Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Toffel skrev:
Massor med hästar avlivas pga hältor. Och oftast finns inga svar på varför och i synnerhet ingen kunskap att ta bort orsaken till att hästen blivit halt. Men ändå hålls alla inom det tradionella hårt om ryggen. Där är allt så bra så...
Så du tror inte att den ökade mängden okunniga hästägare, i kombination med att allt fler gamla hästmänniskor försvunnit i takt med avhästningen inom såväl jordbruk som armé kan ha något med saken att göra? Det tror nämligen jag! :idea: Att skylla allt på en hästsko tycker jag är att göra det väl enkelt för sig, när man bara behöver läsa några trådar här på buke om vilken katastrofalt låg kunskapsnivå rent allmänt många befinner sig på.

Att "kunna rida" betyder inte att man kan sköta om eller hantera en häst rätt. Allt för många skaffar sig hästar utan basala kunskaper, det är inte heller alla som har någon kunnig som hjälper till, alternativt så är det för mkt "kan själv". Hur många trådar finns det inte där folk har problem med hanteringen? :crazy: Hur många "fjortisar" är det inte som skaffar sig en fd travare, för att de är så billiga, köper en billig sadel och sen rider skiten ur sin häst? Jag känner till de som fått en fd travare av sina föräldrar och sen fått sluta på ridskolan, de har ju egen häst så varför betala för att rida?:confused: :eek: Nu gäller mitt exempel inte alla "fjortisar" och inte enbart fd travare. ;)

Listan kan göras lång, dåligt tillpassad utrustning, fel utrustning, dåliga uppfödningar, för mkt mat, för lite mat, fel mat, de som sitter på buke och frågar om de ska kalla ut veterinär, hur man kommer till rätta med än det ena än det andra, långa skointervaller, felaktig verkning/skoning mm. Skulle allt det där försvinna om man gav :devil: i att sätta skor på sina hästar, när det bevisligen finns de individer som har så dåliga hovar att de inte klarar barfotagång alternativt är beroende av sjukbeslag? Skulle alla sluta sko sina hästar skulle antalet sjunka drastiskt inom ett par år, då menar jag antalet individer och inte antalet sjuka hästar. :smirk:

Tyvärr tror jag snarare att det är pga att traditionalisterna dör ut och det kommer in för mkt okunskap istället, inte att det beror på om en häst är skodd eller inte. :cool: Om man tror att man har alla svaren, hur kan man då lära sig något nytt? :confused: Om man kan ha sin häst oskodd och det fungerar bra så finns det väl inga anledningar att ändra på ett fungerande koncept, men vad som passar en passar inte alla.

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Finns det ngn statistik på om sporthästar lever kortare tid än hobbyhästar.

Man ser en hel del hopphästar som tävlar på abs. högsta nivå till 18 års ålder.
L´s Dante är väl fortfarande läromästare?
Jag tror inte att det finns någon uppdelning på tävlande och inte tävlande när det gäller medellivslängden, men jag har för mig att bl a John W hade en häst som var i 20-årsåldern som tävlade i WC innan den pensionerades.

Instämmer med föregående talare (i inlägg 381)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Din häst har väl inte varit fräsch på länge?
Du har pratat om att du ska till klinik sen i Dec.(vad jag vet) och inte kommit iväg än.

Du spekulerar ständigt i, om vad det kan vara för fel.
Man hoppas ju att du verkligen åker nu i slutet av mars.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ja hästen ska kollas i ryggen, ryggen har det varit fel på innan OL kom in i bilden kan även nämnas.

Iofs kan den h. hoven vara boven i dramat det ska man inte sticka under stolen med. Men ingen av oss hade kunnat säga från början hur det skulle bli, sänkningen av den trakten rekomenderades faktiskt först av en erkänt duktig ET.

Det jag ville få fram var att man kanske ska tänka till lite hur man själv beter sig innan man kastar skit på andra och vad det är för skit man slänger ur sig!

Förmodligen är det dessa ömfotade mustanger du pratar om? Vad jag kan se ser hovarna fina och funktionella ut.

MustangGathering2.jpeg

"The hooves of some Mustangs that were captured just hours before to taking this photo."

Tror ni hovslagare m. fl. verkligen att alla vilt levande mustanger är ömfotade, allvarligt talat?
Jag såg en bild i tidningen Ridsport för en tid sedan, där de visade upp ett undantag förvisso, men jag har en känsla av att det inte var en mustang som levt i sitt naturliga habitat eller under rätt levnadsformer. Det finns exempel på mustanger som tagit sig in i frodiga odlingar och förätit sig och fått fång eller blivit sjuka på andra sätt. Detta är dock inte där mustanger är skapta för att leva, men det förstår säkert var och en.

