Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pilot Jag gissar att det är testet som finns en bit ner på sidan här. http://www.medi-tec.se/

Det dök upp reklam för dem i mitt flöde när jag följde en labradoodlegrupp. Eftersom en del av doodlefolket anser att deras hundar är allergivänliga verkade det populärt där. Jag vet dock inte om det finns evidens för det, det verkar ju som om de som köper det får fylla i en "forskningsenkät". Och nu har jag inte läst på ett tag men jag minns att jag tyckte att företagets påståenden om allergier lät lite väl bra.
Tack! Inser när jag läser på sidan att de är även skaparna av allergenschampot.

halv kl
Tycker där är lite för lite forskning publicerat. Schampot visar sig ha endast gjort på 21 st hundar. Det är dessutom inte jämfört hur "allergen"- ren en hund blir på vanligt hundschampo.
Tycker dessutom att testet var dyrt, särskilt om man dessutom ska göra det för att bidra till deras forskning. Drygt 400 kr per test, när man kommit upp i 1200 så kan man få lite olika rabatter efter det. Kan ju vara värt det, eftersom man ska ha hunden flera år. Men står ingenstans om hur tillförlitligt testet är.

Som jag nämnt innan är min sambo lite pälsdjurskänslig. Inte riktigt så överkänslig att han är väldigt allergisk, men han är liksom lite känslig. Givetvis gör det oss otroligt försiktiga med det här med att köpa valp.

Hur tror ni en uppfödare skulle reagera om vi ber denna att göra allergentest på valparna (tikarna, eftersom vi vill ha tik) mot att vi betalar för samtliga valpar som testas?

Nu är det ju inte alls så att min sambo ens kanske reagerar på dem. Men hellre värt att försöka titta i förväg än att råka få hem en valp som kanske är väldigt högallergen om det i kullen finns mer lågallergena valpar.

Jag skulle dessvärre inte ta risken att sälja till någon med allergier och riskera att få tillbaka hunden (eller att den omplaceras)
Oavsett vad testet visar så kan hans allergi mot hunden förvärras. Mjn bror är allergisk och vi har haft flera djur där hans allergi utvecklats mot även dem efter ett tag. Min Chincilla hadde jag i två år innan han blev allergisk även mot henne i samband med en kraftig förkyling/influensa.

Jag skulle dessvärre inte ta risken att sälja till någon med allergier och riskera att få tillbaka hunden (eller att den omplaceras)
Oavsett vad testet visar så kan hans allergi mot hunden förvärras. Mjn bror är allergisk och vi har haft flera djur där hans allergi utvecklats mot även dem efter ett tag. Min Chincilla hadde jag i två år innan han blev allergisk även mot henne i samband med en kraftig förkyling/influensa.

Han har varit hos läkare som sagt att risken för att allergin förvärras mer eller mindre knappt finns. De ville inte ens kalla hans reaktion för allergi, utan för känslighet. Det enda de tipsade honom om var att inte ha hunden i sängen. På testet han gjorde fick han inte utslag för hund, men han fick en pytteliten röd prick. Sedan har han ju haft hund hela livet......

Jag tänker som så att du verkar vara runt och knyta en hel del kontakter. Du kan hitta nån som uppfyller alla kriterier på valp och som kan tänka sig göra ett allergentest. Men det kan kanske vara så att du får tumma på dina kriterier, ta en uppfödare som du tror kan tänka gå med på testet?

F.ö. så vill jag gärna veta var man kan hitta info om testet? Har aldrig hört att man kan göra så innan och har en släkting som vill köpa hund som kan reagera på vissa.

Det finns ingen uppfödare där jag inte behöver tumma på mina kritierier, tyvärr. Det finns liksom inga felfri tollare. Jag har ju inte ens börjar fråga någon uppfödare om testet ännu men risken är ju att jag då måste välja någon där jag behöver tumma på nästan alla kriterier och bara ta en uppfödare för att ha tollare, då kan jag lika gärna byta ras.

@Pilot Jag gissar att det är testet som finns en bit ner på sidan här. http://www.medi-tec.se/

Det dök upp reklam för dem i mitt flöde när jag följde en labradoodlegrupp. Eftersom en del av doodlefolket anser att deras hundar är allergivänliga verkade det populärt där. Jag vet dock inte om det finns evidens för det, det verkar ju som om de som köper det får fylla i en "forskningsenkät". Och nu har jag inte läst på ett tag men jag minns att jag tyckte att företagets påståenden om allergier lät lite väl bra.

Hans Grönlund, forskaren som varit med och tagit fram det där, lär knappast vara populär hos doodlefolk eftersom han i intervjuer har berättar att de i studier sett att sk "allergifria raser" (labradoodles, mfl) ofta bär på mer allergener än många renraser.

Men vad vet jag, kan ju finnas doodlefolk som gillar det ändå. :)

Hans Grönlund, forskaren som varit med och tagit fram det där, lär knappast vara populär hos doodlefolk eftersom han i intervjuer har berättar att de i studier sett att sk "allergifria raser" (labradoodles, mfl) ofta bär på mer allergener än många renraser.

Om det är testet somn nämns i tråden hade jag inte gjort det.

Jag har också allergireaktioner på hund. Skulle aldrig drömma om att låta det vara ett kriterie vid valpval.

Om det är testet somn nämns i tråden hade jag inte gjort det.

Jag har också allergireaktioner på hund. Skulle aldrig drömma om att låta det vara ett kriterie vid valpval.

Men hur många gånger ska jag behöva förklara att det inte görs för att välja valp??

Och ja, givetvis menar jag testet från meditec eftersom det är framtaget av forskare och så vitt jag vet det enda relativt trovärdiga test som finns på marknaden idag. Är man inte intresserad av att betala 400kr för att det delvis går till forskning om pälsdjursallergi så behöver man ju inte göra det. Jag har i många år brunnit för ämnet och bidrar mer än gärna.

Men @machafuko om risken att han vidareutvecklar någon allergi är så liten, är det verkligen värt att riskera valpen ur en drömkombination då, genom att propsa på ett test från uppfödaren?
Rent krasst kan ju alla bli allergiska menar jag, även om jag förstår att din sambo har högre risk än andra pga känslig redan nu.

Men @machafuko om risken att han vidareutvecklar någon allergi är så liten, är det verkligen värt att riskera valpen ur en drömkombination då, genom att propsa på ett test från uppfödaren?
Rent krasst kan ju alla bli allergiska menar jag.

Det är lite det jag funderar på om det ens är. Vi träffar/umgås och har hund mer eller mindre dagligen och han reagerar ju inte på det. Det har hänt en gång att han reagerade en del på en dobbisblandning vi träffade och även på vår Eurasier när hon kom hem till oss. Båda var dock hundgårdshundar och han slutade känna av Eurasiern helt när vi duschade henne en gång. Vi fick henne precis när björkpollen säsongen börjat och sambon är pollenallergiker så funderar på om det har med det att göra.

Det är lite det jag funderar på om det ens är. Vi träffar/umgås och har hund mer eller mindre dagligen och han reagerar ju inte på det. Det har hänt en gång att han reagerade en del på en dobbisblandning vi träffade och även på vår Eurasier när hon kom hem till oss. Båda var dock hundgårdshundar och han slutade känna av Eurasiern helt när vi duschade henne en gång. Vi fick henne precis när björkpollen säsongen börjat och sambon är pollenallergiker så funderar på om det har med det att göra.

Jag tycker att du överanalyserar :p
Är han pollenallergiker så är han väl van att medicinera, så jag gissar att det är ett alternativ om han skulle bli allergisk mot hund?

Jag tycker att du överanalyserar :p
Är han pollenallergiker så är han väl van att medicinera, så jag gissar att det är ett alternativ om han skulle bli allergisk mot hund?

Jo visst är det en tanke, men han vill ju helst slippa det i den mån det går. För visst, får man en hund med jättehöga allergenhalter så finns det ju viss risk att det kan bli lite värre för honom. Men så pass höga halter som det krävs är inte särskilt vanligt. Sedan har valpar ofta högre halter än äldre hundar också så det blir generellt bättre med tiden.

Men med det sagt har jag nog fått svar på min fråga och orkar inte diskutera det mer eftersom jag inte vill riskera att diskussionen spårar ur till något den inte handlar om. Jag har fått några ärliga svar nu och det tackar jag för. :)

Sitter och tittar på startlistan inför vår nästa tävling i startklass. Schäfer, schäfer, schäfer, schäfer, malle, malle, BC, malle, BC, BC, au. shepherd, au. shepherd, rottis, boxer, malle... och Lars. :cautious: Ett par shelties, någon pudel samt en mops (!) också. 29 anmälda, blir ett redigt gäng.

Sitter och tittar på startlistan inför vår nästa tävling i startklass. Schäfer, schäfer, schäfer, schäfer, malle, malle, BC, malle, BC, BC, au. shepherd, au. shepherd, rottis, boxer, malle... och Lars. :cautious: Ett par shelties, någon pudel samt en mops (!) också. 29 anmälda, blir ett redigt gäng.
Kul att det är några Schäfrar med. De har varit rätt få i brukset de senaste åren :)

Tack! Inser när jag läser på sidan att de är även skaparna av allergenschampot.

halv kl
Tycker där är lite för lite forskning publicerat. Schampot visar sig ha endast gjort på 21 st hundar. Det är dessutom inte jämfört hur "allergen"- ren en hund blir på vanligt hundschampo.
Tycker dessutom att testet var dyrt, särskilt om man dessutom ska göra det för att bidra till deras forskning. Drygt 400 kr per test, när man kommit upp i 1200 så kan man få lite olika rabatter efter det. Kan ju vara värt det, eftersom man ska ha hunden flera år. Men står ingenstans om hur tillförlitligt testet är.

Just det, så var det. Det var reklam för schampot som dök upp i mitt flöde och när jag kollade vidare på det så kom jag till testerna också.

De påpekar lite för många gånger att de kämpar mot läkemedelsindustrin för att jag ska vara riktigt glad. :meh:

Oj då :laugh:

Jodå, jag har sett dem prata om det. Förmodligen för att de har allergi i familjen, har dragits till doodle av det skälet och nu vill gardera sig med rätt valp.

Oj då :laugh:

Jodå, jag har sett dem prata om det. Förmodligen för att de har allergi i familjen, har dragits till doodle av det skälet och nu vill gardera sig med rätt valp.

Så är det säkerligen! Men vet av erfarenhet att en och annan doodlemänniska muttrat när man nämnt Grönlunds namn :angel:

Åå hjärtat blöder lite. Labrdorhane 14 månader omplacering pga barnen i familjen tappat intresset. Ingen problemhund öht.
$500

Nu tycker jag visserligen förräldrarna är idioter som köper hund till mindreåriga och inte tänker ta ansvar själva för hunden i kommande många år... men bortsett från det, hunden har vart på annons i 2 veckor nu och jag önskar jag kunda åka och hämta den direkt

Men vi har planerad semesterresa snart och efter det börjar jag nytt jobb som jag inte vet rutinerna på än Samt vi bpr i ett hus vi hyr så en hund måste få godkänt av ägarna först och jag är tveksam om det går igenom..... :arghh:

Hoppas den får en värdig familj

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 583
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar