Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Mike skrev:
Oj!

Gulligt.......
By the way....... ett litet huskursrecept.
Hålvägg (sån där liten lagom.
Öppnar lite grann längst ner med hovkniven för att se omfattningen.
rensar ur den med en söm (så att det angripna materialet försvinner).
droppar i lite 'trush buster' (rensar strålen) och gojar runt med sömmen.
Drevar igen hålet med lite sole-pack.

Solepacken sitter tills nästa skoning.
På min kunds barfotashettisar sitter solepacken kvar till nästa verkning.

Förhindrar också att skit kommer in i hålet.

Har inte haft ett endfa misslyckande med detta hittills. :)

Enda nackdelen är blåa fingrar........

Hug everyone!!!! (nästan)
/Mike :devil:
Trush Buster /Rensa Strålen är giftig som fan!
Ursäkta Boj att jag svär;)

Använd handskar för tusan,tror tom det står på flaskan att det är cancerframkallande:eek:

Ett tips är att när vi som Hovisar råder nån hästägare att använda detta ,påminn dem noga om att de skall använda handskar och anv preparatet försiktigt,spec eftersom det ofta används av minderåriga hästtjejer som kanske inte kommer ihåg att läsa varningstexten..

Vi ska vara rädda om varann! :p

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Här omkring så är det många hovisar som inte fått lära sig att verka med klubba och klinga.
Hur man nu kan bli utexaminerad utan att kunna det.

Det har jag full förståelse för då klubba och klinga dels är otroligt gammalmodigt samt i nio fall av tio mer skadligt för både hästen samt hovisens leder.
Jag tycker det räcker med dom slag man utsätter hoven för vid spikning samt nitning.

En annan sak är väl alla dessa otaliga "slintningar" med klingan som orsakar både bottenverkningar samt blodbad vilket är omöjligt att göra med en verktång. Därtill så är verktången otroligt mer säker än klingan då den inte består av ett 10 centimeters rakbladsvasst tillhygge som kan och har orsakat både den ena och andra benskadan både på häst och hovis.

Nio av tio skohalta hästar jag har sett har varit verkade med klinga, nio av tio hovisar som tvingats sluta p.g.a. ledproblem har verkat med klinga.

Tips: Börja verka med verktången i tådelen och avsluta verkningen i slutet av sidodelen så blir det ingen verkning med verktången i trakten. Skitenkelt;)

Susan skrev:
Det är väl som med allt annat arv OCH Miljö.
För att förstå hela sanningen behövs många pussselbitar, Jag gav en oxch du en annan

Jag säger inte emot dig och minns nu inte ens axels urspurngsfråga.
Bara att ingen svarade...
Du kanske inte förstod min poäng riktigt..om du tex säger att islänningar har tunna hovväggar eller araber har trånga torra hovar,kan inte det ge hästägare signaler om att det är normalt?:confused:

När det isjälva verket ofta går att fixa genom rätt miljö och hovvård..
Om de då hört nånstans att den rasen är exakt si eller så då kanske de tror att hästens onormala hovar är normala..att strålarna/hovarnas form enbart beror på arv, och inte miljö,och gör inget åt problemet..:angel:

Jodå jag förstod absolut din poäng.
Men jag ser inte det här som ett informatiosnblad.

Jag svarade Axel och hon är redig och kan tänka själv hon ser redan nu till att få en ordenlig seriös hovvård på sina hästar. Jag såg hennes fråga som en kuriosa fråga av nyfikenhet om det fanns ärftliga aspekter.

Mike svarade en annan hovis nämligen mig och jag kan läsa själv på Thrush busterflaskans innehållsförteckning.
Och fatta ett vuxet beslut om hur /och om jag vill använda den.

*KL*

Jag tycker att det är märkligt att denna tråden till huvudelen består av kommentarer om varandras svar.

Man kanske kan förmedla sin åsikt /ståndpunkt ändå.

Lilla Skutt skrev:
Trush Buster /Rensa Strålen är giftig som fan!
Jupp där har du helt rätt. En annan sak som jag reagerade på va att blandar man Trush Buster med Solepack så startar en kemisk reaktion utifrån dom olika produkternas innehåll. Rent blir det garanterat men tyvärr så blir det mkt lätt en kronisk rubbning i hornproduktionen.

Tips är att aldrig blanda olika produkter utan hålla sig till EN produkt i taget samt nogrant deseficera vid byte av produkt.

Såg en gång en varmskoning där man innan anläggning av den varma skon behandlat bärranden med Truch Buster. Allt gick jättebra förutom att hästen va blockhalt fyra timmar senare och det berodde enbart på att den varma skons anläggning mot Truch Bustern hade startat en kemisk brännreaktion. Ren blev den i bärranden men kanske lite för brännande ren. Det va bara att slita av alla skorna och köra med skumsläckare,decifisera och på med skorna igen och den blev som ny.

