Var ute med mina två idag i skogen. Stöter nästan aldrig på någon i de skogarna, men en söndag i svampsäsong så stötte vi faktiskt på fyra-fem olika grupper. Jag har ju mina lösa, men så fort jag hör eller får syn på människor så kallar jag in mina och antingen går rakt in i skogen med dem (jag gillar ju liksom inte folk) eller går med dem i fotposition förbi eller sätter dem vid sidan om stigen och matar tills folket gått förbi. Så när vi hamnade mitt emellan tre olika grupper som var ute och gick åt olika håll så hade jag mina hundars 100% fokus på mig. Framför mig går två män, och jag ser att det kommer ytterligare en grupp mot oss. Jag hör någon av männen ropa "har ni hund?" vilket jag antar var för att varna att det fanns andra hundar här. Han säger något mer, men jag hör inte riktigt. Jag tänker att eftersom de fått en varning så lär de hålla koll på hunden.
När jag tittar upp så är det plötsligt en kromfohrländer rakt framför oss! Jag låter Asni ta fronten medan jag ställde mig mellan hunden och Tinja; hon tycker inte
alls om främmande hundar utan hyfs. Jag motar bort hunden med benet flera gånger, säger "bort, gå bort!" och ägarna gör inte ett enda försök till att hämta hunden, som nu håller på och cirkulerar oss och jag får mota bort den gång på gång. De ropar inte, visslar inte, nej då, de
masar sig fram. Säger inte ett ord.
Ända tills hunden smiter runt mig och nosar Tinja i baken. Hon
hatar sånt och säger ju såklart ifrån med råge; DÅ passar det sig minsann att småjogga lite och hämta hunden.