Du kan ju alltid höra med uthyrare, det kan finnas vagnar som hyrts ut tidigare till hundägare.Mkt bra ide. Men blir nog svårt under corona, och så detta gissel med hund. Kan inte tro att man får ha hund i hyrvagnar
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ju alltid höra med uthyrare, det kan finnas vagnar som hyrts ut tidigare till hundägare.Mkt bra ide. Men blir nog svårt under corona, och så detta gissel med hund. Kan inte tro att man får ha hund i hyrvagnar
Vet inte exakt vilka modeller du tittat på men det går alldeles utmärkt att vintercampa i en Hobby i alla fall en någorlunda nyare modell.Har nu använt lite tid för efterforskningar. Har tittat på Adria Action 361/391, Hobby DeLuxe 400-460 och nu senast Kabe Classic och Briljant 470. Blir bara större och större jämfört med utgångspunkten
Jag tyckte Adria kändes perfekt, tills jag började jämföra med Hobby. Tyckte då Hobby hade bättre planlösning och kändes luftigare och hade bättre förvaring. Råkade kliva in i en Kabe och ja... halleluja liksom Även prislappen förvisso men började känna att hela vagnen var mer rejäl. Hobby kändes lite plastig i jämförelse. Dessutom OM man nu vill kunna använda vagnen vintertid så är ju Kabe det enda alternativet av dessa. Eftersom mina föräldrar nu plötsligt blev intresserade av att låna vagnen under vårvintern i Norrland och åka skidor i fjällen kom ju den saken i en annan dager. Jag behöver väl vagnen själv endast april/maj-okt/nov men kan ju dra fördelarna av en rejälare Kabe om de köper in sig i en del av vagnen dvs jag får mer vagn för samma pengar än om jag köper en Adria eller Hobby själv.
Frågan är dock om Kabe 470 blir för klumpig jämfört med Hobby 400. Men en annan fråga är också om det är värt det för den ökande komforten...
Instämmer och tillägger att vi har haft Adria i mer än 5 år stående permanent uppe i Riksgränsen. Totalt sett har vi stått på den campingen i omkring 16 år och husbilar av samtliga tre märken plus några till står där uppe. Visst är Kabe en väldigt bra vagn, men den är absolut inte enda alternativet att vintercampa iVet inte exakt vilka modeller du tittat på men det går alldeles utmärkt att vintercampa i en Hobby i alla fall en någorlunda nyare modell.
Om du kan få mer komfort för samma pengar välj "luftig planlösning" och komfort. Är ju ingen stor kampare men vår vagn blev snabbt för trång när man var två eller fler och inte alla satt ner. Oftast var jag ensam men de gånger vl campade fler var det lite jobbigt.Har nu använt lite tid för efterforskningar. Har tittat på Adria Action 361/391, Hobby DeLuxe 400-460 och nu senast Kabe Classic och Briljant 470. Blir bara större och större jämfört med utgångspunkten
Jag tyckte Adria kändes perfekt, tills jag började jämföra med Hobby. Tyckte då Hobby hade bättre planlösning och kändes luftigare och hade bättre förvaring. Råkade kliva in i en Kabe och ja... halleluja liksom Även prislappen förvisso men började känna att hela vagnen var mer rejäl. Hobby kändes lite plastig i jämförelse. Dessutom OM man nu vill kunna använda vagnen vintertid så är ju Kabe det enda alternativet av dessa. Eftersom mina föräldrar nu plötsligt blev intresserade av att låna vagnen under vårvintern i Norrland och åka skidor i fjällen kom ju den saken i en annan dager. Jag behöver väl vagnen själv endast april/maj-okt/nov men kan ju dra fördelarna av en rejälare Kabe om de köper in sig i en del av vagnen dvs jag får mer vagn för samma pengar än om jag köper en Adria eller Hobby själv.
Frågan är dock om Kabe 470 blir för klumpig jämfört med Hobby 400. Men en annan fråga är också om det är värt det för den ökande komforten...
Vet inte exakt vilka modeller du tittat på men det går alldeles utmärkt att vintercampa i en Hobby i alla fall en någorlunda nyare modell.
Vilken Adria har ni då?Instämmer och tillägger att vi har haft Adria i mer än 5 år stående permanent uppe i Riksgränsen. Totalt sett har vi stått på den campingen i omkring 16 år och husbilar av samtliga tre märken plus några till står där uppe. Visst är Kabe en väldigt bra vagn, men den är absolut inte enda alternativet att vintercampa i
Om du kan få mer komfort för samma pengar välj "luftig planlösning" och komfort. Är ju ingen stor kampare men vår vagn blev snabbt för trång när man var två eller fler och inte alla satt ner. Oftast var jag ensam men de gånger vl campade fler var det lite jobbigt.
Vi hade en LMC Münsterland lux variant för fyra. Vi prioriterade hög lastvikt, en fast säng och möjlighet att sitta och jobba när en låg och sov eftersom framförallt jag använde den som kontor ute på tävling. Men det var liksom för smalt och knökig att ta sig runt i mellan säng och badrum om folk inte satt ner. Om man är ensam är det ju inga problem men vill man bo ihop med någon from time to time som det så vackert heter är det ju rätt skönt om det inte blir som en flaskhals..Vd hade ni för vagn då? du kanske nämnt det innan men jag är senil
Jag funderar främst vad gäller Kabe, på vad skillnaden i upplevelse blir med KS (250 bredd) eller standard (230). Dvs om smalheten och det som är smidigare med den, väger upp att det även blir trängre inne. Adria Action är ju samma bredd på alla, och Hobby DeLuxe med, On Tour är smalare men jag gillar mer planlösningen på DeLuxe så blir det Hobby blir det nog en DL...
Vi hade en LMC Münsterland lux variant för fyra. Vi prioriterade hög lastvikt, en fast säng och möjlighet att sitta och jobba när en låg och sov eftersom framförallt jag använde den som kontor ute på tävling. Men det var liksom för smalt och knökig att ta sig runt i mellan säng och badrum om folk inte satt ner. Om man är ensam är det ju inga problem men vill man bo ihop med någon from time to time som det så vackert heter är det ju rätt skönt om det inte blir som en flaskhals..
230cm bred ja. Lastvikten i husvagnar är ofta sorgligt låg. Bara ett förtält en stor och full flaska med gas plus en full vattentank tar ju bort hela lastvikten för en hel del av dem
När vi letade vagn för att få den lastvikt, layout och det badrum vi ville ha fick vi leta rätt hårt. I slutändan typade vi om min buss (vi kapade bort 120kilos lastvikt vilket kostade hela €25 ) så precis vem som helst kunde köra ekipaget på B-kort om så skulle behövas.Men precis. Att folk inte inser det är för mig skrämmande, då det även innebär att de kör runt med olagliga ekipage med helt andra bromssträckor osv. För att inte tala om de har klena axlar som inte är gjorda att klara vikten de verkligt kör runt på.
Folk är så rädda för att ta rätt behörighet så de hellre gamblar med sånt här. Obegripligt. Tyvärr är det så att ÅF inte kan sälja tunga vagnar pga folks dåliga körkort, så istället väger vagnarna lite på pappret och är olagliga irl.
När vi letade vagn för att få den lastvikt, layout och det badrum vi ville ha fick vi leta rätt hårt. I slutändan typade vi om min buss (vi kapade bort 120kilos lastvikt vilket kostade hela €25 ) så precis vem som helst kunde köra ekipaget på B-kort om så skulle behövas.