Jag har full förståelse för folk som låter sko sina hästar. För att barfota ska fungera krävs det att man verkligen gör rätt. Under vissa omständigheter fungerar inte barfota, visst. Men när skon ska på, så krävs det att verkningen därunder är rätt också.

Kunskapen om hovens form och funktion verkar ha gått många hästägare förbi. "Det där tar hovslagaren hand om", tänker de. Men hur ska man kunna välja hovslagare, om man inte vet efter vilka kriterier man ska välja?
Häromkring är ett vanligt kriterie för en bra hovslagare att skorna sitter kvar hela skoperioden och helst så länge som möjligt. Längre än så ser folk sällan, de har för lite kunskap.

Nyligen var jag och lyssnade på en föreläsning av Göran Åkerström (veterinär, tidigare föreståndare på hovslagarskolan och som idag driver hovklinik). Faktum var att jag tyckte han hade vettiga framföranden. Allt det han pratade i positiva ordalag om, har jag tyckt och tänkt under flera års tid, jag undrade nästan om han inte varit inne på några "hemska barfotasidor" och hämtat sitt material ifrån.

Varför ska våra rid/kör hästar jmfs med vildhästar
Ngn påpekade att Mustangen bara är en förvildad tamhäst.

Det går en hel del generationer på 350 år.

Vad händer med dens hovar om den börjar att belastas och verkas?
Kommer den klara att springa med en obalanserad ryttare på hårda grusvägar.

Hovens kvalité har väl inte varit det främsta kriteriet i den moderna ridhästaveln.

Senast ändrad:

Mia_R skrev:
Så du tror inte att den ökade mängden okunniga hästägare, i kombination med att allt fler gamla hästmänniskor försvunnit i takt med avhästningen inom såväl jordbruk som armé kan ha något med saken att göra? Det tror nämligen jag! :idea: Att skylla allt på en hästsko tycker jag är att göra det väl enkelt för sig, när man bara behöver läsa några trådar här på buke om vilken katastrofalt låg kunskapsnivå rent allmänt många befinner sig på.

Att "kunna rida" betyder inte att man kan sköta om eller hantera en häst rätt. Allt för många skaffar sig hästar utan basala kunskaper, det är inte heller alla som har någon kunnig som hjälper till, alternativt så är det för mkt "kan själv". Hur många trådar finns det inte där folk har problem med hanteringen? :crazy: Hur många "fjortisar" är det inte som skaffar sig en fd travare, för att de är så billiga, köper en billig sadel och sen rider skiten ur sin häst? Jag känner till de som fått en fd travare av sina föräldrar och sen fått sluta på ridskolan, de har ju egen häst så varför betala för att rida?:confused: :eek: Nu gäller mitt exempel inte alla "fjortisar" och inte enbart fd travare. ;)

Listan kan göras lång, dåligt tillpassad utrustning, fel utrustning, dåliga uppfödningar, för mkt mat, för lite mat, fel mat, de som sitter på buke och frågar om de ska kalla ut veterinär, hur man kommer till rätta med än det ena än det andra, långa skointervaller, felaktig verkning/skoning mm. Skulle allt det där försvinna om man gav :devil: i att sätta skor på sina hästar, när det bevisligen finns de individer som har så dåliga hovar att de inte klarar barfotagång alternativt är beroende av sjukbeslag? Skulle alla sluta sko sina hästar skulle antalet sjunka drastiskt inom ett par år, då menar jag antalet individer och inte antalet sjuka hästar. :smirk:

Tyvärr tror jag snarare att det är pga att traditionalisterna dör ut och det kommer in för mkt okunskap istället, inte att det beror på om en häst är skodd eller inte. :cool: Om man tror att man har alla svaren, hur kan man då lära sig något nytt? :confused: Om man kan ha sin häst oskodd och det fungerar bra så finns det väl inga anledningar att ändra på ett fungerande koncept, men vad som passar en passar inte alla.
:bow: Bra skrivet, håller med dig i det mesta.
Tack för ett vettigt inlägg;)

nephthys skrev:
Tror ni hovslagare m. fl. verkligen att alla vilt levande mustanger är ömfotade, allvarligt talat?

.
Nej ,tvärtom! mustanger är ju kända för att ha just stenhårda bra hovar.
I naturen försvinner individer med för ömma hovar automatiskt eftersom de starkaste överlever och fortplantar sig,naturen är bättre än människan när det gäller avel.

Vi avlar fram specifika raser, exteriörer och gångarter ,ibland med linjeavel..extremt bra hovar är inte högsta prioritet..:angel:

Så fort man fokuserar avel på tex en viss färg eller egenskap kan det ge riktigt otäcka avarter..tex föl som föds med missbildningar,titta tex på paintaveln där det varit stora disskutioner om en viss hingst skall få anv i aveln.

Sen undrar jag om en mustang verkligen visar öppet alla ggr när de har ont..(Nej nu menar jag inte att de är ömfotade utan skador överhuvudtaget..),vilka djur blir rovdjursmat först?Jo de svaga eller halta.
Jämfört med många av våra förädlade raser som tex fullblod så tror jag det sitter mkt i generna på en vildhäst att inte visa smärtan övertydligt.
De har säkert lika ont men visar det inte lika tydligt..

Jämför med Islänningar som är kända att ha hög smärttröskel ,hur många islänningar har inte långt gången spatt innan det upptäcks..:crazy:

Och just den egenskapen kanske kan göra livet surt för vissa hästar i slutändan när de biter i hop och jobbar på trots ömma hovar eller andra skador,om hästägaren är okunnig märker h*n inte att hästen är halt på alla fyra..fast det finns ju skodda hästar också som har otur att råka ut för samma fenomen,dvs ägare som inte kan/vill läsa av hästens signaler och hur de mår,en stressad häst(pga smärta) kanske tolkas som pigg och glad tex,en annan häst kan visa smärta genom att bli "seg" och får av en okunnig människa diagnosen Snäll och perfekt nybörjarhäst..:crazy:
Och det är för jäkligt..:cry:

hovis skrev:
Frågor och önsekmål tycker jag är helt ok att kunderna har,sedan är det upp till hovis att på ett logiskt sätt förklara att alla önskemål kanske inte går att uppfylla enbart genom hovis arbete.

Det är viktigt att lyssna och därefter förklara så förståligt som det går (i bland går det inte alls då vissa verkar vara döva) för hästägaren samt att försöka tillgodogöra hästägaren men stå och jammsa med enbart för att få nya kunder kan ALDRIG komma på frågan så vida det är skadligt för hästen.

Hästens välbefinnande måste ALLTID komma i centrum utifrån en seriös hovis arbetsinsats och ju mer kunskap samt erfarenhet som finns och införskaffas via dagens forskning, ju mer kompetent utfört kommer oxå hovisens arbete samt svar till ägaren att bli vilket inte alltid ägaren är nöjd med men det kan man skita i så länge hästen är nöjd.
:bow: Jag håller med dig.Bra svar tycker jag;)

Toffel skrev:
Konstigt förresten att när hovslagare kommer med meningslösa och oseriösa i inlägg så raderas ingenting. Men så fort någon som håller sej till barfotahästar säger sitt så vaknar boj ur sin dvala..:angel:

Man kan ju konstatera att även hovslagare kan vara oense om saker och ting, om radering hade skett här då hade man kunnat diskutera moderatorns partiskhet. Men istället har det fått stå kvar, och vi andra kan bara konstatera att det gäller att ha tungan rätt i mun när det gäller att välja hovslagare. Munläder göre sig ej besvär, oavsett vilken metod man använder sig av det är inte det resultatet man vill ha som hästägare. Snacka går ju, men att snacka så det går funkar tydligen ej.:angel: Själv har jag en hovslagare som skor efter hästens bästa, inte vad kunden tycker. Hur skulle det se ut om veterinärer började behandla hästar utifrån ägarens önskemål.:mad:

Mia_R skrev:

Applåder!!!!!

Cecely skrev:
Ja hästen ska kollas i ryggen, ryggen har det varit fel på innan OL kom in i bilden kan även nämnas.

Iofs kan den h. hoven vara boven i dramat det ska man inte sticka under stolen med. Men ingen av oss hade kunnat säga från början hur det skulle bli, sänkningen av den trakten rekomenderades faktiskt först av en erkänt duktig ET.

Det jag ville få fram var att man kanske ska tänka till lite hur man själv beter sig innan man kastar skit på andra och vad det är för skit man slänger ur sig!

Hur länge har jag inte bett dig åka in med hästen på en riktig hältundersökning???? Gärna med skintografi oxå. Så du tror allvarligt på att h.f. hov är boven i dramat och gett ev. ryggproblem??? Det tror inte jag för hade det varit så så skulle ryggproblemen försvunnit när frälsaren OL började verka den. Han säger ju själv liksom Strasser lärjungarna att ALLA skador läker oavsett samanväxter,pålagringar,urkalkningar,skelettbrott mm bara hoven verkas rätt.

Erkänt duktig ET mitt i allt som inte heller har klart för sig att gå till grunden med problemet utan glatt hejar på med att förvärra den primära skadan.

För mig förefaller det som om ni är flera som kladdar i rent oförstående om att ni bara förvärrar hästens välbefinnande och ser er blinda på hovarna.

Prova att fyft på huvudet och kolla!!! det finns faktiskt ngt mer lite högre upp. *schock*

hovis skrev:
Han säger ju själv liksom Strasser lärjungarna att ALLA skador läker oavsett samanväxter,pålagringar,urkalkningar,skelettbrott mm bara hoven verkas rätt.

Vad jag vet har Strasser aldrig påstått att ALLT läker och försvinner bara hovarna är friska. Bara ännu ett påstående taget ur luften och annars kan du ju berätta vart du läst om detta i hennes böcker (återigen bok, titel)..

Du kan ju också delge oss alla här vart det står i Strassers böcker att man bara ska rikta uppmärksamheten på hovarna?

Jag kan nog hålla med om att en saklig debatt är en bra debatt.:)

Jag tror inte man kan uttala sig om en häst lider som man inte sett, däremot tror jag att man med en stor erfarenhet kan säga att det där kommer inte bli bra för det stora flertalet hästar.:cool:

På samma sätt är det faktiskt lika svårt att säga Joho min häst är 'lycklig'. Att läsa en hästs subtila signaler, kroppsspråk och rörelsemönster är svårt.

Hästar maskerar saker i det längsta, så den som säger min häst mår bra tror jag lika lite på som den som säger din häst lider. Jag vill ha tecken - direkt 'från hästens mun' på det ena eller andra.

Att bedömma hästhälsa är också subjektivt, man ser det man vill se:cool:

Huruvida en specifik hsät lider eller inte tror jag inte vi kan reda ut på buke.

Med lite längre och ffa mer uppdaterad utbidlning kan man se att få hästar klarar av att både gå barfota och prestera.

Man kan också se det skadliga i att hästar går med för låga trakter, vilket är ett vanligt resultat av att hästen får gå barfota oavsett om den sm behandlar är hovsl, eller ngt annat.
Med tillräcklig utbidlning så förstår man också att det är mer skadligt att gå med en för låg trakt i förhållande till tån än tvärtom. De skador som 'anses' ha uppskott av skoningen blir också de kraftigt förvärrade, av att gå med för låg trakt, utifrån den kunskap som vi har idag.

Den alternativa kunksapen har ingen som helst förankring i verkligheten, på vad som statisktiskt är de vanligaste hälsoproblemen på häst - dess orsaker och behandling.

Med lite sunt bondförnuft kan man också se att många människor verkar vilja ha en syndabock för att deras häst inte mår bra.
En del väljer då veterinärer, och hovslagare...

Ju mer man lär sig så inser man ju att man ingenting vet. Man kan inte säga någonting tvärsäkert, och då blir det ju ointressant att lägga skuld någonstans. Tyvärr händer det saker med våra hästar. Om vi inte vore så rädda för våra skudlkänslor så skulle man kanke i första hand reda ut grundproblemet.

Åk till en klinik. Ingen veterinär är så oborstad så de skriker - din pappskalle rhur rider du egentligen, för de vet att det är väldigt mycket mer komplicerat än så.

De är också där för att hjälpa hästen, de sätter sig inte till doms...

Senast ändrad:

Men du som sitter inne med den universala saningen kan ju då berätta för mig vad felet är!!

Du säger ju här att du vet mer än alla de personer som tittat på hästen för de vet ju uppenbarligen ingenting enligt dig! Inte ens de 3 veterinärer jag rådfrågat!

Lustigt att du säger det.
Så fort flickorna här visar en bild på sin häst så har du som regel inget gott att säga om den.
Du upprepar som med ett Mantra -Hästen är för hög i sin trakt och har nog för höga hörnstöd, vilket är mkt smärtsamt för den.

För dig så är ju allt en hög trakt, såvida den inte är så låg som det går.

håller med Susan:love: :bow:

Man kan göra en hältutredning o röntga den.:banana:

Förmodligen har du ju flera fel på din häst.

Du skall ju åka till klinik?, då kommer de att behandla det mest uppnebara först, när de är borta kan man hitat fler problem och på så vis gå vidare.

Fördelen med att åka till klinik är att de har bra utrustning och hjälpmedel, just de veterinärerna har också mest erfarenhet, de tar hjälp av varandra, och de går verkligen till botten med problemen.

Istället för att komma med ........uttalanden

Nu Västerås here I come...

Jo kliniken är redan bokad och klar så snart bär det iväg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar