Valparna registrerade och Aloy har åkt. Är inte alls så ledsen som jag trodde, kanske har jag inte fattat än? Det känns tryggt att lämna henne till nya matten, och de andra åtta kräver ju en del uppmärksamhet!
Tänk inte på mina känslor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Valparna registrerade och Aloy har åkt. Är inte alls så ledsen som jag trodde, kanske har jag inte fattat än? Det känns tryggt att lämna henne till nya matten, och de andra åtta kräver ju en del uppmärksamhet!
Nä, du gör ju aldrig slag i saken! Instagramstalkers har hon massor av redan!Tänk inte på mina känslor
Vad innebär ett sånt test? Det skulle behöva vara en jäääääääkligt intressant köpare för att jag ens skulle överväga att köra kullen till en veterinär för provtagning. Och jag skulle nog inte vilja låta nån välja valp baserat på hur allergen den är, det är andra egenskaper som är betydligt viktigare för mig att ta hänsyn till.Som jag nämnt innan är min sambo lite pälsdjurskänslig. Inte riktigt så överkänslig att han är väldigt allergisk, men han är liksom lite känslig. Givetvis gör det oss otroligt försiktiga med det här med att köpa valp.
Hur tror ni en uppfödare skulle reagera om vi ber denna att göra allergentest på valparna (tikarna, eftersom vi vill ha tik) mot att vi betalar för samtliga valpar som testas?
Nu är det ju inte alls så att min sambo ens kanske reagerar på dem. Men hellre värt att försöka titta i förväg än att råka få hem en valp som kanske är väldigt högallergen om det i kullen finns mer lågallergena valpar.
Vad innebär ett sånt test? Det skulle behöva vara en jäääääääkligt intressant köpare för att jag ens skulle överväga att köra kullen till en veterinär för provtagning. Och jag skulle nog inte vilja låta nån välja valp baserat på hur allergen den är, det är andra egenskaper som är betydligt viktigare för mig att ta hänsyn till.
Det skulle jag absolut kunna göra.Det är inget som görs hos veterinär utan du får hem ett paket. Du tar två borstprov i pälsen och ett salivprov i munnen på hunden och skickar sedan tillbaka provena i ett frankerat kuvär du fått med i paketet.
Det skulle jag absolut kunna göra.
Jag var just på väg att protestera vilt,men var det inte svårare än så så är det ju görbart.Okej, så skönt. Jag la nyss till en hel del text också i mitt tidigare inlägg till dig!
Jag var just på väg att protestera vilt,men var det inte svårare än så så är det ju görbart.
Sen att jag inte skulle sälja till någon form av allergiker av rädsla för att hunden omplaceras helt i onödan om jag gjort rätt från början är ju en annan sak.
Den tanken slog mig också.Jag var just på väg att protestera vilt,men var det inte svårare än så så är det ju görbart.
Sen att jag inte skulle sälja till någon form av allergiker av rädsla för att hunden omplaceras helt i onödan om jag gjort rätt från början är ju en annan sak.
Helt ärligt hade ni faktiskt åkt ner på min prioritetslista. Dels merjobb, dels risk för omplacering och dels ett urvalskriterie som jag inte vill ta hänsyn till när jag fördelar valpar.Det är lite så jag tänker. Att risken för mig är att uppfödaren uppfattar mig fel och blir rädd för att ens sälja valp till oss. Vi har ju haft flera hundar, både sambon själv och vi två tillsammans och det har liksom inte varit några problem. Men så vill vi som sagt inte riskera att ta hem en "onödigt" högallergen hund.
Helt ärligt hade ni faktiskt åkt ner på min prioritetslista. Dels merjobb, dels risk för omplacering och dels ett urvalskriterie som jag inte vill ta hänsyn till när jag fördelar valpar.
Det finns ju helt uppenbart massor av uppfödare som tex låter folk välja valp själva - då är ju inte allergenurvalet ett problem.Kunde ana att någon skulle tänka så. Himla synd ändå, kan jag tycka som liksom gör allt för att valpköpet ska gå rätt. Men jag kan såklart inte bestämma hur uppfödarna ska tänka.
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Riskera att förstöra mina chanser till valp trots att allergin knappt är något problem alls, eller hålla tyst om det och hoppas att vi inte får den där riktigt högallergena valpen...
Det finns ju helt uppenbart massor av uppfödare som tex låter folk välja valp själva - då är ju inte allergenurvalet ett problem.
Jag tänker som så att du verkar vara runt och knyta en hel del kontakter. Du kan hitta nån som uppfyller alla kriterier på valp och som kan tänka sig göra ett allergentest. Men det kan kanske vara så att du får tumma på dina kriterier, ta en uppfödare som du tror kan tänka gå med på testet?Jag känner ingen tollaruppfödare som låter köparna välja själva, verkligen ingen. Vi vill verkligen inte välja valp själva heller, vi vill bara välja bort en eventuell riktigt högallergen hund för att inte ta någon onödig risk.