SO Hovslagare skrev:
Med verktången så är det lättare att ta trakt än tå.
Men med klubba och klinga så tycker jag nog att det är lika lätt runtom hela hoven.
Här omkring så är det många hovisar som inte fått lära sig att verka med klubba och klinga.
Hur man nu kan bli utexaminerad utan att kunna det.
Resultatet blir ofta bakåtbruten tåaxel.
Precis som med allt annat är det inte verktygen som spelar störst roll utan hur man använder dem..allting kan missbrukas.;)
Jag har lärt mig verka me klubba och klinga men mig passar det bättre med att anv hovkniv,verktång och rasp..i den ordningen.

Jag använder inte klubba och klinga mer än att tex putsa en stenhård stråle eller hörnstöd..

Oavsett vilken metod man föredrar gäller det ju att ha en plan FÖRE man börjar bearbeta hoven,att tänka efter före..

Som Sickan sa i Jönssonligan.."Jag har en plan!":D

Det är väl handen och hjärnan bakom verktyget som ger slutresultatet,inte verktyget i sig.:angel: :D

Susan skrev:
Jag tycker att det är märkligt att denna tråden till huvudelen består av kommentarer om varandras svar.

Det är väl bra om ngn kommenterar ett ofullständigt svar med ett mer fullständigt svar utifrån erfarenhet och kunskap.

Susan skrev:
Jodå jag förstod absolut din poäng.
Men jag ser inte det här som ett informatiosnblad.

Jag svarade Axel och hon är redig och kan tänka själv hon ser redan nu till att få en ordenlig seriös hovvård på sina hästar. Jag såg hennes fråga som en kuriosa fråga av nyfikenhet om det fanns ärftliga aspekter.

Mike svarade en annan hovis nämligen mig och jag kan läsa själv på Thrush busterflaskans innehållsförteckning.
Och fatta ett vuxet beslut om hur /och om jag vill använda den.

*KL*

Man kanske kan förmedla sin åsikt /ståndpunkt ändå.
Nu var väl inte svaret riktat till dig personligen,tagga ner lite va!

Nu skall man väl inte ta svar som kritik utan att man kan förtydliga svar lite som bonus till de övriga som läser här,om du enbart vill ha svar från vissa spec personer skicka då pm till dem och ha en privat disskution.:angel:
På ett forum får du räkna med att andra lägger till saker eller tycker olika..

Herregud va vissa är lättstötta!:eek:
Jag tycker det är märkligt att du beter dig som du gör..om du vill bestämma vilka som skall svara och hur för att inte göra dig sur,starta då en egen Susantråd där du kan babbla ostört.
Skall du själv kräva att andra ska va ödmjuka,rannsaka då dig själv lite;)

Mitt svar till Mike antydde att han skulle va rädd om sig själv oxå;)
dessutom tror jag inte han tar illa upp ,han verkar trevlig och stabil.

Vem är taggig - mitt svar var inte till dig personligen så det fanns ingen tagg. Det var en reflexion

Jag skrev KL = Knapplån

Jag kommenterade inte ATT det var jag tydlig med
Utan HUR

Susan skrev:
Vem är taggig - mitt svar var inte till dig personligen så det fanns ingen tagg. Det var en reflexion

Jag skrev KL = Knapplån

Jag kommenterade inte ATT det var jag tydlig med
Utan HUR

Jag håller med "skutten" och vet flera andra som reagerat på dina inlägg dom senaste dagarna.

Kan du inte lugna ner dig lite,du som va så trevlig "tidigare".

Susan skrev:
Jag är suddad av suddagumman fastän jag är snäll

Är det så här du omnämner forumets moderator så hoppas jag man vidtar åtgärder mot dig då i alla fall jag uppfattar det som kränkande.

Jag vet inte vad som "flugit" i dig kanske är det fågelinfluensa. Är du en kollega så skäms jag.

hovis skrev:
Det har jag full förståelse för då klubba och klinga dels är otroligt gammalmodigt samt i nio fall av tio mer skadligt för både hästen samt hovisens leder.
Jag tycker det räcker med dom slag man utsätter hoven för vid spikning samt nitning.

En annan sak är väl alla dessa otaliga "slintningar" med klingan som orsakar både bottenverkningar samt blodbad vilket är omöjligt att göra med en verktång. Därtill så är verktången otroligt mer säker än klingan då den inte består av ett 10 centimeters rakbladsvasst tillhygge som kan och har orsakat både den ena och andra benskadan både på häst och hovis.

Nio av tio skohalta hästar jag har sett har varit verkade med klinga, nio av tio hovisar som tvingats sluta p.g.a. ledproblem har verkat med klinga.

Tips: Börja verka med verktången i tådelen och avsluta verkningen i slutet av sidodelen så blir det ingen verkning med verktången i trakten. Skitenkelt;)

Jag kunde verka med tången långt innan jag lärde mig att arbeta med klubba och klinga. Men jag frångick den pga att jag tycker att det är ett klumpigt verktyg.

Gammalmodig?? ja det är ett gammalmodigt yrke.
Själv så tycker jag att klingan är ett precisionsverktyg och med rätt skärpa så tar man fina lövtunna tag eller rejäla bitar utan att banka och slå

Nio av tio hela tiden, lite väl hemgjord statistik?
Vilka nio fall av tio är klingan skadlig för hästen??
Jag ser en hel del sultryckta hästar oftast då verkade med tång där tången vinklats utåt vid verkningen

Otaliga slintnigar? Av nån som är full då eller?

Varken tången eller klingan är fel om man använder den rätt.
men jag tycker att man som hovslagare ska kunna behärska både och.
Det första som hände mig när jag gick lärling var att min mäster snodde tången och sa att den här får du tillbaks när du är klar.

Senast ändrad av en moderator:

Lilla Skutt skrev:
Det är väl handen och hjärnan bakom verktyget som ger slutresultatet,inte verktyget i sig.:angel: :D

Kan bara hålla med.
Fast visst har man hjälp av bra verktyg.

SO Hovslagare skrev:
Otaliga slintnigar? Av nån som är full då eller?
Det första som hände mig när jag gick lärling var att min mäster snodde tången och sa att den här får du tillbaks när du är klar.

Det va dit jag ville komma,många slintningar blir det under lärlingstiden och så länge det händer på döhovar så tycker jag det är helt ok.

Har även sett slintningar från mer självgoda hovisar verksamma i just ditt område och ja man skulle kunna tro att ngn va full.

hovis skrev:
Jag håller med "skutten" och vet flera andra som reagerat på dina inlägg dom senaste dagarna.

Kan du inte lugna ner dig lite,du som va så trevlig "tidigare".

Såja flickor och pojkar! Nu tycker jag vi tillsammans sjunger "We shall overcome".....:smirk:

hovis skrev:
Det va dit jag ville komma,många slintningar blir det under lärlingstiden och så länge det händer på döhovar så tycker jag det är helt ok.

Har även sett slintningar från mer självgoda hovisar verksamma i just ditt område och ja man skulle kunna tro att ngn va full.

Du ville komma vart:confused:
Jag förstår fortfarande inte vad det för otaliga slintningar du talar om.
Jag verkade inga dödhovar under min lärlingstid, det gjorde jag innan.
Jag skodde från första dagen med klubba och klinga under mästers vakande öga, utan att slinta. Vågade fan det.
Och några bottenverkningar vågade jag mig inte heller på.

hovis skrev:
)

Jag vill då mena att det ena inte utesluter det andra. För det mesta använder jag tång, men ibland är det bättre med klubba klinga, man kommer åt bättre typ...
Men visst, det tar på ens armbågar.

*knappen*
Jag verkar med både och.. Tycker jag att tången passar bäst i något läge så använder jag den och vice versa med klingan. Den statestiken som hovis pratar om får stå för honom tycker jag. Men jag håller med S-O om att det är bättre precision i klingan än i tången. Tången är enligt mig ett ganska grovt verktyg. Å nu kom jag å fundera på varför i jösse namn jag skriver det här... Det är väl var mans / kvinnas ensak vilka verktyg man helst använder och gillar?? Huvudsaken är väl att slutresultatet blir ok?

Är vi bara hovslagare kvar här som diskuterar verktyg?

Visst är det giftigt :)

Eventuella kemiska reaktioner stämmer säkert rent teoretiskt.
Dock har vi inte en enda gång, under flerårigt frekvent användande, sett något sådant som påverkat hovarna på ett negativt sätt.
Och då snackar vi om ett antal hundra hästar som behandlats på detta sätt.

Att lägga på en varmsko ovanpå en TB-behandlad hålvägg skulle jag aldrig tänka mig.
Blir ju säkert jättefint i hoven när man sätter formaldehyd i kokning.......

Finns lite andra grejor som funkar hyggligt fint också, bl a Dry-feet.
Gemensam nämnare för alla är att dom innehåller formaldehyd i olika koncentrationer.

Och vi vet ju alla hur nyttigt det är att handskas med, eller hur? :)

/Mike - som i huvudsak verkar med tång........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 317
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 730
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA