Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@FrauleinLeo Åh, så trist :( :down:
Vår skog är fortfarande sådär på vissa ställen efter Gudrun-stormen. Då hade ju maskinerna inte så mycket val, det var ju kaos i skogen och träd överallt, annars brukar vi vår egen skog och då kan man ju påverka på ett annat sätt.

Klart att det är skillnad när det är röjning efter en sådan katastrof men häromkring och även uppe i norr där jag jobbar och särbon bor är det snarast regel än undantag att de kör sönder stigar :meh: Jag är så j-la less på storbolagen som tror att de kan göra som de vill.

Klart att det är skillnad när det är röjning efter en sådan katastrof men häromkring och även uppe i norr där jag jobbar och särbon bor är det snarast regel än undantag att de kör sönder stigar :meh: Jag är så j-la less på storbolagen som tror att de kan göra som de vill.

Ja, riktigt trist :( Här nere är det främst statens bolag som går riktigt illa åt skogarna :turd: vi arrenderar lite jaktmark av dem, ibland går det inte ens att ta sig fram.

Här hade skogsfolket lämnat motorsågskedjor på marken, en jacka samt hörselskydd, bullpåsar i plast och lite annat smått och gott som vi plockat med oss hem pö om pö när vi gått förbi :mad:

Jag sitter och väntar på veterinären. Valparna ska besiktas! Är omväxlande asförbannad, uppgiven och skamsen över att inte registreringen är klart. Det är Postnords fel, men jag hade ju kunnat lista ut det och postat pappret till hanhundsägaren med ännu större framförhållning.

Nu ska vi iaf plåga valpar en stund, med sprutor, chip och gos! ;)

Jag sitter och väntar på veterinären. Valparna ska besiktas! Är omväxlande asförbannad, uppgiven och skamsen över att inte registreringen är klart. Det är Postnords fel, men jag hade ju kunnat lista ut det och postat pappret till hanhundsägaren med ännu större framförhållning.

Nu ska vi iaf plåga valpar en stund, med sprutor, chip och gos! ;)

Skulle aldrig våga skicka det med snigelposten. Skanar och mailar alltid regpappren till både hanhundsägaren och SKK.
Jag litar inte på posten.

Hinner du få stamtavlorna innan leverans?

Skulle aldrig våga skicka det med snigelposten. Skanar och mailar alltid regpappren till både hanhundsägaren och SKK.
Jag litar inte på posten.

Hinner du få stamtavlorna innan leverans?

Hanhundsägaren fick papprena och skickade tillbaks dem i onsdags, så jag hoppas innerligt att de hinner komma idag. Då hinner de absolut fram till leveranserna som börjar på frredag (ena fodervärden hämtar på onsdag, men hon är ändå här typ varje dag :rofl:)

Jag ska scanna och skicka till SKK, men hanhundsägaren är av en inte fullt så uppkopplad generation :D

Jag var ute på "promenad" med både hunden och sambon igår, ovanligt eftersom i vanliga fall går vi en och en med henne. Som tur var så finns det en del kalhyggen runtomkring vår gård men vi har fortfarande väldigt mycket skog med gamla traktorvägar och stigar att gå på. Just igår skulle jag visa sambon hur man tog sig till en annan gård en bit bort via en traktorväg som jag brukar rida på - en väg som tog ca 1-1,5h.

Vi pratade om hur bra det är när man kan ha sin hund lös - hon verkligen älskar att springa i skogen och har lärt sig att vara inom synhåll och att vänta in oss. vi har verkligen tragglat inkallning med henne oxå så hon ska lyda till 100% - även om hon var grundlydig när hon kom till oss för 9 månader sen så "valde" hon att inte lyssna ibland - vilket jag inte tycker funkar med tanke på hur mycket vilt vi har i våra skogar och nu känns det som att det börjar sitta på riktigt :love: noterade även att jag i början gav henne ganska mycket godis och nu får hon nästan inget - hon kommer fram och lägger huvudet under handen och så klappar man lite och berömmer och sen så får hon springer hon en vända till.

Hon verkligen plöjer igenom alla vattenpölar i traktorspåren - ja hon är delvis labbe :p jag har gett upp att bada henne - trots att jag egentligen inte gillar "blöt hund" lukten - spolar henne med slangen i stallet och så får hon ligga ute och torka ett tag innan hon får komma in och bli handdukstorkad - konstigt att det är så hemskt och då kommer hon med sänkt huvud och väldigt motvilligt när jag ropar på henne - med tanke på att hon slänger sig i minsta pöl utan att tveka.

Idag har vi vilodag efter en fullspäckad helg. Har borstat hundarna.. Eller tja, mest Benji. Han har så SJUKT mycket päls som ska bort nu. Himla ulltott.

Tinja har fortfarande inte börjat löpa. Misstänker att hon kanske blir/är en tik som löper en gång per år. Första gången var i Mars förra året, i år löpte hon i Februari. Väldigt skönt :D

Frank har för ljusa ögon... jag tycker det kan vara fint med ljusa typ bärnstensögon, men inte på svartpigmenterade hundar och särskilt inte på terriers! (undantaget de få som finns i brunt då typ terrier brasileiro och lakeland, de ljusa ögonen går ju inte att undvika då). Sen finns det förstås viktigare egenskaper än just ögonfärgen ;).

@machafuko
Angående tollare: jag fattade inte förrän alldeles nyligen att de finns med svart bas, trodde alla var brunbaserade. Själv tycker jag den där kontrastlösheten hos brunpigmenterade hundar är himla fin :love:. Så nu får du allt se till att din kommande valp blir brunnosad! :D

Ja troligen blir det en sådan, men vi får väl se. Det kan ju bli hur som helst men kollar jag på de kullarna det står mellan blir det nog en brunnosad trots allt :p

vi har verkligen tragglat inkallning med henne oxå så hon ska lyda till 100% - även om hon var grundlydig när hon kom till oss för 9 månader sen så "valde" hon att inte lyssna ibland - vilket jag inte tycker funkar med tanke på hur mycket vilt vi har i våra skogar och nu känns det som att det börjar sitta på riktigt :love: noterade även att jag i början gav henne ganska mycket godis och nu får hon nästan inget - hon kommer fram och lägger huvudet under handen och så klappar man lite och berömmer och sen så får hon springer hon en vända till.

Bara en välmenad tanke: om jag har en hund där inkallningen inte sitter helt så belönar jag rikligt, varje gång jag kallar in hunden. Jag vill påstå att ingen hund är 100%, men min är åtminstone 99,9% och belönas fortfarande ordentligt när vi behöver kalla in eller tränar på inkallning, åtminstone 9 gånger av 10. Jag vill att han har minnesbilden att det alltid händer något roligt hos matte när han hör sitt namn eller visselpipan. :)

Bara en välmenad tanke: om jag har en hund där inkallningen inte sitter helt så belönar jag rikligt, varje gång jag kallar in hunden. Jag vill påstå att ingen hund är 100%, men min är åtminstone 99,9% och belönas fortfarande ordentligt när vi behöver kalla in eller tränar på inkallning, åtminstone 9 gånger av 10. Jag vill att han har minnesbilden att det alltid händer något roligt hos matte när han hör sitt namn eller visselpipan. :)

fast jag skulle nog säga att inkallningen sitter ordentligt nu - är det inget som distraherar så kommer hon när man ropar, om jag ser att hon spetsar öronen, svansen upp och spanar på något för att sen ta några språng - efter något roligt - och man ropar så stannar hon och kommer - alla gånger - de senaste månaderna - har varit både rådjur och fåglar. självklart får hon extra mycket beröm just de gångerna och ett par godisbitar :) så himla kul att se "förbättringen"

Varning för GNÄLL!

Gnäll nummer ett: tidigare i somras påbörjades skogsavverkning i vår skog. Inga kalhyggen, utan "bara" underhåll och rensning. So far so good, vi gick ut i skogen och tyckte det blev så himla fint, men nu när allt är klart är det överjävligt att ta sig fram. 90% av våra stigar har försvunnit och ersatts av djupa maskinspår och ris, som nu dessutom är dränkt i vatten. :( Man får hela tiden stanna upp och fundera var man ska sätta ner foten men det slutar ändå med dränkta skor och plaskvåta strumpor. Häva sig över högar av ris och hoppa fram och tillbaka för att undvika vatten/undvika ris/hitta tillbaka till stigen gör att man kommer hem helt våt av svett. Häromdagen gick jag en bit till annan skog men fick vända hem - där var samma avverkning i full gång. :down: Helt sjukt att "bo på landet" men nu få ta bilen någon annanstans om man vill gå i skog. Det enda alternativet är grusväg - antingen en runda på över en halv mil eller en rak väg där man helt enkelt får gå fram och tillbaka. Lasse kan bara vara lös en specifik del av sträckan pga trafik och krokiga vägar.

Gnäll nummer två: alla dessa nya stilla vattenkällor som är vår fd skog + värmen har resulterat i en MYGGEXPLOSION! Dygnets alla timmar blir vi fullkomligt attackerade så fort vi rör oss ute, det är verkligen helt sjukt! Så medan man hoppar över ris och vatten så slår man armar och händer runt sig i ett försök att värna sig och minimera myggbetten till tio istället för hundra. Vi kan inte vädra och dörrar måste stängas fort när vi går in och ut.

Fyfan så less jag är. :arghh:

Mvh Fraulein vars "lugna, mysiga skogspromenader" har bytts ut mot svordomar, myggbett, svett och skor innehållandes vatten som kan motsvara en mindre insjö.

Men vad knäppt med myggen! :-o Otippat liksom. Förutom jättetrist med förlorade skogsstigar.

Älskar att min begagnade iPhone blivit hackad så den går inte att använda, och min gamla telefon som legat i en låda i två år har på något sätt fått något malware.

Orkar inte. Allt bara läggs på hög :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 571
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar