Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

vdb
Är vi bara hovslagare kvar här som diskuterar verktyg?

Skulle tro att vi är många som smyger i kulisserna. men inte 17 tänker jag kasta mig in i diskussionerna...:eek:
det är ju som att be om att bli sågad vid fotknölarna!:D
Kan alldeles för lite för att känna att jag har ngt att bidra med, däremot har jag haft stor behållning av att läsa alla inlägg.:bow:

underhållningsvärdet ska inte heller underskattas. ;)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Distalt/proximalt Givetvis Neråt/uppåt.

kontraindikationer.
KW Vinterflapp: vissa individer kan reagera negativt på alldeles för mycket grepp. sammanlagt nio brodd per hov. Annars så har jag inte sett några nackdelar jmf med vanlig skoning... iofs så blir det dyrare men det är marginellt då dom brukar hålla två-tre skoningar.

Dum fråga kanske från en lekman, men varför så många brodd?

Jag hade två tåbrodd i skon och två fasta brodd i flappen...

*KL*
Jag har spekulerat i om det skoddes bättre(generellt) förr eller om ägarna visste mindre än idag. Kanske TROR man sig veta bättre idag?

Törs kunderna ifrågasätta mer idag eller har man lika stor respekt för auktoriteter?

Jag vet att JAG inte tyckte ngt.

Det enda jag vet som diskuterades i stallet var två hästar som hade "Dasslock".
Den ena var STOR, ,men om vi säger att den i Kronranden var i skonr. 3 o hade 7or på sig.Det såg inte klokt ut.
Hästen var dessutom trång bak o rörde sig lite "omlott".
Den hade oxå rejäla strykskador.

Ute i hagen kunde den sparka omkull andra.
Snacka om hästspark.

Jag vet inte om hovisantalet har ökat proportionellt med det ökade hästantalet.
Hur var det egentligen för 20 år sen jmft med idag?

SO Hovslagare skrev:
Själv så tycker jag att klingan är ett precisionsverktyg och med rätt skärpa så tar man fina lövtunna tag eller rejäla bitar utan att banka och slå

Jag håller med.
Dessutom så anser jag ingen hantverkare vara bättre än sina verktyg.
En klinga som är korrekt slipad är lätt att styra. Och som sagt finliret...

Ni som verkar enbart med verktång - varmskor ni???

Min mäster - Inte Håde'n för han skodde inte då, hade också gått som lärling i många år.
Han var en djävel på att slipa klingor, hade använde bara en klinga per häst, och hade specialslipade klingor för
Vanlig verkning, rensa stråle, och sista skivan....
Han tyckte att raspen gjorde "bulle" eftersom hornet är mjukare längre in mot mitten än ut mot väggen, och för att få det ultraplant så tog han som sista finish den där lövtunna skivan.

Jag gick bredvid honom i två år. Vi jobabde i team. jag plockade av skorna, "pickade lite" ( för er som till äventyrs läser och inte är hovslagre = övade att verka) Han gjorde snyggt, fäste skon och sedan kom hsäten tillbaka.
Vi tjänade mycket pengar åt honom - för vi hann många hästar på en dag:D
När jag slutade fick han ont i ryggen :o

På den tiden vet jag inte nån som varmskodde.
Men däremot en och annan som bara använde tången
- mycke raspa blev det.
-mycke raspa trakt blev det..
.....

Senast ändrad:

hovis skrev:
Är det så här du omnämner forumets moderator så hoppas jag man vidtar åtgärder mot dig då i alla fall jag uppfattar det som kränkande.

Jag vet inte vad som "flugit" i dig kanske är det fågelinfluensa. Är du en kollega så skäms jag.

Det som är intressant är väl hur moderator uppfattar det.

Känner hon sig kränkt så är i all falla jag så mycket "karl" att jag kan be om ursäkt

:D :D :D

Och sedan sjunga WE shall overcome

:rofl:

Intressant fråga.

Kan man mycket om hovar blir många hovisar otrevliga om man ifrågasätter och vill diskutera. Kanske för att de är rädda för att inte ha svar?

Ofta har vi ju man-kvinna problemet också, en tjej som ifrågasätter är jobbig och ska sättas på plats, du ska lyssna, le och se nöjd ut, annars kanske hovisen inte vill komma tillbaka till dig igen.

Vi tillåts inte alltid att ha en åsikt, trots att vi är kund OCH ansvarig för hästens hovvård.

Många nya hästägare är dessutom från icke hästkunniga familjer. Jag har stött på många som köpt häst för att dottern vill ha och de har råd, men varken familjen eller dottern har den minsta aning om hur hästen ska hanteras eller skötas pga att de aldrig fått lära sig. Man har en tendens att "köpa" kunskapen och sedan glömma den. Det kanske är ett storstadsproblem?

Kanelbulle skrev:
vdb

det är ju som att be om att bli sågad vid fotknölarna!:D )

Nejnej! Då tar du för mycket! Dessutom verkar vi, inte sågar.:smirk:

Nica2 skrev:
Intressant fråga.

Kan man mycket om hovar blir många hovisar otrevliga om man ifrågasätter och vill diskutera. Kanske för att de är rädda för att inte ha svar?

Ofta har vi ju man-kvinna problemet också, en tjej som ifrågasätter är jobbig och ska sättas på plats, du ska lyssna, le och se nöjd ut, annars kanske hovisen inte vill komma tillbaka till dig igen.

Hoppas på intressant svar.

Vad säger du "Lilla skutt" du som både är hovis och KVINNA.:o

Personligen gillar jag kunder som ifrågasätter utifrån kunskap,det kan bara ge ett bättre resultat då man lätt kan samarbeta och göra en individuell helhetslösning utifrån eventuella problem.

Trött kan man däremot lätt bli utifrån okunnigt ifrågasättande där den okunnige redan tidigare bestämt sig för att vara kunnig och inte behöver ytterligare kunskap.

Dom mest kunniga av mina kunder har tidigare varit dom mest okunniga som haft ödmjukheten att ifrågasätta utifrån sin okunskap och kunskapen om att fullärd blir man aldrig.

*lånar knapp*
Sticker in näsan här o frågar nu er alla kunniga hovmänniskor vad som är för- och nackdelar med att varmsko kontra kallsko? Finns en egen tråd om detta, men ingen verkar vilja ge egentliga besked där.
Kort o gott så har jag nu en hovslagare som varmskor, varav min förra flög i taket o sa att sådant s**t ska jag inte låta han utsätta mina hästar för, men han kunde inte ge mig ett enda konstruktivt svar på varför. Dvs nån som kan? Kliv gärna in på tråden varmskoning kontra kallskoning... (eller svara här om inte moderator Boj stryper mig då ;))

hovis skrev:
Personligen gillar jag kunder som ifrågasätter utifrån kunskap,det kan bara ge ett bättre resultat då man lätt kan samarbeta och göra en individuell helhetslösning utifrån eventuella problem.

Trött kan man däremot lätt bli utifrån okunnigt ifrågasättande där den okunnige redan tidigare bestämt sig för att vara kunnig och inte behöver ytterligare kunskap.
.

Instämmer föregående talare...Jag blev idiotförklarad av en hästägare som hade bestämt sig för att jg hade fel,jag gjorde misstaget att helt fräckt påstå att hennes häst hade belastningsfång. Det hade hästen minsann inte eftersom all fång är foderrelaterad. Hon hade aldrig hört talas om det. Också hänvisade hon till den tappskokurs hon gick för 9 år sen där man inte fick lära sig om nåt dyligt. Som av en händelse hade jag en liten folder i bilen om just fång, där man tog upp de vanligaste varianterna av fång, dvs foderfång, belastningsfång, medecinsk och förkossningfång. Då undrade hon vad det var för en kvackare som skrivit den "uppsatsen" som hon valde att kalladet.
Det var en kort sammanfattnging av Owe Wattles fångarbete...
Jag svarar gärna på frågor, men vissa frågor är en smula komplexa och bör inte besvaras på nätet eftersom ibland kan svaren totalt missförstås, och det har ju hänt ett antal gånger här.

*KL*
Krävs det ngn hästvana för att komma in på hovslagarutbildningen o sdna fall VAD krävs?

Träffade på en 1årselev som inte kunde se att en hästs framhovar var mkt olika i storlek.

En annan som oxå gick i skolan delade ut visitkort och hade redan tagit sig an yrket.
Denne hade sett en ponny som hade mkt understuckna trakter, så de han verkade/skodde tog han inget alls på i Trakten. Det kan väl vara en anledning till att de blir understuckna?

