Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många tollare har det och jag kallar det Crazy eyes för det är precis så jag tycker det uppfattas på en tollare :o

Det var betydligt snyggare med ljusa ögon på en Schäfer. Sketläckert ju! :D @Voff

Tycker det är snyggt på mörka hundar. :love:
bwKMAdV.png

Vad himla härligt att det blir bra för er allihopa när du väl tagit ett så tråkigt beslut liksom. Och så himla fint att du täker på stojas bästa :heart
Tack för fina ord. Beslutet satt långt inne men jag har också hunnit landa i det, först i beslutet och sen fått det bekräftat under prövotiden. Det bästa för både två- och fyrbenta. Så det känns rätt, men lite tomt och jag sörjer henne eller att det inte blev som tänkt...

Jag gillar ju ljusa ögon för kontrasten :angel: /färgnörd
Tollare är så fattiga på kontraster så de är inte mina favoriter, rent färgmässigt. Utom de med mycket vitt, för då har de ju kontraster :rofl:

Vadå kontrastfattigt. Jag förstår inte alls vad du menar :angel::confused:

Jag håller med dig. Snyggare med vitt, men bärstensfärgade ögon på en röd hund ser bara för läskigt ut. :nailbiting:

Vadå kontrastfattigt. Jag förstår inte alls vad du menar :angel::confused:

Jag håller med dig. Snyggare med vitt, men bärstensfärgade ögon på en röd hund ser bara för läskigt ut. :nailbiting:

Jag håller med dig ang ljusa ögon på ljus hund. Är inte förtjust i ljusa ögon över lag. Jag medger att Slyngeln verkligen har något som tar blicken till sig i sin uppsyn men ändå jag vacklar mellan tilltalande och läskig :p

Jag har svårt för ljusa och röda nostryfflar med. Jag föredrar mörka, pigga ögon och svarta/mörkbruna nosar :)

Jag håller med dig ang ljusa ögon på ljus hund. Är inte förtjust i ljusa ögon över lag. Jag medger att Slyngeln verkligen har något som tar blicken till sig i sin uppsyn men ändå jag vacklar mellan tilltalande och läskig :p

Jag har svårt för ljusa och röda nostryfflar med. Jag föredrar mörka, pigga ögon och svarta/mörkbruna nosar :)

Du är som jag då. ;)

Jag bryr mig ju verkligen inte om utseendet på nästa hund (tycker många tollare är rentav fula). Men har ju hellre en hund med mörka ögon och nos än de rosa/röda nostryfflarna och Crazy eyes. :o

Du är som jag då. ;)

Jag bryr mig ju verkligen inte om utseendet på nästa hund (tycker många tollare är rentav fula). Men har ju hellre en hund med mörka ögon och nos än de rosa/röda nostryfflarna och Crazy eyes. :o

Var du föresten på kennelträffen på mitt jobb?

@Voff, så snygga tikarna var! :D
Håller förövrigt med om att det är finast med mörka ögon... Jag hade extremt svårt för Aysus blick i början, delvis för att hon har så ljusa ögon. Först när jag såg henne på LC första gången så förstod jag grejen med hennes blick. När hon kom ut på LC-fältet och precis skulle starta (en annan startade henne så att jag kunde fotografera), då var det världens glöd i blicken och jag kunde inte annat än stirra och tänka att hon var världens läckraste hund.

Men så är å andra sidan allting med henne. Hela hon är lite "märklig" jämfört med hur salukis ofta är, men så fort hon springer och framförallt när hon springer och jagar... Jag älskar varje millimeter med henne då. Allt i hur hon är konstruerad osv blir så självklart då, det går verkligen att se hur varje del av henne påverkar hur extremt bra hon springer. Efter att ha insett allt det så har jag börjat luta åt att tycka att det som tidigare var "min modell" på saluki ser.. tråkig/klumpig ut :angel: Det finns verkligen alltid något nytt att lära sig och upptäcka när det gäller hundar...

Frank har för ljusa ögon... jag tycker det kan vara fint med ljusa typ bärnstensögon, men inte på svartpigmenterade hundar och särskilt inte på terriers! (undantaget de få som finns i brunt då typ terrier brasileiro och lakeland, de ljusa ögonen går ju inte att undvika då). Sen finns det förstås viktigare egenskaper än just ögonfärgen ;).

@machafuko
Angående tollare: jag fattade inte förrän alldeles nyligen att de finns med svart bas, trodde alla var brunbaserade. Själv tycker jag den där kontrastlösheten hos brunpigmenterade hundar är himla fin :love:. Så nu får du allt se till att din kommande valp blir brunnosad! :D

Igår jagade vi änder!
Det var dessvärre bedrövliga skyttar, så det blev inte många fåglar på paraden och av de som hamnade där tror jag att jag avlivade typ två tredjedelar :crazy: Inte så kul.
Jag är så glad för Ladda alltså, hon har blivit en expert på skammad fågel. Det var några riktigt svåra som både flög och dök, men hon redde ut det riktigt fint och gav sig aldrig, så vi fick hem alla påskjutna. Fina lilla bruning :heart

Floyd fick vara med en såt igår, men det var bara en fågel som blev påskjuten där och den såg död ut när den gick ner, men det var den inte. Eftersom vi stod närmst skickade jag honom på den, men när han kom fram till den lyfte den och han blev så förvånad att han vände :p Ropade fram en annan apportör med en hund som är riktigt bra på skammat och så fick de ta den i stället.
Eftersom såten var slut sedan och anden ryckte en del även efter att den var avlivad så fick han ta den som en markering och sedan bära den till bilen, för att vänja sig vid flax och rörelser.
Det är svårt att träna på skammad fågel (eftersom prio så klart är att de ska avlivas så fort som möjligt och inte att träna hundarna), men det är ju så himla viktigt att de tar skammad fågel!

Varning för GNÄLL!

Gnäll nummer ett: tidigare i somras påbörjades skogsavverkning i vår skog. Inga kalhyggen, utan "bara" underhåll och rensning. So far so good, vi gick ut i skogen och tyckte det blev så himla fint, men nu när allt är klart är det överjävligt att ta sig fram. 90% av våra stigar har försvunnit och ersatts av djupa maskinspår och ris, som nu dessutom är dränkt i vatten. :( Man får hela tiden stanna upp och fundera var man ska sätta ner foten men det slutar ändå med dränkta skor och plaskvåta strumpor. Häva sig över högar av ris och hoppa fram och tillbaka för att undvika vatten/undvika ris/hitta tillbaka till stigen gör att man kommer hem helt våt av svett. Häromdagen gick jag en bit till annan skog men fick vända hem - där var samma avverkning i full gång. :down: Helt sjukt att "bo på landet" men nu få ta bilen någon annanstans om man vill gå i skog. Det enda alternativet är grusväg - antingen en runda på över en halv mil eller en rak väg där man helt enkelt får gå fram och tillbaka. Lasse kan bara vara lös en specifik del av sträckan pga trafik och krokiga vägar.

Gnäll nummer två: alla dessa nya stilla vattenkällor som är vår fd skog + värmen har resulterat i en MYGGEXPLOSION! Dygnets alla timmar blir vi fullkomligt attackerade så fort vi rör oss ute, det är verkligen helt sjukt! Så medan man hoppar över ris och vatten så slår man armar och händer runt sig i ett försök att värna sig och minimera myggbetten till tio istället för hundra. Vi kan inte vädra och dörrar måste stängas fort när vi går in och ut.

Fyfan så less jag är. :arghh:

Mvh Fraulein vars "lugna, mysiga skogspromenader" har bytts ut mot svordomar, myggbett, svett och skor innehållandes vatten som kan motsvara en mindre insjö.

Varning för GNÄLL!

