Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5
Nica2 skrev:
Intressant fråga.
Kan man mycket om hovar blir många hovisar otrevliga om man ifrågasätter och vill diskutera. Kanske för att de är rädda för att inte ha svar?
Ofta har vi ju man-kvinna problemet också, en tjej som ifrågasätter är jobbig och ska sättas på plats, du ska lyssna, le och se nöjd ut, annars kanske hovisen inte vill komma tillbaka till dig igen.
Vi tillåts inte alltid att ha en åsikt, trots att vi är kund OCH ansvarig för hästens hovvård.
Jag känner igen fenomenet både som kund, och med Den erfarenheten att jag fått en del kunder som velat ha en hovis som det går att ha frågor och önskemål med.
En vanlig inställning är ju att
-Det jag inte sett - det finns inte
Det jag inte kan - det går inte.
Jag tror att bristen på kunskap är ett av problemen, hovisar har helt enkelt för lite utbidlning. En läkare kan diskutera fenomen allmänt trots att varianterna är många.
Eftrsom de är trygga i sin kunskap kan de också svara vänligt:smirk:
befinner de sig offentligt brukar de också svara på tilltal.:smirk:
Ett annat fenomen är också att det är ett manligt problem. Det handlar mycket om revir, och rang.
När jag möter människor som beter sig på ett vist sätt brukar jag dra analogin med en hästflock.
Den som är högst i rang låter sig inte prococeras.
Och de som är lägst i rang har heller inget att förlora,
men de som är där emellan; de låter, och blir provocerade och slår sig för bröstet i en aldrig sinande jämförelse med alla som kommer i närheten.
Hästar har inget förtroende för såna hästar, och jag har inget förtroende för såna männiksor - hovisar eller andra.
jag har en kompis som brukar säga; Mycket snack och lite verkstad :smirk:
Kunniga människor kan svara vänligt, de är rätt ödmjuka och har en låg profil.:smirk:
För att lätta upp stämningen bland icke - hovisar skall ni få ta del av något som jag läste i ETC en gång i tiden.
DET FINNS ETT STORT UTBUD AV KURSER FÖR KVINNOR PÅ TEMAT "VÅGA TALA" OCH "STÄRK DITT SJÄLVFÖRTROENDE" PÅ SAMMANTRÄDEN.
MEN INGEN HAR KOMMIT PÅ IDE´N ATT STARTA KURSER FÖR MÄN PÅ TEMAT " HÅLL KÄFTEN NÄR DU INGET HAR ATT SÄGA" ELLER "SLUTA SPELA KOMPETENT"