att jag har fullblod i kundkretsen med bra kvalitet som växer som ogräs..

Jag har många Islänningar i kundkretsen som har utmärkta hovar med tjocka hovväggar.

De araber jag skor har inte alls små och trånga hovar,faktiskt har kompisens araber som har liknande stamtavla riktigt stora runda hovar ,och enbart torra om miljön är sådan ..

Jag har sett Nordisar med riktigt dålig hovkvalitet ,men för få för att påstå att det är si eller så.
De som haft sämst hovar har varit fd vanvårdsfall så då beror det snarare på miljö och mineralbrist än arv..

Jag fattar vad du menar med att olika raser har en liknande hovform inom rasen rent generellt,men du sätter in dem i lite väl snäva fack för min smak.

Kan lätt ge signaler att det är enbart arv som gör att en individ har hovar av en viss form/kvalitet när det kanske är så att miljön är boven eller mänsklig hand som varit framme och mixtrat fram nåt onaturligt.
Eller ibland brist på verkning överhuvudtaget.

Ibland ser man nyimporterade hästar med Skitfötter pga störd tarmflora och stress pga miljöombytet,där är ju också miljön boven,inte arvet.

Sen har vi förutom hovform och kvalitet nåt som kallas smärttröskel,två individer kan ha exakt samma hovform och kvalitet,den ena funkar bra barfota ,den andra behööver skor för att inte gå och spänna sig.

Jag vet en skicklig hästmänniska vars fullblod hon beskriver som att den skulle "svimma " om den tvingades gå barfota :D och jag tror henne.

Har själv en liten häst som har kanonhovar,men skall jag rida mer än en gång i veckan behöver han skor ,annars går han och smygspänner sig och vågar inte sätta under sig bak,blir markbunden i sina rörelser.
Med skor på får han Turboeffekt..och älskar att jobba.
Man får inte stirra sig blind enbart på hovform eller kvalitet,även en perfekt hov i våra ögon sett kan från hästens synpunkt kännas annorlunda.

Jag har hört om en avelsmärr som lämnade föl med dålig hovkvalitet,men det visade sig att märren hade enorma obalanser i kroppen ,dels pga mineralbrist och framförallt förgiftning(marken de gick på hade odlingsförbud pga tungmetaller i jorden..)
Fölungen föddes då med samma obalanser och förgiftad från start,med taskiga hovar som symtom.
Man kan ju då lätt tro om man inte vet hela sanningen att arvet var boven,fölet föddes ju sån..men i själva verket var det ju miljön som var orsaken!

Nu spårade jag ur ämnet strålform och hovform lite men tycker det är intressant för andra att veta att förgiftning hos häst kan visa sig som dåliga hovar även om det är extremt ovanligt..hoppas jag:eek:

stuv skrev:

Trampar pållen på tex en sten med ena hovhalvan så trycks den delen av hoven uppåt och utjämmnar snedbelastningen. Vid användande av vanlig sko så tas denna rörelsen ut i kronleden i stället.

Mvh Stuv

Fråga: ska det inte stå hovleden i stället för kronleden????

Det är väl som med allt annat arv OCH Miljö.
För att förstå hela sanningen behövs många pussselbitar, Jag gav en oxch du en annan

Jag säger inte emot dig och minns nu inte ens axels urspurngsfråga.
Bara att ingen svarade...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA