Tycker du nej? Jag tycker att alla moment som kan tas bort ska tas bort. Oavsett vad det gäller.Att växla upp/ner tar dock vare sig bort fokus eller är något "onödigt moment" som på något vis stör.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker du nej? Jag tycker att alla moment som kan tas bort ska tas bort. Oavsett vad det gäller.Att växla upp/ner tar dock vare sig bort fokus eller är något "onödigt moment" som på något vis stör.
Eller EPA med hästsläp. Eller EPA-lastbilar.Det är bra... till en viss gräns. Jag har sett alltför mycket dumheter pga ovana/osäkerhet på vägarna och anser verkligen inte att det är en rättighet att ha körkort. Det är en förmån som kommer med en hop skyldigheter.
Edit: Och nämn inte ens släpvagn... fy f-n på återvinningen under sommaren när alla som inte kan köra med släp ska dit! Helt livsfarligt
Att ha körkort för manuell ökar ju också utbudet av bilar som en kan köpa också samt att det blir lättare att låna bil av kompisar etc. Helt ärligt fattar jag inte varför en inte tar körkort för manuell direkt, det är inte speciellt komplicerat. Det är ju ett antal generationer som klarat det alldeles utmärkt.
Jag uppskattar numera verkligen automat i stadsmiljö men de tog lite tid att vänja sig. På landet spelar det ingen större roll då man inte växlar överdrivet ofta då.
Samtliga bilar jag kan köra i jobbet är numera automater och har varit ett bra tag.
Hemma har vi en automat (Elbil, VW ID3, otroligt skön att köra) och en manuell (V70, diesel). Tror både jag och mannen föredrar att köra ID3 i vardagen. V70:n används mest för längre resor och vid hundträning och är skön att köra men lite mer otymplig.
Jag har flera gånger funderat på hur långt fram i tiden det ens kommer vare relevant att ta körkort för manuella bilar. Jag tvivlar på att vi kommer ha en manuellt växlad bil att övningsköra med när vår dotter som nu är 3 ska börja övningsköra om 13 år. Har man inte en manuell att träna med hemma så känns det som om det kommer krävas oerhört många fler lektioner innan man kan köra upp för ett körkort på manuell bil.
Det är enklare att lära sig köra bil med automat. Det är det som är poängen. För många är det mer värt än ett större utbud bilar. Att köra manuellt är inte svårt när man kan, men det tar ett tag att komma till den sortens överinlärning.Jag förstår inte heller. Det är inte växlandet som är komplicerat. Det är att hålla koll på trafiken och komma ihåg trafikregler samtidigt och placera sig rätt osv. Växlandet är enkelt.
Jag förstår inte alls poängen med att ta körkort för bara automat. Om man bara har tillgång till automatare för övningskörning hemma är det väl bara att ta några lektioner med manuell tills man fattat växlandet. Kan man resten så går ju växlandet snabbt att lära sig.
Sen hade jag gärna haft en automatare. Det är oerhört bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer! Men jag skulle inte vilja vara begränsad till automatare.
Det låter i mina öron som det mest utmanande sättet att lära sig manuellt att lägga till det som ett sista steg snarare än att försöka sträva mot överinlärning från början. Då blir det ju verkligen ett onödigt extramoment som komplicerar saker. Sen är det verkligen inte alla som lär sig med hjälp av föräldrar.Varför oerhört många fler? Man kör väl hemma med sin automatare och lär sig allt annat som har att göra med bilkörning. Vilket typ 99% av allt man måste kunna (trafikregler, placering, var man har bilen, lära sig hantera trafiken runt en, parkera osv). Sen kan man ta några lektioner på körskola med manuell när man kan de andra 99%. Hur många beror på hur lätt man har för att lära sig och hur bra ens föräldrar varit på att lära ut bilkörning.
Jag förstår inte heller. Det är inte växlandet som är komplicerat. Det är att hålla koll på trafiken och komma ihåg trafikregler samtidigt och placera sig rätt osv. Växlandet är enkelt.
Jag förstår inte alls poängen med att ta körkort för bara automat. Om man bara har tillgång till automatare för övningskörning hemma är det väl bara att ta några lektioner med manuell tills man fattat växlandet. Kan man resten så går ju växlandet snabbt att lära sig.
Sen hade jag gärna haft en automatare. Det är oerhört bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer! Men jag skulle inte vilja vara begränsad till automatare.
Det är enklare att lära sig köra bil med automat. Det är det som är poängen. För många är det mer värt än ett större utbud bilar. Att köra manuellt är inte svårt när man kan, men det tar ett tag att komma till den sortens överinlärning.
Men växlingen kan omöjligt vara mer än 1% av allt man måste kunna för att vara lämplig att köra bil. Trafikregler, hålla koll på trafiken runt sig, placering av bilen, få en känsla för bilen, parkering osv är såå mycket mer komplicerat än växlingen! I min värld är växlingen en så yttepytteliten del av bilkörningen så jag känner att om den lilla grejen är skillnaden som stjälper så kanske man inte bör köra bil? Undantaget de som av fysiska anledningar behöver en automatare.
Det låter i mina öron som det mest utmanande sättet att lära sig manuellt att lägga till det som ett sista steg snarare än att försöka sträva mot överinlärning från början. Då blir det ju verkligen ett onödigt extramoment som komplicerar saker. Sen är det verkligen inte alla som lär sig med hjälp av föräldrar.
Men växlingen kan omöjligt vara mer än 1% av allt man måste kunna för att vara lämplig att köra bil. Trafikregler, hålla koll på trafiken runt sig, placering av bilen, få en känsla för bilen, parkering osv är såå mycket mer komplicerat än växlingen! I min värld är växlingen en så yttepytteliten del av bilkörningen så jag känner att om den lilla grejen är skillnaden som stjälper så kanske man inte bör köra bil? Undantaget de som av fysiska anledningar behöver en automatare.
Det är enklare att lära sig köra bil med automat. Det är det som är poängen. För många är det mer värt än ett större utbud bilar. Att köra manuellt är inte svårt när man kan, men det tar ett tag att komma till den sortens överinlärning.
För dig ja.
I din värld, ja. Det finns andra världar. Där rädslan för motorstopp och liknande kan ta fokus från resten.
Har ingen länk eller dylikt. Läste om det i en broschyr när jag var på mobilitetstest med min ena son inför körkortstillståndstest. Frågade sen testledaren om det verkligen gjorde så stor skillnad i trafiken och hen sa absolut, forskning visade tydligt att det gav extra tid vid en händelse.Kan man hitta detta faktum någonstans? Jag som bromsat både automat och manuell i skarpt läge gör ungefär likadant i båda, högerfoten trampar först och vänsterfoten strax därefter (även om den då inte träffat någon pedal utan bara golvet i automat)
Det är i princip är omöjligt att tänka bort momentet trampa på kopplingen. Det är det som tar tiden. Tjuvstopp har inget med det att göra.Att få motorstopp vid panikbromsning är normalt inte farligt för övrigt (även om det såklart går att tänka ut scenarios där det ÄR farligt) så man ska helst tänka bort kopplingen en stund och bromsa och styra istället.
Ja, för mig som är ute och kör i trafiken så är det oerhört viktigt att de andra som är ute och kör har tillräckligt bra multitaskingförmåga. Och om någons multitasking är så dålig att det faller vid växlandet så känner jag att det är obehagligt att möta dessa förare i trafiken. Som någon annan i tråden redan skrivit: Det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil. Det är ett ansvar och ett privilegium man ska ta på största allvar. Och låta bli om man inte är en tillräckligt bra förare.
Ja, för mig som är ute och kör i trafiken så är det oerhört viktigt att de andra som är ute och kör har tillräckligt bra multitaskingförmåga. Och om någons multitasking är så dålig att det faller vid växlandet så känner jag att det är obehagligt att möta dessa förare i trafiken. Som någon annan i tråden redan skrivit: Det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil. Det är ett ansvar och ett privilegium man ska ta på största allvar. Och låta bli om man inte är en tillräckligt bra förare.
Jag har inget emot automatare. Jag skulle gärna ha en själv. Det är väldigt bekvämt i stadskörning och när man hamnar i köer.