Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5
Susan skrev:
Ja Strålens utseende liksom hovens form är ärftligt betingat.
De som jag tycker har bäst hovar är Nordisar. Bra hornkvalitet och stora rejäla strålar. relativt runda om de skos med en takhöjd passande till dess hovben -kronben-kotben.
De sämsta fötterna har jag sett på islandshästar deras traktvägg är ibland bara ett par millimeter tjock, däremot har de en stor stråle som ibland ser ut som en trampdyna, vilket får mig att fundera på om det r relativt mjukt på Island.
Evolutionen gör ju att hästarnas hovar anpassat sig till det underlag de rör sig på. Araber har små (med raka hovväggar)torra hårda hovar lämpliga för deras ibland steniga terräng. Shettisar har samma form och är ofta stenhårda att verka (gruvhästar)
Fullblod som har en bakgrund med mer sumpiga marker ha ren helt annan lutning på sin vägg då de behöver en större stödytan mot ett mjukare underlag. Med ett mjukare underlag i tidens begynnelse så är ockå fullblodets hov mjukare.
Ingen vill ha fullblosfötter
De växer för lite och är alldeles för mjuka
Travare har också torra hårda fötter. Mycket smalare än halblodets.
Därför ser grundformen annorlunda ut på en travsko, en galoppsko, och en ridhästsko.
Kolla hos Hådéns.
En oskodd hov på en unghäst ser också annorlunda ut, och kommer att i viss mån förändras när den skos. Strålen blir lite mindre - den bär ju mindre. Men hur mycket hoven förändras beror på hovslagern men också på intervallet den skos på.
Jag måste reagera lite på ditt inlägg här,det är lite tveksamt att generalisera och påstå att vissa hästar är exakt si eller så i fötterna.
Kan lätt ge fel signaler tycker jag.
Strålar och hovar är dels ärftligt betingat men formas mkt efter den miljö hästarna vistas i,hur hovvården utförs osv.
Jag kan säga att jag har fullblod i kundkretsen med bra kvalitet som växer som ogräs..
Jag har många Islänningar i kundkretsen som har utmärkta hovar med tjocka hovväggar.
De araber jag skor har inte alls små och trånga hovar,faktiskt har kompisens araber som har liknande stamtavla riktigt stora runda hovar ,och enbart torra om miljön är sådan ..
Jag har sett Nordisar med riktigt dålig hovkvalitet ,men för få för att påstå att det är si eller så.
De som haft sämst hovar har varit fd vanvårdsfall så då beror det snarare på miljö och mineralbrist än arv..
Jag fattar vad du menar med att olika raser har en liknande hovform inom rasen rent generellt,men du sätter in dem i lite väl snäva fack för min smak.
Kan lätt ge signaler att det är enbart arv som gör att en individ har hovar av en viss form/kvalitet när det kanske är så att miljön är boven eller mänsklig hand som varit framme och mixtrat fram nåt onaturligt.
Eller ibland brist på verkning överhuvudtaget.
Ibland ser man nyimporterade hästar med Skitfötter pga störd tarmflora och stress pga miljöombytet,där är ju också miljön boven,inte arvet.
Sen har vi förutom hovform och kvalitet nåt som kallas smärttröskel,två individer kan ha exakt samma hovform och kvalitet,den ena funkar bra barfota ,den andra behööver skor för att inte gå och spänna sig.
Jag vet en skicklig hästmänniska vars fullblod hon beskriver som att den skulle "svimma " om den tvingades gå barfota
och jag tror henne.
Har själv en liten häst som har kanonhovar,men skall jag rida mer än en gång i veckan behöver han skor ,annars går han och smygspänner sig och vågar inte sätta under sig bak,blir markbunden i sina rörelser.
Med skor på får han Turboeffekt..och älskar att jobba.
Man får inte stirra sig blind enbart på hovform eller kvalitet,även en perfekt hov i våra ögon sett kan från hästens synpunkt kännas annorlunda.
Jag har hört om en avelsmärr som lämnade föl med dålig hovkvalitet,men det visade sig att märren hade enorma obalanser i kroppen ,dels pga mineralbrist och framförallt förgiftning(marken de gick på hade odlingsförbud pga tungmetaller i jorden..)
Fölungen föddes då med samma obalanser och förgiftad från start,med taskiga hovar som symtom.
Man kan ju då lätt tro om man inte vet hela sanningen att arvet var boven,fölet föddes ju sån..men i själva verket var det ju miljön som var orsaken!
Nu spårade jag ur ämnet strålform och hovform lite men tycker det är intressant för andra att veta att förgiftning hos häst kan visa sig som dåliga hovar även om det är extremt ovanligt..hoppas jag