Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag har fött upp små monster. Nu på eftermiddagen åkte Aloy, Imoen och Karla med mig till en djuraffär där vi mötte upp fodervärdarna för att prova ut sele och koppel till töserna. Väl med sele på fick valparna knata runt lite, träffa folk och undersöka. Så modiga! Så glada och så käcka! Karla höll ett halvt öga på dem men tiggde mest godis.

Vill rekommendera att Kaliber gör en granskning av försvarsmaktens hundavel:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/963573?programid=1316

Så nu har jag lyssnat och är såååå arg!
Jag hoppas verkligen att vissa saker kommer fram i fortsatta program.
Bla så är skrytpellen i inslaget inte enda Svensk som vunnit VM i IPO. Det finns Svensk vinnare i betydligt mer närtid. VM är inte ens det mästerskap som samlar eliten inom Schäfer längre utan det är RSV och där har flera svenskar dominerat länge.

Hens egen avel är inte unik på nått sätt även om hen har lyckats få fram några elithundar, men det har de flesta brukskennlar, tom lilla vi. Ledmässigt når hen inte ens upp till topp 50. Det är INGEN uppfödare som är avundsjuk på hens roll eller uppfödning :meh:

Hen blev dessutom avstängd i 2 år från FM pga turerna runt FMs avstängning från SKK där hen ansågs vara den skyldige. Sen har hen också figgurerat mycket flitigt i sociala medier under eget namn, i flickvännens namn och med flera fejkprofiler och där uppträtt totalt vettlös och ständigt blivit avstängd från grupper.

FM ska förvisso göra samma MH som vi övriga numera men de får göra det själv utan översyn av utsänd från SBK. En detalj som borde tagits upp i samband med minutrarna om MH.:turd:
Hur skulle det se ut om vi började göra MH själva här hemma på våra egna hundar?:grin:

Hoppas innerligt att hundarnas hälsoproblem tas upp, hur få hundar som klarar testerna och hur många som kasseras. Jag hoppas också de jämför detta med det arbete vi privata uppfödare gör och lyfter fram hur mycket av sveriges tjänstehundar som faktiskt kommer i från oss.
Och jag hoppas att de berör de enorma ekonomiska skillnaderna mellan de statliga hundarna och de som de köper in privat till statlig tjänst.

Hoppas även att deras lilla sidoprojekt i Tyskland lyfts fram, dit de har smitigt för att kunna få in nytt blod när Svenska uppfödare blev utom räckhåll.

Det finns hur mycket som helst i denna härva :(

Senast ändrad av en moderator:
Så nu har jag lyssnat och är såååå arg!
Jag hoppas verkligen att vissa saker kommer fram i fortsatta program.
Bla så är skrytpellen i ninslaget inte enda Svensk som vunnit VM i IPO. Det finns Svensk vinnare i betydligt mer närtid. VM är inte ens det mästerskap som samlar eliten inom Schäfer längre utan det är RSV och där har flera svenskar dominerat länge.

Hens egen avel är inte unik på nått sätt även om hen har lyckats få fram några elithundar, men det har de flesta brukskennlar, tom lilla vi. Ledmässigt når hen inte ens upp till topp 50. Det är INGEN uppfödare som är avundsjuk på hens roll eller uppfödning :meh:

Hen blev dessutom avstängd i 2 år från FM pga turerna runt FMs avstängning där hen ansågs vara den skyldige. Sen har hen också figgurerat mycket flitigt i sociala medier under eget namn, i flickvännens namn och med flera fejkprofiler.

FM ska förvisso göra samma MH som vi övriga numera men de får göra det själv utan översyn av utsänd från SBK. :turd:
Hur skulle det se ut om vi började göra MH själva här hemma på våra egna hundar?:grin:

Hoppas innerligt att hundarnas hälsoproblem tas upp, hur få hundar som klarar testerna och hur många som kasseras. Jag hoppas också de jämför detta med det arbete vi privata uppfödare gör och lyfter fram hur mycket av sveriges tjänstehundar som faktiskt kommer i från oss.
Och jag hoppas innerligt att de berör de enorma ekonomiska skillnaderna mellan de statliga hundarna och de som de köper in privat.

Hoppas även att deras lilla sidoprojekt i Tyskland lyfts fram, dit de har smitigt för att kunna få in nytt blod när Svenska uppfödare blev utom räckhåll.

Det finns hur mycket som helst i denna härva :(
Det låter ju som de grävt endel tyckte jag. Iaf när de pratade om nästa del.

Och ja, det är ju bla en viss herre med dobermann som vunnit stora VM om jag inte minns fel? ;)

@Voff Jag är även nyfiken på om någon PWs egna hundar är sålda till FM eller om de tagit från andra ställen?
Har du någon koll på det?

Jag hoppas de pratar med Reino med, han verkar väl ha grävt i det sen innan?

@Voff Jag är även nyfiken på om någon PWs egna hundar är sålda till FM eller om de tagit från andra ställen?
Har du någon koll på det?

Jag hoppas de pratar med Reino med, han verkar väl ha grävt i det sen innan?

Reino vet väldigt mycket. Han har personlig erfarenhet. Han tillsammans med FM tog fram vårt nuvarande MH. Vi snackade lite om det när vi var där sist även om vi mest snackade index då. Det finns en mycket lång och gedigen kunskap där som jag tror de flesta skulle vara 100 gånger mer avis på än PV :laugh:
Men jag känner ytterligare en som arbetat i flera år som tränare med PV på FM och har haft stor insyn fram tills strax innan FM åkte ut och pusslet av olika historier stämmer väl. De stärker varandra.

Jag litar inte ett smack på något FM presenterar.

Mycket nöjd husse kom hem från klubben. Lilla räcerråttan Jarla bara levererar :heart
Full i fan och bus har hon varit ändå här i soffan. Inte lätt att se på TV med 22 kg hund hoppandes och trampandes på en :p
Öronen kommer hon aldrig att växa i :cautious:
9nDtthe.jpg

Hon ser då inte så väldigt "Schäfrig" ut. Allt är långt och smalt. Öron, ben, nos, kropp :D
mEdVNKl.jpg

Mycket nöjd husse kom hem från klubben. Lilla räcerråttan Jarla bara levererar :heart
Full i fan och bus har hon varit ändå här i soffan. Inte lätt att se på TV med 22 kg hund hoppandes och trampandes på en :p
9nDtthe.jpg

Hon ser då inte så väldigt "Schäfrig" ut. Allt är långt och smalt. Öron, ben, nos, kropp :D
mEdVNKl.jpg
Nån vinthund/faraohund som varit på friarstråt?

Såg att du är här igen @Elementary ?! :love: hur mår du och Sherlock?! Och har du sett att det finns ännu en Bedlis (ping @mandalaki - jag jobbar på att göra dig krängtis :angel: ) på forumet, just nu mest i valp2017-tråden? :love:
Mjaaa, kanske det ^^
Sherlock mår bra! Han ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig dock. Speciellt sedan jag var tvungen att trimma mustaschen lite "akut". :angel: Han ser ut som en felklippt pudel, den lilla stackaren. Förhoppningsvis kan uppfödaren rätta till det snart.

Jaaa! Helt underbart med en ny liten BEDLIS :love: @Pilot
Blir ju löjligt valpsjuk.

Ja faktiskt. Det känns som vi äntligen hittade 100% rätt.
Hon är käck med andra hundar, miljöstark till tusen, mycket drifter och avreagerar snabbt. Hoppas, hoppas hon blir fri på röntgen i februari!!!! Shes a keeper :love:
Vi är nog många som håller tummar, tår o tassar!

9nDtthe.jpg

mEdVNKl.jpg

Det där med både vinthund och faraohund har jag skojat om mååånga gånger :laugh:
Men i skallen så är hon glad som en labbe och snabb som en Malle så vette katten vad vi fick hem från Tyskland :o

Låter som att hon har flera likheter med Gripa i både kropp och mentalitet :love: Är dom möjligtvis lite släkt?

Håller tummarna för röntgen nu, ni behöver lite tur!

Jag var och tränade agility igårkväll! Har velat in i det sista om jag ska vänta med att köpa medlemskap på klubben (har ju flyttat så ny klubb) till våren, eftersom det tar en evighet att åka buss ut till ridhuset de håller till i vintertid. Men nu gjorde jag det iaf och vi hade så himla kul :) Det har nog varit bra för pumin att få agilityvila ett par månader, för han var supertaggad. Och att han dessutom kunde prestera så väl fastän det var ny plats och nya hundar!

Det var en hoppbana och jag höll mig i skinnet och körde bara två varv, så han inte hann ledsna. Första varvet kändes det att vi inte tränat på ett tag... vi var som lite ur fas. Starten blev fel och jag visade konstigt sa han ;) Men andra varvet! :love: Ibland glömmer jag lite hur duktig han faktiskt är när allt klaffar. När det tycks som att han får det där självförtroendet "jag kan!" och när jag ropar hindernamnet så satsar han på det, även om jag ligger efter. Jag är så glad över att vi kom iväg!

Ugh. Jag måste gå på fotokurs någon gång. Jag har aldrig riktigt lärt mig den här kameran :rofl: Sen verkar det som att jag inte kan få samma korta skärpedjup som jag ser alla andra ha. Jag ställer in på det absolut kortaste, men det blir liksom aldrig lika kort. Vet inte om jag gör något knas eller om det helt enkelt är så att objektivet inte kan få kortare skärpedjup än så.

Aja. Nu ska vi åka iväg och gå på långpromenad :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 571
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar