Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Susan skrev:
Det har också till viss del handlat om en "stil" som var relativt vanlig på 'medeltiden' i Sthlm när hovisar som var rädda för tappskor :angel: satte på för små skor och drog tillbaka dem
så till den mildla grad att tåväggen blev deformerad.

Nu förstår jag inte riktigt men om jag tror att du menar den gamla "militärskoningen" är jag lite rätt ute på det då??? Nej det kan inte vara så då den inte är specifik för Sthlm, däremot så kan man i vissa delar av landet än i dag se den vilket är skrämmande.

Varför drogs skorna tillbaka så hårt att tåväggen blev deformerad??? Jag har aldrig sett en häst trampa av sig en sko i tådelen.

Kan du förklara lite bättre, jag fattar inte alls vad du surrar om.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

jynituz skrev:
tex när en trakt blir understucken. Det finns många fina skodda exempel på det.

När vinkeln på hovväggen som följer hovbenet längst upp vid kronranden och nån cm ner inte följer resten av hoven. Det är den du måste titta på och inte resten av hovväggen. Den kan vara vilseledande. Oftast är hovväggen längst upp mycket brantare än resten av väggen. Följer du en linje från den övre delen och ner till golvet så får du den riktiga linjen. Det är ju den vinkeln som talar om tå axeln i så fall. Och då lär du upptäcka att många hästar har för höga trakter.
Det är ju förstås lättare att titta på hovväggen som är nedanför och då blir det ju fel.

Menar du att man skall utgå ifrån processus extensorius och inte den dorsala delen av hovbenet när man bestämmer tåaxeln dorsalt/palmart? det var en alldeles ny teori för mig

Vill du ha ett "kavlitetssvar" , eller ett 'surrigt' svar ;)

:D

Om du har en häst som har storlek 2 i skor, och lägger på en storlek 1 så kommer traktarmarna på skon vara i princip jämnlånga med trakten på hoven.
Skon kommer då att i slutet på skoperioden bli kortare än hoven :angel:
Då raspar man utan helvete i tån så man kan dra bak skon 1/2 - 1 cm - så räcker den till....:o

I all fall är min erfarenhet att ju mer skon sticker ut bakåt (eg. åt sidan) desto lättare har hästen att trampa av sig skorna.

På detta sätt fick man väl en slags halvstorlek...:cool:

Till metoden hörde ju givetvis ingen riktning av skon:eek: , de hade väl inte som Håde´n uttryckte sig - lärt sig att "snutta in" traktändarna :angel:

jynituz skrev:
Höga trakter, vilket för mig är lika mycket djurplågeri som ni tycker att låga trakter är.

Det viktiga är inte vad jag och du tycker, utan vad hästen tycker.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Jag tycker inte heller att deras verkningsmetod är så fel, det ser ut som vilken hovis som helst som har verkat.
Vilket man inte kan säga om SHP
Men här i sverige verkar något ha gått snett alldeles snett med AANHCP
Jag har tagit upp det tidigare i tråden, men fick inget svar.
Hoven som AANHCP (USA) visar är rund i formen och inte alls lågTrakt-lång tå som SHP´s som då blir mkt. mer oval.
Jag blir mer o mer övertygad att det har blivit fel i översättningen till Svenska.

Susan skrev:
Om du har en häst som har storlek 2 i skor, och lägger på en storlek 1 så kommer traktarmarna på skon vara i princip jämnlånga med trakten på hoven.
Skon kommer då att i slutet på skoperioden bli kortare än hoven :angel:
Då raspar man utan helvete i tån så man kan dra bak skon 1/2 - 1 cm - så räcker den till....:o

I all fall är min erfarenhet att ju mer skon sticker ut bakåt (eg. åt sidan) desto lättare har hästen att trampa av sig skorna.

På detta sätt fick man väl en slags halvstorlek...:cool:

Till metoden hörde ju givetvis ingen riktning av skon:eek: , de hade väl inte som Håde´n uttryckte sig - lärt sig att "snutta in" traktändarna :angel:

Då undrar jag, hur lång "backar" du hovväggen i tådelen innan du skor. Jag skriver backar för jag menar inte hur mkt du verkar ner den i tåns bärrand. Alltså, bibehåller du ngt vägghorn i tådelen eller backar du in till vita linjen eller ända in till lamellhornet.

Jag har aldrig varit med om att en hov som verkas i balans och skos om under den enskilda individens tillväxtbehov skapat en kortare sko en hoven. Den typen av skoning samt att över "smutta in traktändarna" utförs bara av dom som skor med "tappskogaranti" vilket är direkt skadligt för hoven.

Dagens fabriks gjorda skor är av en sådan hög kvalite samt passform att dom redan i grundutförandet har en otimal traktdels "smuttning" och "smuttar" man till dom mer så förloras hela understödet i trakten då dom kommer att hamna under traktens hov vägg.

Bättre att sko med optimalt understöd både i traktsidodel samt trakt understöd och är man orolig för utlägget så kan man lätt smärgla av kanterna så slipper man tre av fyra tappskor.

Jag har mkt ofta en traktdel på skon som ligger minst med en halv centimeters utlägg från hovens trakt både vid skoning samt vid omskoning och inte har jag mer än ca 3 "tappisar" i månaden på totalt skodda 80 st. Visst det är ganska mkt men jag tar det då hovarna mår mkt bättre av att vara skodda med en sko i balans på hoven än en hov som skall försöka balansera på en sko.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Hoven som AANHCP (USA) visar är rund i formen och inte alls lågTrakt-lång tå som SHP´s som då blir mkt. mer oval.
Jag blir mer o mer övertygad att det har blivit fel i översättningen till Svenska.

Och vems ansvar skall vi lägga den skulden på???

Genomgår man en Tysk utbildning så får man nog oxå lära sig den utifrån modersmålet för att inte senare glatt säga oj det har nog blivit ett översättningsfel här, det va därför den dog.

Jag märker att det är lite svårt att hänga med ;)

Jag hoppas att du är med på att det jag skrev inte är 'mitt sätt' att sko.

En nyverkad hov är relativt rund och kort, i relation till en som gått en skoperiod och slitit ned trakten, men inte tån och därmed är oval och längre.

Hur man väljer skostorlek, måste vi verkligen gå in på det???

Jag har blivit lärd att spika i vita linjen, jag backar skon så att jag ser vita linjen i första sömhålet.

Jag väljer skostorlek och riktar skon, så att ingen del av skon ligger inannför hoven, även om jag drar fram den till en 'ponerad placering', i slutet av skoperioden. Det blir väl ung, den halva centimeter lite drygt du talade om.
Ofta tycker jag hovisar (eller skomodellen) lägger ut skorna bra bakåt, men i slutet av skoperioden så kommer inte skon att räcka till över den bakre rundingen.
På en rundare hovform får man då smida ut armen/armarna för att därefter sNutta in dem igen.

Jag hade ingen tappskogaranti.

(Vilket märke skor du med?)

Jag märker av dina inlägg att du förståss är en mycket skicklig hovis. Den här diskussionen .... känns lite onödig eftersom det verkar som om "vi talar förbi varandra"
jag har ibland också svårt att hänga med i din grammatik, det du skrivit till axel bergiper jag inte alls.

Nu skall jag knoppsa

Senast ändrad:

Hur mycket kan man låta traktarmen på skon sticka ut från trakten på en baksko?
Enligt hörsägen är detta bra om man under en period tränar mkt piruettarbete.

hovis skrev:

Genomgår man en Tysk utbildning så får man nog oxå lära sig den utifrån modersmålet för att inte senare glatt säga oj det har nog blivit ett översättningsfel här, det va därför den dog.

Tror du att det kan vara så att OL i brist på egen kunskap sneglat en del åt Strasser?
Jag menar både verkningarna och den helt sjuka egna marknadsföringen luktar fisk lång väg.

hovis skrev:

Genomgår man en Tysk utbildning så får man nog oxå lära sig den utifrån modersmålet för att inte senare glatt säga oj det har nog blivit ett översättningsfel här, det va därför den dog.[/QUOTE
Man ha väl svårt för facktermer, glömmer sitt lexikon;)

jynituz skrev:
Ja hållbarheten ja... Hur många skodda hästar avlivas inte idag vid låg ålder pga av sk kroniska hältor eller fång. vad är medelåldern på stor häst i dag , 10 år eller? De flesta är väl skodda?
Medelåldern på ett sv.hbl räknas till 16 - 17 år beroende på kön, ston blir äldre än valacker. Det finns flertalet gamla tävlingshästar som stått på stall hela livet, tränats och tävlats hårt och även haft täcken på sig som når 30-års åldern. :smirk:

Finns det ngn statistik på om sporthästar lever kortare tid än hobbyhästar.

Man ser en hel del hopphästar som tävlar på abs. högsta nivå till 18 års ålder.
L´s Dante är väl fortfarande läromästare?

Alltså....... nu börjar jag undra lite.
Ni sitter och jämför SHP med amerikanska AANHCP, och pekar på skillnader.
Jämför ni inte äpplen och päron nu.

SHP är ju inte en svensk AANHCP'are, utan en Strasserutbildad.

Det enda gemensamma dom har är ju att hästarna går barfota :)

Eller menar ni skillnader på AANHCP och SANHCP (OL's svenska AANHCP-organisation.....) ?

Blir bara lite undrande :)

Nu skall jag också knoppa. Skall ut med mäster och sko imorgon......... AJ F*N IDAG ÄR DET JU!!!!!! :devil:

Gonatt!

/Mike

jynituz skrev:
När jag lade ut bilder på min häst verkad så var det ingen som hade nån kommentar om hur "hårt" han var verkad. Då hade ni chansen men sa inget. Ni höll bara med om att han var dåligt skodd innan.

Ja hållbarheten ja... Hur många skodda hästar avlivas inte idag vid låg ålder pga av sk kroniska hältor eller fång. vad är medelåldern på stor häst i dag , 10 år eller? De flesta är väl skodda?

Ja, allt det du skrivit här är så typsikt. Massor med hästar avlivas pga hältor. Och oftast finns inga svar på varför och i synnerhet ingen kunskap att ta bort orsaken till att hästen blivit halt. Men ändå hålls alla inom det tradionella hårt om ryggen. Där är allt så bra så...

Det är ju då ändå bra underligt att din veterinär inte klagat på din hästs hovar eftersom det måste strida mot djurskyddslagen att slakta hovarna så:angel:

hovis skrev:
GAPA OCH SKRIKA SOM EN ÖMFOTAD VILD MUSTANG[/B] strax innan den fälls av rovdjuren.

Ja detta visar ju vilken verklighetsuppfattning du har, för jag tror inte du skämtar egentligen. Du har visat förr att du tror att vildhästar är allmänt ömma i hovarna och att dom av den anledningen tas av rovdjur.. Det är ju just vildhästen som lever i den miljö dom anpassat sej till som är friskast av alla. Men det är väl svårt att ta till sej att hästar kan klara sej utan människan och utan järn på fötterna..

axel skrev:

Jag förstår inte vad ni syftar på, vart har ni sett verkningar som verkar ha "avviktigt" ifrån läran? Jag är som sagt i USA just nu och de lärare vi gått hos hittils har bara haft bra saker att säga om våran kunskap och våra verkningar.
Den allmänna åsikten (från bla. Jamie Jackson) är att vi SANHCP:are står högt i klass när det gäller kunskap, verkningsteknik etc.

Jag förstår heller inte vartifrån snacket om en enad veterinärkår "mot SANHCP" kommer ifrån.

Visst finns det enstaka individer inom veterinärkåren som ställt sig emot denna verkningsmetod, men det finns också individer (i plural) som i allra högsta grad är FÖR denna metod.