Gnäll nummer ett: tidigare i somras påbörjades skogsavverkning i vår skog. Inga kalhyggen, utan "bara" underhåll och rensning. So far so good, vi gick ut i skogen och tyckte det blev så himla fint, men nu när allt är klart är det överjävligt att ta sig fram. 90% av våra stigar har försvunnit och ersatts av djupa maskinspår och ris, som nu dessutom är dränkt i vatten. :( Man får hela tiden stanna upp och fundera var man ska sätta ner foten men det slutar ändå med dränkta skor och plaskvåta strumpor. Häva sig över högar av ris och hoppa fram och tillbaka för att undvika vatten/undvika ris/hitta tillbaka till stigen gör att man kommer hem helt våt av svett. Häromdagen gick jag en bit till annan skog men fick vända hem - där var samma avverkning i full gång. :down: Helt sjukt att "bo på landet" men nu få ta bilen någon annanstans om man vill gå i skog. Det enda alternativet är grusväg - antingen en runda på över en halv mil eller en rak väg där man helt enkelt får gå fram och tillbaka. Lasse kan bara vara lös en specifik del av sträckan pga trafik och krokiga vägar.

Gnäll nummer två: alla dessa nya stilla vattenkällor som är vår fd skog + värmen har resulterat i en MYGGEXPLOSION! Dygnets alla timmar blir vi fullkomligt attackerade så fort vi rör oss ute, det är verkligen helt sjukt! Så medan man hoppar över ris och vatten så slår man armar och händer runt sig i ett försök att värna sig och minimera myggbetten till tio istället för hundra. Vi kan inte vädra och dörrar måste stängas fort när vi går in och ut.

Fyfan så less jag är. :arghh:

Mvh Fraulein vars "lugna, mysiga skogspromenader" har bytts ut mot svordomar, myggbett, svett och skor innehållandes vatten som kan motsvara en mindre insjö.

Vi har samma problem här. Skogen är helt sönder. Djupa, vattenfyllda diken i spåren av skogsmaskinen, decimeterdjup lera som man sjuker ner i, ris, grenar och tom en del stockar täcker det som var stig. Hundarna täljer på och får motion men en annan håller ju på att stupa! Och i mörker är det omöjligt att ta sig fram.
Det har sett ut såhär sen förra våren och stigen leder till Bohusleden vilket gör det exta tråkigt :(

@FrauleinLeo: Var det gamla, tydliga stigar? Anmäl i så fall, det är absolut no-no att förstöra en stig. Jag blir vansinnig på skogsbolagen som skiter i det. Skulle vi göra det när vi tar ut en borrigg tar det hus i helvete :meh:

Jag har bara bott här ute i 4 år men sambon i 20 så nog vill jag påstå att det var gamla stigar, en del mer tydliga än andra. Vem anmäler man till?

Vi har samma problem här. Skogen är helt sönder. Djupa, vattenfyllda diken i spåren av skogsmaskinen, decimeterdjup lera som man sjuker ner i, ris, grenar och tom en del stockar täcker det som var stig. Hundarna täljer på och får motion men en annan håller ju på att stupa! Och i mörker är det omöjligt att ta sig fram.
Det har sett ut såhär sen förra våren och stigen leder till Bohusleden vilket gör det exta tråkigt :(

Alltså det är överjävligt! Man tappar helt sugen för att gå ut, även om man måste för hundarna är ju lika glada oavsett om matte har en stig att gå på eller ej. Jag är ju dessutom ordinerad sträng vila pga hjärtat flera månader till, jag får hela tiden stanna upp och passa mig för att bli för ansträngd när jag försöker ta mig fram. Att gå på grusvägen fram och tillbaka med Lasse kopplad kräks jag på bara vid tanken.

Riktigt jävla trist. :(

@FrauleinLeo Åh, så trist :( :down:
Vår skog är fortfarande sådär på vissa ställen efter Gudrun-stormen. Då hade ju maskinerna inte så mycket val, det var ju kaos i skogen och träd överallt, annars brukar vi vår egen skog och då kan man ju påverka på ett annat sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 570
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar