När jag bodde i Sthlm bådde jag vid ett grönområde. När jag gick med mina 2 små hundar möttes vi av två lösa Tervurenser som flög på mina hundar. De vallade bort ena hunden och bollade henne mellan dem. De försvann runt huskanten och jag hörde min hund skrika. Jag trodde de slitit sönder henne pga oljudet. Den hunden var verkligen ingen som gnällde etc.
Jag kom runt hörnet och fick sparka bort den ena och sedan få tag i halsbandet på den andra.
Efter flera minuter kom det en matte som sa:
"Jag brukar inte ha dem lösa för jag ville inte att det här skulle hända igen!"
De hade alltså stuckit flera ggr och gett sig på andras hundar. Och hon släppte dem ändå "för att de ska få springa av sig". Det fanns liksom inhägnade rastgårdar..
Min hund klarade sig som tur var utan större skador. Jag var så jäkla förbannad och brann av rejält på henne. Jag var ju chockad så jag var inte helt klartänkt. Jag borde ju tagit uppgifter och anmält. Men jag sa bara åt henne att om jag någonsin ser hennes hundar lösa igen så ringer jag polisen. Hon grät och var ångerfull iaf.
Jag har alltid min hund lös, i stort. Vi bor mitt ute i ingenstans och jag har aldrig mött någon människa/hund här. Hon har noll jakt i sig och väger 3 kg. Äve om hon nu inte varit så pass lydig och nära som hon är så är risken att hon skadar någon typ noll. Men däremot har vi både räv, vildsvin, rovfåglar etc som skulle kunna skada henne. Så jag har henne under mkt noga uppsikt jämt.
När vi bodde på annat ställe bodde en kärring med hundar bredvid skogen. Det var 3 labbar som förvisso var så där jättesociala och vänligt sinnade. Men de var så där flamsiga och gränslösa. De kom rusandes lösa genom skogen en gång och skulle leka med min hund som blev rädd och dessutom hade kunnat skadas av deras fysiskt buffliga lek.
Jag fick lyfta upp henne och slåss mot 3 flabbhundar som skulle upp i knäet på en. Ingen matte någonstans. Jag gick 6-7 minuter med de där lösa innan vi kom nära nog gården och hon dök upp då jag skrek.
Hennes respons var "Ja, men de är så snälla. De vill bara leka!".
Jag skrädde inte direkt orden då. Har fått höra att det varit så flera år och att andra undviker den fina skogen iom det.
Du skriver att hon inte kan skada någon, men någon kan skada henne. När jag hade min förra hund av modell stor som verkligen inte var förtjust i hundar som kom fram så var jag livrädd för lösa småhundar. Tänk om de kom på en halvmeters räckvidd ifrån oss. Kanske bakifrån så jag inte skulle hinna uppfatta problemet?
Sen så finns det fler skador än just bett. För min hund är även en liten hund som kommer rusande mot honom och stannar 1,5 m bort ett hot pga tidigare upplevelser så för oss blir det en stor skada i träningen om hundmöten.
Nu kanske din hund håller sig på så pass avstånd att just dessa två ting är ett ickeproblem men kan kanske få någon småhundsägare som läser tråden att tänka till