Han kunde heller inte se att hästen stod snett, men ägaren sa till honom när det var plant.

Han skodde oxå ett varmblod. Dagen efter ser ägaren att det saknas en Hufgrip. Han kommer igen o ska fixa det men han får ej upp benet.
Han försöker att hota, muta o knuffa hästen.
Kommer tillbaka ngn dag senare o samma visa.

Ägaren kontaktar då förre ägaren/hovslagaren som aldrig haft några problem.
Han kommer och ser att den är minst sömtryckt.
Sen var historien all.

Senast ändrad:

Lintu skrev:
*lånar knapp*
Sticker in näsan här o frågar nu er alla kunniga hovmänniskor vad som är för- och nackdelar med att varmsko kontra kallsko? Finns en egen tråd om detta, men ingen verkar vilja ge egentliga besked där.
Kort o gott så har jag nu en hovslagare som varmskor, varav min förra flög i taket o sa att sådant s**t ska jag inte låta han utsätta mina hästar för, men han kunde inte ge mig ett enda konstruktivt svar på varför. Dvs nån som kan? Kliv gärna in på tråden varmskoning kontra kallskoning... (eller svara här om inte moderator Boj stryper mig då ;))

Nån har sagt att det finns två säkra sätt för en hovslagare att hamna i helvetet.
Det ena är att smida på kallt järn och det andra är att ta dåligt betalt.

Trots detta så skor jag kallt utom nån gång då jag varmskor hemma för skojs skull.
Frågeställningen är ganska ointressant då jag som skor kallt givetvis förespråkar det och den som skor varmt förespråkar sitt sätt att jobba.

Det är egentligen bara två olika sätt att jobba. Den som varmskor slipper lite jobb med raspen och den som skor kallt får vara väldigt noga med planingen av hov och sko. sen finns det en del hälsoaspekter som att röken från hoven är cancerogen och att den som skor kallt slår sönder sina handleder/armbågar vid planing/riktning av skon.

Manligt problem? Män vill gärna framstå att vara bättre än de redan är och har en fast åsikt om hur saker och ting är, det är även min barfotaverkare. HAN anser att allt har med vad hästen äter att göra och det är väldigt svårt att diskutera detta, även om det inte finns bevis på att det är så, bara att någon häst reagerat bra på att äta mindre kraftigt foder. Jag anser det vara individuellt och att jämföra en sällskapshäst som aldrig arbetar med min som faktiskt arbetas varje dag känns inte relevant.

Den hovis som jag haft i många år utbildade sig trots att h*n aldrig gått i närheten av en häst förut och det har gått jättebra. Var inte färgad och ville lära sig, så det är nog väldigt individuellt. Det intressanta är att h*ns absoluta föresats var att om jag vill fortsätta arbeta hästen så måste den skos, jag har snarare anpassat arbetet efter hästen.

Jag kommer låta min häst vara oskodd så länge som hennes hovar inte är friska, de är jäkligt mycket bättre efter 20 månader, inte helt friska men på god väg. Friska för mig är när sprickorna i hornet är helt nedvuxna och strålen helt fått sin naturliga form. Den har gått från helt utan strålfåror till ordentliga sidstrålfåror och mittstrålfåra som tar sig för varje månad.

Den här hästen var totalt misshandlad i sina fötter när jag köpte henne som 4 åring. Hon var då skodd med dubbla järnskor fram och aluminium bak. Detta för att hon skulle trava bättre? Ägarens sambo skodde själv och han jobbade extra som hovlagare. Jag hade aldrig släppt den människan nära min häst, det lovar jag.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nica2 skrev:
Intressant fråga.

Vi tillåts inte alltid att ha en åsikt, trots att vi är kund OCH ansvarig för hästens hovvård.

Många nya hästägare är dessutom från icke hästkunniga familjer. Jag har stött på många som köpt häst för att dottern vill ha och de har råd, men varken familjen eller dottern har den minsta aning om hur hästen ska hanteras eller skötas pga att de aldrig fått lära sig. Man har en tendens att "köpa" kunskapen och sedan glömma den. Det kanske är ett storstadsproblem?
Den attityden har jag endast mött hos icke utbildade hovisar. De två senaste är dessutom unga killar men båda har sagt att dom hellre har kunder som är intresserade och frågvisa...det håller även dom själva skärpta;). Några bekanta hade dock hovisar som p.g.a. stress och för mycket påtaget jobb inte var särskilt trevliga men dom tappade ganska snart kunder så dom fick lägga om strategi. :smirk:

Nica2 skrev:
Intressant fråga.

Jag känner igen fenomenet både som kund, och med Den erfarenheten att jag fått en del kunder som velat ha en hovis som det går att ha frågor och önskemål med.

En vanlig inställning är ju att
-Det jag inte sett - det finns inte:angel:
Det jag inte kan - det går inte.:angel:

Jag tror att bristen på kunskap är ett av problemen, hovisar har helt enkelt för lite utbidlning. En läkare kan diskutera fenomen allmänt trots att varianterna är många.
Eftrsom de är trygga i sin kunskap kan de också svara vänligt:smirk:
befinner de sig offentligt brukar de också svara på tilltal.:smirk:

Ett annat fenomen är också att det är ett manligt problem. Det handlar mycket om revir, och rang.

När jag möter människor som beter sig på ett vist sätt brukar jag dra analogin med en hästflock.
Den som är högst i rang låter sig inte prococeras.
Och de som är lägst i rang har heller inget att förlora,
men de som är där emellan; de låter, och blir provocerade och slår sig för bröstet i en aldrig sinande jämförelse med alla som kommer i närheten.

Hästar har inget förtroende för såna hästar, och jag har inget förtroende för såna männiksor - hovisar eller andra.

jag har en kompis som brukar säga; Mycket snack och lite verkstad :smirk:

Kunniga människor kan svara vänligt, de är rätt ödmjuka och har en låg profil.:smirk:

För att lätta upp stämningen bland icke - hovisar skall ni få ta del av något som jag läste i ETC en gång i tiden.

DET FINNS ETT STORT UTBUD AV KURSER FÖR KVINNOR PÅ TEMAT "VÅGA TALA" OCH "STÄRK DITT SJÄLVFÖRTROENDE" PÅ SAMMANTRÄDEN.

MEN INGEN HAR KOMMIT PÅ IDE´N ATT STARTA KURSER FÖR MÄN PÅ TEMAT " HÅLL KÄFTEN NÄR DU INGET HAR ATT SÄGA" ELLER "SLUTA SPELA KOMPETENT"

Senast ändrad:

Hovfrågor rätt och slätt kanske.

Kunskap är makt, så är det.

Jag uppfattas som en hård hästmänniska som plågar min häst; hon är både barfota och utan täcken:smirk:

Jätteviktigt att detta tas upp med attityder, kan tänka mig att vissa attityder kommer fram pga stress.

Om inte yrket skulle vara så eländigt tungt så skulle jag defenitivt bli hovslagare.

Ja men just attityden att barfota är bäst - när det går - är vi ju rörande överens om allihopa :)

Jag anser heller inte att man behöver täcka en häst - om den inte är klippt eller extremt känslig

Senast ändrad:

Jag har inget emot otäckat eller barfota.
Jag täckar dom hästar som är träning för min egen bekvämlighet.
Jag tycker barfota är en bra idé på många hästar och så tycker nog de flesta hovisar.
Det jag inte har något som helst till övers för är Strasser och OL
Då jag anser att det dom håller på med är djurplågeri från början till slut, medvetet djurplågeri för att tjäna lätta pengar på lättlurade hästägare.

SO Hovslagare skrev:
Det jag inte har något som helst till övers för är Strasser och OL
Då jag anser att det dom håller på med är djurplågeri från början till slut, medvetet djurplågeri för att tjäna lätta pengar på lättlurade hästägare.

Då var vi där igen då.. Det är inga dåliga anklagelser du kommer med. Med andra ord är alla som har sina hästar verkade enligt Strassermetoden djurplågare?

Det är tydligen lätt att vräka ur sej anklagelser som dina. Men att svara på vart du sett detta djurplågeri äga rum och om det varit en utbildad SHP som verkat hästen osv är tydligen lite svårare???????

Jag frågade dej detta i början av denna tråd men fick inga svar. Frågade om du ansåg att Cecelys häst har slaktade hovar, inget svar.

Men men.. "den som gapar efter mkt.."

Konstigt förresten att när hovslagare kommer med meningslösa och oseriösa i inlägg så raderas ingenting. Men så fort någon som håller sej till barfotahästar säger sitt så vaknar boj ur sin dvala..:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025