Det är likadant här i USA.
Ett talande exempel var en av våra instruktörer. Det var 4 veterinärer på en veterinärstation. Någon var rabiat emot honom, men en annan var helt såld på hans verkningar och skickade alla kunder dit.
För att behålla den goda stämningen på stationen var det inget som diskuterades...

jynituz skrev:
tex när en trakt blir understucken. Det finns många fina skodda exempel på det.

När vinkeln på hovväggen som följer hovbenet längst upp vid kronranden och nån cm ner inte följer resten av hoven. Det är den du måste titta på och inte resten av hovväggen. Den kan vara vilseledande. Oftast är hovväggen längst upp mycket brantare än resten av väggen. Följer du en linje från den övre delen och ner till golvet så får du den riktiga linjen. Det är ju den vinkeln som talar om tå axeln i så fall. Och då lär du upptäcka att många hästar har för höga trakter.
Det är ju förstås lättare att titta på hovväggen som är nedanför och då blir det ju fel.

Nu får du lov att förklara för mig hur den BRANTARE hovväggen visar att det behövs en LÄGRE trakt. När en hov verkas om till den låga trakt som ofta blir resultatet av barfotaverkningens principer, får man ofta en brytning i vinkeln på den utväxande hoven. Jag förstår inte hur detta skulle kunna visa något annat än ett desperat försök att återfå den korrekta vinkeln i förhållande till hovbenet, den vinkel som man mekaniskt på ett mycket drastiskt sätt ändrat. Att det tar upp till ett år innan hästen fungerar barfota skulle då tyda på att det är den tid det tar innan den vinkelbrytningen vuxit ner och kunnat nötas/verkas bort. Efter den tiden skulle hästen rent teoretiskt ha samma vinkel som tidigare (förutsatt att den var rätt utifrån tåaxlar) men en annan vinkel på sulan i förhållande till marken ? med tanke på att man iallafall inom AANHCP tar bort bara nedvuxen hovvägg. Detta har jag gått och grunnat på i många månaders tid. Vad säger ni hovslagare?

Toffel skrev:
Konstigt förresten att när hovslagare kommer med meningslösa och oseriösa i inlägg så raderas ingenting. Men så fort någon som håller sej till barfotahästar säger sitt så vaknar boj ur sin dvala..:angel:

Nog för att jag är mycket inne här på Bukefalos, men även jag kan ha annat för mig mellan varven. Om du tror att detta är min livsuppgift, har du fått fel uppfattning.:devil:

SO Hovslagare skrev:
Jag svarade på att jag tyckte cecelys hästs hovar var för hårt verkade.

Det är fint att se att ni sitter inne med den universala sanningen här inne! Ni måste vara stålta över er själva som vet så mycket och är så bra representanter för det ni gör!

Ärligt talat så ser jag ingen skilnad på er eller OL, ni snackar minst lika mycket skit om varandra allihop!

Vad gäller min häst så kom igen nu, ni som vet så mycket här, ni borde ju kunna svara på hur min häst har haft det dessa snart 2 åren som hon gått barfota?

Det jag hitils har kunnat lägga ihop är att hon har haft fruktansvärt ont, det blöder var och varannan dag, ett par lager sula ska hon samlat på sig och vi får speciellt inte glömma att under hela tiden har hon varit vanvårdad! Inte att förglömma är alla led och senskador hon ska ha fått under tiden också för några raka tåaxlar eller någon som helst balans ska hon inte heller ha i hovarna för OL vet ju inte vad han håller på med, han har ju ingen kompetens, speciellt inte eftersom han varit damsugeförsäljare eller vad det nu var! Nog borde jag glömt nått?

Vilken inkompetent djurskyddsinspektör vi måste ha i länet, hon är tom utbildad argronom. Hon har ju häst i samma stall som mig och hon har inte sagt ett ljud om vanvård!:crazy:

Vi ska heller inte glömma de veterinärer och kotknackare som också varit ute och tittat på hästen!

De enda som sett hur vanvårdad min häst varit är ett par hovslagare som sett hästen! En erbjöd sig tom att ta med mig och häst hem till han ett par veckor för att lära mig vad riktig ridning är! Så snäll han är!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar