Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll har mamma Monstervakten åkt hem, och Monster är djupt traumatiserad. Han ligger mitt på vardagsrumsgolvet och morrar ut i luften. :cautious:

Själv är jag halvt hysterisk, jag är bokad för föreläsning halvdag imorgon och mamma har "städat" och tycks ha gömt laddsladden. Eller slängt den, som hon gjort med bankdosan... Ingen film, ingen pp, inga bilder? Det här blir ju... bra?

(Min telefon ska kunna kopplas ihop med en projektor tydligen, men jag har aldrig provat och vet inte hur det funkar. :banghead:)

Tränat lydnad och skydd idag. Lydnaden faller på plats mer och mer, nu börjar de fyra första och ”dyra” momenten i elitbrukset (fritt följ, inkallning med stå och ligg på 75 m, framåtsändande och kryp, alla med koeff 4) se ut och kännas rätt ofta som jag vill ha dem :banana: !

Även om det är lång väg kvar innan jag kan säga att vi kan momenten till fullo, och det går att detaljförbättra en del saker, så är helheten väldigt nära målbild väldigt ofta på träning nu :) .

Som jag nämnt innan är min sambo lite pälsdjurskänslig. Inte riktigt så överkänslig att han är väldigt allergisk, men han är liksom lite känslig. Givetvis gör det oss otroligt försiktiga med det här med att köpa valp.

Hur tror ni en uppfödare skulle reagera om vi ber denna att göra allergentest på valparna (tikarna, eftersom vi vill ha tik) mot att vi betalar för samtliga valpar som testas?

Nu är det ju inte alls så att min sambo ens kanske reagerar på dem. Men hellre värt att försöka titta i förväg än att råka få hem en valp som kanske är väldigt högallergen om det i kullen finns mer lågallergena valpar.

Som jag nämnt innan är min sambo lite pälsdjurskänslig. Inte riktigt så överkänslig att han är väldigt allergisk, men han är liksom lite känslig. Givetvis gör det oss otroligt försiktiga med det här med att köpa valp.

Hur tror ni en uppfödare skulle reagera om vi ber denna att göra allergentest på valparna (tikarna, eftersom vi vill ha tik) mot att vi betalar för samtliga valpar som testas?

Nu är det ju inte alls så att min sambo ens kanske reagerar på dem. Men hellre värt att försöka titta i förväg än att råka få hem en valp som kanske är väldigt högallergen om det i kullen finns mer lågallergena valpar.
Vad innebär ett sånt test? Det skulle behöva vara en jäääääääkligt intressant köpare för att jag ens skulle överväga att köra kullen till en veterinär för provtagning. Och jag skulle nog inte vilja låta nån välja valp baserat på hur allergen den är, det är andra egenskaper som är betydligt viktigare för mig att ta hänsyn till.

Vad innebär ett sånt test? Det skulle behöva vara en jäääääääkligt intressant köpare för att jag ens skulle överväga att köra kullen till en veterinär för provtagning. Och jag skulle nog inte vilja låta nån välja valp baserat på hur allergen den är, det är andra egenskaper som är betydligt viktigare för mig att ta hänsyn till.

Det är inget som görs hos veterinär utan du får hem ett paket. Du tar två borstprov i pälsen och ett salivprov i munnen på hunden och skickar sedan tillbaka provena i ett frankerat kuvär du fått med i paketet.

Och det handlar inte om att välja valp endast efter det. Utan det handlar om att välja bort en ev högallergen valp. Oftast i en valpkull kan valparna vara ganska jämna, men någon utstickare som bär betydligt högre allergenhalter och någon utstickare som kanske är nästan helt "fri". För oss handlar det inte om att hitta den "fria" utan mer att utesluta den avstickare som kanske har onödigt höga halter, om det ens finns en sådan valp i kullen.

Samojedvalpen jag varit dagmatte till blev allergitestad hos sin uppfödare innan köparna tog hem henne. I hennes kull var alla valparna utom en väldigt jämna. Avstickaren hade betydligt högre halter så de undvek helt enkelt den. Nu är Luna (samojedens) ägare betydligt mer allergisk en min sambo, men för dem fungerar det tydligen hur bra som helst än så länge. :)

Okej, så skönt. Jag la nyss till en hel del text också i mitt tidigare inlägg till dig! :)
Jag var just på väg att protestera vilt,men var det inte svårare än så så är det ju görbart.
Sen att jag inte skulle sälja till någon form av allergiker av rädsla för att hunden omplaceras helt i onödan om jag gjort rätt från början är ju en annan sak.

Jag var just på väg att protestera vilt,men var det inte svårare än så så är det ju görbart.
Sen att jag inte skulle sälja till någon form av allergiker av rädsla för att hunden omplaceras helt i onödan om jag gjort rätt från början är ju en annan sak.

Det är lite så jag tänker. Att risken för mig är att uppfödaren uppfattar mig fel och blir rädd för att ens sälja valp till oss. Vi har ju haft flera hundar, både sambon själv och vi två tillsammans och det har liksom inte varit några problem. Men så vill vi som sagt inte riskera att ta hem en "onödigt" högallergen hund. :)

Den tanken slog mig också.

Det är lite så jag tänker. Att risken för mig är att uppfödaren uppfattar mig fel och blir rädd för att ens sälja valp till oss. Vi har ju haft flera hundar, både sambon själv och vi två tillsammans och det har liksom inte varit några problem. Men så vill vi som sagt inte riskera att ta hem en "onödigt" högallergen hund. :)
Helt ärligt hade ni faktiskt åkt ner på min prioritetslista. Dels merjobb, dels risk för omplacering och dels ett urvalskriterie som jag inte vill ta hänsyn till när jag fördelar valpar.

Helt ärligt hade ni faktiskt åkt ner på min prioritetslista. Dels merjobb, dels risk för omplacering och dels ett urvalskriterie som jag inte vill ta hänsyn till när jag fördelar valpar.

Kunde ana att någon skulle tänka så. Himla synd ändå, kan jag tycka som liksom gör allt för att valpköpet ska gå rätt. Men jag kan såklart inte bestämma hur uppfödarna ska tänka.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Riskera att förstöra mina chanser till valp trots att allergin knappt är något problem alls, eller hålla tyst om det och hoppas att vi inte får den där riktigt högallergena valpen... :banghead:

Kunde ana att någon skulle tänka så. Himla synd ändå, kan jag tycka som liksom gör allt för att valpköpet ska gå rätt. Men jag kan såklart inte bestämma hur uppfödarna ska tänka.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Riskera att förstöra mina chanser till valp trots att allergin knappt är något problem alls, eller hålla tyst om det och hoppas att vi inte får den där riktigt högallergena valpen... :banghead:
Det finns ju helt uppenbart massor av uppfödare som tex låter folk välja valp själva - då är ju inte allergenurvalet ett problem.

Det finns ju helt uppenbart massor av uppfödare som tex låter folk välja valp själva - då är ju inte allergenurvalet ett problem.

Jag känner ingen tollaruppfödare som låter köparna välja själva, verkligen ingen. Vi vill verkligen inte välja valp själva heller, vi vill bara välja bort en eventuell riktigt högallergen hund för att inte ta någon onödig risk.

Råkade snubbla över en bild på en 4 veckor gammal Tinja :love:
15940353_10207586660532662_531226464257351164_n.jpg

En sån butter liten plutt :D

Jag känner ingen tollaruppfödare som låter köparna välja själva, verkligen ingen. Vi vill verkligen inte välja valp själva heller, vi vill bara välja bort en eventuell riktigt högallergen hund för att inte ta någon onödig risk.
Jag tänker som så att du verkar vara runt och knyta en hel del kontakter. Du kan hitta nån som uppfyller alla kriterier på valp och som kan tänka sig göra ett allergentest. Men det kan kanske vara så att du får tumma på dina kriterier, ta en uppfödare som du tror kan tänka gå med på testet?

F.ö. så vill jag gärna veta var man kan hitta info om testet? Har aldrig hört att man kan göra så innan och har en släkting som vill köpa hund som kan reagera på vissa.

@Pilot Jag gissar att det är testet som finns en bit ner på sidan här. http://www.medi-tec.se/

Det dök upp reklam för dem i mitt flöde när jag följde en labradoodlegrupp. Eftersom en del av doodlefolket anser att deras hundar är allergivänliga verkade det populärt där. Jag vet dock inte om det finns evidens för det, det verkar ju som om de som köper det får fylla i en "forskningsenkät". Och nu har jag inte läst på ett tag men jag minns att jag tyckte att företagets påståenden om allergier lät lite väl bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 578
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar