Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Från vad jag pusslat ihop tror jag att OL har fixat så att hovarna ser ok ut utan att ha ngn aning om orsak eller hur det påverkar hästen i längden.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Hur vet du att det är djurplågeri? Har du varit där själv och tittat när någon av dessa utbildade SHP:are eller någon under Oves regi, har verkat? Det låter inte som det.

Istället för att sprida ryktessägen, be att få komma på besök hos t ex Cecilia här i Sverige, eller Ove Lind. Då ser du med egna ögon vad de gör och huruvida de hästar de verkar är så ömma som du tycks tro.

Vem säger att inte hovslagare är djurplågare? Det finns gott om dåliga sådana med, som gör hästar illa. Bara för att man sätter dit en sko behöver det inte bli mer rätt vad som döljer sig därunder.

Med tanke på hur många outbildade hovslagare det finns i Sverige, skulle det det knappast skulle räcka till för hästarna om endast utbildade hovslagare var yrkesverksamma.
Varför tror du folk anlitar alternativare hovvårdare till sina hästar? För att det fungerade utmärkt med den de hade innan, eller för att det inte gjorde det? Tror du verkligen att så många människor i Sverige låter sina hästar lida medvetet? Tror du inte de flesta gör så gott de kan för sina hästar?

Toffel skrev:
Då var vi där igen då.. Det är inga dåliga anklagelser du kommer med. Med andra ord är alla som har sina hästar verkade enligt Strassermetoden djurplågare?

Det är tydligen lätt att vräka ur sej anklagelser som dina. Men att svara på vart du sett detta djurplågeri äga rum och om det varit en utbildad SHP som verkat hästen osv är tydligen lite svårare???????

Jag frågade dej detta i början av denna tråd men fick inga svar. Frågade om du ansåg att Cecelys häst har slaktade hovar, inget svar.

Men men.. "den som gapar efter mkt.."

Nej jag anser att dom är lurade till djurplågeri pga en djup okunskap om hästar. Jag har sett detta djurplågeri i västmanland.
De hästarna som jag sett är verkade av en som är shp.
Jag svarade på att jag tyckte cecelys hästs hovar var för hårt verkade.

Har du sett några bilder från Strasse när hon har studerat vildhästar. .... nej , tänkte väl det. Hon har inte visat något foto från sina studier, bara tecknade skisser. hon säger att man ska ha en tåvinkel på 40 grader och en kronrandsvinkel på 30 grader. Då har hästen en väldigt lång tå och får svårt med överrullningen som i sin tur påfrestar alla senor i dom lägre regionerna. Om man studerar Strasses egna skisser så kan man se att hovbenet får en negativ vinkel. En normal hov så lutar hovbenet ca 2-3 grader neråt med en kronrands vinkel på ca 20 grader. Vill man ha en kronrands vinkel på 30 grader så får man verka ner trakterna så att vinkel blir 30 grader. Då har hovbensvinkeln gått från ca 3 grader ner, till ca 13 grader upp. ......... det gör nog ont i strålbensområdet när djupaböjsenan börjar trycka på stålbenet. sedan om man bara läser vilka citat hon har skrivit i sin bok blir man mörkrädd !!!!

Enligt henne ska man låta en fånghäst "gå på" som vanligt utan att man gör något åt saken. det gör ont när hovbenet sticker ut genom sulan !!!!

Läs hennes bok och ta en funderare på om det är rätt att verka hovar som hon vill. Tack för ordet !!!! :bump:

nephthys skrev:
Hur vet du att det är djurplågeri? Har du varit där själv och tittat när någon av dessa utbildade SHP:are eller någon under Oves regi, har verkat? Det låter inte som det.

Istället för att sprida ryktessägen, be att få komma på besök hos t ex Cecilia här i Sverige, eller Ove Lind. Då ser du med egna ögon vad de gör och huruvida de hästar de verkar är så ömma som du tycks tro.

Vem säger att inte hovslagare är djurplågare? Det finns gott om dåliga sådana med, som gör hästar illa. Bara för att man sätter dit en sko behöver det inte bli mer rätt vad som döljer sig därunder.

Med tanke på hur många outbildade hovslagare det finns i Sverige, skulle det det knappast skulle räcka till för hästarna om endast utbildade hovslagare var yrkesverksamma.
Varför tror du folk anlitar alternativare hovvårdare till sina hästar? För att det fungerade utmärkt med den de hade innan, eller för att det inte gjorde det? Tror du verkligen att så många människor i Sverige låter sina hästar lida medvetet? Tror du inte de flesta gör så gott de kan för sina hästar?

Jag har sett SHPáre rida på hästar som borde ordinerats smärtstillande och vila, Dom har dessutom tyckt att hästen går bra.
Om jag känner att jag är ute på djupt vatten i mitt yrke så konfererar jag alltid med veterinär om den fortsatta behandlingen.

Jag försvarar inte outbildade hovslagare som gör ett dåligt jobb men det finns en väsentlig skillnad.
Dom för inte en massiv kampanj för att få behandla hovsjukdomar och hovproblem med en plågsam metod som poppat upp och förkastats i århundraden.
Har du nån gång funderat över varför en samlad veterinärkår förkastar både OL och Strasser?

Du får gärna komma och titta på mina hästar i västmanland. De är verkade av utbildad SHP. Så kan du få se på djurplågeriet..

Vad är det du tycker är djurplågeri med de hästar du sett?

Jag har sett dig sko och enligt min mening så tycker jag att det är djurplågeri i så fall. Du tycker säkert att jag kränker dig, men det gör du med mig med när du har mage att påstå att jag är djurplågare.
Min ena häst har varit halt på tre ben och dessa har läkt ut under tiden han varit strasserverkad. Om han skulle lida och plågas så skulle han nog blivit sämre i stället för bättre.
Du tror inte att det kan vara så att vi sökt oss till en annan verkning för att traditionell hovslageri inte funkat på våra hästar.
Tycker du att vi är lättlurade så får det stå för dig. Jag är bra mycket mer kritisk och kunnig än många hästägare som bara låter sko sina hästar utan att reflektera över hur fel det kan bli.

Du är välkommen till mitt stall och titta, jag har inget att dölja.

Susan skrev:
Jag känner igen fenomenet både som kund, och med Den erfarenheten att jag fått en del kunder som velat ha en hovis som det går att ha frågor och önskemål med.

Du får ursäkta nu men utifrån flertalet av dina "kvalitets" frågor här på tråden så undrar man ju om inte dom kunderna har större kunskap.

Frågor och önsekmål tycker jag är helt ok att kunderna har,sedan är det upp till hovis att på ett logiskt sätt förklara att alla önskemål kanske inte går att uppfylla enbart genom hovis arbete.

Det är viktigt att lyssna och därefter förklara så förståligt som det går (i bland går det inte alls då vissa verkar vara döva) för hästägaren samt att försöka tillgodogöra hästägaren men stå och jammsa med enbart för att få nya kunder kan ALDRIG komma på frågan så vida det är skadligt för hästen.

Hästens välbefinnande måste ALLTID komma i centrum utifrån en seriös hovis arbetsinsats och ju mer kunskap samt erfarenhet som finns och införskaffas via dagens forskning, ju mer kompetent utfört kommer oxå hovisens arbete samt svar till ägaren att bli vilket inte alltid ägaren är nöjd med men det kan man skita i så länge hästen är nöjd.

jynituz skrev:
Jag har sett dig sko och enligt min mening så tycker jag att det är djurplågeri i så fall.

Vad vad det som du tyckte va djurplågeri utifrån so hovslagare:s skoningar???

Jag skulle jättegärna vilja bli inbjuden till dig oxå, kanske so och jag kunde få komma tillsammans????

jynituz skrev:
Du får gärna komma och titta på mina hästar i västmanland. De är verkade av utbildad SHP. Så kan du få se på djurplågeriet..

Vad är det du tycker är djurplågeri med de hästar du sett?

Jag har sett dig sko och enligt min mening så tycker jag att det är djurplågeri i så fall. Du tycker säkert att jag kränker dig, men det gör du med mig med när du har mage att påstå att jag är djurplågare.
Min ena häst har varit halt på tre ben och dessa har läkt ut under tiden han varit strasserverkad. Om han skulle lida och plågas så skulle han nog blivit sämre i stället för bättre.
Du tror inte att det kan vara så att vi sökt oss till en annan verkning för att traditionell hovslageri inte funkat på våra hästar.
Tycker du att vi är lättlurade så får det stå för dig. Jag är bra mycket mer kritisk och kunnig än många hästägare som bara låter sko sina hästar utan att reflektera över hur fel det kan bli.

Du är välkommen till mitt stall och titta, jag har inget att dölja.

Nej jag känner mig inte ett dugg kränkt, genom att du är frälst av SHP så lägger jag mycket lite vikt vid det du tycker.
Det jag har sett är av smärta avtrubbade sulömma hästar med bakåtbruten tåaxel och överansträngda böjsenor.
Jag har sett hästar med fångsymtom
och jag har sett hästar som trots den felaktiga verkningen verkar fungera bra men jag sätter frågetecken för hållbarheten
Jag ställer samma fråga till dig
Varför tror du att Strasser och OL förkastas av en samlad veterinärkår

Senast ändrad av en moderator:

nephthys skrev:

SHP verkade hästar har jag sett som faller under djurskyddslagen och bevisligen är utförda av Certifierade Strasser lärlingar så Cecilia går bort!

OL skulle jag däremot gärna vilja få komma på besök till och ställa massor med frågor under hans arbete. Det skulle vara jätteroligt, han som inte ens under teorilektionerna kan behålla humöret och sakligt på ett pedagogiskt sätt motargumentera utan snabbt börjar GAPA OCH SKRIKA SOM EN ÖMFOTAD VILD MUSTANG strax innan den fälls av rovdjuren.

Där kan man snacka om en riktig matcho man som vet allt,kan allt och t.o.m. är fruktad :rofl: :rofl: :rofl:

Ni får jättegärna komma båda två, jag kan säkert bjuda in min SHP:are så kan vi kanske ha en seriös disskusion. Nån mer som vill komma?

Höga trakter, vilket för mig är lika mycket djurplågeri som ni tycker att låga trakter är.

jynituz skrev:
Jag har sett dig sko och enligt min mening så tycker jag att det är djurplågeri i så fall.

.

Kan du specificera dig lite.

peter_lundin skrev:
Från vad jag pusslat ihop tror jag att OL har fixat så att hovarna ser ok ut utan att ha ngn aning om orsak eller hur det påverkar hästen i längden.
PL
Men var medvetna om att jag ser OL som en pissig representant för AANHCP för där finns åtminstone hos vissa en kunskap o en förmåga till analys som OL aldrig kommer att komma inärheten av.
PL

jynituz skrev:
Ni får jättegärna komma båda två, jag kan säkert bjuda in min SHP:are så kan vi kanske ha en seriös disskusion. Nån mer som vill komma?

Höga trakter, vilket för mig är lika mycket djurplågeri som ni tycker att låga trakter är.

Jag skor inte med höga trakter om det inte är befogat och det är det mycket sällan. Vi vet hur en låg/hög trakt påverkar hästens ben vet du det?
Vet du vad kombinationen Ingen trakt lång tå gör med din hästs ben?

Att seriöst diskutera hovverkning med SHP är som att diskutera barnuppfostran med Dr Mengele

När jag lade ut bilder på min häst verkad så var det ingen som hade nån kommentar om hur "hårt" han var verkad. Då hade ni chansen men sa inget. Ni höll bara med om att han var dåligt skodd innan.
Så frågan är ju om ni egentligen känner igen en strasserverkad häst. Jag får för mig att ni har målat fan på väggen om hur de är verkade och tror att det är så mycket värre än vad det är.

Som tex att alla strasserverkare verkar blod. Vad är det för skitsnack?

Det finns massor av folk som rider sina hästar trots att de tillsagda att åka till veterinär och kolla upp hästen, men inte gör det.
Skulle det var nåt speciellt för strasserverkade hästar?

Kanske det var så i detta fall, men det går ju inte att dra alla över en kam för det. Bara för att en person gör nåt dumt så kan ju inte alla få lida för det. I så fall så är ju hovslagare oxå djurplågare, då vissa skodda hästar rids trots hälta.

Sen skulle jag vilja veta om det verkligen var en utbildad SHP:are som red sin häst då den var halt och tyckte att den gick bra. Det finns massor av folk som utger sig för att verka i strassers namn, men inte är så kunniga. Dessa ska man ju naturligtvis se upp med då det faktiskt kan bli dåliga resultat. Ungefär som hovslagare som inte är utbildade.

Ja hållbarheten ja... Hur många skodda hästar avlivas inte idag vid låg ålder pga av sk kroniska hältor eller fång. vad är medelåldern på stor häst i dag , 10 år eller? De flesta är väl skodda?

Min häst är ett mycket bra exempel på att hållbarheten blir bättre.

Förkastad av veterinärkåren... Jag har säkert missat något, men kan man få se vad du grundar det på?

Min veterinär har då aldrig sagt något om min hästs hovar då han varit där för behandling. Inte heller sagt något om överansträngda böjsenor. Snarare tvärt om och benen nu ser mycket bra ut och att han inte trodde att en sådan gammal häst skulle kunna läka ut så bra.

peter_lundin skrev:
Men var medvetna om att jag ser OL som en pissig representant för AANHCP för där finns åtminstone hos vissa en kunskap o en förmåga till analys som OL aldrig kommer att komma inärheten av.
PL

Jag tycker inte heller att deras verkningsmetod är så fel, det ser ut som vilken hovis som helst som har verkat.
Vilket man inte kan säga om SHP
Men här i sverige verkar något ha gått snett alldeles snett med AANHCP

hovis skrev:
Du får ursäkta nu men utifrån flertalet av dina "kvalitets" frågor här på tråden så undrar man ju om inte dom kunderna har större kunskap.

Frågor och önsekmål tycker jag är helt ok att kunderna har,sedan är det upp till hovis att på ett logiskt sätt förklara att alla önskemål kanske inte går att uppfylla enbart genom hovis arbete.

Det är viktigt att lyssna och därefter förklara så förståligt som det går (i bland går det inte alls då vissa verkar vara döva) för hästägaren samt att försöka tillgodogöra hästägaren men stå och jammsa med enbart för att få nya kunder kan ALDRIG komma på frågan så vida det är skadligt för hästen.

Hästens välbefinnande måste ALLTID komma i centrum utifrån en seriös hovis arbetsinsats och ju mer kunskap samt erfarenhet som finns och införskaffas via dagens forskning, ju mer kompetent utfört kommer oxå hovisens arbete samt svar till ägaren att bli vilket inte alltid ägaren är nöjd med men det kan man skita i så länge hästen är nöjd.

Nu är du nog lite fel ute

De fall som jag refererade till är i första hand hästägare som reagerat på att deras häst deras häst haft en bakåt bruten tåaxel, och velat haft en bättre tåaxel - och deras hovis svarat att det inte gått.:confused:

Jag har inte ansett att dessa fälttävlansryttare på hög nivå behövts förklartas något för, utan försökt lösa problemen efter bästa förmåga.

Det har också till viss del handlat om en "stil" som var relativt vanlig på 'medeltiden' i Sthlm när hovisar som var rädda för tappskor :angel: satte på för små skor och drog tillbaka dem
så till den mildla grad att tåväggen blev deformerad.

Det var nån veterinär som dömde kvalitetstävlan som hojta till om det där raspandet framifrån, och sådana skoningar ser man sällan nu.

jynituz skrev:

Men nu kommer det där påståndet igen.

Ingen hovis, eller veterinär heller för den delen - jag har frågat har menat annorlunda än att det STORA probelemet är snarare att få en tillräcklig hög trakt för att åstadkomma en rak tåaxel.
För att se till hela hästens hälsa.

Utifrån vilka kriterier avgör du om en trakt är hög, lagom, eller för låg?

jynituz skrev:
Förkastad av veterinärkåren... Jag har säkert missat något, men kan man få se vad du grundar det på?

På veterinärmötet i uppsala så diskuterades barfotasekterna av både veterinärer och några av världens främsta hovslagare dom hade inget gott att säga. Jag har varit på flera föreläsningar där frågan har tagits upp och veterinärer har berättat om mycket grova fall av djurplågeri där hovsjukdomar behandlats av SHP Bland annat veterinären som var tvungen att avliva hästen som togs upp som exempel i hästfynd på hur man behandlar fång enl Strasser.
Sen har jag själv tagit upp frågan med veterinärer som man dagligen träffar i jobbet och jag har inte träffat någon som var positiv till verkningsmetoden. Tvärtom så nämns djurskydd och djurplågeri ofta i sammanhanget. Strasser själv bemöter ju kritiken från ledande amerikanska veterinärer med orden - "Er forskning betyder ingenting det enda som betyder något är vad jag har gjort"

tex när en trakt blir understucken. Det finns många fina skodda exempel på det.

När vinkeln på hovväggen som följer hovbenet längst upp vid kronranden och nån cm ner inte följer resten av hoven. Det är den du måste titta på och inte resten av hovväggen. Den kan vara vilseledande. Oftast är hovväggen längst upp mycket brantare än resten av väggen. Följer du en linje från den övre delen och ner till golvet så får du den riktiga linjen. Det är ju den vinkeln som talar om tå axeln i så fall. Och då lär du upptäcka att många hästar har för höga trakter.
Det är ju förstås lättare att titta på hovväggen som är nedanför och då blir det ju fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?